مقالات آموزشی

سیستم حسابداری چیست؟ چه وظایفی دارد؟ و انواع آن چیست؟

وجود سیستم حسابداری در کسب و کار ها اهمیت بسزایی دارد. این سیستم به عنوان یک ابزار در کنار یک حسابداری می تواند کمک کند تا امور مالی و حسابداری به خوبی انجام شود. در این  مقاله به تعریف و سپس انواع آن را مطرح کردیم و شما می توانید بهترین سیستم را برای کسب و کار خود انتخاب کنید و ادامه دهید.

نرم افزار های حسابداری یکی از مهم‌ترین امور در اداره شرکت‌ها و موسسات بزرگ محسوب‌ می‌شود. که شما می توانید بهترین نرم افزار های حسابداری را اینجا ببینید.

در واقع تمامی کارهایی که شرکت در گذشته انجام داده یا قرار است در آینده صورت بگیرد، زیر نظر سیستم حسابداری خواهد بود.

شاید تابه‌حال مطالبی درباره اهمیت یک حسابدار در شرکت‌های تجاری شنیده اید،  اما به‌خوبی ارزش وجود آن را درک نکرده باشید. بهتر است بدانید هر گونه معامله‌ای که بین شرکت شما و شرکت مقصد انجام‌ می‌گیرد، توسط حسابدار بررسی خواهد شد. در حقیقت نتایجی که او در اختیار شما‌ می‌گذارد، تعیین‌کننده ارزش آن معامله خواهد بود.

به همین دلیل به‌کارگیری شخص یا اشخاص خبره در سیستم حسابداری بسیار حائز اهمیت است. این را بدانید که مطلب مذکور تنها یکی از اموری است که حسابدار و سیستم تشکیل‌دهنده آن بر عهده دارد.

در این مقاله بنا داریم شما را با اهمیت سیستم‌های حسابداری در شرکت‌های مختلف تجاری و غیرتجاری آشنا سازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه‌مند هستید، تا پایان متن ما را همراهی کنید. همچنین برای انتخاب یک نرم افزار مناسب به مقاله معیار های انتخاب نرم افزار حسابداری مراجعه کنید.

سیستم حسابداری چیست ؟

سیستم حسابداری در شرکت‌های بزرگ و معتبر اصلی‌ترین وظایف را بر عهده دارد. بیشتر افراد حسابداری را رشته‌ای بی‌ارزش و ساده‌ می‌دانند؛ در‌حالی‌که این باور صحیح نیست. حسابداری مسئول نظارت بر تمام امور شرکت است.

سیستم حسابداری چیست
سیستم حسابداری مسئول نظارت بر تمام امور شرکت است

به طوری که بیشتر نظراتی که مدیریت شرکت درباره مسائل مختلف ارائه‌ می‌دهد، براساس ایده‌های حسابداران خواهد بود. در نتیجه اهمیت وجود حسابدار و سیستم حسابداری فوق‌العاده بارز و مبرهن است. یکی از مسائل مهمی که در این باره بسیار ذکر‌ می‌شود، به کارگیری حسابدار مورد اعتماد برای شرکت خواهد بود.

وظایف سیستم حسابداری

وظایفی که شما به عنوان مدیر و صاحب شرکت بر دوش سیستم‌های حسابداری‌ می‌گذارید، ارزش بسیاری دارد. اگر یکی از حسابداران ناشی بوده و قصد خیانت به شما را داشته باشد، راه برای او باز خواهد بود.

به همین دلیل کارشناسان زیادی توصیه‌ می‌کنند هرگز کسانی را که به آن‌ها اعتماد ندارید، در راس کارهایی نظیر حسابداری قرار ندهید. اما بهتر است کمی بیشتر از وظایف حسابدار در شرکت و موسسات گوناگون شناخت پیدا کرده تا ارزش وجود آن را به‌طور کامل درک کنیم.

جمع‌آوری فرم مربوط به قراردادهای تجاری شرکت در سیستم حسابداری

فرم مربوط به قراردادهای سیستم حسابداری
از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کوچک‌ترین اشتباهی در انجام محاسبات و تعیین سرمایه موجود در شرکت به معنای از‌دست‌دادن آینده موسسه خواهد بود.

 

سوال مهمی که در رابطه با سیستم‌های حسابداری مطرح‌ می‌شود، وظایفی است که این گروه بر عهده دارند. در پاسخ به این سوال پرتکرار باید بگوییم یکی از مهم‌ترین وظایف حسابداران در شرکت ثبت تمامی فرم‌ها و اسناد مرتبط با پروژه‌های مختلف است.

همانطور‌که‌ می‌دانید موسسات مختلف خصوصا شرکت‌های معتبر به طور مداوم در حال عقد قراردادهای بی‌شماری هستند

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه کسی وظیفه دارد مدارک و اسناد مربوط برای انجام فرآیند ثبت معاملات را تهیه و تنظیم کند. سیستم‌های حسابداری با در نظر داشتن تمام شرایط شرکت و سرمایه حال حاضر آن، تصمیم خواهند گرفت موارد مهمی را‌‌ ضمیمه قرارداد کنند.

بی‌تردید این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کوچک‌ترین اشتباهی در انجام محاسبات و تعیین سرمایه موجود در شرکت به معنای از‌دست‌دادن آینده موسسه خواهد بود.

ثبت اسناد و فاکتورهای شرکت

از دیگر امور مهمی که مدیر شرکت به سیستم حسابداری واگذار‌ می‌کند، ثبت تمامی اسناد به شمار‌ می‌آید. زمانی که قصد خرید و فروش بخشی از محصولات درون انبار شرکت را دارید، می‌بایست اسنادی‌ تنظیم شوند و پس از انجام عملیات تجاری، این اسناد به ثبت برسند. تایید تمامی هزینه‌ها و سود و زیان شرکت بر عهده حسابدار خواهد بود.

در صورتی که شرکت قادر به تهیه و ثبت این اسناد نباشد، خرید و فروشی انجام نخواهد گرفت. در‌نتیجه سودآوری نیز برای آینده کاری شرکت رقم نخواهد خورد.

بنابراین اهمیت وجود حسابدار خبره و مورد اعتماد در این موارد خود را نشان خواهد داد. علاوه بر این فاکتورهای شرکت‌ باید به طور کامل و جامع گردآوری شوند و در مواقع مورد نیاز مدیریت شرکت، قابلیت دسترسی آسان و سریع داشته باشد.

نظم کاری در این امور حرف اول را خواهد زد. به همین دلیل بهتر است سیستم حسابداری را از افرادی اشباع کرده که منظم و سروقت به کارهای مهم و حیاتی شرکت رسیدگی کنند.

انواع سیستم های حسابداری

سیستم‌های حسابداری در مواقعی که داده‌های مربوط به اتفاقات و پروژه‌های مختلف شرکت به آن‌ها واگذار‌ می‌شود، باید برای کنترل و ثبت این موارد تلاش کنند. علاوه‌بر‌این تجزیه و تحلیل در سیستم حسابداری امر بسیار مهم و ضروری به شمار‌ می‌رود که‌ می‌بایست در کمال دقت و توجه به آن رسیدگی شود.

انواع سیستم حسابداری
سیستم حسابداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کوچک‌ترین اشتباهی در انجام محاسبات و تعیین سرمایه موجود در شرکت به معنای از‌دست‌دادن آینده موسسه خواهد بود.

سیستم‌های حسابداری در حالت کلی به سه نوع تقسیم خواهند شد؛ سیستم عملکرد کنترلی، اطلاعاتی و خدماتی جزو دسته‌بندی دستگاه‌های حسابداری محسوب‌ می‌شود. هر کدام از آن‌ها عملکردی را به شرکت‌های تجاری ارائه‌ می‌دهند که فواید خاص خود را به همراه دارد.

سیستم عملکرد کنترلی

یکی از امور مهم دستگاه‌های حسابداری، گردآوری و توضیح اطلاعات در حوزه‌های مختلف کاری بیان‌ می‌شود. صحت و سقم این اطلاعات اهمیت بسیاری دارد و شرایط شرکت را در آینده تعیین خواهد کرد. در این باره قادر خواهید بود از نرم‌افزارهای حسابداری نیز بهره بگیرید.

تمامی اطلاعات گردآوری شده توسط حسابداران در جلسات مهم شرکت بررسی شده و براساس آن‌ها تصمیم‌گیری‌های مهم برای عقد قرارداد یا انجام معاملات گوناگون انجام‌ می‌شود. علاوه بر این کنترل بر تمام امور شرکت کار پیچیده‌ای است که به کمک جمع‌آوری ایده‌ها و خبرهای لازم در این زمینه توسط سیستم حسابداری این کار آسان خواهد شد.

سیستم عملکرد اطلاعاتی

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، اطلاعات موردنیاز در هر زمینه توسط سیستم‌های حسابداری شرکت به دست‌ می‌آید. عملکرد اطلاعاتی نیز در این باره کمک کننده حسابداران خواهد بود. همچنین تعیین مقیاس این داده‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده بر عهده این سیستم است.

این کار برای هماهنگ‌سازی گزارشات و اطلاعات گوناگون بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل گردآوری گزارشاتی‌ که در زمینه‌های مختلف در جلسات شرکت نیاز به طرح آن است، به کمک این سیستم اطلاعاتی صورت خواهد گرفت.

سیستم عملکرد خدماتی

تمامی افرادی که برای ارائه خدمات به شرکت در حوزه‌های گوناگون به کار گرفته‌ می‌شوند، در سیستم عملکرد خدماتی عضو هستند. این سیستم برای برقراری ارتباط با افراد مختلف بسیار اهمیت دارد و روابط آینده شرکت را که سبب سودآوری خواهد شد، به‌خوبی رقم‌ می‌زند. در نظر داشتن عواقب پروژه‌ها و شرکت‌های مقصد در عقد قراردادهای گوناگون بر عهده این سیستم خواهد بود.

 

به کمک سیستم حسابداری قوی و مجرب، شرکت را روی یک انگشت خود بچرخانید

حسابداری جزو مشاغل بسیار پر اهمیت برای اداره شرکت‌ها به شمار‌ می‌رود. آگاهی از امور مختلف که بر عهده حسابداران خواهد بود، به شما برای اداره بهتر شرکت کمک زیادی خواهد کرد. در این مقاله به بررسی برخی از سیستم‌های حسابداری و ارزش وجود اعضای آن‌ها پرداختیم. تهیه گزارشات و اسناد مربوط به قراردادها و معاملات شرکت به طور کامل بر دوش حسابداران خواهد بود.

پس از آنکه تمامی این قراردادها به ثمر رسیدند،‌ می‌بایست سیستم‌ حسابداری برای ثبت آن‌ها با دقت اقدام کند. در این صورت مدیران شرکت دیگر برای رسیدگی و بررسی امور مختلفی نظیر میزان سرمایه موجود و مطابقت آن با پروژه‌های در حال انجام نگرانی نخواهند داشت. به همین دلیل توصیه‌ می‌شود در این باره از افراد مجرب و مورد اعتماد بهره بگیرید. به‌کارگیری حسابداران با سابقه درخشان شما را در دستیابی به اهداف ارزشمند و سودآوری بی‌بدیل کمک خواهد کرد.

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. یکم گنگ شدم کاش یه مقاله داشتید از نظر خودتون بهترین نرم افزارهای حسابداری رو به همراه قیمتش میذاشتین.

  2. انبارداری هم جزو سیستم حسابداری به شمار میاد یا باید براش یه نرم افزار جدا انتخاب کنیم؟

  3. سلام محمد عزیز
    بعضی سازمانهای حسابداری این بخش رو تفکیک کردن بعضی سازمان ها خیر. بستگی به وسعت و امکانات مورد نیاز هست.

  4. سلام و خسته نباشید. برای کسب و کارهای کوچک و نوپا هم داشتن سیستم حسابداری ضروریه؟

  5. نمیدونستم سیستم حسابداری و نرم افزار حسابداری دو مقوله جدا از هم هستن. اینجوری متوجه شدم که وجودِ نرم افزار ضروریه ولی سیستم حسابداری برای کسب و کارهای بزرگ کاربرد داره فقط.

  6. در پاسخ به مونا قاسم پور

    سلام دوست عزیز سیستم حسابداری برای کسب و کارهای بزرگ مناسبه، کسب و کارهای نوپا همون نرم افزار حسابداری رو داشته باشن، کارشون راه میوفته

  7. در پاسخ به طاهر نجفی
    دوست عزیز سیستم حسابداری همه امور و تسک‌هایی هست که در حوزه مالی انجام میشه که معمولا حسابدارها در این حوزه نظارت دارن. در واقع نرم افزار حسابداری هم زیر مچموعه سیستم حسابداری هست.

  8. وظایف سیستم حسابداری خیلی پیچیده و زیاده تو سازمان های مختلف. باید به نحو احسن انجام بشه

  9. در پاسخ به آرمان قربانزاده
    ممنون از نظر ارزشمندتون آرمان عزیز. بله اهمیت سیستم حسابداری در کسب و کارها خیلی زیاده.

  10. در پاسخ به حسین
    حسین عزیز خوشحالیم که مقاله سیستم حسابداری مورد پسندتون واقع شده

  11. سیستم حسابداری صد در صد برای شرکت های خیلی بزرگ کاربرد داره شرکت های کوچیک و متوسط نمیتونن ازش استفاده کنن

  12. در پاسخ به مصطفی پناهی
    بله کاملا درسته مصطفی عزیز. سیستم حسابداری برای شرکت های بزرگه.

  13. در پاسخ به مهسا سلطان نژاد
    بله درسته مهسای عزیز. پیچیدگی سیستم حسابداری از نرم افزار حسابداری بیشتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا