مقالات آموزشی

هر آنچه که باید در مورد طرح صیانت از کاربران فضای مجازی بدانید!

طرح صیانت از فضای مجازی مدتی است که بسیار داغ شده و جزو موضوعات ترند در بین مردم، رسانه‌ها و اخبارها گشته است آیا دقیقا می‌دانید که طرح صیانت از کاربران فضای مجازی چیست؟ آیا مزایا و معایب آن را می‌دانید؟ به نظر شما این طرح منجر به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی و وبسایت‌های آن می‌گردد؟ در این مقاله از زینسی قصد داریم شما را با هر آنچه که باید در مورد طرح صیانت از فضای مجازی بدانید، آگاه کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا همه زوایا در مورد طرح صیانت از فضای مجازی را با هم بررسی کنیم.

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی

به تازگی یک طرح در مجلس شورای اسلامی‌ رای آورده و باعث تنش‌های زیادی بین کاربران فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی شده است، این طرح معروف به “طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی” می‌باشد.

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی
طرح صیانت از کاربران فضای مجازی چیست؟

مردم از جزئیات این طرح با خبر نبوده و به همین دلیل بسیار نگران هستند. در حقیقت خیلی از مردم نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی بیفتد و همین موضوع باعث ایجاد واکنش‌های مختلفی از اقشار مردم گشته است.

پیش نویس طرح طرح صیانت از کاربران فضای مجازی از حقوق کاربران فضای مجازی اینگونه شروع می‌شود:

با توسعه‌ی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، به خصوص شبکه‌های اجتماعی خلأ قانون در این حوزه احساس شده است. در این طرح به لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران به‌دلیل خلاء قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارند، پرداخته شده و نیز تأثیرات اجتماعی اقتصادی امنیتی فرهنگی و سیاسی بر پیام رسان‌های اجتماعی، اجرای این طرح را ضروری ساخته است.

مفاد طرح صیانت چیست؟

برای هر پلت‌فرم داخلی باید مجوز گرفته و یک نماینده برای آن انتخاب شود. برای منابع خارجی لازم است چند مرحله مختلف قرار داده‌اند. اولین مرحله این است که شرکت مربوطه، (مثلاً شرکت گوگل، فیسبوک، اینستاگرام و …) در ایران نمایندگی داشته باشند؛ یعنی یک نفره خاص نمایندگی این پلتفرم‌ها در کشور ایران را بر عهده بگیرد. طبیعتا با وجود تحریم‌های که کشور ما دارد، این کار عملا غیر ممکن به نظر می‌رسد!

مرحله بعدی برای استفاده از منابع خارجی و شبکه‌های اجتماعی خارجی این است که پهنای باند مربوط به اینترنت برای پلتفرم مربوطه را کمتر کرده و در نهایت به کارشناسان ایرانی هشت ماه فرصت می‌دهند تا مشابه آن نمونه‌ی خارجی را در کشور ایران ایجاد کنند، اگر این مرحله انجام شد، که کاربران موظف به استفاده از نمونه‌ی داخلی هستند؛ ولی اگر نتوانستند مشابه آن را در داخل کشور ایجاد کنند، بنابه صلاح دید کمیسیون این طرح، می‌توانند پهنای باید آن را کم نگه دارند و یا حتی آن را مسدود کنند!

هدف از طرح صیابت از کاربران فضای مجازی چیست؟

هدف نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ از این طرح بنا به گفته‌ی خودشان، این است که در صورت سرقت محصولات تولید شده توسط شرکت و یا شخص خاصی، همچنین در صورت سرقتِ اختراع یک شخص حقیقی، یا در صورت لو رفتن اطلاعات شخصی و کپی برداری از نوشته‌های شخص خاصی بدون اجازه، قوانین باشد که بر اساس آن افراد مجرم تشخیص داده شده و تحت نظر قانون قرار بگیرند.

هدف از طرح صیابت از کاربران فضای مجازی
هدف از طرح صیابت از کاربران فضای مجازی ایحاد قوانین برای شبکه های اجتماعی است.

در واقع با کمک این طرح می‌خواهند که تفاوتی بین کسب و کارهای حقیقی و مجازی وجود نداشته باشد و کاسبان از قدرت فضای مجازی سوء استفاده نکنند و حقوق تمام شاغلان عرضه حقیقی و مجازی کاملاً یکسان باشد.

با به جا نشاندن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، می‌توانند امنیت کسب و کارهای اینترنتی را چند برابر کرده، تا همه افراد در صورت بروز مشکل، بتوانند به مراجع قانونی مراجعه کرده و خواستار دفاع از حقوق خود باشند. این موضوع و هدف، از دیدگاهی خوب به نظر می‎رسد ولی آیا از همه جوانب خوب است؟ نظر شما چیست؟ لطفا از طریق کامنت در اتهای صفحه، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

محدودیت‌های طرح صیانت چیست؟

با اجرای این طرح، دسترسی کاربران به دنیای اینترنت محدودتر می‌شود. چگونه؟ همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید هر محتوایی که روی شبکه اینترنت جهانی قرار می‌گیرد، چه در داخل کشور و چه در خارج از آن باید از یک کمیسیون خاص مجوز فعالیت بگیرد.

همین موضوع شاید از جوانبی خوب باشد، ولی در حالت کلی باعث محدود شدن فعالیت‌ها و یا دست کم حق دسترسی آزاد به محتویات اینترنت از کاربران گرفته می‌شود، یعنی به راحتی نمی‌توانند اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده و یا یک کسب و کار اینترنتی کوچک را با روش آزمون و خطا شروع کنند.

در این طرح ذکر شده که هر کاربر اینترنتی باید دارای آی پی قابل ردیابی منحصر به فردی باشد که کلیه فعالیت‌های این آی پی از سوی دستگاه‌های دولتی قابل رصد و پیگیری باشد، همین موضوع باعث محدودیت بسیار زیاد برای کاربران می‌گردد و حتی آزادی را از آن‌ها سلب می‌کند.

موضوع دریافت مجوز، شاید برای پلتفرم‌های ایرانی تا حدودی قابل حل باشد (با این که پروسه ایجاد کسب و کار در ایران سخت‌تر می‌شود)، یعنی هر کسب و کار ایرانی باید مجوز کسب و کار خود را کمیسیون این طرح دریافت کند. اما تکلیف وب سایت‌های خارجی چه می‌شود؟ بازار فعال بورس جهانی و یا رمز ارزها چطور؟! به نظر شما این طرح اجرا خواهد شد؟

اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین وب سایت‌ها و منابع خارجی، بر هیچ یک از ما پوشیده نیست. در چند سال اخیر و شیوع ویروس کرونا اهمیت تلفن هوشمند و لپ تاپ، کامپیوتر و به تبع آن استفاده از فضای مجازی و استفاده از وب‌سایت‌ها و خرید و فروش اینترنتی و … روز به روز بیشتر شده و همچنان روند صعودی آن ادامه دارد.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی
اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چیست؟

در وهله اول باید بگویم که هیچ کس نمی‌تواند این موضوع را بی اهمیت شمرده و یا آن را نادیده بگیرد. اکثر کسب و کارهای اینترنتی در چند سال اخیر رونق گرفته و خیلی از طرح‌ها و ایده‌ها برای کسب و کار در فضای مجازی ایجاد شده است. آیا با حال قرار است کل فضای مجازی کسب و کارهای اینترنتی ارتباط خارجی و کلی موضوعات دیگر نادیده گرفته شود؟ مگر ممکن است؟ً!

آیا شبکه‌های مجازی و وب سایت‌های خارجی فیلتر می‌شوند؟

در ابتدا وقتی صحبت از طرح صیانت از کاربران فضای مجازی می‌شد، همه مردم فکر می‌کردند که قرار است فضای مجازی را برای کاربران ایرانی فیلتر کنند. ولی نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ این موضوع را رد کرده و گفتند که این طرح اصلاً برای محدود و فیلتر کردن و از دسترس خارج کردن فضای مجازی و وب سایت‌های خارجی نیست، بلکه قرار است امنیت کسب و کارهای اینترنتی و کاربران مجازی افزایش پیدا کند.

با حال که می‌گویند قرار نیست شبکه‌های اجتماعی محبوب بین کاربران که خیلی از افراد در آن جا کسب و کاری برای خود راه انداختن فیلتر شود، ولی آیا با کم کردن پهنای باند این شبکه‌های اجتماعی کسب و کار مردم آسیبی نخواهد دید؟

در همه جای دنیا همه مردم و دولت‌ها به فکر افزایش سرعت اینترنت جهانی هستند، ولی با تصویب این طرح سرعت فضای مجازی مثل اینستاگرام تلگرام واتساپ و غیره بسیار کاهش خواهد یافت و همین موضوع مطمئناً فروشگاه‌های اینترنتی و دیگر کسب و کارها را تحت شعاع خود قرار خواهد داد و باعث افزایش بیکاری و ایجاد مشکلات بسیار زیادی در بین جوانان خواهد شد.

در حالت کلی اینکه امنیت فضای مجازی و کاربران را افزایش دهیم و قوانینی برای خلافکاران ایجاد کنیم بد نیست، ولی با چه راهکاری؟ به قیمت آسیب رساندن به کسب و کار مردم؟

آخرین اخبار از طرح صیانت

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از حواشی زیاد طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی، در روز‌های گذشته ۲۲ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از رئیس قوه مقننه خواستند که بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» از شمول اصل ۸۵ خارج شود.

آخرین اخبار از طرح صیانت
آخرین اخبار از طرح صیانت ؛ کسب وکارهای اینترنتی چه می‎شوند؟

در سال جاری (1400) مدام خبرهای جدیدی را در حیطه طرح صیانت می‌شنویم. به نوعی این طرح مدام ذهن مردم را به خود درگیر می‌کند که در نهایت چه اتفاقی برای اینترنت ایران خواهد افتاد؟ چه اتفاقی برای کسب و کارهای اینترنتی خواهد افتاد؟ خیلی از مردم نگران شغل و کسب و درآمد خود هستند.

طبق آخرین اخبار از منابع معتبر خبری، در تاریخ 3 بهمن 1400 جلسه اضطراری بین نمایندگان این طرح برگزار شده و طرح صیانت با آخرین نسخه خود تصویب شد. بعد از تصویب این خبر در شبکه‌های اجتماعی مانند: توییتر، اینستاگرام، تلگرام و … اعتراض‌های زیادی مشاهده شد.

خیلی از مردم با این طرح مخالف بوده و می‌خواهند نگرانی خود را بابت عواقب این طرح را به گوش مسئولین برسانند و اجازه ندهند کسب و کارشان آسیب ببیند و یا حقوق‌شان پایمال گردد. فردای همان روز (4 بهمن 1400)، تصویب طرح به طرز عجیبی لغو شده و مردم همچنان نگران منتظر خبرهای این طرح در آینده هستند. امیدواریم این طرح به کسب و کارهای اینترنتی که قشر بزرگی از مردم را دربرمی‌گیرد، آسیبی وارد نکند.

به نظر شما این موضوع داغ به کجا خواهد رسید؟ آیا زیرساخت‌های مناسب برای اجرای این طرح وجود دارد؟

زینسی، پلتفرمی برای بررسی نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها

نویسندگان زینسی این مقاله از زینسی را به صورت اختصاصی گردآوری نموده‌اند تا شما از اخبار حوزه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی باخبر شوید نظرات و پیشنهادات شما راه ما را روشن کرده و به بهبود پاسخگویی به نیازهای شما کمک می‌کند. با کمال افتخار منتظر دریافت نظرات شما هستیم.

سوالات متداول:

طرح صیانت چیست ؟

بنابر عقیده نمایندگان مجلس شوراری اسلامی، با توسعه شبکه‌های اجتماعی خلا قانون احساس می‎شود. طرح صیانت قوانین استفاده از این شبکه‌های اجتماعی را مطرح می‌کند.

مفاد طرح صیانت چیست ؟

دریافت مجوز برای هر پلتفرم داخلی و انتخاب نماینده برای آن، لزوم داشتن نماینده برای شرکت‌های خارجی، کاهش پهنای باند مربوط به اینترنت منابع خارجی و …

هدف از طرح صیابت چیست ؟

بنابر گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، هدف طرح صیانت ، ایجاد قوانینی برای مجرم شناختن افراد در شبکه‌های اجتماعی و افزایش امنیت کسب و کارهای اینترنتی است.

طرح صیانت تصویب شد ؟

خیر در حال حاضر تصویب نهایی برای طرح صیانت انجام نشده است.

طرح صیانت به کجا رسید ؟

هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرا و تصویب طرح صیانت فضای مجازی انجام نگرفته است.
امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. این طرح واقعا خنده داره … آدم حتی نمیخواد تصور کنه که اگه یه روز از خواب بیدار شن و نهایی کنن چه اتفاقی میوفته؟؟؟

  2. من کسب و کار اینترنتی دارم مدام نگرانم، مسئولا از خواب بیدار شن بگن این طرح اجرا شد، به نظر شما طرح صیانت قابلیت اجرا داره؟

  3. امیدوارم طرح صیانت یهو سر از آب ییرون نکنه و در این وضع مملکت، بیان بگن داره اجرا میشه. رسما بدبخت میشیم

  4. هر بار اینترنت ضعیف میشه، از اجرای طرح صیانت میترسم که یهو شب بخوابن صبح پاشن بگن شروع شد ….

  5. انگار رفتادیم رو سرازیر و هر چه سریعتر احتمالش هست طرح صیانت اجرا بشه و ما بدبخت بشیم 🙁

  6. طرح صیانت امکان نداره اجرا بشه در ایران .. زیرساخت های لازم رو ندارن خیالتون راحت باشه فقط خواستن استرس ایجاد کنن بین مردم

  7. در پاسخ به محمدرضا
    ممنون از این که نظرتون رو در مورد طرح صیانت با ما به اشتراک گذاشتید.

  8. در پاسخ به ایمان
    ایمان عزیز ممنون از نظر ارزشمندتون در مورد طرح صیانت.

  9. در پاسخ به نگین
    ممنون که نظرتون رو در مورد طرح صیانت با ما به اشتراک گذاشتین.

  10. طرح صیانت رو جدی نگییرید. یه حرفی بودن زده شد، رفت پی کارش 🙂

  11. طرح صیانت رو جدی نگییرید. یه حرفی بودن زده شد، رفت پی کارش :))

  12. در پاسخ به حسین قربان زاده
    ممنون از درج نظرتون حسین عزیز

  13. طرح صیانت کلا لغو شده اصلا نگران نباشین. من از اولشم میگفتم که امکان نداره اجرا بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا