کاربردی

این سخت افزارهای گوگل طی 14 سال گذشته کشته شده‌اند! (معرفی 22 سخت افزار)

گوگل در زمینه سخت‌افزار نیز حرفی برای گفتن دارد و تاکنون سخت افزارهای گوگل سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند. برخی از این سخت‌افزارها به موفقیت رسیده و به مسیر خود ادامه داده‌اند اما گوگل به محض این که متوجه شود ابزاری کاربرد کمتری دارد، اقدام به حذف می‌کند. در این مقاله زینسی قصد داریم سخت‌افزارهایی را مورد بررسی قرار دهیم که در طول ۱۴ سال گذشته تا به امروز توسط گوگل حذف شده‌اند.

سخت افزارهای گوگل که حذف شده‌اند

در این مقاله ۲۲ سخت‌افزاری که توسط گوگل طراحی و توسط همان توسعه دهنده کشته شده‌اند را به نقل از killedbygoogle برایتان معرفی می‌کنیم:

۱. سخت افزار Jacquard

یکی از سخت افزارای گوگل که در سال جاری یعنی ۲۰۲۳ کشته شد، سخت‌افزار Jacquard است. این سخت‌افزار یک برچسب کوچک بود تا تعامل افراد با فناوری را در زندگی روزمره آسان‌تر کند.

سخت افزار Jacquard
سخت افزار Jacquard توسط گوگل حذف شده است.

با کمک این برچسب تعامل افراد با فناوری بدون اینکه مجبور باشند دائماً دستگاه‌ها یا صفحه نمایش‌های لمسی خود را بیرون بکشند، به صورت شهودی‌تر شده بود. طول عمر این سخت‌افزار ۹ سال بود و در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل طراحی شده بود.

۲.سخت افزار google onHub

سخت‌افزار google onHub جزو سخت افزارای گوگل است که در سال جاری حذف شد.  سخت‌افزار google onHub مجموعه‌ای از روترهای بی سیم مسکونی بود که توسط ایسوس و تی پی لینک ساخته و توسط گوگل مدیریت شد. این سخت افزار بیش از ۷ سال سن داشت و طول عمر آن از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ بود.

۳.سخت افزار google cardboard

google cardboard جزو ابزارهایی است که بیش از دو سال پیش توسط گوگل کشته شد. این سخت‌افزار یک سخت‌افزار کم هزینه برای تجربه واقعیت مجازی بود. google cardboard بالای ۶ سال سن داشت و در سال ۲۰۱۴ طراحی شده بود و در سال ۲۰۲۱ نیز حذف گردید.

۴.سخت افزار google home max

سخت‌افزار google home max جزو ابزارهایی است که تقریباً ۳ سال پیش توسط گوگل کشته شد. این سخت‌افزار یک بلندگوی هوشمند بزرگ و استریو با فناوری یادگیری ماشینی smart sound بود.

سخت افزار google home max
سخت افزار google home max جزو سخت افزارهای حذف شده توسط گوگل است.

این سخت‌افزار در سال ۲۰۱۷ طراحی و در سال ۲۰۲۰ توسط گوگل حذف شد؛ یعنی طول عمر فعالیت این سخت‌افزار ۳ سال بود.

۵.سخت افزار nest secure

سخت‌افزار nest secure یک سیستم امنیتی با زنگ هشدار صفحه کلید و سنسور حرکت با میکروفون تعبیه شده بود. این ابزار در تقریباً ۳ سال پیش توسط گوگل کشته شد. عمر فعالیت این سخت‌افزار بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به مدت ۳ سال بود.

مطالب پیشنهادی:

۶.سخت افزار focals by north

سخت‌افزار focals by north یک محصول سفارشی عینک هوشمند با نمایشگر شفاف و هولوگرافیک بود. این سخت‌افزار به کاربران اجازه می‌داد تا پیام‌های متنی را بخوانند و به آن‌ها پاسخ دهند.

همچنین مسیرهای گام به گام را پیمایش کنند، آب و هوا را بررسی کرده و با شخص ثالث ادغام شوند. این سخت‌افزار حدود ۳ سال پیش یعنی در سال ۲۰۲۰ توسط گوگل کشته شد. زمان طراحی این سخت‌افزار در سال ۲۰۱۹ بود و بالای یک سال فعالیت داشت.

۷.سخت افزار google clips

google clips یک دوربین مینیاتوری بود که می‌توانست به صورت خودکار کلیپ‌های ویدیویی جذاب یا مرتبط را که توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشینی تعیین می‌شد، ضبط نماید. این ابزار ۴ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۹ که ۲ سال سن داشت، توسط گوگل کشته شد.

۸. سخت افزار google Daydream

سخت‌افزار google Daydream در سال ۲۰۱۹ توسط گوگل طراحی شد و بعد از ۳ سال یعنی در سال ۲۰۱۹، حدود چهار سال پیش حذف شد.

سخت افزار google Daydream
سخت افزار google Daydream توسط گوگل حذف شد.

google Daydream یک پلتفرم واقعیت مجازی و مجموعه‌ای از دستگاه‌های سخت‌افزار بود که با برخی از گوشی‌های اندرویدی کار می‌کرد.

۹.سخت افزار chromecast Audio

یکی از سخت افزارای گوگل که در حدود ۴ سال پیش کشته شد، chromecast Audio است. این سخت‌افزار به کاربران اجازه می‌داد تا صدا را از هر دستگاهی به هر بلندگوی دارای ورودی صوتی پخش کنند. در زمان حذف، این سخت افزار بالای ۳ سال سن داشت. زمان فعالیت این سخت‌افزار از سال ۲۰۱۵ شروع شد و در سال ۲۰۱۹ نیز به پایان رسید.

۱۰. سخت افزار google search applinace

سخت‌افزار google search applinace دستگاهی بود که روی قفسه نصب می‌شد و قابلیت نمایسازی اسناد را ارائه می‌کرد. حدود ۴ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۸ توسط گوگل کشته شد. جالب اینجاست که این ابزار تقریباً ۱۷ سال سن داشت و از سال ۲۰۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده بود.

۱۱. سخت افزار chromebook pixel

chromebook pixel بیش از ۶ سال پیش توسط گوگل کشته شد. chromebook pixel اولین لپ‌تاپ در نوع خود بود. سیستم عامل کروم یک سیستم عامل مبتنی بر هسته لینوکس را اجرا می‌کرد. این سخت‌افزار از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به مدت ۴ سال به فعالیت خود ادامه داد، اما پس از ۴ سال گوگل فعالیتش را به پایان رساند.

۱۲.سخت افزار google nexus

google nexus پرچمدار تولید گوشی‌های اندرویدی تبلت‌ها و لوازم جانبی گوگل بود که تقریباً ۷ سال پیش کشته شد. طول عمر فعالیت این سخت‌افزار بالای ۶ سال بود؛ یعنی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ فعالیت داشت.

۱۳. سخت افزار project Ara

سخت‌افزار project Ara حدود ۷ سال پیش توسط گوگل هنگامی که سه ساله بود، کشته شد. project Ara یک پروژه گوشی هوشمند ماژولار به شمار می‌آمد. طول عمر فعالیت این سخت‌افزار از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بود.

سخت افزار project Ara
سخت افزار project Ara در سال 2016 حذف شده است.

۱۴.سخت افزار google wallet card

google wallet card یک کارت نقدی پیش پرداخت بود که به کاربران این امکان را فراهم می‌کرد تا با استفاده از موجودی کیف پول خود در هر خرده فروشی که مستر کارت را قبول می‌کرد، به صورت حضوری و آنلاین هزینه خرید خود را پرداخت کنند. این کارت نقدی بالای دو سال عمر داشت و طول فعالیت آن از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بود.

۱۵. سخت افزار nexus player

nexus player یک پخش کننده رسانه دیجیتال بود که به کاربران اجازه پخش موسیقی می‌داد. همچنین امکان تماشای ویدیوهایی را که از سرویس‌های اینترنتی یا یک شبکه محلی گرفته شده بود، می‌داد. این ابزار بیش از ۶، ۷ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۶ توسط گوگل کشته شد. طول عمر فعالیت این پخش کننده رسانه دیجیتال بالای یک سال بود.

۱۶.سخت افزار Revolv

Revolv یک سیستم نظارت و کنترل بود که به کاربران اجازه کنترل دستگاه‌های متصل از طریق یک هاپ واحد را می‌داد. این سیستم حدود ۷ سال پیش در سال ۲۰۱۶ توسط گوگل کشته شد. طول عمر فعالیت این سیستم از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به مدت ۴ سال بود.

۱۷. سخت افزار google play edition

دستگاه‌ google play edition بیش از ۸ سال پیش توسط گوگل کشته شد. این دستگاه مجموعه‌ای از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی بودند که توسط گوگل به فروش می‌رسیدند. این دستگاه در سال ۲۰۱۳ طراحی و در سال ۲۰۱۵ حذف شد.

۱۸.سخت افزار google glass explorer edition

google glass explorer edition یک رایانه پوشیدنی با نمایشگر و دوربین اپتیکال بود که به کاربر اجازه می‌داد با برنامه‌های مختلف و اینترنت از طریق دستورات صوتی به زبان طبیعی تعامل داشته باشند.

سخت افزار google glass explorer edition
سخت افزار google glass explorer edition

این رایانه بیش از ۸ سال پیش در حالی که دو سال از فعالیت آن می‌گذشت، توسط گوگل حذف شد. به عبارت دیگر دوره فعالیت این رایانه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود.

۱۹.سخت افزار google TV

google TV یک پلتفرم تلویزیون هوشمند بود که اندروید و کروم را برای ایجاد یک پوشش تلویزیونی تعاملی با یکدیگر ادغام می‌کرد. این پلتفرم بالای ۳ سال سن داشت و حدود ۹ سال پیش توسط گوگل کشته شد. بازه فعالیت این پلتفرم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بود.

۲۰.سخت افزار nexus Q

یکی از سخت افزارهای گوگل که حدود ۱۰ سال پیش کشته شد، nexus Q است. نکسوس یک پخش کننده رسانه دیجیتال بود که برای دستگاه‌های اندروید طراحی شده بود و به این کاربران این دستگاه‌ها اجازه می‌داد تا محتوا را از سرویس‌های پشتیبانی شده به تلویزیون یا بلندگوهای متصل از طریق یک تقویت کننده یکپارچه پخش کنند. طول عمر این سخت‌افزار از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بود.

۲۱. سخت افزار google mini

سخت‌افزار google mini نسخه کوچک‌تری از google search appliance بود که حدود ۱۰ سال پیش توسط گوگل کشته شد. بازه فعالیت این سخت‌افزار از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ به مدت ۵ سال بود.

۲۲. سخت افزار google radio automation

google radio automation در سال ۲۰۰۹ یعنی ۱۴ سال پیش توسط گوگل کشته شد. google radio automation یک سرویس سخت‌افزاری بود که توسط اپراتورهای رادیویی برای خودکارسازی پخش آهنگ در میان دیگر عملکردهای ایستگاه رادیویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سخت افزار در سال ۲۰۰۷ طراحی شده بود و در و دو سال بعد از آن حذف شد.

زینسی، پلتفرم معرفی و بررسی ابزارها و نرم افزارهای مختلف

در این مقاله از زینسی به معرفی سخت افزارهای گوگل پرداختیم که در طول ۱۴ سال گذشته حذف شده‌اند. حذف برخی از آن‌ها متعلق به سال جاری است ولی حذف برخی دیگر حتی به ۱۴ سال قبل نیز می‌رسد. ما در زینسی به معرفی و بررسی نرم‌افزارها می‌پردازیم تا شما بتوانید با نرم‌افزارهای بیشتری آشنا شوید. آیا تا به حال تجربه استفاده از هر یک از سخت‌افزارهای گوگل را که حذف شدند را داشته‌اید؟ لطفا نظرات و سوالات خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید. مشتاقانه شنیدن نظرات شما هستیم.

منابع:

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سخت افزارهای گوگل خیلی جذابن و وقتی یدونه شو حذف میکنه حتما دلیلی داره گوگل رو بیش از حد باور دارم.

  2. در پاسخ به سمیه قادری
    بله سمیه عزیز همیشه استراتژی پشت حذف کردنای گوگل وجود داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا