کاربردی

بررسی و مقایسه محبوب ترین مسیریاب های ایران

خاطرم هست وقتی بچه بودم و فقط چند مدل گوشی موبایل وجود داشت، اما بین همان انتخاب‌های محدود مدل نوکیا 1100 از همه پر طرفدارتر بود چون که بین دارندگان این گوشی باب شده بود که یک چوب کبریت را درون سوکت هندزفری آن فرو می‌کردند و گوشی به شما می‌گفت چند کیلومتر جلوتر پلیس ایستاده. پس نوع بسیار ابتدایی از نرم افزارهای مسیریابی همیشه مورد نیاز و توجه ما بوده است.

این موضوع را گفتم تا به شما هم یادآوری کنم داشتن یک برنامه که همیشه به شما بگوید راه درست کدام است یا چه خطرهایی پیش روی شماست و این‌که حتی چقدر زمان باید صرف رفتن به مکان مورد نظر کنید مثل دیدن آینده جذاب و شیرین است. از طرفی هم مجبور نیستید تا گردن از پنجره سرتان را بیرون بیاورید و آدرس بگیرید.

احتمالا این روزها همه ما وقتی شب یا خود صبح داریم وسایل سر کارمان را آماده می‌کنیم سراغ یکی از نرم افزارهای توی گوشی همراهمان هم می‌رویم و چک می‌کنیم که مسیری که قرار است طی کنیم چقدر زمان می‌برد یا چقدر ترافیک خواهد داشت.

این قضیه درباره سفر و مهمانی‌ها هم صدق می‌کند. تجربه ما انسان‌ها با شبکه‌های اجتماعی چه شکلی بود؟ با آمدن شبکه‌هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام همه‌ی انسان‌های کره زمین هویتی جهانی به خود گرفتند. حس من نسبت به این نرم‌افزارها این گونه است.

آن‌ها به همه‌ی شهرها، مسیرها، جاده‌ها و کوچه پس‌کوچه‌ها هویتی جهانی دادند. در ادامه این مقاله از زینسی، قصد داریم اپلیکیشن‌های مسیریاب کاربردی و پراستفاده را برایتان معرفی کنیم.

نرم افزارهای مسیریابی بین المللی

ابتدا به بررسی نرم افزار های محبوب بین المللی مسیریابی می پردازیم که برای همه آشناست.

گوگل مپ | Google Maps

گوگل مپ را می‌توان زمانی فرشته نجات دانست که برنامه‌های گوشی شما از کار افتاده یا حتی کاربرانی هستند که از وجود این برنامه‌ها یا از نحوه کارکرد آن‌ها با خبر نیستند.

این را می‌توان نقطه قوت گوگل دانست که توانسته حتی بدون استفاده از نرم‌افزار همچین کاربری تقریبا بی نقصی را ارائه کند. آنچه که گوگل مپ را پیش از پیش جذاب می‌کند نگاه از بالای آن است. دادن یک چشم انداز به کاربر از مسیری که قرار است طی کند.

اما نکته‌ای که کاربران ایرانی از آن با خبر نیستند این است که گوگل هم دارای این نقطه دید است اما برای ایران تحریم است. گوگل مپ را هم می‌توان آنلاین استفاده کرد هم آفلاین، کافی است آدرس مورد نظر را روی نقشه ذخیره کنید تا در زمانی که اینترنت ندارید از آن استفاده کنید.

تجربه کاربران:

از نکات مثبتی که کاربران به آن اشاره داشتند چشم انداز بالا و پیشنهاد دو مسیر متفاوت است. نکته‌ای که قالبا برای کاربران ناراحت کننده است نداشتن سخنگو است.

نظر طراحان:

رنگ‌های استفاده شده چشم را اذیت می‌کند.

نرم افزار مسیریابی گوگل مپ
نمایی از اپ مسیریابی گوگل مپ

 

ویز | waze

چندین مورد وجود دارد که ویز را از دیگر برنامه‌های مجود متفاوت می‌کند از جمله این تفاوت‌ها داشتن پلتفرمی برای گفتگو ،داشتن کلکسیونی از کمک راننده‌های متفاوت و سخنگو به زبان‌ها متفاوت است.

ویز همیشه زمان سفر، ترافیک و حتی هزینه سوخت را به نزدیکترین شکل به زمان حقیقی تخمین می‌زند. برای کاربرانی که کمتر در استفاده از تکنولوژی ماهر هستند ویز گاهی اوقات پیچیده است.

از ویز هم می‌توان به صورت آفلاین البته به این شکل که آدرس را در زمانی که آنلاین هستید چک کنید و بعد داده گوشی خود را خاموش کنید باز هم شما را به آدرس منتخبتان می‌برد.

به هر حال، ویز را می‌توان از اولین نرم‌افزارهایی دانست که ایرانی‌ها را با این تکنولوژی آشنا کرده، پس گذاشتن آن به عنوان شاقولی برای تجزیه تحلیل نرم‌افزارهای ایرانی که پس از آن آمده‌اند دور از انصاف نیست.

تجربه کاربران:

این که همیشه از مسیر سفر چم‌اندازی از بالا ارائه نمی‌دهد کیفیت تجربه کاربری را پایین می‌آورد اما دقت نظر آن در تخمین زمان و ترافیک قابل توجه است.

نظر طراحان:

سیستم شبکه‌ای بودن ویز بازاریابی را بسیار برای آن آسان کرده است.

اپ مسیریابی ویز
نمایی از نرم افزار مسیریاب ویز

نرم افزارهای مسیریابی ایرانی

حال به معرفی اپلیکیشن های مسیریاب ایرانی می رسیم که مورد استفاده کاربران زیادی در ایران قرار گرفته است.

نشان

برنامه نشان یکی دیگر از برنامه‌هایی است که می‌تواند راننده را با روشن کردن موقعیت مکانی فعلی به مقصد مشخص شده روی نقشه برساند.

نشان دارای سخنگوی فارسی زبان است که جهت‌ها را با نام بردن عناوین کوچه‌ها و معابر، شرایط جوی و حتی جای سرعت‌گیر را هم به اطلاع راننده می‌رساند و قابلیتی که خیلی مورد توجه کاربران نشان قرار گرفته وجود گزینه تنظیمات سفر است که سه تا گزینه‌ی انتخابی است: محدود طرح ترافیک، محدوده ترافیک و مسیر سر راست است. قابلیت جدیدی که به آن اضافه شده است پیشنهاد مسیر حمل و نقل عمومی است.

تجربه کاربران:

از نکات خوبی که توسط اکثر کاربران به اشاره شده گزارش لحظه به لحظه ترافیک به صورت زنده است و تخمین نزدیک به حقیقت زمان. نکته منفی آن عدم ارائه چند مسیر متفاوت است.

نظر طراحان:

رنگ‌های به کار برده شده چشم را اذیت نمی‌کند و رابط کاربری بسیار خوبی دارد.

اپلیکیشن مسیریاب نشان
نمایی از اپ مسیریاب نشان

 

بلد

آن واژه‌ای که می‌توان با آن بلد را از بقیه جدا کرد «جزئیات» است. بلد نقشه‌ای پر جزئیات از سرتاسر ایران با درج پلاک، شماره کوچه و غیره در اختیار کاربران خوب می‌گذارد.

خود بلد ادعا دارد که مسیری که از بین مسیرهای دیگر به کاربر پیشنهاد می‌دهد به صرفه‌ترین وسریع‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد مورد نظر است.

یکی دیگر از کاربردهای بلد در ناوبری و انتخاب نوع حمل و نقل است. یعنی با نصب بلد به راحتی می‌توان راننده‌ها را بررسی کرد.

نظر کاربران:

خیلی شبه به ویز است.

نرم افزار مسیریابی بلد
صفحه انتخاب مقصد اپلیکیشن مسیریابی بلد

 

دال

یکی دیگر از برنامه‌های رایگان مسیریابی موجود دیگر برنامه دال است. در دال هم مثل باقی نرم‌افزارها با انتخاب مبدا و مقصد روی نقشه به شما به صرفه‌ترین و بهترین راه را پیشنهاد می‌دهد.

از مزایای دال گزارشات در لحظه آن است. دال سیستم خود را با واژه «تعاملی» توصیف می‌کند: « اگر جایی تصادف بشه، دوربین باشه، ترافیک ایجاد شه، پلیس ایستاده باشه یا هر خطر و اتفاق دیگه راننده ها به هم خبر میدن و دال سعی می کنه مسیری رو پیشنهاد بده که بهترین و سریع ترین باشه، ما به این میگیم مسیریاب تعاملی، یعنی راننده ها بتونن با همکاری هم مسیریابی رو برای خودشون آسون کنن».

از ویژگی‌هایی که برای من حایز اهمیت بود داشتن وبسایتی با توضیحات کامل و جامع است. گزارشات خود بلاگ حاکی از آمار 400هزارتایی کاربر فعال و 5 میلیون رانندگی در ماه است.

نظر طراحان:

کاملا شبیه به ویز طراحی شده، حتی آیکن‌ها یکی هستند. چیز مشخص یا منحصر به فردی برای خودش ندارد.

مسیریاب دال
ویژگی های مسیریاب دال

 

بررسی کلی اپلیکیشن‌های مسیریابی

در جدول زیر به بررسی اپلیکیشن های مسیریابی می پردازیم:

نام سخنگوی فارسی نمایش طرح ترافیک پیشنهاد چند مسیر متفاوت امکان ذخیره کردن آدرس
گوگل مپ ندارد ندارد دارد ندارد
ویز دارد ندارد ندارد دارد
نشان دارد دارد ندارد دارد
دال دارد دارد ندارد ندارد
بلد دارد دارد دارد دارد

 

نتیجه‌گیری:

تا به حال از خود پرسیده‌اید که علت نیاز ما به استفاده از مسیریاب‌ها چیست؟

مسیریاب‌ها چندین سال است که در ایران و در همه جای جهان، پا به زندگی مردم گذاشته‌اند و می‌توان گفت با گسترش و پیشرفت شهرها، برای پیدا کردن هر آدرسی، نیاز مبرم به مسیریاب‌ها حس می‌گردد، علاوه بر آن شما می‌توانید از ترافیک شهری و دوربین‌ها و موارد پر خطر نیز با اپلیکیشن‌های مسیریاب، آگاهی پیدا کنید.

در حالت کلی این مسیریاب‌ها باعث آسان‌تر شدن رفت و آمدها در سطح شهر شده‌اند. اپلیکیشن‌های مسیریاب ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد که ما اپلیکیشن‌های مفید و مرسوم در ایران را برایتان معرفی کردیم، امیدوارم برایتان مفید واقع شده باشد.

در این مقاله بیشتر به بررسی مسیریاب های ایرانی پرداخته‌ شد تا در صورت بروز هرگونه اختلال در اینترنت جهانی هم، در دسترس باشند، همچنین می‌دانید که هزینه اینترنت اپلیکیشن‌های و نرم افزارهای ایرانی بسیار مقرون به صرفه‌تر از پلتفرم‌های خارجی است.

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. من اکثرا همشو امتحان کردم ولی دال به نظرم بهتر اومد الان فقط از اون استفاده میکنم تا حالا باهاش تو خیایبون گم نشدم 🙂 بعضی مواقع هم گوگل مپ استفاده میکنم

  2. محبوب ترین مسیریاب های ایران همون گوگل مپ، ویز، دال انصافا همشون خوبن ویژگی های منحصر به فردی دارن

  3. واقعیتش همشون خوبن و استفاده کردم. گوگل مپ که عضو جذایی ناپذیره گوشیه. دال ، بلد، نشان هم خوبن مشکلی نداشتم باهاشون

  4. من گوگل مپ و ویز رو به عنوان نرم افزارهای مسیریابی استفاده میکنم خوبن یعنی بدون اینا حتی نمیتونم برم بیرون گم میشم چون شهرمو جدیدا عوض کردم.

  5. محبوب ترین مسیریاب های ایران به نظرم دال هست من همش از اون استفاده میکنم کمبودی ندیدم که برم سراغ اپ دیگه

  6. نرم افزارهای مسیریابی بین المللی فقط گوگل مپ عصای دستمه بیرون از خونه فوق العاده دقیقه

  7. محبوب ترین مسیریاب های ایران به نظرم بلد هست البته دال هم خوبه فقط بعضی مسیرها رو تحت پوشش نداره

  8. از بین نرم افزارهای مسیریابی بین المللی گوگل مپ رو تایید میکنم. بدون ریسکه خوبه

  9. در پاسخ به مهسا
    بله دقیقا، مسیریابی بین المللی گوگل مپ جایگاه ویژه خودشو داره همیشه. حتی اگه اپلیکیشن‌های خیلی پیشرفته تری توسعه پیدا کنن.

  10. از بین نرم افزارهای مسیریابی ویز و گوگل مپ کدوم رو پیشنهاد میکنین؟ من نمیتونم تصمیم بگیرم

  11. در پاسخ به سهراب جلالی
    سهراب عزیز نمیشه دقیقا گفت کدوم بهتره. این دو تا مسیریابی که گفتید در سراسر دنیا محبوب هستن و با توجه به کاربردشون خودتون باید تصمیم بگیرید.

  12. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم نرم افزار مسیریابی ویز آفلاین هم کار میکنه؟؟ یا فقط آنلاینه؟

  13. در پاسخ به حسین پناهی
    حسین عزیز بله نرم افزار ویز در صورتی آفلاین کار میکنه که مسیر رو موقعی که اینترنت روشنه، باز کنید. بعدش با اینترنت خاموش هم میتونید ادامه مسیر رو برید.

  14. از بین نرم افزارهای مسیریابی بین المللی انتخاب من همیشه گوگل مپه. خیلی دقیقه هیچ موقع باهاش گم نشدم.

  15. در پاسخ به محسن
    محسن عزیز با نظرتون موافقم. گوگل مپ جزو بهترین و محبوبت ترین مسیریاب های دنیاس.

  16. مسیریاب های ایران هم خوبه مثل بلد اینا ولی ویز هم خیلی حرفه ایهههه

  17. در پاسخ به سمیه
    ممنون از درج نظر ارزشمندتون سمیه عزیز. بله مسیریابی های ایرانی و خارجی خیلی خوبی وجود دارن.

  18. به نظر من نشان محبوب ترین مسیریاب های ایران باشه تقریبا همه چیش اوکیه و کم از نرم افزارهای خارجی نداره

  19. در پاسخ به سیاوش
    ممنون از نظر ارزشمندتون سیاوش عزیز.

  20. سلام جسارتا یه سوال داشتم ویز یه مسیریاب ایران هست یا خارجیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا