حسابداری

حسابداری صنعتی: تعریف + آخرین لیست اهداف، کاربردها و وظایف

آیا می‌دانید حسابداری صنعتی چیست ؟ از اهمیت حسابداری صنعتی در کسب و کارها باخبر هستید؟ حسابداری صنعتی نقشی مهمی ‌در مدیریت کسب و کارها دارد، زیرا باعث تعیین هزینه‌های تولید می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، استفاده از فرآیندها و ابزارهایی که قادر به ارائه داده‌ها و گزارش‌های قابل اعتماد هستند، ضروری است. امروزه نرم افزار‌های حسابداری صنعتی بسیار زیادی در بازار یافت می‌شوند که پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب نرم‌افزار مناسب با تعریف حسابداری صنعتی به صورت کامل آشنا باشید. در این مقاله از زینسی قصد داریم به جواب سوال حسابداری صنعتی چیست ، برسیم و اهداف و انواع حسابداری صنعتی را نیز مطالعه کنیم. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب نمایش عناوین

حسابداری صنعتی چیست ؟

می‌خواهیم در ابتدا به تعریف حسابداری صنعتی از ویکی پدیا بپردازیم:

حسابداری صنعتی توسط موسسه حسابداران مدیریت به عنوان مجموعه سیستماتیک از رویه‌های مختلف برای ثبت و گزارش بهای تمام شده تولید و انجام خدمات به طور کلی و جزئی تعریف شده است.

این نوع حسابداری روش‌هایی را برای طبقه بندی، شناسایی، تخصیص گزارش، تجمیع هزینه‌های تولیدی و مقایسه آن با هزینه‌های استاندارد ارائه می‌دهد. انواع مختلفی از نرم افزارهای حسابداری وجود دارد. حسابداری صنعتی در اغلب اوقات به عنوان زیر مجموعه مهم از حسابداری مدیریتی شناخته می‌شود.

هدف نهایی در تعریف حسابداری صنعتی ، مشاوره به مدیریت در مورد چگونگی بهینه سازی شیوه‌ها و فرآیندهای تجاری بر اساس هزینه و کارایی است. حسابداری صنعتی اطلاعات دقیقی از هزینه‌هایی که مدیریت برای کنترل عملیات جاری و برنامه ریزی برای آینده به آن نیاز دارد را ارائه می‌دهد.

داده‌های حسابداری صنعتی در دسته بندی حسابداری مالی قرار می‌گیرد، اما ما با این تفاوت که کارکرد اصلی این حسابداری تسهیل تصمیم گیری مدیران است.

با کمک حسابداری صنعتی می‌توان تصویر واضحی از وضعیت کنونی شرکت به دست آورد. امکان بررسی و شکل دهی اقدامات توسعه کسب و کار با هدف دستیابی به اهداف تعیین شده با حسابداری صنعتی فراهم می‌شود.

نگاهی کوتاه به تاریخچه حسابداری صنعتی

تاریخچه حسابداری صنعتی
تاریخچه حسابداری صنعتی به ما در درک این مفهوم کمک می‌کند.

آیا می‌دانید حسابداری صنعتی چه زمانی ایجاد شد؟ خودِ حسابداری تاریخچه بسیار بلند بالا دارد و دقیق نمی‌توانیم بگوییم که مبحث حسابداری از کی و چه زمانی ایجاد شد، اما می‌توانیم به این موضوع مطرح کنیم که حسابداری توسط تمدن‌هایی مثل مصر چین و یونان برای نگهداری حساب‌ها و مصالح مورد نیاز برای ساخت اهرام ثلاثه و … مورد استفاده قرار می‌گرفت، بنابراین پیشینه‌ای بلند بالا دارد.

در مورد حسابداری صنعتی باید بگوییم که این سیستم پس از انقلاب صنعتی ایجاد شد. پس از انقلاب صنعتی که صنایع مختلفی روی کار آمدند، مبحث حسابداری صنعتی نیز به گوش خورد.

عناصر اصلی حسابداری صنعتی چیست ؟

عناصر اصلی حسابداری صنعتی شامل موارد زیر است که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

  • نیروی کار
  • هزینه‌ها و سایر سربارها
  • مواد (موجودی)

1.نیروی کار (انسانی)

اگر دستمزدی  به کارگران پرداخته می‌شود و به هر فعالیت خاصی از تولید نگهداری حمل و نقل مواد یا محصول مرتبط است، نیروی کار مستقیم گفته می‌شود. این افراد مستقیما در تبدیل مواد خام به کالای نهایی نقش مهمی ‌دارند. در مقابل، دستمزد پرداختی به کارآموزان که مبلغ قابل توجهی نیست و این کارآموزان،  نیروی کار غیر مستقیم تلقی می‌شوند.

نیروی کار: عنصر مهم حسابداری صنعتی
نیروی کار به عنوان نیروی محرک حسابداری صنعتی محسوب می‌شود.

2.هزینه‌ها و سایر سربارها

سربارها هزینه‌های غیرمستقیمی هستند که در فرآیند تولید ایجاد می‎شوند. هزینه‌های سربار شامل سربار تولید، اداری، فروش، توزیع، تدارکات، استهلاک، هزینه‌های ثابت و متغیر و … است که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • سربار تولید یا کار از جمله کارکنان کارخانه
  • سربار اداری از جمله کارکنان اداری
  • سربار فروش شامل تولید و نگهداری کاتالوگ، تبلیغات (توسعه و خرید)، نمایشگاه‌ها و کارکنان فروش
  • سربار توزیع شامل نگهداری و تعمیرات شامل تجهیزات اداری و ماشین آلات کارخانه
  • سربار تدارکات شامل خدمات شهری شامل گاز، برق، آب، فاضلاب و ارزیابی شهری
  • هزینه‌های متغیر
  • حقوق و دستمزد شامل دستمزد، مستمری، و کسر چک حقوق
  • اجاره، رهن و مالیات بر دارایی
  • استهلاک (کالاهای بادوام از جمله ماشین آلات و تجهیزات اداری)
  • هزینه‌های ثابت
حسابداری هزینه‌ها زیرشاخه حسابداری صنعتی
حسابداری هزینه‌ها زیرشاخه حسابداری صنعتی

3. مواد

مواد مستقیم موادی هستند که مستقیما به یک محصول کمک می‌کنند و به راحتی در محصول نهایی شناسایی می‌شوند. مثلا کاغذ در تولید کتاب، چوب در تولید مبلمان، پلاستیک در مخزن آب و … جزو مواد مستقیم به شمار می‌آیند. در مقابل به مواد‌هایی که معمولا کم هزینه هستند و به عنوان مواد پشتیبان مورد استفاده قرار می‌گیرند، مواد غیر مستقیم می‌گویند. مثلا طول نخ استفاده در شده در لباس جزو مواد غیر مستقیم است.

هر دو نوع مواد مستقیم و غیر مستقیم در حسابداری صنعتی محاسبه می‌شوند. همچنین موجودی‌ها را نیز می‌توان به سه نوع مختلف مواد خام، کار در حال انجام و کالاهای تمام شده طبقه بندی کرد.

مزایای حسابداری صنعتی چیست ؟

برای این که کسب و کار شما از نوسانات بازار در امان باشد و کنترل بهتری روی آن داشته باشید، باید سیستم حسابداری صنعتی کارآمد وجود داشته باشد. با یک سیستم حسابداری صنعتی قوی و کامل می‌توان کنترل بهتری روی نوسانات بازار داشته باشیم.

برای به دست آوردن برآورد دقیق و به موقع هزینه‌های تولید باید پیگیری دوره‌ا‌ی روند قیمت مواد مصرفی در تولید انجام گیرد. شرکت‌ها و کسب و کارهایی که سیستم حسابداری کارآمد ندارند، مستعد نوسانات بازار قرار می‌گیرند و در صورت تغییر قیمت مواد اولیه ممکن است انتخاب‌های صحیح نداشته باشند. در مقابل کسب و کارهایی که دارای سیستم حسابداری صنعتی کارآمد هستند به صورت دقیق‌تر و بهتر تصمیمات تجاری خود در آینده را خواهند گرفت.

اهداف حسابداری صنعتی چیست ؟

بعد از این که با تعریف حسابداری صنعتی آشنا شدیم و به جواب سوال حسابداری صنعتی چیست ، رسیدیم, حال نوبت به بررسی اهداف حسابداری صنعتی می‌رسد.

اهداف حسابداری صنعتی
اهداف متنوع حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی در شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارد تا با نیازهای مشاغل مختلف سازگار باشد. در این حوزه از حسابداری نیازی نیست تسلیم الزامات تحمیل شده توسط استاندارد‌ها باشید. در حسابداری صنعتی انتخاب‌های سیستمی ‌که بر اساس استانداردها انجام می‌شود، توسط عوامل دیگری نیز باید بررسی گردد.

به هر حال صرف نظر از بخشی که در آن حسابداری صنعتی اعمال می‌شود، باید بگوییم که اهداف حسابداری صنعتی بسیار خاص است. جزو اهداف حسابداری صنعتی، تولید داده‌ها و گزارش‌های به موقع برای هدایت تصمیم‌های استراتژیک شرکت در میان مدت و بلند مدت است.

با بررسی جزئیاتی که از طریق حسابداری صنعتی به دست می‌آید، می‌توان کنترل بیشتری روی محاسبه هزینه‌های تولید و حاشیه فروش داشت.

۱.محاسبه هزینه‌های تولید و حاشیه فروش

وظیفه اصلی حسابداری صنعتی تعریف هزینه‌های تولید کالاهای مختلف یا سفارش‌های کاری با استفاده از اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فردی انجام شده در بخش‌های مختلف و مصرف مواد آن‌هاست.

هزینه تولید در حسابداری صنعتی شامل هزینه کار افراد و مواد است.
هزینه تولید در حسابداری صنعتی شامل هزینه کار افراد و مواد است.

مدیران می‌توانند با کمک حسابداری صنعتی، برآورد دقیقی از میزان هزینه‌های تولید و حاشیه فروش بر اساس قیمت محصول نهایی داشته باشند.

هرچقدر به جزئیات حسابداری صنعتی بپردازیم، متوجه می‎شویم که حسابداری صنعتی تفاوت بین قیمت فروش و هزینه‌های تولیدی مربوطه را مقایسه می‌کند. همه کسب و کارها باید بتوانند قیمت بازار و قیمت تولید کالا را با یکدیگر مقایسه نمایند.

با ترکیب داده‌های سازگاری اقتصادی با داده‌های به دست آمده از حسابداری صنعتی می‌توانیم به اطلاعاتی دست یابیم که از طریق حسابداری عمومی ‌قابلیت دسترسی ندارند. سپس داده‌ها و گزارش‌های تهیه شده از حسابداری صنعتی تبدیل به منبعی برای ارزیابی کارایی هر خط تولید در هر شرکت و ظرفیت سود آن می‌شود.

هنگامی که هزینه‌های خطوط مختلف محصول تعیین شد، می‌توان کنترل بیشتری را روی محاسبه حاشیه‌های هر محصول ارزیابی استراتژی‌های قیمت گذاری مختلف و ارزیابی مقرون به صرفه بودن تولید داخلی در مقابل کار قراردادی داشت.

با داشتن دیتاهای نهایی که قابل اعتماد هستند، می‌توان تحلیل‌ها و پیش بینی‌های آماری مطمئنی را انجام داد که در نهایت منجر به پیش بینی رویداد‌ها با ساخت بودجه‌های اقتصادی سرمایه و مالی ‌شود.

یادتان باشد برنامه‌ای که در ابتدای سال در مرحله بودجه بندی تنظیم می‌شود، باید دائم تحت کنترل باشد و در صورت لزوم تغییراتی روی آن اعمال گردد.

۲. ارزیابی و کنترل سهام

حسابداری صنعتی می‌تواند امکان ارزیابی و کنترل موجودی را نیز برای صاحبان کسب و کارها فراهم کند. این حوزه نه ‌تنها در بعد عملیاتی کاربرد دارد، بلکه تاثیر کمی‌ هم بر بعد اقتصادی و حقوق صاحبان سهام می‌گذارد.

شاید تصور کنیم که موجودی بیش از حد (مازاد موجودی) باعث عرضه بهتر به بخش‌های مختلف یا فروش می‌شود، اما شاید این گونه نباشد.

مازاد موجودی می‌تواند باعث استفاده بیش از حد منابع مالی و خطر اقتصادی استهلاک ناشی از عوامل مختلف مانند فسادپذیری محصولات شود. به همین دلیل ما نیاز به یک سیستم حسابداری صنعتی داریم که بتواند اطلاعات دقیق در رابطه با موضوع ریسک نگهداری سهام را ارائه دهد.

بعد از آشنایی با تعریف حسابداری صنعتی دانستیم که این سیستم حسابداری می‌تواند ارزیابی موجودی‌ها را نیز انجام دهد. شرکت‌ها حداقل سال یکبار باید صورت‌های مالی سالانه را انجام دهند. ارزیابی موجودی‌ها بدون سیستم حسابداری صنعتی کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است و عددهای تقریبی ارائه می‌دهند، بنابراین ما بدون سیستم حسابداری صنعتی نمی‌توانیم ارزش واقعی موجودی‌ها و مولفه ریسک مربوطه را به درستی بشناسیم.

رویکردهای حسابداری صنعتی چیست ؟

در ادامه به برخی از رویکردهای مختلف حسابداری صنعتی اشاره می‌کنیم:

  • هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت
  • تحلیل هزینه، حجم و سود
  • حسابداری زیست محیط
  • هزینه مشترک
  • هزینه یابی فرآیند
  • حسابداری پروژه
  • حسابداری مصرف منابع
  • حسابداری استاندارد بهای تمام شده
  • هزینه‌یابی هدف
  • حسابداری عملیاتی
  • و ….

وظایف حسابداری صنعتی چیست ؟

وظایف حسابداری صنعتی بسیار متنوع و زیاد است. در ادامه به برخی از این وظایف اشاره می‌کنیم:

1.برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها

یکی از وظایف حسابداری صنعتی کمک به برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها است. به این ترتیب شما می‌توانید با کمک حسابداری صنعتی برنامه ریزی دقیقی برای کسب و کار خود تدارک ببینید و به صورت اصولی برنامه‌های کسب و کاری خود را اجرا کنید.

2.تحلیل و کنترل بودجه‌های سازمان یا شرکت

از دیگر وظایف حسابداری صنعتی تحلیل و کنترل بودجه‌های سازمان یا شرکت است. حتما می‌دانید که برای یک کسب و کار و یا شرکت، تحلیل و کنترل بودجه اهمیت زیادی دارد. یک کسب و کار باید بداند که بودجه خود را صرف چه کارهایی کرده و در آینده نیز باید صرف چه کارهایی کند، بنابراین کنترل بودجه در جهتِ پیشرفت کاری اهمیت زیادی دارد.

3.جمع آوری، طبقه بندی و ثبت گزارش‌ها

دسته بندی گزارش‌های مالی زیرشاخه حسابداری صنعتی
دسته بندی گزارش‌های مالی زیرشاخه حسابداری صنعتی محسوب می‌شود.

جمع آوری، طبقه بندی و ثبت گزارش از دیگر وظایف حسابداری صنعتی است که این اطلاعات برای کمک به صاحبان کسب و کارها در جهت اخذ تصمیم‌های بهتر کاربرد دارد.

4.تجزیه و تحلیل گزارش‌ها

یک کسب و کار نیاز دارد که گزارش‌های مختلفی را برای ادامه روند کسب و کاری خود دریافت نمایند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند. از دیگر وظایف حسابداری صنعتی می‌توان به تجزیه و تحلیل گزارش‌ها برای کاهش هزینه‌ها و بهبود وضعیت تولید اشاره کرد.

5.تعیین و کنترل ارزش موجودی‌های یک شرکت

از دیگر وظایف حسابداری صنعتی تعیین و کنترل ارزش موجودی‌های موجودی‌های یک شرکت با هدف تعیین قیمت کنترل موجودی کالا و هزینه یابی است.

6.جمع آوری اطلاعات در مورد هزینه‌ها و سود

محاسبه هزینه‌ها و سود یکی از کارهای اساسی در هر کسب و کاری به شمار می‌آید. همه کسب و کارها باید از مقدار هزینه‌های خود و سود ناشی از فروش محصول آگاه باشند. جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه‌های انجام شده و بررسی سود به دست آمده از وظایف اصلی حسابداری صنعتی به شمار می‌آید.

انواع حسابداری صنعتی چیست ؟

آیا می‌دانید انواع حسابداری صنعتی چیست ؟ بسته به صنعت و نیاز شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف می‌توان یکی از انواع حسابداری صنعتی را انتخاب کرد. انواع حسابداری صنعتی شامل حسابداری صنعتی بهای تمام شده استاندارد و حسابداری صنعتی بهای تمام شده واقعی است. حال می‌خواهیم به جزئیات هر یک از انواع حسابداری صنعتی بپردازیم:

۱.حسابداری صنعتی بهای تمام شده استاندارد

همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم، یکی از انواع حسابداری صنعتی ، حسابداری صنعتی بهای تمام شده استاندارد یا هزینه یابی استاندارد است. این نوع حسابداری صنعتی برای مشاغلی مناسب است که در آن‌ها هزینه تولید در طول زمان ثابت است یا حداقلِ تغییرات را دارد. بنابراین کسب و کار‌هایی باید این نوع حسابداری را انتخاب کنند که هزینه تولید تقریبا ثابتی دارند.

حسابداری بهای تمام شده استاندارد
حسابداری بهای تمام شده استاندارد

در این صورت هزینه تولید در دوره بودجه منحصرا بر اساس داده‌هایی که در طول زمان تغییر نمی‌کنند، محاسبه می‌شود و فقط در سال بعد می‌توان این مقادیر را اصلاح کرد.

۲.‌حسابداری صنعتی بهای تمام شده واقعی

حسابداری صنعتی بهای تمام شده واقعی بهترین راهکار برای شرکت‌هایی است که مدام دچار نوسانات بازار می‌شوند. در این نوع کسب و کار‌ها هزینه تولید باید به صورت ثابت و حتی هفتگی بررسی گردد.

این نوع حسابداری صنعتی برای کسب و کارهایی مناسب است که قیمت مواد اولیه آن‌ها دچار نوسانات مختلفی می‌شود. اگر محاسبه بهای تمام شده در این نوع کسب و کارها به صورت ثابت و دوره‌ای بررسی نشود، مقادیر درستی از حسابداری بهای تمام شده آن به دست نمی‌آید.

همه شرکت‌ها برای داشتن اطلاعات دقیق و کامل هر دو راه حل را انتخاب می‌کنند؛ یعنی یک محاسبه هزینه نهایی ماهانه دارند و حداقل یک بار در سال محاسبه هزینه استاندارد انجام می‌دهند.

تفاوت‌های حسابداری بهای تمام شده و حسابداری صنعتی چیست ؟

در خیلی از مواقع ما حسابداری صنعتی را به جای حسابداری بهای تمام شده استفاده می‌کنیم. در واقع این دو کلمه معمولا به صورت مترادف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اگر به صورت جزئی‌تر به قضیه نگاه کنیم، این دو اصطلاح با این که تا حدی همپوشانی دارند، اما کاملا منطبق هم نیستند.

حسابداری صنعتی داده‌های مربوط به فرایندهای تولید را در نظر می‌گیرد، سپس داده‌های تولید و ترازنامه را با یکدیگر ادغام می‌کند و در نتیجه به محاسبه هزینه‌های تولید می‌پردازد.

از دیگر تفاوت‌های حسابداری بهای تمام شده و حسابداری صنعتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که حسابداری صنعتی بر هزینه‌های غیرمستقیم متمرکز است که به خدمات یا محصول خاصی مرتبط نیستند.

این شاخه از حسابداری همواره به دنبال راهی برای شناسایی و تخصیص هزینه‌های غیرمستقیم به درست‌ترین روش است و اغلب مواقع از تجمیع مراکز هزینه استفاده می‌کند.

به صورت خلاصه‌تر می‌توانیم بگوییم که حسابداری بهای تمام شده و حسابداری صنعتی دو مفهوم شبیه و بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، اما ما به عنوان مترادف کاربرد ندارند. درست است که خیلی از وب سایت‌ها و منابع مرتبط این دو را به یک مفهوم استفاده می‌کنند، اما بهتر از هر یک را در جایگاه خود استفاده کنیم.

بررسی تفاوت حسابداری صنعتی با حسابداری مالی

آیا می‌دانید تفاوت حسابداری مالی با حسابداری صنعتی چیست ؟ حسابداری صنعتی، هزینه‌ها را به شیوه‌ای دقیق محاسبه می‌کند و باعث کنترل هزینه و کاهش آن می‌شود. این نوع حسابداری گزارش‌ها را فقط به مدیریت داخلی سازمان ارائه می‌دهد تا تصمیم‌های بهتری را برای کسب و کار خود بگیرد.

در حسابداری صنعتی هزینه‌ها بر اساس عملکرد‌ها، فعالیت‌ها، محصولات، فرآیند‌ها و بر اساس نیازهای اطلاعاتی سازمان در برنامه ریزی و کنترل آن طبقه بندی می‌شوند. در این سیستم حسابداری برای به دست آوردن یک نتیجه استاندارد، ارزیابی عینی و ذهنی هزینه‌ها با هم ترکیب می‌شوند.

حسابداری اظهارنامه های مالی
حسابداری اظهارنامه های مالی

در حسابداری مالی فقط صورت‌های مالی شامل صورت جریانات نقدی، سود یا زیان، ترازنامه و … تجزیه و تحلیل می‌شوند. نتایج و وضعیت مالی کسب و کار نیز به دولت، طلبکاران، سرمایه‌گذاران و سایر طرف‌های خارجی گزارش داده می‌شوند. در این نوع سیستم حسابداری طبقه بندی هزینه‌ها بر اساس انواع معاملات انجام می‌گردد و هدف از این حسابداری ارائه یک دیدگاه واقعی و منصفانه از معاملات خواهد بود. این نوع حسابداری باید به استانداردهای حسابداری مانند IFRS و GAAP پایبند باشد.

تحقیق درباره حسابداری صنعتی هنوز هم ادامه دارد؟

تحقیق درباره حسابداری صنعتی از زمان‌های قدیم شروع شده و امروزه نیز ادامه می‌یابد. آیا می‌دانید هدف از تحقیق در مورد حسابداری صنعتی چیست ؟ با تحقیق در مورد حسابداری صنعتی پژوهشگران می‌توانند کیفیت تفکر و اندیشه خود را بالاتر ببرند و همه موارد مورد نیاز در زمینه حسابداری صنعتی شامل تاریخچه آینده و غیره را به دست آورند.

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم تحقیق درباره حسابداری صنعتی از زمان‌های بسیار گذشته شروع شده است، اما آیا ابزارهای تحقیق در زمان گذشته و اکنون یکسان است؟ طبیعتا خیر. امروزه ابزارهای پیشرفته در دسترس است که امیدواریم حسابداری صنعتی روز به روز گسترده‌تر شود، زیرا همه ما از اهمیت این سیستم در جامعه و کشورمان باخبر هستیم.

کاربردهای حسابداری صنعتی چیست ؟

کاربردهای حسابداری صنعتی بسیار زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌ها، کنترل موجودی کالاها و محصولات و اخذ تصمیم‌های دقیق برای قیمت گذاری محصول‌ها اشاره کرد.

در عرصه تولید و پیشرفت شرکت‌های تولیدی انجام مراحلی مانند تجزیه و تحلیل دقیق، پیش بینی و برآورد هزینه‌ها موضوعی بسیار مهم و حیاتی هست که این شرکت‌ها حتما باید آمار دقیقی داشته باشند تا محصول تولیدی خود را با قیمتی مناسب به شرکت‌ها و کاربران عرضه کنند. اگر حسابداری صنعتی به درستی انجام نگیرد، نمی‌توان قیمت گذاری مقبولی روی محصولات تولیدی اعمال کرد.

کاربرد و جایگاه نرم افزار حسابداری صنعتی

نرم افزار‌ها در هر حوزه‌ای که راه پیدا کنند، باعث آسان‌تر و سریع‌تر انجام شدن کارها می‌شوند. می‌توانیم بگوییم که امروزه اکثر کسب و کارها بدون استفاده از نرم افزار حسابداری قادر به ادامه حیات خود نیستند. در حوزه حسابداری صنعتی نیز نرم افزارهای مختلفی توسعه پیدا کرده‌اند تا این حوزه از حسابداری به راحتی و آسان انجام گردد.

با مطالعه تعریف حسابداری صنعتی دریافتیم که ما نمی‌توانیم به صورت دستی حسابداری صنعتی را انجام دهیم و به عدد‌های کاملا دقیقی برسیم. برای این کار باید  بهترین نرم افزار حسابداری صنعتی حرفه‌ای انتخاب کنیم تا اعداد و ارقام به دست آمده از حسابداری صنعتی بسیار دقیق باشند و ما بتوانیم بر اساس این آمار، برای آینده کسب و کار خود و قیمت محصول نهایی تصمیم‌هایی را بگیریم.

امروزه نرم افزار حسابداری صنعتی خارجی و ایرانی بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با کمک زینسی انتخاب هوشمندانه‌ای در این زمینه داشته باشید. برای مشاهده نرم افزارهای حسابداری صنعتی کافیست به دسته بندی حسابداری صنعتی در سایت زینسی مراجعه کنید.

در ادامه چند نمونه از نرم افزارهای حسابداری صنعتی را معرفی می‌کنیم.

نرم افزار حسابداری صنعتی ممیز

یکی از نرم افزارهای حسابداری پرطرفدار در زمینه صنعت، نرم افزار حسابداری ممیز است. این نرم افزار برای پیمانکاران، مهندسان و معماران در پروژه‌های پیمانی و غیرپیمانی مناسب خواهد بود. ارائه انواع گزارش تخصصی، ارائه جزئیات پروژه در هر مرحله، امنیت و سرعت بالا از ویژگی‌های جذاب ممیز است.

نرم افزار حسابداری صنعتی هلو

هلو نرم افزار قدیمی و پرآوازه بوده که در اکثر زمینه‌های حسابداری، محصول ارائه داده است. برنامه یا همان نرم افزار حسابداری صنعتی هلو برای کارخانه‌های فعال در زمینه صنعت مناسب خواهد بود. اگر به دنبال یک نرم افزار جامع با همه امکانات مورد نیاز در زمینه صنعت هستید، هلو یک گزینه ایده‌آل است.

تیپ و حسابگر در صنعت شایگان سیستم، نرم افزار حسابداری صنعتی کاکتوس ،جزو دیگر گزینه‌هایی هستند که می‌توانید در کسب و کار خود از آن‌ها استفاده کنید.

زینسی، مرجعی برای پیدا کردن بهترین نرم افزارها

در این مقاله از زینسی در مورد تعریف حسابداری صنعتی با شما صحبت کردیم و به جواب سوال حسابداری صنعتی چیست ، رسیدیم. اهداف و وظایف کاربردها و موارد دیگر از مبحث حسابداری صنعتی را بررسی کردیم و دانستیم که این شاخه از حسابداری اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارهای تولیدی دارد. کسب و کارهای تولیدی با کمک حسابداری صنعتی می‌توانند در مورد آینده کسب و کار خود تصمیم‌های مطمئن‌تری بگیرند. همچنین به این موضوع اشاره کردیم که استفاده نرم افزار حسابداری صنعتی در این راستا کمک زیادی به کسب و کارها می‌کند. هدف ما در زینسی بررسی دقیق نرم افزارهای حوزه حسابداری و در حالت کلی بررسی مبحث حسابداری است تا شما بتوانید کسب و کار خود را در راستای رسیدن به هدف، رونق دهید. نظر شما در مورد حسابداری صنعتی چیست؟ لطفا نظر‌ها و سوال‌های خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

منابع:

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. مقاله حسابداری صنعتی عالی و جامع بود، تشکر از تیم خوب زینسی

  2. در پاسخ به محسن
    ممنون از توجه همراهی شما دوست عزیز با مقاله حسابداری صنعتی زینسی.

  3. نرم افزار حسابداری صنعتی تیپ خیلی خوبه حتما امتحانش کنین.

  4. در پاسخ به سیما
    سیمای عزیز ممنون که نرم افزار حسابداری صنعتی کاربردی از نظر خودتون رو مطرح کردین.

  5. ممنون از مقاله خوبتون. حسابداری صنعتی رو خوب توضیح دادین.

  6. در پاسخ به المیرا نجفی
    ممنون از توجه و همراهی تون المیرای عزیز. در این مقاله سعی کنیم حسابداری صنعتی رو به صورت جامع توضیح بدیم.

  7. بخش اهداف حسابداری صنعتی رو کامل توضیح داده بودید مفید بود ممنون

  8. در پاسخ به سیدعلی
    ممنون از همراهی و توجه شما به مقاله حسابداری صنعتی. خوشحالیم که براتون مفید واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا