مقالات آموزشیبازارهای مالی

راهنمای گام به گام ورود به بازار بورس

ورود به بازار بورس یکی از موضوعات جدیدی است که همه به دنبال آن هستند اما این امر یک اصولی دارد که در ادامه با آن آشنا می شوید. آیا حقوق کارمندی برایتان کافی نیست؟ آیا می‌خواهید از کاهش ارزش سرمایه خود را جلوگیری کنید و یا بیشتر از بازارهای دیگر کسب ارزش و پول کنید؟ میدانیم که با 3-4 حتی 10 میلیون سرمایه نمی‌شود کسب وکار مستقلی را شروع کرد، ولی ولی با دست روی دست گذاشتن هم رفته رفته ارزشِ پس انداز کم می‌شود .

بر اساس آمار در بین بازارهای سرمایه و بانک در ده سال گذشته، بورس یکی از بهترین روش سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است که می‌شود به عنوان شغل دوم و روشی برای افزایش سرمایه استفاده کرد. برای ورود به بازار بورس شناخت اپلیکیشن های آموزش و معاملات بورس بسیار مهم است.

در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات بیشتری راجع به بورس کسب کنیم و بدانیم که چگونه باید در این مسیر قدم برداریم و موفق شویم؟

ورود به بازار بورس و اوراق بهادار

 

ورود به بازار بورس و اوراق بهادار
در این تصویر نمایی از مانیتورینگ بازار بورس می بینید.

در کشورهای خارجی بازار بورس و اوراق بهادار یک بازار آزاد است، که ممکن است اشتباهات در خرید و فروش منجر به یک شبه پولدار شدن و یا ورشکست شدن گردد، ولی طبق قوانین بازار اوراق بهادر ایران در تابلوی اصلی، دامنه سود روزانه 5 درصد است؛ یعنی نهایت سود در یک روز 5 درصد است، نهایت ضرر هم 5 درصد! که البته با قوانین جدید دستخوش تغییرات شده است و این موضوع همین موضوع برای خیلی افراد ایجادِ انگیزه می‌کند.

کسانی که بدون اطلاعات قبلی وارد بورس می‌شوند و به صورت شانسی و یا توصیه‌ای سهامی را می‌خرند طولی نمی‌کشد که پشیمان می‌شوند، چرا؟ چون خرید سهام بدون تحلیل مثل راه رفتن روی لبه تیغ است، شاید برای خیلی از افراد گاهی سودآوری در گام اول رخ داده باشد که در علم اقتصاد به ان شانس تازه واردها گفته میشود، ولی کسب موفقیت مداوم تنها از طریق یادگیری و آموزش میسر است.

افراد موفق در بورس معمولا به آموزش و یادگیری وقت بیشتری گذاشته‌اند، در واقع بدون سرمایه گذاری زمانی در بورس و بازار اوراق بهادار نمی‌توان به پیشرفت چشمگیری رسید. چه بسا افرادی با هدف افزایش سرمایه وارد بورس شده‌اند ولی دچار ضرر و زیان شده و این مسیر را با شکست برگشته‌اند!

 

اگر می‌خواهید از سرمایه‌گذاری خود را در بورس سود کنید، ابتدا باید دانش و اطلاعات خود را در زمینه بورس افزایش دهید وگرنه همان سرمایه خودتان را نیز از دست خواهید داد.

حال سوال پیش می‌آید که چگونه بورس را یاد بگیریم؟ جواب سوال آسان است این روزها شما هر جا را که نگاه کنید، چه گوگل، چه شبکه‌های مجازی و … در مورد بورس مطالب و ویدیوهای آموزشی مشاهده می‌کنید پس از یه نقطه‌ای استارت آموزش را بزنید و هر روز کمی برای آموزش بورس وقت بگذارید.

سوال بعدی خیلی افراد هم این است که با چند میلیون می‌توانیم وارد بورس شویم؟ هیچ محدودیتی در بورس نیست ما با یک میلیون هم می‌توانید وارد بورس شوید، با 10 میلیون هم و مبالغ بیشتر. مساله اصلی اینجاست که سهام خریداری شده برای شما سودآور باشد نه زیان‌ده! برای وارد شدن بورس در واقع در مرحله‌ی مبتدی، پیشنهاد می‌شود که با مبالغ کم سرمایه گذاری خود را شروع کنید.

 

گام به گام از ورود به بورس تا خریدن سهم

برای شروع بورس باید به وب سایت رسمی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برای مشاهده قیمت سهام شرکت‌های مختلف و سایر اطلاعات را مشاهده کنیم.

ورود به بازار بورس از طریق سایت
در این تصویر نمای اصلی سایت بازار بورس را می بینید.

 

گام 1- انتخاب کارگزاری مناسب

می‌دانید که انتخاب کارگزاری، مرحله‌ای مهم برای ورود به بازار بورس و اوراق بهادار  می‌باشد. درواقع کارگزاران در انجام معاملات بورس، نقش نماینده خریدار یا فروشنده را ایفا می‌کنند. کد معاملاتی نیز نشان‌دهنده هویت شما در بازار بورس می‌باشد. بنابراین به عنوان یک سرمایه‌گذار برای معامله در بازار بورس نیاز به دریافت کد از یک کارگزار رسمی دارید.

کارگزاری‌های مختلفی وجود دارد که شما باید از بین آن‌ها بهترین کارگزاری را برای خود انتخاب کنید. ابتدا باید لیست کارگزاری‌ها مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار را از این لینک مشاهده و سپس به دو نکته مهم توجه کنید. ابتدا خدمات مورد نیازتان توسط کارگزاری را بررسی کنید و سپس رتبه کارگزاری را در لیستی که توسط سازمان بورس در این لینک صورت گرفته مشاهده کنید و آمار بازده هر صندوق را که توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به صورت روزانه به روز میشود .

 

گام 2- بهترین زمان برای خرید و فروش

شناسایی بهترین زمان فروش سهام، یک چالش اساسی برای کسانی است که وارد بورس شده‌اند. برای خرید و فروش سهام غیر احساسی عمل کنید. می‌توانید از سه روش زیر برای خرید و فروش استفاده کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید:

فروش بر اساس ارزش واقعی سهام
فروش بر اساس فرصت بهینه
فروش بر اساس وخامت اوضاع بنیادی

گام 3- روش‌های مختلف خرید سهام

دو روش برای خرید سهم وجود دارد: حضوری – غیر حضوری

در خرید حضوری مسلما شما به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت و مجبور به تحمل ترافیک و … هستند. ولی با پیشرفت تکنولوژی بورس نیز در زمینه اینترنتی فعالیت زیادی داشت و مردم راحت‌‌تر می‌توانند در منزل خود به راحتی چند کلیک به خرید و فروش سهام بپردازند.

نکته دیگر ورود مستقیم به بازار سرمایه است یا خرید سهم از صندوق‌ها، در حالت اول شما مستقیم سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید و در حالت دوم سهام یک صندوق سرمایه‌گذاری که متشکل در تعدادی سهام است را خریداری می‌شود. بدیهی است در حالت دوم ریسک مدیریت می‌شود و همچنین سود نیز محدودتر است.

دو روش تحلیلی برای تصمیم گیری خرید سهم و ایجاد سبد سهام وجود دارد، روش اول تحلیل تکنیکال نام دارد در بازارهای مالی روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده‌های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … است.

روش دوم تحلیل بنیادین یا همان فاندامنتال که در آن با بررسی و تحلیل شرایط یک سهم از دیدگاه‌های مختلف می‌پردازد و اخبار و رویدادهای مهم و تاثیرگذار بر آن را دنبال می‌کند. تحلیل تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه یا شرکت به‌طوری که بتوان ارزش اصلی و تواناییهای بالقوه آن را تشخیص داد به عنوان تعریف تحلیل فاندامنتال شناخته می‌شود.

 

چند نکته برای ورود به بازار بورس و موفقیت در آن

  •  بورس یک روش سرمایه گذاری طولانی مدت است و نباید انتظار داشت که از همان ماه اول بعد از خریدِ اولین سهام، به موفقیت دست یافت. برای موفقیت و سرمایه گذاری در بورس باید بدانید که سریع به نتیجه نخواهید رسید پس ناامید نشوید و این راهِ پر از ثروت را ادامه دهید.
  •  نکته بعدی این که باید روزانه برای بورس وقت بگذارید، هم برای آموزش و هم برای تحلیل و انتخاب سهام پرارزش. شاید بتوانیم بگوییم که انتخاب بهترین سهام، تنها راه موفق شدن در بورس است. باید برای تجزیه و تحلیل سهام زمان گذاشت و در نهایت بهترین سهام مورد در بازار را خریداری نمود. در حالت کلی اگر روزی حداقل یک – دو ساعت وقت اضافی برای بورس ندارید، اصلا وارد این مسیر نشوید! .

نتیجه گیری:

کسانی که قصد ورود به بازار بورس و اوراق بهادار را دارند، بهتر است از اپلیکیشن معرفی شده استفاده کنید تا با بورس کاملا آماده شده و در مورد اقتصاد و پولدار شدن نیز ذهنیت پیدا کنید و به راحتی کد بورسی تهیه کرده و معاملات خرید و فروش خود را آغاز کنید.

این مقاله به صورت اختصاصی برای شما در زینسی گردآوری شده است. ممنون که همراه ما هستید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید. در صورتی که از اپلیکیشن‌های معرفی شده استفاده کرده اید، لطفا با مراجعه به بخش نظرات از تجربه خود برای سایر کاربران بگویید.

 

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. برای ورود به بازار بورس مرحله احزار هویت لازمه درسته؟ این احراز هویت باید حتما حضوری باشه؟

  2. بله. بدلیل برخی مشکلات ایجاد شده مثل کلاه برداری ها و وجود افراد غیرواقعی اطلاعات هویتی نیاز است.

  3. سلام کمترین مبلغ برای ورود به بازار بورس چنده؟ یعنی از هر سهم حداقل چقدر میتونیم خریداری کنیم؟

  4. در پاسخ به پویا

    دوست عزیزم خوشحالم که براتون مفید واقع شده

  5. به جای راهنمای گام به گام ورود به بازار بورس باید مینوشتین راهنمای خروج از بورس 😂😂😂 همه میخوان فرار کنن

  6. ورود به بازار بورس آسونه سعی کنین به بازار فارکس وارد بشید ثبات بیشتری داره و همچنین درآمد بیشتر

  7. در پاسخ به امید
    امید عزیز ممنون از اینکه نظرتون رو با زینسی به اشتراک گذاشتید.

  8. ممنون از مقاله راهنمای گام به گام ورود به بازار بورس. خوب و عالی بود.

  9. در پاسخ به سارا حیدری
    سارای عزیز خوشحالیم که مقاله راهنمای گام به گام ورود به بازار بورس براتون مفید واقع شده.

  10. ورود به بازار بورس راحته فقط اینکه وارد بشی و ضرر نکنی هنره 🙂

  11. در پاسخ به سمیرا غلامی
    بله دقیقا سمیرای عزیز. لازمه ضرر نکردن هم استفاده از ابزارهای مناسب، آموزش و مطالعه س.

  12. در پاسخ به زهرا سهرابی
    ممنون از نظر با ارزشتون زهرای عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا