نرم افزارهای سازمانی

تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP از چیستی تا مزایا و کاربرد ها

تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP به شما کمک می کند تا بدانید از هر ابزار در چه جایی استفاده کنید.  نرم افزار CRM نرم افزار ارتباط با مشتری هست ، ERP به معنی برنامه ریزی منابع سازمانی می‌باشد. در ادامه به ویژگی ها و اصلی ترین تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP را بررسی خواهیم کرد.

حتما شما جمله معروف “مشتری پادشاه است” را شنیده‌اید. همانطور که می‌دانید مشتری در هر کسب و کاری حرف اول را می‌زند و همه کارهای انجام شده در یک سازمان با هدف جلب رضایت مشتری انجام می‌گیرند. انواع نرم افزارهای CRM و ERP جزو ابزارهای مهم برای هر سازمان می‌باشند که با هدف بهبود رشد کسب و کار و حفظ مشتریان بکار می­روند. با اینکه CRM و ERP دو نوع نرم افزار متفاوت هستند، ولی هدف استفاده از هر دو نرم افزار یکسان است. در این مقاله از وب سایت زینسی، قصد داریم در مورد  تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP  با شما صحبت کنیم. با این مقاله‌ی زینسی همراه ما باشید.

 

نرم افزار CRM چیست؟

تفاوت نرم افزارهای CRM و ERP. توضیح CRM
نرم افزار CRM مدیریت ارتباط با مشتری هست، یعنی با تحلیل رفتار مشتریان، روابط بین شما و مشتریان را بهبود بخشیده و استراتژی بازاریابی و فروش را برای هر کسب و کاری معین می‌کند.

قبل از اینکه به تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP  بپردازیم ابتدا از تعریف خود واژه CRM شروع می کنیم. همه سازمان‌ها برای فروش بیشتر و رشد کسب و کار به نرم افزاری جهت مدیریت ارتباط با مشتری نیاز دارند تا استراتژی جامعی برای ارتباطات خود پیدا کنند. اگر مشتری نتواند با سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف در هر حوزه تعامل برقرار کند، احساس وفاداری نکرده و طبیعتا تبدیل به مشتری دائمی شما نخواهد شد.

نرم افزار CRM مخفف (Customer Relationship Management) به معنی مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد. در واقع نرم افزار CRM با تحلیل رفتار مشتریان، روابط بین شما و مشتریان را بهبود بخشیده و استراتژی بازاریابی و فروش را برای هر کسب و کاری معین می‌کند. شاید بتوان نرم افزارهای CRM را مرز بین سازمان موفق و ناموفق دانست. طبق آمار و نظرسنجی‌های ارائه شده توسط سازمان‌ها، استفاده از CRM تاثیر بسزایی در پیشرفت و افزایش فروش دارد.

اگر قصد خرید نرم افزارهای CRM را دارید، بهتر قبل از خرید اطلاعات لازم در مورد نرم افزار را کسب کرده و بعد از ان  نیز از تمام امکانات آن استفاده نمایید.

 

مزایای استفاده از نرم افزارهای CRM

تفاوت بین نرم افزارهای CRM و ERP . مزایای ERP
از مزایای نرم افزار CRM میتوان به افزایش مشارکت و همکاری تیم خدمات مشتریان، بهبود روند حفظ مشتریان (کاهش از دست دادن مشتری) و موارد دیگر اشاره کرد.

یکی از بخش هایی که به واسطه آن تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP را می توانید درک کنید مزایای این نرم افزار ها هستند.

  • کمک به درک بهتر مشتریان
  • کمک به اتخاذ تصمیم بهتر در زمینه ارائه خدمات
  • کمک به جذب مشتری
  • بهبود روند حفظ مشتریان (کاهش از دست دادن مشتری)
  • افزایش مشارکت و همکاری تیم خدمات مشتریان
  • سرعت بخشیدن به ارتباطات داخلی سازمان
  • کمک به روشن شدن خط مشی آتی کسب و کارها

چند نمونه از نرم افزارهای کاربردی و پرطرفدار ایرانی در زمینه CRM عبارتند از:

پیام گستر
سرو
آذران وب
الماس
دیدار
بامداد
کارا سیستم
و ….
هر کدام از این نرم افزارها دارای مزایا و معایبی هستند. بنابراین هنگام خرید هر یک از نرم افزارهای CRM برای سازمان، دقت زیادی به خرج دهید. تمام جوانب آن را بررسی کرده و در نهایت بهترین نرم افزار را برای سازمانتان انتخاب نمایید.

 

نرم افزار ERP چیست؟

تفاوت نرم افزارهای CRM و ERP. توضیح نرم افزار ERP
نرم افزار ERP می‌تواند سازماندهی و هماهنگ سازی فروش و خدمات مشتریان، بازاریابی و … را انجام دهد.

 

سازمان‌ها در مقابل مشتریان مسئول هستند و بهتر است تمامِ توان خود را برای جلب رضایت مشتری صرف کنند. یکی از نرم افزارهایی که برای بهبود روند کسب و کار سازمان‌ها مورد نیاز است، ERP می‌باشد. حال می‌خواهیم بدانیم که نرم افزار ERP چیست؟

 نرم افزار ERP مخفف (Enterprise Resource Plannig) به معنی برنامه ریزی منابع سازمانی می‌باشد. به زبان ساده، ERP عبارت است از تعیین استراتژی برای مدیریت تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه سازمان‌ها. در واقع نرم افزار ERP می‌تواند سازماندهی و هماهنگ سازی فروش و خدمات مشتریان، بازاریابی و … را انجام دهد.

 

برخی از مزایای استفاده از نرم افزار ERP برای سازمان‌ها عبارتنداز:

تفاوت بین نرم افزار CRM و ERP .توضیح نرم افزار ERP
نرم افزار ERP فواید زیادی دارد که در زیر به ان اشاره شده است .

بهبود مدیریت زنجیره تأمین
کاهش هزینه‌های سازمانی
استاندارد سازی فرآیندها
افزایش بازدهی در فرآیند کسب و کار
کاهش ریسک‌ها
افزایش کارایی سازمان
یکپارچگی اطلاعات
رشد کسب و کار
گزارش گیری از داده‌ها
افزایش رضایت و امنیت داده‌ها با اصلاح پایگاه داده
پشتیبانی و امکان کنترل حقوق کارمندان

اگر به دنبال نرم افزارهای کاربردی ایرانی در زمینه ERP هستید باید بگوییم نرم افزارهای منطق، تسما، arianERP جزو نرم افزارهای پرطرفدار در زمینه مدیریت منابع انسانی هستند. بهتر است قبل از انتخاب هر یک از این نرم افزارها، تمام جوانب آن‌ها را بسنجید و بهترین نرم افزار را برای سازمانتان انتخاب کنید.

تفاوت نرم افزار های CRM و ERP چیست؟

تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP این دو نرم افزار  دارای رویکردهای متفاوتی هستند و هر کدام هدف خاصی دارند، ولی در نهایت با یکدیگر شباهت­هایی دارند. در ادامه قصد داریم راجع به تفاوت های CRM و ERP صحبت کنیم.

در سازمان­ها ERP به عنوان سیستم مادر عمل می‌کند و شامل زیرشاخه‌های CRM، HRM، SCM، FM و PM می‌باشد. در واقع CRM زیرشاخه‌ای ازERP است.

اگر بخواهیم تفاوت بین نرم افزارهای CRM و ERP را بیان کنیم، باید بگوییم ERP روی کاهش مخارج و هزینه‌ها وCRM روی افزایش سود و گسترش بازار تمرکز می‌کند.

 

امکانات نرم افزار CRM عبارتند از:

مرکز تماس
خدمات مشتریان
مدیریت ارتباطات
تبلیغات و بازاریابی
مدیریت شبکه‌های اجتماعی

و امکانات نرم افزار ERP عبارتند از:

حسابداری
منابع انسانی
زنجیره تامین
خط تولید

هر دو این نرم افزارها دارای امکانات اتوماسیون اداری و انبارداری هستند. این موارد جزو شباهت‌های نرم افزارهای CRM و ERPبه شمار می‌آیند.

اگر بخواهیم درباره­ تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP به جزئیات بیشتری بپردازیم، باید بگوییم نرم افزار CRM امکان پیگیری فرصت‌های فروش و شناسایی رفتار مشتریان را به سازمان‌ها داده و ERP به بهینه سازی فرآیندهای سازمان کمک می‌کند.

CRM مشتری و رضایت او را مرکز توجه خود قرار داده، در حالی که ERP به مدیریت منابع اولیه توجه دارد و کمک می‌کند تا نگرانی‌ها در زمینه مدیریت منابع انسانی و زنجیره تامین از بین برود. ERP در جهتِ کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری تلاش می‌کند، CRM با مدیریت مشتریان تلاش به افزایش درآمد دارد. قابل ذکر است که قیمت ERPبسیار بیشتر از CRM می‌باشد.

 

نتیجه گیری:

هر دو گروه نرم افزارهای CRM و ERP دارای مزیت‌های مختلفی برای سازمان‌ها هستند. پس از انجام بررسی‌های لازم، تصمیم بگیرید کدام نرم افزار برای سازمان شما ضروری و مناسب است. (اگر مجبور به انتخاب یکی از این دو نرم افزار هستید، بهتر است بودجه خود را نیز از قبل مشخص کنید. زیرا تفاوت قیمت دو نرم افزار بسیار بازر می‌باشد.)

این مقاله به صورت اختصاصی برای شما در زینسی گردآوری شده است. ممنون که همراه ما هستید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. اینطوری متوجه شدم که CRM زیر مجموعه ای از ERP هست درسته؟ نمیدونستم فکر میکردم ERP رابطی به CRM نداره. از مقاله شما دریافتم که اگه نرم افزار ERP بگیریم توش CRM هم داره. جالب بود

  2. تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP رو خیلی خوب بیان کردید ممنون از تیم زینسی

  3. نرم افزار CRM پیام گستر عالیه پیشنهاد میکنم خیلی ویژگی های توپی داره رابط کاربری هم آسونه

  4. تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP رو خیلی خوب توضیح دادید استفاده کردم از. ممنون

  5. تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP رو خیلی خوب مطرح کردید. Crm واجبتره ولی ERP رو میشه نداشته باشیم

  6. در پاسخ به زینب بهاری

    زینب عزیز، نظر مثبت شما باعث دلگرمیه ماست، ممنون که همراه ما هستید

  7. تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP رو خوب بیان کردید، من نمیدونستم فکر میکردم یکین.

  8. در پاسخ به سارا عزتی
    ممنون از توجه تون سارای عزیز. خوشحالیم که مقاله تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP براتون مفید واقع شده.

  9. مقاله تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP عالی بود لطفا تعداد این مقاله ها رو افزایش بدید

  10. در پاسخ به حسین
    حسین عزیز خوشحالیم که مقاله تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP مورد پسندتون واقع شده. حتما همراه زینسی باشین

  11. تفاوت‌ نرم افزارهای CRM و ERP هم خیلی زیاده هم خیلی کم. هم متفاوتن و هم شبیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا