بازارهای مالی

راهنمای مقدماتی تحلیل بورس به زبان ساده

آیا شما هم جزو افرادی هستید که این روزها به تازگی وارد بورس شده­اند؟ حتی اگر اطلاعاتتان در مورد بورس کم باشد، حتما روش های تحلیل بورس به گوشتان خورده است.

آیا می‌دانید تحلیل بورس چیست؟ انواع تحلیل بورس چیست؟ در دو مقاله قبلی، راجع به مفاهیم اولیه بورس صحبت کردیم و اپلیکیشن‌های مربوط به بورس را معرفی نمودیم.

در این مقاله قصد داریم مفهموم تحلیل در بازار بورس را برایتان تشریح کرده و در نهایت انواع تحلیل‌ها را به صورت مختصر توضیح دهیم. برای مطالعه­ی این مقاله با ما همراه باشید.

با توجه به اهمیت بورس و بازار اوراق بهادار در ایران و دنیا، یک دسته بندی از وب سایت زینسی، به معرفی اپلیکیشن‌های بورس،اختصاص یافته است و شما با کلیک کردن روی این لینک می‌توانید به نرم‌افزارها (شامل اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها) دسترسی داشته و همچنین از طریق ابزار مقایسه زینسی به مقایسه اپلیکیشن‌های بورس دسترسی داشته باشید.

ما در زینسی برخی از نرم افزارهای اطلاع رسانی، مدیریت و خرید و فروش سهام بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار را رصد کرده‌ایم. برای اشنایی بیشتر با امکاناتشان روی لینک‌ها کلیک کنید:
همراه تریدر
کاپا
رایان همراه
تحلیل گر بورس
سیگنال
سامان تریدر
آساتریدر
فست بورس
اسکناس
آموزش بورس و برنامه ریزی پولدارشدن
نبض بورس تحلیل تکنیکال

مفهوم تحلیل در بورس چیست؟

مفهوم تحلیل در بورس چیست
تحلیل بورس یکی از ارکان اساسی و حساس این حوزه است

برای موفق شدن در بازار بورس باید خرید و فروش درستی انجام دهید. در واقع شما باید سهمی با سود بالا را خریداری نمایید و در زمان مناسب آن را بفروشید. به نظر شما خرید و فروش موفق بر چه اساس باید انجام گیرد؟ برای خرید و فروش ابتدا باید از بازار سرمایه آگاهی کاملی داشته باشید، سپس با علم تحلیل بورس آشنا شوید.

تحلیل بورس دو نوع است:

  1. تحلیل تکنیکال
  2. تحلیل بنیادی

در ادامه این مطلب هر دو تحلیل را بررسی کرده و تفاوت‌هایشان را مطرح خواهیم کرد.

 

1-تحلیل تکنیکال

 

تحلیل تکنیکال یا تحلیل تکنیکی، تغییرات قیمت موجود در بازار را بررسی کرده و هدف از این تحلیل، کاهش ریسک و آینده‌نگری و همچنین پیش بینی قیمت‌ها می‌باشد. در واقع تحلیل‌گر تکنیکال تلاش می‌کند که مراحل تغییر قیمت (رفتارهای بازار) را مشاهده کرده و پیش بینی نسبتا دقیقی از ادامه روند قیمت بازار داشته باشد. سپس بر اساس همان پیش بینی، تصمیم جدیدی برای ادامه روند خود در بازار بورس اتخاذ می‌کند.

تمامی ابزارهای کمکی در این تحلیل (نظیر اندیکاتورها)، بر اساس ریاضیات، آمار و احتمالات انجام می­گردد. به عبارتی، در این تحلیل از احتمالات کمک می‌گیریم. با همین احتمال می‌توانید نسبت به آینده روند هر سهم، پیش بینی لازم را انجام دهید.

 

2-تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

در تحلیل بنیادی، بر روی آمار و ارقام شرکت اعم از ترازنامه شرکت ، وضعیت درآمد و جریان نقدی و … بررسی و تحلیل انجام می‌شود. همچنین در این تحلیل، به جنبه‌های نامشهودی مانند کیفیت مدیریت و سهم بازار نیز توجه خاصی وجود دارد. به طور کلی برای تحلیل بلند مدت باید آمار و ارقام شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داد. لازم به ذکر است، کسی که این تحلیل را انجام می‌دهد می­بایست به طور کامل بر بازار سرمایه و سهام مسلط باشد.

 

کدام تحلیل بورس بهتر است؟

کدام تحلیل بورس بهتر است؟ تکنیکال یا فاندامنتال؟
تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟ یا هر دو

یکی از چالش‌های مهم پیش رو در مورد بورس، انتخاب بین دو نوع تحلیل است. هر تحلیل، طرفداران مخصوص خود را دارد که به شدت روی تحلیل خود تعصب داشته و آن را بهترین تحلیل در مورد بورس می‌دانند.

 

برای جواب دادن به این سوال بهتر است معنی دو مفهوم معامله و سرمایه گذاری را جدا کنیم. اگر بخواهیم به زبان ساده تفاوت این دو را بیان کنیم، باید بگوییم: معنی معامله این است که شما یک دارایی را به قیمت کم بخرید و پس از مدتی با قیمت بیشتر بفروشید. در مقابل معنی سرمایه گذاری این است که با بررسی‌های دقیق مانند: بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت و … تصمیم بگیرید که مالک کدام سهام شوید و یا چه زمانی مالکیت آن را واگذار کنید.

 

 

برای کسی که به «بازار سهام» به عنوان بازار معامله می‌اندیشد، تحلیل تکنیکال می‌تواند بسیار مفید و اثربخش باشد. اما برای کسی که این بازار را بازار سرمایه‌گذاری می‌داند، تحلیل فاندامنتال، امنیت ذهنی و شفافیت تصمیم‌گیری بیشتری را به همراه خواهد داشت. (منبع:متمم)

 

 

پس برای تصمیم گیری در مورد این که کدام تحلیل بورس بهتر است، ابتدا باید استراتژی خود را در مورد دیدگاه معامله یا سرمایه گذاری مشخص کنید.

معیار بعدی در مورد تصمیم گیری روش تحلیل بورس، توجه به افق زمانی است. اگر افق زمانی طولانی مدت دارید، تحلیل بنیادی بهتر است؛ ولی اگر افق زمانی کوتاه مدت دارید، تحلیل تکنیکال برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

سومین نکته در مورد انتخاب بهترین روش تحلیل بورس توجه به جو روانی موجود در بازار است. بعد از توجه به این مورد باید به این سوال جواب دهید ” در این بازه زمانی معامله بهتر است یا سرمایه گذاری؟”

 

اگر اخیرا وارد بورس شده‌اید، بهتر است چند هفته‌ای را به بررسی و یادگیری بپردازید و ریسک نکنید. اگر طبق توصیه‌های عمومی مردم سهام بخرید و بفروشید، مطمئنا شکست خواهید خورد. پس بهترین روش برای خرید و فروش، یادگیری مباحث تئوری بورس و به کارگیری آن‌ها می‌باشد.

معرفی اپلیکیشن‌های بورس

کدام اپلیکیشن بورس بهتر است؟
راهنمای انتخاب اپلیکیشن بورس مناسب

با توجه به اهمیت بورس و بازار اوراق بهادار در ایران و دنیا، یک دسته بندی از وب سایت زینسی، به معرفی اپلیکیشن‌های بورس،اختصاص یافته است و شما با کلیک کردن روی این لینک می‌توانید به نرم‌افزارها (شامل اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها) دسترسی داشته و همچنین از طریق ابزار مقایسه زینسی به مقایسه اپلیکیشن‌های بورس دسترسی داشته باشید.

با دانلود اپلیکیشن‌های زیر مراحل بورس را راحت‌تر طی کرده و سریع‌تر می‌توانید به انجام معامله و سرمایه گذاری بپردازید.

همراه تریدر
کاپا
رایان همراه
تحلیل گر بورس
سیگنال
سامان تریدر
آساتریدر
فست بورس
اسکناس
آموزش بورس و برنامه ریزی پولدارشدن
نبض بورس تحلیل تکنیکال

بر روی لینک مربوط به هر کدام کلیک کرده و مشخصات کلی هر اپلیکیشن را مطالعه نمایید.

قطعا با وجودِ اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مختلف در این حوزه، خیلی سریع‌تر می‌توانید تکنیک‌های بورس را یاد گرفته و خرید و فروش سهم انجام دهید، ولی یادتان باشد تا جایی که امکان دارد، بدون تحلیل ریسک نکنید و با در نظر داشتن ارزندگی سهم و حد سود و ضرر مشخص شده برای هر سهم دست به خرید سهم جدید و یا فروش سهم پرتفو خود بزنید.

 

این مقاله به صورت اختصاصی برای شما در زینسی گردآوری شده است. ممنون که همراه ما هستید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید. در صورتی که از اپلیکیشن‌های معرفی شده استفاده کرده اید، لطفا با مراجعه به بخش نظرات از تجربه خود برای سایر کاربران بگویید.

امتیاز شما به این مقاله

‫11 دیدگاه ها

  1. بورس ایران؟ مگه هنوز چیزی ازش باقی مونده؟؟؟ دیگه همه ولش کردن رفتن نه تحلیل تکنیکال درست از آب اومد و نه بنیادی!

  2. تحلیل بورس تو ایران کاربرد نداره معلوم نیست با چه اصولی میره بالا با چه اصولی میاد پایین

  3. تحلیل بورس امکان پذیر نیستتتتت چون معلوم نیست دلیل بالا و پایین ها چیست اصولی نیست هیچی

  4. تحلیل بورس آسونه ولی تو ایران انگار یه جورایی قابل پیش بینی نیست. میتونه آدم رو شوکه کنه و تحلیل کاملا برعکس دربیاد. بازم وضعیت بورس بهتر شده

  5. در پاسخ به saeed
    سعید عزیز ممنون از اینکه نظرتون رو در مورد تحلی بورس به اشتراک گذاشتید.

  6. ممنون از مقاله راهنمای مقدماتی تحلیل بورس لطفا در مورد ارز دیجیتال هم محتوا بذارید.

  7. در پاسخ به فاطمه تبریزی
    فاطمه عزیز حتما در آینده مطالبی در مورد ارز دیجیتال خواهیم داشت. الان هم میتونید مقاله های موجود در این زمینه رو مطالعه بفرمایید.

  8. نمیشه تو ایران تحلیل بورس انجام داد. یادتون باشه دو سال قبل هر کسی تحلیل انجام داده بود اشتباه از آب دراومد.

  9. در پاسخ به امیر حیدرزاده
    ممنون از درج نظرتون امیر عزیز.

  10. تحلیل بورس آسونه ولی خیلی مواقع فایده ای نداره چون بر اساس اتفاقات یهویی جامعه تغییر پیدا میکنه.

  11. در پاسخ به رامین
    بله درسته رامین عزیز تحلیل بورس تحت تاثیر اتفاقات جامعه قرار میگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا