معرفی اپکاربردیمعرفی نرم افزار

معرفی 26 تا از برنامه های گوگل که در طول 11 سال گذشته کشته شده‌اند! (قسمت اول)

گوگل سابقه دور و دراز و باورنکردنی در زمینه توسعه محصولات و خدمات متنوع دارد. نمی‌توان کسی را پیدا کرد که با برنامه های گوگل آشنا نباشد. اگر کسی همه محصولات را نشناسد، حداقل به چند نمونه از آن‌ها آشنایی دارد و استفاده کرده است. اکثر محصولات توسعه یافته توسط گوگل، موفق بوده‌اند و حتی سابقه چندین و چند ساله دارند، اما در این میان برخی از محصولات نیز موفق عمل نکرده‌اند و گوگل تصمیم به حذف آن‌ها گرفته است. اگر در فهرست بلند بالای محصولات توسعه یافته توسط گوگل نگاه کنیم، برخی از آن‌ها را شکست خورده می‌بینیم. در این هنگام گوگل اقدام به کشتن آن‌ها نموده است. در این مقاله از زینسی قصد داریم اپلیکیشن‌ها و محصولات توسعه یافته توسط گوگل که حذف شده‌اند، یک نگاه جامع داشته باشیم. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی برنامه های گوگل  که حذف شده‌اند

در ادامه به معرفی برنامه‌های گوگل که کشته شده‌اند، می‌پردازیم. به نقل از killedbygoogle سال فعالیت آن‌ها را نیز ذکر می‌کنیم. بعد از خواندن این مقاله از حذف برخی از یکیشن‌ها و نرم‌افزارها شگفت زده خواهید شد.

۱. اپلیکیشن grasshopper

یکی از اپلیکیشن‌هایی که اخیرا توسط گوگل کشته شده است، اپلیکیشن موبایل و وب رایگان grasshopper است. این برنامه مخصوص برنامه نویسان مشتاق طراحی شده بود که با استفاده از آن بتوانند اصول برنامه نویسی و دوره مقدماتی جاوا اسکریپت را با استفاده از پازل‌های سرگرم کننده آموزش ببینند. این اپلیکیشن در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ فعالیت داشت که اخیرا حذف شد.

۲.برنامه google street view

برنامه google street view از دیگر برنامه های گوگل است بوده که در سال جاری کشته شد.برنامه google street view یک برنامه اندروید و آیفون است که دید ۳۶۰ درجه از مکان‌های سراسر جهان به افراد علاقه‌مند می‌داد. خیلی از افرادی که عاشق ماجراجویی و سفر بودند، به این اپلیکیشن علاقه پیدا کرده و از آن استفاده می‌کردند.

حدود ۶ ماه پیش گوگل این برنامه را برای همیشه کشت. جالب است بدانید که گوگل استریت بیش از ۱۲ سال سن داشت و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ فعالیت می‌کرد. خیلی از افراد از شکست این اپلیکیشن غافلگیر شدند.

۳. ابزار threadit

ابزار threadit نیز جزو لیست برنامه های گوگل است که حذف شده‌اند. این برنامه حدود ۹ ماه پیش و در اواخر سال ۲۰۲۲ کشته شد. این ابزار برای ضبط و به اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه کاربرد داشت.

ابزار threadit
ابزار threadit حدود 9 ماه پیش حذف شد

threadit دو ساله بود و از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ توانسته بود به فعالیت خود ادامه دهد.

۴.برنامه youtube go

برنامه youtube go نیز از کشته شدگان سال پیش است. این برنامه در جهت آسان‌تر کردن دسترسی به یوتیوب در دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده بود.

این اپلیکیشن ابزارها و ویژگی‌های مختلفی را مثل بارگیری ویدیو در وای فای برای مشاهده در آینده به همراه داشت. youtube go بالای ۵ سال بود که به کاربران خدمت رسانی می‌کرد. عمر این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بود.

۵.برنامه google my business

در سال پیش google my business نیز کشته شد. گوگل مای بیزینس برنامه‌ای بود که به کسب و کارها اجازه می‌داد تا نمایه‌های تجاری google maps خود را مدیریت کنند. این برنامه از سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به مدت ۳ سال فعالیت داشت که سرانجام حذف شد.

۶.برنامه kormo jobs

از دیگر برنامه‌هایی گوگل که حذف شده‌اند، می‌توان به برنامه kormo jobs اشاره کرد. این ابزار سال پیش توسط گوگل کشته شد.

kormo jobs به کاربران هند، اندونزی، بنگلادش و … این امکان را می‌داد تا بتوانند شغلی مطابق با مهارت‌ها و علایق در نزدیک محل زندگی خود پیدا کنند. این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ فعالیت کرد و تقریباً ۳ ساله بود.

۷.برنامه android auto

برنامه android auto برای صفحه نمایش تلفن حدود یک سال پیش توسط گوگل کشته شد. این برنامه به کاربران اجازه می‌داد تا صفحه نمایش گوشی خود را به عنوان رابط android auto در حین رانندگی استفاده کنند.

برنامه android auto
برنامه android auto نیز در لیست حذف شدگان گوگل قرار دارد.

در واقع این اپلیکیشن برای خودروهایی طراحی شده بود که صفحه نمایش سازگار نداشتند. این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به مدت دو سال فعالیت داشت که سرانجام توسط گوگل حذف شد.

۸.اپلیکیشن steams

از دیگر برنامه‌هایی که در طول یک سال اخیر توسط گوگل کشته شده است، اپلیکیشن steams نام دارد.

این اپلیکیشن یک اپلیکیشن پشتیبانی بالینی بود که هدف آن بهبود تصمیم گیری بالینی و ایمنی بیمار در بیمارستان‌های بریتانیا بود. این اپلیکیشن در طول سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به مدت حدودی ۴ سال فعالیت داشت.

۹.برنامه google my maps

از دیگر برنامه‌هایی که تقریبا دو سال پیش توسط گوگل کشته شد، برنامه google my maps است. این برنامه یک اپلیکیشن اندرویدی بود که کاربران اجازه می‌داد نقشه‌های سفارشی را برای استفاده شخصی یا به اشتراک گذاری در گوشی هوشمند خود ایجاد کنند..

این برنامه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ به مدت ۷ سال فعالیت داشت که حذف این اپلیکیشن تعجب خیلی از کاربران را برانگیخت.

۱۰.نرم افزار backup and sync

نرم‌افزار backup and sync جزو برنامه‌های توسعه یافته توسط گوگل بود که حدود دو سال پیش کشته شد. نرم‌افزار backup and sync برای نسخه ویندوز و مک او اس طراحی شده بود. نرم‌افزار backup and sync به کاربران خود اجازه می‌داد تا فایل‌ها را از گوگل درایو با دستگاه محلی خود همگام سازی کنند. این اپلیکیشن بالای ۴ سال داشت و سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ فعالیت می‌کرد.

۱۱.برنامه VR180 creato

برنامه VR180 creato نیز در لیست کشته شدگان گوگل قرار می‌گیرد که حدود دو سال پیش توسط گوگل حذف شد.

برنامه VR180 creato
برنامه VR180 creato جزو ابزارهای حذف شده گوگل است.

این برنامه به کاربران اجازه می‌داد تا ویدیوهای گرفته شده در دستگاه‌های ۱۸۰ درجه و ۳۶۰ درجه را در چندین سیستم عامل ویرایش کنند. این برنامه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ حدودا به مدت ۳ سال فعالیت داشت.

۱۲.اپلیکیشن fitbit coach

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که کشته شدن آن باعث تعجب کاربران شد، اپلیکیشن fitbit coach بود. این اپلیکیشن حدوداً ۸ سال از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ فعالیت داشت. این برنامه در واقع یک برنامه تمرینی مبتنی بر وزن بدن بود که هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی تمرینات بر اساس بازخورد کاربران استفاده می‌کرد. این اپلیکیشن طرفداران بسیار زیادی داشت که دو سال پیش کشته شد.

۱۳.برنامه fistgar yoga

برنامه ۷ ساله fistgar yoga حدود ۲ سال پیش توسط گوگل کشته شد. این برنامه از سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ فعالیت داشت. اپلیکیشن fistgar yoga یک برنامه یوگا مبتنی بر ویدیو بود که جلسات یوگا منحصر به فرد را با توجه به اولویت و سطح مهارت کاربران ایجاد می‌کرد.

۱۴.اپلیکیشن expeditions

در لیست بلند بالای برنامه‌های کشته شده توسط گوگل، اپلیکیشن expeditions نیز قرار دارد. این برنامه حدود ۲ سال پیش توسط گوگل کشته شد و تقریباً ۶ ساله بود؛ یعنی از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ فعالیت داشت.

این اپلیکیشن تجربه واقعیت مجازی را به کلاس‌های درس مدرسه ارائه می‌داد. در واقع از طریق نمایشگرهای google cardboard  به مربیان این امکان را فراهم می‌کرد تا دانش آموزان خود را به سفرهای میدانی مجازی ببرند.

۱۵.برنامه tour creator

برنامه tour creator جزو برنامه های گوگل است که دو سال پیش توسط گوگل کشته شد. این اپلیکیشن به کاربران این امکان را فراهم می‌کرد تا تورهای همه جانبه ۳۶۰ درجه بسازند که با دستگاه‌های VR قابلیت نمایش داشته باشد.

برنامه tour creator
برنامه tour creator دو سال توسط گوگل حذف شد.

بازه فعالیت این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بود.

۱۶.برنامه google play movies & tv

یکی دیگر از برنامه‌هایی که حذف آن بسیار تعجب انگیز بود، برنامه google play movies & tv  است که در اصل google tv به شمار می‌آمد. این برنامه حدود ۲ سال پیش حذف شد. طول عمر فعالیت این اپلیکیشن حدود ۱۰ سال از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بود.

این اپلیکیشن برای مشاهده رسانه‌های خریداری شده و اجاره‌ای کاربرد داشت که در نهایت با یوتیوب جایگزین شد.

۱۷.برنامه measure

برنامه measure به کاربران این امکان فراهم می‌کرد تا با دوربین دستگاه خود با استفاده از فناوری ARcore اشیای روزمره را اندازه‌گیری کنند. این اپلیکیشن در دو سال پیش که حدود ۵ سال سن داشت، کشته شد. طول عمر فعالیت آن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ بود.

۱۸.برنامه timely alarm clock

یکی از برنامه‌هایی که ۸ ساله بود و در دو سال پیش کشته شد، برنامه timely alarm clock نام دارد. این برنامه یک اپلیکیشن اندرویدی بود که به ارائه زنگ هشدار کرنومتر و تایمر با همگام سازی بین دستگاه‌ها می‌پرداخت. فعالیت این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۳ شروع شد و در سال ۲۰۲۱ خاتمه یافت.

۱۹.برنامه google shopping mobile app

برنامه google shopping mobile app برنامه‌ای بود که یک تجربه خرید بومی با صفحه اصلی شخصی سازی شده را برای کاربران موبایل فراهم می‌کرد. این اپلیکیشن نیز در دو سال پیش کشته شد و تقریبا ۲ ساله بود.

برنامه google shopping mobile app
برنامه google shopping mobile app دو سال پیش توسط گوگل کشته شد.

برنامه google shopping mobile app  از سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۲۰۲۱ بازنشسته شد.

۲۰.برنامه tilt brush

برنامه tilt brush یک برنامه کاربردی واقعیت مجازی نقاشی سه بعدی در مقیاس اتاق بود. این برنامه ۵ سال سن داشت و  بیش از دو سال پیش توسط گوگل کشته شد. این اپلیکیشن از سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ فعالیت داشت.

۲۱.برنامه science journal

در لیست کشته شدگان ۲ سال پیش برنامه science journal نیز قرار دارد. science journal یک برنامه تلفن همراه بود که به ما اجازه می‌داد تا آزمایش‌های علمی را با گوشی هوشمند خود با استفاده از حسگرهای داخلی دستگاه اجرا کنید. این اپلیکیشن از سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به مدت ۴ سال فعالیت داشت.

۲۲.برنامه youtube VR (stram VR)

youtube VR نیز در سال ۲۰۲۰ کشته شد. این اپلیکیشن به کاربران این امکان را فراهم می‌کرد تا بتوانند به راحتی ویدیوهای ۳۶۰ و محتوای واقعیت مجازی را با هدست‌های سازگار با استریم را پیدا کنند و به تماشا بپردازند. این اپلیکیشن در هنگام حذف سه ساله بود؛ یعنی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ فعالیت داشت.

۲۳.برنامه trusted contacts

یکی از برنامه های گوگل که سه سال پیش حذف شد، برنامه trusted contacts نام دارد. این برنامه به کاربران اجازه می‌داد تا مکان و محل خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و موقعیت مکانی کاربران خاص را مشاهده کند.

برنامه trusted contacts
برنامه trusted contacts جزو برنامه های حذف شده توسط گوگل است.

این برنامه در سال ۲۰۲۰ توسط گوگل بازنشست شد.

۲۴.برنامه password checkup

یکی از برنامه های گوگل که عمر بسیار کوتاهی داشت، برنامه password checkup است. این برنامه از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ فعالیت داشت. کاربرد این اپلیکیشن بررسی امنیت رمز عبور شما بود.

۲۵. برنامه playground AR

برنامه playground AR که با نام مستعار stickers AR شناخته می‌شد، جزو برنامه های گوگل بود که حدود سه سال پیش کشته شد. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌داد تا شخصیت‌ها و اشیای مجازی را از طریق برنامه دوربین در تلفن‌های پیکسل در واقعیت افزوده قرار دهند. این اپلیکیشن بالای دو سال عمر داشت و سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به فعالیت پرداخته بود.

۲۶.برنامه calljoy

calljoy یک پروژه area 120 بود که اتوماسیون تلفن را برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط فراهم می‌کرد. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌داد تا ربات را با پاسخ به سوالات رایج مشتریان آموزش دهند. این برنامه در سال ۲۰۱۹ طراحی و تولید شد و در سال ۲۰۲۰ نیز یعنی یک سال بعد توسط خود گوگل کشته شد.

زینسی، پلتفرمی برای بررسی و معرفی برنامه‌های مختلف

در این مطلب از زینسی با برخی از برنامه های گوگل که حذف شده‌اند، آشنا شدیم. در مقاله بعدی برنامه‌های بیشتری را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ‌دلایل زیادی برای حذف هر یک از این برنامه‌ها وجود دارد. برخی از آن‌ها به دیگر ابزارهای معروف گوگل متصل شده و خودشان حذف گردیدند و برخی نیز به علت مشکلات و یا محبوب نبودن در بین کاربران حذف شدند. گوگل به عنوان بزرگترین توسعه دهنده اپلیکیشن و برنامه‌ها بنابر صلاحدید خود برخی از آن‌ها را حذف می‌کند. نظر شما در مورد برنامه‌هایی که توسط گوگل کشته شده‌اند چیست؟ آیا تجربه استفاده از آن‌ها را دارید خوشحال می‌شویم اگر در بخش کامنت نظرها و تجربه‌های خود را در مورد ابزارهای گوگل با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. grasshopper چراااااا حذف شد. خیلی برنامه خوبی بود که! خیلی تعجب کردممممم حیف شد فکر میکنم خیلی جدید حذف شده

  2. در پاسخ به مهرداد
    بله مهرداد عزیز موجب تعجب خیلیا شده طرفدار زیاد داشت .

  3. ممنون از مقاله معرفی برنامه های گوگل. بعضیاشو میشناختم.

  4. در پاسخ به ناصر
    ممنون از همراهی شما دوست عزز با مقاله معرفی برنامه های گوگل حذف شده.

  5. برنامه science journal برای رشته خیلی مفید بود متاسفانه فکر کنم 2 سال پیش بود حذفش کردن … کاش حذف نمیکرد گوگل

  6. در پاسخ به محمد علیپور
    محمد عزیز ممنون که تجربه تون رو باهامون به اشتراک گذاشتین. امیدواریم ابزارهای دیگه بتونید پیدا کینن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا