مقالات آموزشی

نرم افزار داده محور برای کسب و کار های کوچک

در طول یک ساعت بعد از بیدار شدنم، قبل از این­که حتی از خانه خارج شوم، با چرخ زدن اطراف Apolo Ship قبل از فرود روی ماه، داده­‌های مورد نیاز را جمع ­آوری کردم. نه این­که من آدم زرنگ و کوشایی هستم( اگرچه هستم) به دلیل وجود تلفن­‌های هوشمند با من همگام می‌­شوند و مرا دنبال می‌­کنند، سرعت و پیشرفتم را افزایش می‌‌دهند.

اگر من این همه داده مورد نیازم را، با این سرعت به روز می‌­کنم،؛ به نظرتان داده­‌های کسب و کار کوچک شما چقدر زمان می‌­برد؟ نکته منفی‌­اش کجاست؟ تمام این داده­‌ها می‌­توانند هک شده یا سوءاستفاده شوند (مشکلات اخیر مربوط به انتخابات فیس بوک به ذهن خطور می‌­کند). از دید دیگر که بخواهیم نگاه کنیم باید بدانید این داده­‌ها، هم برای دزدان است هم شریک قافله! پس مهم است که خودتان چگونه از آن استفاده می‌­کنید؟ البته هر چه داده ها بیشتر شود تبدیل به دانش می شود و نرم ازفزار های دانش بسیار مهم هستند.

تصمیم گیری داده محور چیست؟

تصمیم گیری داده محور (که به آن تصمیم گیری داده‌­ران نیز گفته می‌­شود) کاری است که سال‌‌هاست انجام می‌­دهید. مثلا تاکنون قیمت دو محصول را هنگام خرید مقایسه کرد‌ه‌اید؟ این تصمیم گیری داده‌­محور، در مقیاس خرد است. تصمیم گیری داده­‌محور در مقیاس کلان می‌­تواند موجب صرفه جویی در هزینه حتی بیشتر شود. هر کلیک در وب سایت شما، هر ایمیلی که می‌­فرستید، هر استفاده از کارت اعتباری، داده ایجاد می‌­کند. پس تصمیم گیری داده­ محور با استفاده از این داده‌­‌ها، تصمیم گیری بهتر است. نرم افزار داده محور برای کسب و کار کوچک بیشتر به این داستان کمک می کند.

داده، خودش راهی برای اثبات آینده کسب و کار شما است. آن­چه که امروز انجام می‌‌دهید داده ایجاد می‌­کند، اما آن­چه که در ده سال آینده انجام خواهید داد، فقط داده‌‌های بیشتری ایجاد می‌­کند. در صنعت به این سیل داده­‌های آینده 4.0 گفته می‌­شود، این یک قدم عظیم دیگر در کسب و کار است که باید برای آن آماده بود.

اما محور بودن داده­‌ها به تن‌هایی در یک کسب و کار کوچک آسان نیست. اگر حتی تعداد معدودی از منابع داده برای جمع آوری در دسترس شما باشد، به اشتراک گذاری آن اطلاعات در بین مردم مطمئنا کار دشواری است. در این مرحله نرم افزار داده محور برای کسب و کار های کوچک می‌­تواند کمک کند. ابزار BI مناسب، همراه با عادات داده محور مناسب می‌­تواند داده­‌های شما را به یک دارایی تبدیل کند. در ادامه بحث خواهیم کرد که چگونه دو تجارت به کمک نرم افزار BI به تصمیم گیری داده­ محور تبدیل شدند.

تصمیم گیری بر اساس نرم افزار های داده محور برای کسب و کار های کوچک پولساز است ؟

تصمیم گیری داده ­محور به Kiva کمک کرد تا سرمایه‌­گذاران را ترغیب کند پول خود را وارد کسب و کارشان کنند. Kiva یک وام دهنده خرد در جهان سوم است و از نرم افزار هوش تجاری از لوکر(Looker )برای افزایش بودجه در دسترس مشاغل در جهان در حال توسعه استفاده می‌­کند.

نرم افزار داده محور Looker
این نرم افزار داده محور برای کسب و کار های کوچک جکم معدن پولسازی را دارد.

بنات گراسانو کارمند Kiva توضیح می‌­دهد که: «با لوکر ما توانستیم داده­‌ها را به روش­‌های مختلف برش دهیم و داده­‌های مربوط به کار خود را جمع­‌آوری کنیم.» انجام این کار به Kiva کمک می‌­کند تا بفهمد واقعاً چه تلاش­‌هایی انجام می‌­شود و به عبارتی کجای کار است.

جستجوگر دسترسی آسان به منابع مختلف داده مانند رفتار آنلاین و داده­ ‌های معامله را آسان می‌­کند. هنگامی‌ که کارمندان می‌­توانند به همه منابع داده به راحتی دسترسی پیدا کنند، اطلاعات بیشتری در اختیار دارند تا بتوانند سرمایه گذاران بالقوه را ترغیب کنند که وام آن‌ها یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

Kiva می‌­تواند نشان دهد که وام‌هایی که برای سرمایه گذاران پرخطر به نظر می‌­رسد بسیار مستحکم تر از آن چیزی است که می‌­نمایند. علاوه بر این نرم افزار نرم افزار های مدیریت فراوانی وجود دارد که باید در کنار این نوع نرم افزار در نظر داشته باشیم.

چگونه تصمیم گیری براساس نرم افزار داده محور برای کسب و کار های کوچک صرفه جویی در هزینه را به همراه می آورد.

با داشتن نرم افزار داده محور ( Grow)، بازاریابی سبو (Sebo) تصمیمات داده­ محور می‌­گیرد، که به نوبه خود موجب صرفه جویی در هزینه آ‌ن‌‌ها می‌­شود.

Grow داده ­‌های Sebo را سازماندهی می‌­کند، بنابراین کارکنان وقت کمتری را صرف جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود می‌ کنند و زمان بیشتری را با استفاده از آن اطلاعات برای تصمیم گیری‌های داده­ محور صرف می‌­کنند. با داشتن داده‌­‌های لازم، کارکنان می‌­توانند انرژی بیشتری را برای “تفکر تصویر بزرگ” از کار اصلی جمع آوری داده‌­‌ها متمرکز کنند.

با این حال، این تغییر در تمرکز باعث کاهش درصد حقوق و دستمزد سبو شده است، زیرا کارمندان می‌­توانند در همان زمان به مشتریان بیشتری خدمت کنند. بهتر از این، مزایایی که سبو از تصمیم گیری مبتنی بر داده دارد، مزایایی است که شما نیز می‌­توانید داشته باشید – کسب وکار کوچک شما هم به همان اندازه برای تبدیل شدن به داده محور مستعد باشد.

فرهنگ و نرم افزار پای‌های برای تصمیم گیری داده ­محور هستند.

نرم افزار هوش تجاری به فعال کردن تصمیم گیری مبتنی بر داده کمک می‌­کند، اما این اولین گام در تصمیم گیری مبتنی بر داده‌ها نیست.

اولین قدم ایجاد فرهنگ استفاده از نرم افزار داده محور در کسب و کار های کوچک

وادار کردن کسب و کارتان به روش داده‌­محور. اگر فرهنگ شرکت شما به روشی داده­‌محور فکر نمی‌­کند، آن ابزار‌های هوش تجاری در نهایت تبدیل می‌­شود به تردمیلی که فقط آن را می‌­خرید و گوشه اتاق بلا استفاده ر‌ها می‌­کنید.

تحلیلگر گارتنر، آلن دانکن ، درباره تغییرات در تفکر داده­‌محور (تحقیقات کامل در دسترس مشتریان گارتنر) به طور گسترده‌ای نوشت.

در اینجا چهار روش وجود دارد که او به شما پیشنهاد می‌­کند تا فرهنگ کسب و کار خود را برای تصمیم گیری داده­ محور برتر کنید:

تشویق تفکر مبتنی بر داده‌ها

هنگامی‌ که شخصی نظر می‌­دهد، بپرسید که بر پایه چه اطلاعاتی این نظر را داده است. هنگامی‌ که شخصی پیشنهادی می‌­دهد، بپرسید پشتوانه پیشهنادش چه اطلاعاتی است. به کارمندان خود بگویید که می‌­خواهید آن‌ها به این روش فکر کنند، به ایده­‌های موفقیت آمیز در داده محور پاداش دهید و مهمتر از همه خودتان آن را هدایت کنید.

قبل از ورود به تصمیم گیری داده ­محور ، تصمیماتی را که می‌­خواهید بگیرید مشخص کنید

 ابتدا مشکلات کسب و کارتان را حل کنید یا فرایند‌های تجاری که می‌­خواهید بهبود ببخشید، بشناسید. سپس به دنبال داده­‌هایی باشید که به شما کمک می‌­کند آن مشکلات را حل کنید یا آن فرآیند‌ها را بهبود ببخشید. تصمیم گیری داده ­محور روشی برای تفکر و انجام کار است نه جایگزینی برای آن.

افراد داده­ محور را استخدام کنید:

وقتی استخدام می‌­شوید، به دنبال افرادی باشید که به راحتی با داده یا اکسل کار می‌­کنند، یا نرم افزار‌های اطلاعاتی کسب و کار را می‌­شناسند.

برای آمادگی در مقابل نیاز‌های عجیب و اجتناب ناپذیر از مهارت‌های ساده شروع کنید:

تصمیم گیری داده‌محور برای کسب و کارها ممکن است به دور از ذهن به نظر برسد ، اما به خاطر داشته باشید که هنوز افرادی به تفسیر این داده‌­‌ها می‌­پردازند.

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. نرم افزار داده محور چیه؟ میشه به ساده ترین حالت ممکن بگید؟ نمیتونم تشخیص بدم شرکتم به این نرم افزارها نیاز داره یا نه

  2. به نظر من کلا کسب و کارها باید با هدف داده محور بودن توسعه پیدا کنن. داده میتونه کل کسب و کار رو تحت تاثیر قرار بده.

  3. در پاسخ به شادمهر
    بله دقیقا شادمهر عزیز. نرم افزار داده محور هم به همین دلیل اهمیت دارن که کسب و کار رو به سمت داده محور بودن سوق میدن.

  4. در پاسخ به سینا
    ممنون از درج نظر ارزشمندتون سینای عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا