بررسی تخصصی

بلو بانک چیست؟

 بلو بانک  نخستین نئو بانک ایرانی است که برای رقابت با بانکداری سنتی وارد عرصه نظام پولی و بانکی کشور شده است .اولین نمونه واقعی و تمام عیار بانکداری الکترونیک است ، هیچ شعبه فیزیکی‌ای ندارد و تمام خدمات خود را به صورت آنلاین و روی اپلیکیشن خود ارائه می‌دهد.

در این مطلب ابتدا به بررسی نئو بانک‌ها و نحوه خدمات رسانی آن‌ها می‌پردازیم و سپس بلو بانک را معرفی کرده و شیوه باز کردن حساب در آن مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بلو بانک اولین نئو بانک ایرانی

بلو بانک نخستین نئوبانک است
این بانک‌های دیجیتالی در سراسر جهان معمولا توسط استارتاپ‌ها شکل گرفته و به دلیل نیاز بازار سرعت رشد بالایی دارند.

نئو بانک‌ها در سال 2015 اعلام موجودیت کردند. این شیوه جدید بانکداری با تصورات قبلی ما که همان شعبه‌های فیزیکی، فرم‌های مختلف کاغذی، خودکارها زنجیر شده و صف‌های انتظار طولانی ، بسیار متفاوت است. بانکی که به معنای واقعی کلمه 24 ساعت شبانه روز در دسترس مشتریان است و هر زمان که اراده کنند می‌توانند از تمام خدمات نوین بانکی بدون محدودیت استفاده کنند.

این بانک‌های دیجیتالی در سراسر جهان معمولا توسط استارتاپ‌ها شکل گرفته و به دلیل نیاز بازار سرعت رشد بالایی دارند. مشتریان این بانک‌ها معمولا افرادی هستند که با اینترنت، تکنولوژی‌های نوین و فین‌تک به خوبی آشنایی دارند و همیشه به دنبال خدمات مالی‌ای بودند که نیازی به مراجعه شعب بانک نداشته باشد.

خدمات ارزان و سرعت عمل این بانک‌های دیجیتالی  باعث شده خیلی سریع در بین مردم محبوب شوند و بسیاری آن‌ها را رقیب جدی بانک‌های بزرگ با شعب و کارمندان بی‌شمار می‌دانند. این بانک‌ها علاوه بر تنوع خدمات به نیروی انسانی و فضای فیزیکی بسیار کمتری نیاز دارند که کمک می‌کند سرعت رشد بالایی داشته باشند.

در سال‌های گذشته برخی بانک‌ها مثل بانک سامان در زمینه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، اما به دلیل داشتن شعب فیزیکی به عنوان نئو بانک به شمار نمی‌آمدند؛ اولین و بارزترین شاخصه این بانک‌ها نداشتن شعبه فیزیکی است.

بیشتر بخوانید: آیا نرم افزار های حسابداری خارجی در ایران کارآمد هستند؟

مزیت استفاده از نئو بانک

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از نئو بانک این است که برای افتتاح حساب نباید وقت خاصی اختصاص دهید و زمانی که در خانه و محل کار خود مشغول نوشیدن چای هستید، می‌توانید حساب خود را باز کنید و هر کجا که بخواهید دفترچه حساب یا کارت بانکی خود را تحویل بگیرید. شاید در آینده حتی کارت بانکی هم حذف شود و پرداخت و خدمات مالی به کمک بلوتوث یا تکنولوژی NFC ارائه شوند.

دریافت و پرداخت وجه در این سیستم سرعت بسیار بالایی دارد و کار انتقال وجه به سایر حساب‌ها بی‌واسطه و در هر زمان که اراده کنید انجام می‌شود. دریافت وام و خدمات مالی به کسب‌وکارها هم سرعت می‌گیرد و مراحل کار به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می‌شود.

استفاده از خدمات برون مرزی و انتقال وجه بین المللی هم به کمک نئو بانک‌ها بسیار راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود. از آنجایی که ارتباط بانک با کاربران به کمک اپلیکیشن‌های کاربردی انجام می‌شود، معمولا طراحی آن بسیار حرفه‌ای بوده و کاربر بدون دغدغه و به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.

این بانک‌ها کمتر از 10 سال است که در دنیا متداول شده‌اند و با کمک هوش مصنوعی قادر هستند اپلیکیشن را برای افراد مختلف شخصی سازی کنند.

هزینه‌ای که نئو بانک از مشتری دریافت می‌کند، بسیار شفاف و کمتر از هزینه دریافتی بانک‌های سنتی است که بر محبوبیت آن افزوده است. در حال حاضر اپلیکیشن های بانکی مختلفی در کشور فعالیت می‌کنند، اما خدمات دهی آن‌ها مدرن نیست و هنوز به شیوه‌های قدیمی خدمت ارائه می‌دهند؛ به همین دلیل به نئو بانک نیاز داریم تا مشکلات اپلیکیشن‌های موجود را مرتفع کنند.

مشکلات ناشی از نئو بانک

هر پدیده جدید در کنار مزایای زیادی که دارد، تا جا بیفتد با مشکلاتی هم همراه است. نئو بانک‌ها در حال حاضر قادر نیستند تمام خدمات بانک‌های سنتی را ارائه دهند و در واقع آن‌ها مجموعه‌ای از محصولات را ارائه می‌کنند. شاید بانک‌های جدید و تمام الکترونیک نتوانند چک ارائه کنند، اما سبدی از محصولات ارائه می‌‌دهند که بسیار جذاب است.

عدم آشنایی عموم جامعه با خدمات و محصولات این بانک‌ها، برند سازی قوی را طلب می‌کند و شاید برای عمومیت یافتن محصولات آن باید وقت بیشتری صرف شود و به فرهنگ سازی نیاز دارد.

اعتبار سنجی و بررسی رفتار مشتری در این سیستم بسیار مهم است که نیازمند سرمایه گذاری و صرف زمان است. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که ارائه وام‌های سنگین در ایران هنوز هم به ضمانت‌نامه نیاز دارد و شاید ارائه خدمات آنلاین برای درخواست کنندگان وام‌های کلان، امکان پذیر نباشد. البته افرادی که تاکنون نتوانسته‌اند از خدمات نظام بانکی استفاده لازم را ببرند حتما از مشتریان نئو بانک‌ها خواهند بود.

خدمات نئو بانک

بیشتر خدمات بانکداری سنتی مثل احراز هویت افراد، افتتاح حساب، اعطای وام‌های بانکی کوچک و دریافت اقساط بانکی در نئو بانک قابل ارائه است. همچنین در اپلیکیشن این بانک‌ها کار انتقال وجه به سرعت انجام شده و کاربر در هر زمان و مکانی که اراده کند می‌تواند به حساب دیگران واریز وجه داشته باشد.

مدل درآمدی این بانک‌ها متفاوت است و پس از اخذ مجوزهای قانونی می‌توانند خدمات خود را ارزان‌تر از بانک‌های سنتی ارائه کنند.

بلو بانک چیست؟

توضیح بلو بانک
خدمات بلو بانک به صورت 24 ساعته ارائه می‌شود و در حال حاضر افراد بدون نیاز به پرداخت وجه خاصی می‌تواند به راحتی در آن افتتاح حساب کنند

اولین نئو بانک مدرن ایرانی که موفق شده مجوزهای لازم را دریافت کند و فعالیت خود را آغاز کرده، بلو بانک نام دارد. تمام خدمات این بانک بر بستر سایت و اپلیکیشن ارائه می‌شود و از بانک مرکزی مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

تمامی حساب‌های این بانک تمام الکترونیک در بانک سامان نگهداری می‌شود و فعالیت‌های بلو بانک با نظارت مستقیم بانک مرکزی انجام می‌شود. پیش‌تر این امکان وجود داشت که موبایل بانک سامان با نام موبایلت را بدون مراجعه به شعبه نصب و فعال کرد، اما خدمات بلو بانک بسیار فراتر از این است.

خدمات بلو بانک به صورت 24 ساعته ارائه می‌شود و در حال حاضر افراد بدون نیاز به پرداخت وجه خاصی می‌تواند به راحتی در آن افتتاح حساب کنند. پس از احراز هویت و صدور، کارت بانکی در اولین فرصت به آدرسی که شما می‌خواهید ارسال می‌شود.

یکی از نکات مثبت افتتاح حساب در بلو بانک این است که به وجه موجود در حساب شما 10 درصد سود تعلق می‌گیرد که بیشتر از سود بانکی متداول موجود در کشور است.

بلو بانک چگونه کار می‌کند؟

بلو بانک تفاهم نامه‌ای را با بانک سامان امضا کرده که سپرده‌های شما نزد این بانک نگهداری شده، کارت صادر شده شما هم با پیش شماره کارت‌های این بانک صادر می‌شود. به این ترتیب حساب شما به شبکه بانکی کشور متصل شده و امکان استفاده از شبکه‌های سراسری بانکی مثل شتاب و شاپرک به شما داده می‌شود. به این ترتیب با بلو کارت می‌توانید از تمام خدمات سایر کارت‌های بانکی به همراه خدمات ویژه بلو بانک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن های پرداخت در موبایل

مراحل افتتاح حساب در بلو بانک

فرایند افتتاح حساب در بلو بانک کمتر از 7 دقیقه زمان می‌برد. برای اینکه بتوانید در این بانک افتتاح حساب داشته باشید ابتدا باید شخصی را پیدا کنید که در بانک حساب داشته باشد و از داخل اپلیکیشن خود برای شما دعوت نامه ارسال کند.سپس باید اپلیکیشن را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کنید و کد ارسالی از دوست خود را وارد کنید

برای افتتاح حساب در این بانک به کارت ملی و یک خط تلفن همراه نیاز دارد. مراحل کار به این ترتیب است:

  • نصب اپلیکیشن بانک از طریق سایت یا لینک ارسالی
  • کلیک روی گزینه «باز کردن حساب»
  • پذیرفتن قوانین و مقررات بانک از طریق تأیید تیک و کلیک روی دکمه ادامه
  • وارد کردن شماره تلفن همراهی که به نام خودتان است و در قسمت خواسته شده
  • وارد کردن کد تأییدی که برای شما ارسال می‌شود در داخل کادر مربوطه
  • وارد کردن کد معرف (این مرحله اختیاری است) شماره ملی و تاریخ تولد خود
  • وارد کردن نام کاربری و رمز عبور دلخواه (امکان ثبت اثر انگشت برای ورود راحت‌تر هم وجود دارد که اجباری نیست.)
  • اینجا دیگر وقت باز کردن حساب است، اطلاعات فرم را تکمیل کنید، تصویر مناسب پرسنلی را بارگذاری کنید و جمله خواسته شده را در قالب یک ویدیو ارسال کنید.
  • در کمتر از 2 ساعت اطلاعات بررسی شده و حساب شما فعال می‌شود.
  • در کمتر از 15 روز هم کارت بانکی برای شما ارسال می‌شود.

امنیت بلوکارت

تمام اطلاعات حساب‌ها و مدارک هویتی کاربران محرمانه بوده و تحت هر شرایطی به جز موارد قانونی از انتشار آن‌ها جلوگیری می‌شود و بانک مسئولیت این مورد را می‌پذیرد. هر زمان که اراده کنید می‌توانید از طریق اپلیکیشن، کارت بانکی خود را مسدود کنید. بلو بانک تمامی قوانینی که بانک مرکزی تصویب کرده را رعایت کرده و خدمات آن طبق قوانین کشور ارائه می‌شود به همین دلیل امنیت بالایی دارد. از سوی دیگر نگهداری سپرده‌های کاربران و مشتریان در بانک سامان محافظت کامل حساب‌های کاربران را به همراه دارد.

مطمئنا تا چند سال پیش انجام تمام کارهای بانکی، کاری طاقت فرسا و همچنین زمان‌بر بود. اما امروزه به کمک پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای آنلاین مانند بلو بانک، دیگر نمی‌توان سختی برای کارهای بانکی متصور شد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫41 دیدگاه ها

  1. خیلی جالب بود برام. شنیده بودم بلوبانک ولی نمیدونستم چیه. همه میتونن توش حساب باز کنن؟ سود هم به همه تعلق میگیره؟ اینطوری خیلی راحته که باز کردنش.

  2. MQI2BI
    MQI2BI
    با وارد کردن کد دعوت بالا ۳۰۰۰۰ هزار تومن هدیه بگیرید

    خیلی عالیه. توی ۷ دقیقه حساب باز کردم. اونم کاملا رایگان
    همون لحظه هم تقاضای کارت دادم اونم ۲ روزه به دستم رسید
    اونم کاملا رایگان

  3. سلام دوست عزیز
    بلوبانک یک بانکداری الکترونیکی هست. برای نحوه سوددهی میتوانید با پشتیانی این مجموعه تماس بگیرید

  4. چه جالب … بلوبانک تا حالا نشنیده بودم جذاب به نظر میاد میخوام امتحانش کنم

  5. کار کردن با بلوبانک خیلی آسونه کارای بانکی رو راحتتر کرده عصای دست من شده

  6. بلوبانک یه اپلیکیشن هست که میتونیم در گوشی مون نصبش کنیم؟ از کجا میشه دانلود کرد؟

  7. سلام منبلو بانک دارم ولی حواسم نبود روی بستن حساب کلیک کردم وحسابم مسدود شد چکار کنم

  8. در پاسخ به ناهید جوون

    ناهید عزیزم لطفا هر چه سریعتر با پشتیبانی بلوبانک تماس بگیرید تا حسابتون دوباره برگرده.

  9. در پاسخ به بهزاد
    دوست عزیز برخی منابع سود 10 درصدی نوشتن و برخی 5 درصد.

  10. در پاسخ به حامد
    حامد عزیز کارت فیزیکی ارائه میده بلوبانک. امنیتشم کامله خیالتون راحت 🙂

  11. بلو بانک چیست رو میفهمم ولی متوجه نمیشم 😀 بلوبانک شعبه فیزیکی داره در سطح شهرها؟؟

  12. در پاسخ به المیرا
    المیرای عزیز یکی از نشونه های مهم این بانک ها نبودِ شعبه فیزیکیه. یعنی اگه شعبه فیزیکی داشت جزو نئوبانک‌ها محسوب نمیشد.

  13. خیلی جالبه تا حالا نشنیده بودم میخوام ازش استفاده کنم ویژگی‌هاش خیلی خوب به نظر میاد.

  14. در پاسخ به عمران
    عمران عزیز خوشحال میشیم بعد استفاده از بلوبانک نظرتونو برامون کامنت کنید.

  15. کارت فیزیکی بلوبانک خیلی جذابه توصیه میکنم این نئو بانک رو امتحان کنین

  16. در پاسخ به حبیب
    بله حبیب عزیز. بلوبانک در کل جالبه برای ما که همیشه به بانک های حضوری اعتماد داشتیم.

  17. در پاسخ به مهدی
    بله مهدی عزیز. بلو بانک اولین نئوبانک در ایرانه.

  18. در پاسخ به نیما
    نیمای عزیز بلوبانک سود 5 درصدی به حداقل مانده ماهانه شما در هر ماه میده.

  19. بلو بانک چیست رو‌ کامل توضیح دادید نمیدونستم همچین بانک هایی هست.

  20. چقدر طول میکشه‌ کارت بانکی بلو بانک دستمون برسه؟؟

  21. در پاسخ به مینا قربان زاده
    مینای عزیز حدود 15 روز طول میکشه تا کارت بلوبانک به دستتون برسه.

  22. در پاسخ به سمیرا بابائی
    ممنون از همراهی و توجه تون سمیرای عزیز

  23. مراحل افتتاح حساب در بلوبانک چقدر آسونه. بانک های حضوری که خیلی سخته سه ساعت باید نوبت وایسی

  24. در پاسخ به سینا نجفی
    بله سینای عزیز. یکی از مزیت های بلو بانک همین افتتحاح حساب آسون و غیرحضوریشه.

  25. از کجا باید بلو بانک بگیریم؟ سایت داره؟ کامل نتونستم مقاله رو بخونم.

  26. سلام وقتتون بخیر بلو بانک عالیه ممنون از راهنمایی تون.کدمعرف Ncfucy ممنون میشم استفاده کنید😊

  27. در پاسخ به shirin
    سلام شیرین عزیز ممنون که نظرتون رو در مورد بلوبانک باهامون به اشتراک گذاشتین.

  28. من تازه افتتاح حساب انجام دادم ولی میتونم بگم عالیه دردسرهای کارت بانکی معمولی رو نداره.

  29. در پاسخ به sahand
    سهند عزیز ممنون که تجربه و نظرتون رو در مورد بلوبانک با ما به اشتراک گذاشتین.

  30. با عرض سلام و خسته نباشید. یه سوال داشتم باز کردن حساب بلو بانک رایگانه یا پولی؟

  31. در پاسخ به مهیار ابراهیمی
    بله مهیار عزیز. باز کردن حساب در بلو بانک کاملا رایگانه و هیچ کارمزدی نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا