حسابداری

برنامه حسابداری چیست ؟ هر آن چه که باید در مورد نرم افزار حسابداری بدانید!

در جواب نرم‌افزار حسابداری چیست ، باید بگوییم که نرم افزار حسابداری یک راهکار سیستمی بوده که بر اساس مفاهیم مختلف طراحی شده است. این نرم افزار به عنوان دستیار مالی برای حسابداران و صاحبان مشاغل کاربرد دارد. نرم افزار حسابداری، داده‌های خام را از کاربر تحویل می‌گیرد و روی آن‌ها پردازش‌هایی را انجام می‌دهد، سپس نتیجه را به عنوان خروجی تحویل می‌دهد. با این مقاله از زینسی همراه ما باشید تا به صورت دقیق‌تر، جواب سوال برنامه حسابداری چیست را بررسی کنیم و به مرور تاریخچه، مزایا و انواع نرم افزار حسابداری بپردازیم.

فهرست مطالب نمایش عناوین

تاریخچه برنامه حسابداری چیست ؟

نحوه محاسبات مالی در زمان گذشته بسیار متفاوت‌تر از زمان حال بود، ولی همواره از روش‌های گوناگونی برای انجام محاسبات مالی استفاده می‌شد. بشر به این موضوع پی برده بود که به صورت دستی و ذهنی نمی‌تواند حساب و کتاب خود را به صورت دقیق محاسبه کند.

با به تصویب رسیدن قوانین مالی و مالیاتی و گسترده‌تر شدن عملیات حسابداری کسب و کار‌ها، نرم افزارهای حسابداری به وجود آمدند.

قبل از رسیدن به جواب برنامه حسابداری چیست ، بهتر است نگاهی به تاریخچه و پیدایش اولین نرم افزار حسابداری در ایران بپردازیم.

نمی‌توانیم به صورت دقیق این موضوع را بیان کنیم که برای اولین بار در سطح جهان، چه کسی نرم افزارهای مالی را برنامه نویسی کرد، اما مطمئن هستیم که برنامه حسابداری برای اولین بار در ایران با چه مشخصات و در چه سالی نوشته شد.

اولین نرم افزار حسابداری در ایران، در سال ۱۳۶۸ برنامه نویسی شد. این نرم افزار فقط قابلیت ثبت سندهای حسابداری و دفتر روزنامه و دفتر کل دفتر تفصیلی را داشت. همچنین دارای یک تراز آزمایشی چهار ستونه بود. در واقع می‌توانیم بگوییم که امکانات این نرم افزار بسیار جزئی و سطحی بود.

ورود اولین نرم افزار حسابداری به ایران در 1368
اولین برنامه حسابداری در سال 1368 برنامه نویسی شد.

حجم نرم افزار توسعه یافته، ۱.۰۹ مگابایت بود. این نرم افزار به صورت رایگان در اختیار کسب و کارها قرار گرفت و در حدود چهار سال در ایران معروف بود. این نرم افزار فقط روی دیسکت فلاپی جای داشت.

بعد از شناسایی نیازها و محبوب واقع شدن اولین نرم‌افزار توسعه یافته، برخی از افراد حقیقی و حقوقی دیگر نیز وارد عرصه نرم افزار حسابداری شدند و به این ترتیب نرم‌افزارهای جدیدی تحت سیستم عامل داس و ویندوز وارد بازار شد.

بعد از گذشت چندین سال و به وجود آمدن نرم افزار‌های مختلف، رفته رفته امکانات و قابلیت‌های این نرم افزارها پیشرفته شدند تا به حد امروزی برسند و پاسخگوی همه نیازهای کاربران باشند.

برنامه حسابداری چیست ؟

آیا می‌دانید برنامه حسابداری چیست ؟ معادل انگلیسی برنامه حسابداری، accounting software است.  نرم افزار حسابداری در دسته بندی برنامه‌های بسیار کاربردی برای کسب و کارها جای می‌گیرد. این نرم افزار، داده‌های خام حسابداری را در قالب ماژول‌های تابعی ذخیره سازی می‌کند، سپس روی آن‌ها پردازش انجام می‌دهد.

این نرم افزار‌ها جهت سهولت امور حسابداران و صاحبان مشاغل توسعه یافته‌اند. همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، نرم افزارهای حسابداری از سال ۱۳۶۸ وارد بازار ایران شدند و از آن زمان تا به اکنون، نرم افزار‌های بسیار زیادی با امکانات جامع توسعه یافته‌اند. امروزه نیاز کسب و کارها به نرم افزار حسابداری به حدی زیاد است که عملاً بدون این نرم افزارها، کسب و کار‌ها قادر به ادامه فعالیت خود نخواهند بود.

همان طور که گفتیم نرم افزار حسابداری یک نرم افزار کاربردی است که پردازش‌های حسابداری را درون ماژول‌های کاربردی انجام می‎دهد. ماژول‌های کاربردی در این نرم افزارها عبارتنداز:

  • حساب‌های قابل پرداخت
  • حساب‌های دریافتی
  • سند حسابداری
  • اسناد عمومی
  • حقوق و دستمزد
  • تراز و حساب
برنامه حسابداری ماژول های مختلفی دارد.
برنامه حسابداری ماژول های مختلفی دارد.

اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر پاسخی به سوال نرم‌افزار حسابداری چیست ارائه دهیم، باید بگوییم که صاحبان کسب و کارها برای سر و سامان بخشیدن به امور مالی خود و شناسایی میزان سود و زیان هر یک از محصولات و خدمات ارائه شده به نرم افزار نیاز دارند که این نرم افزار، همان برنامه حسابداری است.

همچنین شناسایی مشتریان وفادار و سودآور، اطلاع درست از میزان بدهی‌ها و سررسید چک نیز با کمک از نرم افزارهای حسابداری انجام می‎گیرد.

فرقی نمی‌کند که صاحب یک کسب و کار کوچک و یا بزرگ هستید، هر کسب و کاری با هر اندازه و تعداد پرسنلی، برای آسان‌تر و سریع‌تر پیش بردن امور مالی خود باید از نرم افزار حسابداری کمک بگیرند.

نرم افزار حسابداری، نیاز کسب و کارها به حساب و کتاب دفتری را از بین برده است. با استفاده از این نرم‌افزارها، سازمان‌ها در زمان و هزینه خود صرفه جویی خواهند کرد.

ضرورت استفاده از اپلیکیشن حسابداری چیست ؟

وقتی صحبت از نرم افزارهای حسابداری می‎شود، همه ما از اهمیت آن باخبر هستیم، اما آیا به صورت دقیق می‌دانیم که ضرورت استفاده از برنامه حسابداری چیست ؟ همه کسب و کارها برای سریع‌تر و راحت‌تر انجام شدن امور مالی، ملزم به استفاده از برنامه‌های حسابداری هستند. در ادامه دلایل ضرورت استفاده از برنامه حسابداری را تشریح می‌کنیم:

افزایش امنیت اسناد مالی

در زمان‌های نه چندان دور، اطلاعات در زونکن‌ها نگهداری می‎شد. با این روش، احتمال گم شدن و دستکاری اسناد بسیار بالا بود. امروزه همه کسب و کارها برای افزایش امنیت اسناد مالی، ملزم به استفاده از نرم افزارهای حسابداری هستند. همه اسناد و مدارک مالی در خودِ نرم افزار ذخیره می‏شود. رمز گذاری مناسب نیز مانع دسترسی افراد به این اسناد است.

کاهش هزینه‌های نیروی انسانی

انجام امور حسابداری در شرکت‌ها و سازمان‌ها بدون استفاده از نرم افزار، نیروی انسانی بیشتری را می‌طلبد. انجام خیلی از فرآیندهای ساده در نرم افزار حسابداری، به نیروی تمام وقت نیاز دارد، اما استفاده از نرم افزارها باعث کاهش هزینه‌های نیروی انسانی می‎شود. کارهای پیش پا افتاده و روتین حسابداری را به نرم افزارهای این حوزه بسپارید و از نیروی انسانی در جهتِ نوآوری و خلاقیت در راستای کسب و کارتان استفاده کنید.

در راهنمای نرم افزار حسابداری باید به کاهش منابع انسانی دقت کنیم.
در راهنمای نرم افزار حسابداری باید به کاهش منابع انسانی دقت کنیم.

تسهیل دسترسی و نظارت بر اطلاعات

پیدا کردن اطلاعات از بین صدها زونکن، کار آسانی نبود. امروزه استفاده از نرم افزارهای حسابداری، پیدا کردن اطلاعات را به چند ثانیه رسانده است. دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، موجب تقویت روند نظارت بر اطلاعات نیز می‎شود.

دقت بیشتر در محاسبات

محاسبه حساب و کتاب با نرم افزار حسابداری بسیار دقیق‌تر از محاسبات دستی خواهد بود. حتی اگر محاسبات توسط افراد ماهر در زمینه حسابداری انجام گیرد، باز هم نیاز به بررسی مجدد وجود دارد، در حالی که در نرم افزارهای حسابداری، نیازی به تکرار محاسبات وجود ندارد.

افزایش سرعت فرایندهای حسابداری

سرعت انجام فرآیندهای حسابداری، با استفاده از نرم افزار حسابداری به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. کامپیوتر، اطلاعات را با سرعت بیشتری پردازش می‎کند و به هیچ عنوان قابل قیاس با نیروی انسانی نیست.

مزایای برنامه حسابداری چیست ؟

استفاده از نرم افزارهای حسابداری برای کسب و کارها مزایای زیادی به دنبال دارد. در جواب به سوال مزایای نرم افزار حسابداری چیست ، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. ورود داده‌ها در نرم افزار حسابداری با سرعت خیلی بالایی انجام می‌گیرد.
  2. سرعت تهیه گزارش‌های مالی و طبقه بندی حساب‌ها در نرم افزار حسابداری بالاست.
  3. تهیه گزارش‌ها در نرم افزارهای مالی، بر اساس استانداردها و رویه‌های حسابداری انجام خواهد شد.
  4. تصمیم‌‌گیری‌های آتی مدیریتی با استفاده از برنامه‌های حسابداری آسان‌تر و راحت‌تر شده است.

انواع نرم افزارهای حسابداری

نرم افزارهای حسابداری انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها برای کسب و کار خاصی، مناسب هستند. از انواع نرم افزار حسابداری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

در ادامه هر یک از انواع نرم افزارهای حسابداری را توضیح خواهیم داد.

برنامه حسابداری تولیدی

بعد از دانستن جواب سوال اپلیکیشن حسابداری چیست ، به بررسی یکی از پرکاربردترین انواع نرم افزارهای حسابداری نرم افزار می‎رسیم.

یکی از انواع نرم افزار حسابداری ، نرم افزار حسابداری تولیدی است
یکی از انواع نرم افزار حسابداری ، نرم افزار حسابداری تولیدی است

حسابداری تولیدی، همه عملیاتی که در مورد میزان هزینه تولید کالاهای شرکت، برنامه ریزی تولید و تمامی ‌مراحل از ورود مواد اولیه در چرخه تولید تا ساخت کار انجام می‌شود را بر عهده دارد. در واقع برای بررسی و محاسبه همه این مراحل، نیاز به یک نرم افزار حسابداری تولید داریم.

حسابداری تولیدی، مرحله پیش بینی دقیق از هزینه‌ها برای تولید یک محصول و یا یک کالا را بر عهده دارد. اینگونه نرم‌افزارها با توجه به ارائه آمار دقیق، ریسک پذیری را در کسب و کار شما از بین می‌برد. همچنین یک قیمت منطقی برای محصول شما پیشنهاد می‌دهد.

با کنترل هزینه‌های مواد در کارخانه می‌توانید هزینه ساخت کالا را پایین بیاورید. به این ترتیب، سوددهی شما در تولید بیشتر خواهد شد. ارزیابی موجودی کالا، هزینه خرید مواد اولیه و هزینه فرآیند ساخت کالا جزو فرآیندهایی است که یک نرم افزار حسابداری آن‌ها را انجام می‌دهد.

یک کارگاه تولیدی علاوه بر هزینه‌های مواد اولیه محصول، دارای هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم دیگر است. هزینه‌های مستقیم این کسب و کارها عبارتند از:

  • دستمزد کارگران
  • دستمزد اپراتورهای ماشین آلات
  • دستمزد کارگران بخش تولیدی
  • و …

برخی هزینه‌ها هم به عنوان هزینه‌های غیر مستقیم و سربار شناخته می‌شوند. مثلاً دستمزد کارکنان نگهبانی، سرپرستان تولید و … جزو این هزینه‌ها به شمار می‌آیند.

اجاره ساختمان، قبوض آب و برق، استهلاک ماشین آلات، دفع مواد ضایعات، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری و … هم جزوه هزینه‌های سربار هستند.

به طور کلی انواع هزینه‌های یک نرم افزار حسابداری شامل: هزینه‌های مواد اولیه، هزینه‌های ساخت، هزینه‌های تجاری، هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیرمستقیم یا سرباز است.

کسب و کار تولیدی از نرم افزار حسابداری انتظار برنامه ریزی مالی و غیرمالی را دارد. همچنین از دیگر خواسته‌های کسب و کار‌ها از نرم افزار حسابداری، شناسایی و گزارش گیری از هزینه‌های جاری و غیرجاری است.

تعیین بهای تمام شده کالاها، پرداختن با قیمت فروش و سرمایه گذار‌های بعدی، تعیین میزان سود و زیان بر اساس فایل اکسل، بهای تمام شده تولیدی، تعیین میزان کارایی افراد و ماشین آلات و تجهیزات، جمع آوری هرگونه اطلاعات در حیطه عمل حسابداری صنعتی و … بر عهده نرم افزار حسابداری تولیدی است.

برنامه حسابداری فروشگاهی

یک فروشگاه باید تمام خرید و فروش‌ها، مقدار سود و زیان، حساب‌های نسیه‌ای، موجودی کالا یا انبار، موعد پرداخت یا گرفتن چک‌ها و … را ثبت کند. به نرم افزاری که این عملیات را ثبت و پردازش می‌کند، حسابداری فروشگاهی گفته می‌شود. قبل از توسعه و رایج شدن نرم افزارهای حسابداری، عملیات ثبت و محاسبه در فروشگاه‌ها به صورت دستی و دفتری انجام می‌شد.

احتمالا هنوز هم در برخی از مغازه‌های بسیار کوچک، حساب دفتری را مشاهده کنید. در این فروشگاه‌ها همه حساب و کتاب مشتریان در یک دفتر ثبت می‌شود و ماهانه توسط فروشنده و یا صاحب کسب و کار، کنترل و بررسی می‌گردد.

معایب روش محاسبه دستی و ثبت در دفتر این است که امکان مفقود شدن دفتر وجود دارد. همچنین ممکن است در محاسبات دستی که توسط فروشنده انجام می‌گیرد، اشتباهاتی رخ داده باشد. علاوه بر آن، در فروشگاه‌های بزرگ که فروش بیشتری دارند، نمی‌توان روش دفتری و دستی را مدیریت کرد، بنابراین این فروشگاه‌ها ملزم به استفاده از نرم افزار‌های فروشگاهی هستند.

با کمک نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی، همه حساب و کتاب یک فروشگاه در یک سیستم جامع و کامل ثبت خواهد شد. در این نرم افزار‌ها می‌توانید همه اطلاعات مشتریان و حساب آن‌ها را ثبت نمایید. همچنین برای مشتریان خود پیش فاکتور صادر کنید و فاکتور‌های چاپی را در اختیار آنان قرار دهید.

در این برنامه‌ها، قابلیت ثبت چک و یادآوری زمان پاس کردن یا پاس شدن وجود دارد. از دیگر قابلیت‌هایی که نرم افزار حسابداری فروشگاهی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، عبارتنداز: قابلیت ارتباط با دستگاه‌های بارکدخوان، محاسبه پرداخت حقوق کارکنان، قابلیت ارائه گزارش‌های روزانه، ماهانه و سالانه فروش و قابلیت کنترل موجودی‌های انبار.

هریک از نرم افزارهای فروشگاهی، با توجه به امکانات خود با یکدیگر متفاوت هستند. رنج قیمت نرم افزار‌های فروشگاهی با توجه به امکانات آن متفاوت خواهند بود. برخی از توسعه دهندگان، نرم افزار حسابداری فروشگاهی رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته باید کاربران در نظر داشته باشند که این نرم افزار‌ها برای کسب و کارهای کوچک مناسب هستند و کسب و کارهای بزرگ باید نرم افزارهای قوی‌تری را انتخاب کنند.

برنامه حسابداری خدماتی

از دیگر شاخه‌های حسابداری، شاخه نرم افزار خدماتی است. نرم افزار حسابداری خدماتی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات عمومی ‌و تخصصی کاربرد دارد. از جمله کسب و کارهایی که در حوزه خدماتی قرار دارند، عبارتنداز:

  • شرکت‌های برنامه نویسی
  • هتل‌ها
  • کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها
  • شرکت‌های نظافتی
  • و …

این نوع شرکت‌ها به جای محصول، خدماتی را برای مردم و مشتریان ارائه می‌دهند. اگر بخواهیم به تعریف حسابداری مقدماتی بپردازیم، باید بگوییم که مجموعه خدماتی که شرکت‌های خدماتی و بازرگانی در مسیر آزمایش و تصدیق ستون‌های بدهکار و بستانکار انجام می‌دهند، گفته می‌شود.

اگر می‌خواهید کسب و کار خود را به صورت هوشمندانه مدیریت کنید و اطلاعات مالی شرکت‌ها را به ثبت برسانید، این نوع حسابداری مناسب شماست. همچنین طبقه بندی و گزارش دهی با سرعت و دقت بالا در حیطه فعالیت‌های این حسابداری است.

چرخه حسابداری خدماتی به ترتیب عبارتند از:

  • جمع آوری اسناد
  • تشخیص تاثیر رویداد
  • ثبت سند حسابداری
  • ثبت در روزنامه دفتر روزنامه و انتقال به دفتر کل تراز آزمایشی
  • اصلاحات تراز آزمایشی اصلاح شده
  • بهینه صورت‌های مالی
  • بستن حساب‌ها

صورت‌های مالی که شرکت‌های خدماتی ارائه می‌دهند، شامل صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت وضعیت مالی و صورت جریان‌های نقدی است.

مزایای نرم افزار حسابداری خدماتی عبارتنداز:

  • کاهش خطاها
  • ارائه راه حل‌های مختلف
  • صورت حساب‌های کامپیوتری
  • سازماندهی صحت اطلاعات

نرم افزار حسابداری بازرگانی

یکی دیگر از انواع نرم افزارهای حسابداری، نرم افزار حسابداری بازرگانی است. این نرم افزار برای شرکت‌های بازرگانی کاربرد دارد تا این شرکت‌ها بتوانند در حساب شرکت خود نظم ایجاد کنند و میزان دارایی بدهی سود و زیان را محاسبه نمایند. در حسابداری بازرگانی، پروسه محاسبه سود و صورت سود و زیان اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا این پروسه تعیین کننده دارایی این شرکت‌هاست.

یکی از اصول مهم در حسابداری تجاری، بهای تمام شده است که نقش موثری را در این زمینه بر عهده دارد. پروژه‌هایی که برای محاسبه بهای تمام شده در شرکت‌های بازرگانی انجام می‌شود، به صورت زیر است:

  • برای محاسبه بهای تمام شده یک کالای خریداری شده در طی یک دوره باید هزینه حمل کالا و خرید خالص جمع شوند.
  • برای محاسبه سود خالص فروش از بهای تمام شده کالای فروش رفته، کسر خواهد شد.
  • برای محاسبه بهای تمام شده موجودی کالای آماده شده برای فروش، بهای تمام شده کالای خریداری شده با موجودی کالای اول جمع خواهد شد.
  • برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته، موجودی کالای آماده فروش از بهای تمام شده کسر می‌شود.

برای مکانیزه شدن عملیات حسابداری، کدینگ حسابداری انجام می‌شود. کدینگ به معنی طبقه بندی و دسته بندی حساب‌ها از حالت اصلی به فرعی است.

حسابدار بخش بازرگانی وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • آماده کردن صورت گردش نقدینگی
  • محاسبه میزان ارزش افزوده
  • آماده کردن صورت گردش نقدینگی
  • آماده کردن ترازنامه مالی
  • آماده کردن صورت سود و زیان
  • آماده کردن صورت‌های مالی

انواع حساب‌هایی که در شرکت‌های بازرگانی وجود دارد، عبارتند از:

  • حساب خرید
  • حساب برگشت از حساب
  • حساب فروش در حسابداری
  • حساب برگشت از فروش

روش‌های نگهداری حساب موجودی کالا در نرم افزار حسابداری بازرگانی، به روش دائمی ‌و ادواری انجام می‌شود.

در شرکت‌های بازرگانی برای ثبت و نگهداری اطلاعات حسابداری باید چرخه‌ای طی شود، این چرخه شامل موارد زیر است:

  • آماده سازی صورت حساب سود و زیان
  • آماده سازی ترازنامه
  • ایجاد صورت گردش وجوه نقد
  • آماده سازی صورت سود و زیان جامع
  • بررسی یادداشت‌های پیوست

نرم افزار حسابداری شخصی

حسابداری شخصی از دیگر حوزه‌های حسابداری است که همه افراد برای مدیریت دخل و خرج زندگی خودشان به آن نیاز دارند. در واقع حسابداری شخصی شامل همه فعالیت‌ها و تصمیم‌هایی است که یک شخص یا یک کسب و کار کوچک، در مورد مسائل مربوط به امور مالی اخذ می‌کند.

این دوره حسابداری شامل بودجه بندی، برنامه ریزی، وام مسکن، پس انداز و برنامه ریزی برای دوره بازنشستگی است. همه فعالیت‌های مربوط به امور مالی شخصی و انفرادی در حوزه حسابداری شخصی قرار می‌گیرند.

از مهم‌ترین جنبه‌های حسابداری شخصی، موضوع پس انداز و سرمایه گذاری است. همانطور که می‌دانید ما نمی‌توانیم همه درآمد خود را خرج کنیم، بلکه برای آینده خود نیاز به پس انداز و سرمایه گذاری داریم.

بدون مدیریت امور مالی و بهینه سازی هزینه‌ها، امکان پس انداز و سرمایه گذاری وجود ندارد. از دیگر جنبه‌های مهم این حسابداری، برنامه ریزی برای دوره بازنشستگی، تعیین وضعیت مالی فعلی، پس انداز‌های فعلی، نگاه به جریان نقدی پیش بینی شده هم در حوزه جنبه‌های حسابداری شخصی قرار می‌گیرد.

حتی اگر صاحب یک کسب و کار بسیار کوچک هستید، می‌توانید برای مدیریت امور مالی خود از نرم افزارهای حسابداری شخصی کمک بگیرید. اکثرا این نرم افزارها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و فقط برای فعال کردن بعضی از ویژگی‌ها، نیاز به خرید امکانات وجود دارد.

با کمک این نرم افزار، نیاز‌های بلند مدت و کوتاه مدت زندگی خود را پیش بینی و برنامه ریزی کنید. در نرم افزار‌های شخصی، امکان دسته بندی نیازها و هزینه‌ها وجود دارد. ارائه انواع گزارش‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های جذاب این نرم افزارها به شمار می‌آید.

با استفاده از این برنامه‌ها، نظم در زندگی شما بیشتر می‌شود و همیشه از مخارج و هزینه‌های پیش رو و هزینه‌های صرف شده، باخبر خواهید بود.

نرم افزار حسابداری پیمانکاری

چالش‌های شرکت پیمانکاری در بخش حسابداری بسیار متفاوتر از شرکت‌های دیگر است، زیرا شرکت‌های پیمانکاری معمولاً پروژه‌های مختلف با شرکت‌ها و شرکای تجاری دارند. به همین دلیل انجام پروژه حسابداری و مالی به مراتب سخت‌تر از حوزه‌های دیگر است. این نوع کسب و کار‌ها به نرم افزاری نیاز دارند تا همه فعالیت‌های پیمانکاران را به صورت یکپارچه مدیریت نماید.

نرم افزاری در این حوزه بهتر است که استفاده آسانی داشته باشد و امکان ثبت طبقه بندی و گزارش دهی از تنظیم صورت وضعیت و تسویه حساب‌های مربوط به هر پروژه را انجام دهد. دقت و سرعت انجام کار برای این نرم افزار‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. یک نرم افزار پیمانکاری باید بتواند چند پروژه را به صورت همزمان مدیریت کند.

شرکت‌های پیمانکاری از اصول و استانداردهای حسابداری ویژه استفاده می‌کنند. همچنین محاسبه امور مالیاتی این شرکت‌ها نیز جزو پروژه‌های سخت است که نرم افزار پیمانکاری، این پروژه را نیز به دست می‌گیرد.

در بهترین نرم افزار‌های حسابداری بازرگانی به راحتی می‌توان گزارش‌های مختلفی از حساب‌های دریافتی و سپرده بهای تمام شده کالاهای در جریان ساخت، حساب‌های پرداختی پروژه‌های مختلف و … تهیه کرد. جزو ویژگی‌های خاص این نرم‌افزارها این است که بتواند به صورت جداگانه، سود هر پیمان را نشان دهد.

نسخه‌های ارائه شده نرم افزار حسابداری

نرم افزارهای حسابداری در نسخه‌های مختلف برای کاربران ارائه می‎شود. هر یک از نسخه‌ها، برای مشتریان خاصی پاسخگو خواهند بود. نسخه‌های ارائه شده نرم افزار حسابداری عبارتنداز:

  • ویندوز
  • وب
  • ابری
  • اندروید
  • آیفون

ممکن است صاحب یک کسب و کار کوچک ترجیح دهد که نرم افزار حسابداری خود را همیشه در گوشی همراه خود داشته باشد، برای این نوع کسب و کار نسخه اندروید و آیفون مناسب است. خیلی از کسب و کارهای بزرگ، نسخه ویندوز را برای برنامه حسابداری خود ترجیح می‌دهند.

نسخه وب و ابری نیز برای کسب و کارهایی مناسب است که در کشورهای مختلف با یکدیگر همکاری دارند و یا می‌خواهند به اطلاعات خود در بستر وب دسترسی داشته باشند.

معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری چیست

برخی از معیارهای مهم در هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری وجود دارد که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

1.بررسی سوابق شرکت ارائه دهنده نرم افزار

یکی از معیارهای مهمی که در هنگام انتخاب نرم افزار باید در نظر بگیرید، سوابق شرکت ارائه دهنده نرم افزار است. با بررسی سوابق شرکت ارائه دهنده محصول، اطلاعات مفیدی از نرم افزار را به دست خواهید آورد.

2.سهولت استفاده و رابط کاربری آسان

کاربران، یک نرم افزار حرفه‌ای که رابط کاربری سختی دارد را ترجیح نمی‌دهند. یک نرم افزار حرفه‎ای باید رابط کاربری آسانی داشته و استفاده از آن آسان باشد. یکی از معیارهای اصلی انتخاب نرم افزار حسابداری، سهولت استفاده از آن است تا افراد غیرحسابدار نیز بتوانند آن را انتخاب کنند.

3.یکپارچگی نرم افزار

از دیگر معیارهای نرم افزار حسابداری، یکپارچگی بین قسمت‌های مختلف است. یک نرم افزار حسابداری خوب باید یکپارچگی بین انبارداری، خزانه داری و دیگر قسمت‌های مختلف یک کسب و کار را داشته باشد. در واقع همه بخش‌های کسب و کار از طریق نرم افزار به یکدیگر متصل باشند.

4.استفاده از تکنولوژی‌های به روز

استفاده از تکنولوژی‌های به روز در هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد. توسعه دهندگان نرم افزار باید مجهز به تکنولوژی‌های روز دنیا شوند تا بتوانند نیازهای اساسی کاربران را برطرف کنند. برنامه‌های حسابداری هم به عنوان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم افزار، از این قاعده مستثنا نیستند. به روزرسانی و آپدیت نرم افزار در این خصوص اهمیت زیادی دارد.

5.بررسی تجربیات مشتریان

بررسی تجربیات مشتریان در انتخاب نرم افزار، موضوع مهمی ‌است. می‌توانید نظر حسابداران ماهر را در هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب و کار خود جویا شوید. استفاده از تجربه این افراد، کمک شایانی به شما خواهد کرد. همچنین می‌توانید قسمت نظرات مشتریان هر نرم افزار را مطالعه کرده و از تجربه کاربری آنان نیز استفاده کنید.

6.انعطاف پذیر بودن نرم افزار

انعطاف پذیری و قابلیت شخصی سازی در نرم افزارهای حسابداری اهمیت زیادی دارد. هر نرم افزار باید قابلیت شخصی سازی برای کسب و کارهای مختلف را داشته باشد. اگر در هنگام انتخاب نرم افزار در مورد شخصی سازی و انعطاف پذیری محصول سوالاتی داشتید، باید از پشتیبانان نرم افزار مورد نظر مشاوره دریافت کنید. به این ترتیب نیازهای کسب و کاری شما مطرح شده و راهکار مناسبی برای آن ارائه داده می‏شود.

7. ارائه گزارش‌ها و امکانات متناسب با هر کسب و کار

دریافت گزارش در نرم افزار حسابداری حرف اول را می‎زند. صاحبان کسب و کار باید گزارش‌هایی در مورد خرید و فروش محصول، میزان سود و زیان و … به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه دریافت کنند. هر چقدر گزارش‌های دریافتی، دقیق و کامل باشد، محبوبیت نرم افزار افزایش می‎یابد.

سرعت ارائه گزارش‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. ارائه امکانات متناسب برای هر کسب و کار نیز از دیگر معیارهای مهم در هنگام انتخاب برنامه حسابداری است. هر کسب و کار نیازهای مخصوصی دارد که نرم افزار حسابداری، باید به آن نیازها پاسخی ارائه دهد.

8.قیمت ایده آل

قیمت در خرید هر محصولی، جزو معیارهای مهم مشتریان است. در هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری، فقط به فکر ارزان بودن قیمت آن نباشید، زیرا ممکن است نرم افزار انتخابی، پاسخگوی نیازهای شما نباشد و مجبور به خرید دوباره آن شوید. این موضوع بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

در هنگام انتخاب برنامه حسابداری، باید نرم افزارهای هم رده از نظر امکانات را با یکدیگر مقایسه کنید. بعد از مقایسه بین این نرم افزارها، می‌توانید نرم افزاری که قیمت معقول‌تری دارد را انتخاب نمایید.

9.پشتیبانی قوی

یک نرم افزار هر چقدر هم حرفه‌ای و کامل باشد، اگر پشتیبانی قوی نداشته باشد، شما را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد. هنگام استفاده از نرم افزار حسابداری، به عنوان کسی که دانش تخصصی حسابداری را ندارد، به مشکلاتی برخورد خواهیم کرد. در این هنگام باید پشتیبانی نرم افزار در اولین فرصت پاسخگوی ما باشد.

در غیر این صورت، نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها خواهیم داشت که در ترافیک و شلوغی کسب و کار، ایده جالبی نیست. در هنگام انتخاب برنامه حسابداری، حتما پشتیبانی آن را بررسی کنید.

زینسی، پلتفرم مقایسه هوشمند و بررسی نرم افزارها

ما در زینسی به معرفی و بررسی انواع نرم افزارها می‎پردازیم و شما را با دنیای وسیع نرم افزارها آشنا می‌کنیم. برای بررسی و معرفی برنامه حسابداری ، به وب سایت زینسی و دسته بندی حسابداری مراجعه نمایید. در این مقاله از زینسی به جواب برنامه حسابداری چیست ، رسیدیم و نگاهی به تاریخچه حسابداری در ایران انداختیم. همچنین ضروریت استفاده از نرم افزارهای حسابداری در کسب و کارها را بررسی کردیم و انواع آن را شرح دادیم.  نظر شما در مورد نرم افزار حسابداری چیست ؟ آیا استفاده از این نرم افزارها را ضروری می‌دانید؟ لطفا نظرات و سوالات خود را در قسمت کامنت با زینسی در میان بگذارید.

منابع :

سوالات متداول:

برنامه حسابداری چیست ؟

برنامه حسابداری، داده‌های خام حسابداری را در قالب ماژول‌های تابعی ذخیره سازی می‌کند و سپس روی آن‌ها پردازش انجام می‌دهد.

دلایل ضرورت استفاده از نرم افزار حسابداری چیست ؟

افزایش امنیت اسناد مالی، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی، تسهیل دسترسی و نظارت بر اطلاعات، دقت بیشتر در محاسبات و افزایش سرعت فرآیندهای حسابداری

نسخه‌های ارائه شده اپلیکیشن حسابداری چیست ؟

  • ویندوز
  • وب
  • اندروید
  • آیفون
  • وب
  • ابری

انواع نرم افزارهای حسابداری چیست ؟

  • بازرگانی
  • خدماتی
  • تولیدی
  • شخصی
  • پیمانکاری
  • و …

برنامه حسابداری شخصی چیست ؟

برنامه حسابداری شخصی در بستر گوشی برای مدیریت امور مالی روزانه به کار می‎رود.

برنامه حسابداری شخصی رایگان وجود دارد؟

بله، برخی از اپلیکیشن‌های حسابداری شخصی رایگان هستند.
امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. من فکر میکردیم یه نوع برنامه حسابداری داریم که برای همه کسب و کارها مناسبه. بعد دیدم نه جواب سوال برنامه حسابداری چیست به این آسونیا هم نیست کلی مباحث داره که فکر میکنم شما همشو مطرح کردید. ممنون از مقاله کامل تون

  2. در پاسخ به سالار بهجتی
    ممنون از توجه و نظر ارزشمند شما سالار عزیز. خوشحالیم که مقاله « برنامه حسابدای چیست » براتون مفید واقع شده.

  3. برنامه حسابداری واقعا باعث کاهش نیروهای انسانی میشه. به نکته خوبی اشاره کردید. این موضوع رو به عینه تجربه کردم.

  4. در پاسخ به ساحل
    ساحل عزیز با نظرتون موافقم و این موضوع هزینه های یک شرکت و یا سازمان رو کاهش میده.

  5. میدونستم همه شو چون مطالعه خوبی در زمینه برنامه حسابداری داشتم ولی برام مرور شد. تشکر فراوان

  6. در پاسخ به عمران علی نژاد
    چقدر خوب در که مورد برنامه حسابداری مطالعه کافی رو داشتید بهتون تبریک میگیم.

  7. بخش توضیح انواع نرم برنامه حسابداری خیلی خوب بود. با تچکر 🙂

  8. در پاسخ به محمدتقی
    محمدتقی عزیز خوشحالیم که مقاله مون براتون مفید بوده و مورد پسندتون واقع شده.

  9. خیلی کامل بود مقاله تون فقط کاش نمونه نرم افزار هم ذکر میکردید در بخش انواع برنامه حسابداری

  10. در پاسخ به نوری
    ممنون از نظرتون. دوست عزیز در مقاله های دیگه زینسی کلی نرم افزار معرفی کردیم لطفا به بلاگ زینسی سر بزنید 🙂

  11. مزایای برنامه حسابداری رو خیلی خوب توضیح دادید. تشکر

  12. در پاسخ به قاسم پناهی
    ممنون از همراهی و توجه شما دوست عزیز با مقاله برنامه حسابداری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا