حسابداری

8 نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک

در این مقاله می خواهیم نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک را معرفی کنیم پس همراه ما باشید اما قبل از اون اجازخ بدید با یک مثال شروع کنیم.

تشبیه نرم‌افزار به لباس، تشبیه ساده‌ای نیست ولی تصور کنید اگر شما صاحب یک کسب‌وکار کوچک در زمینه لباس هالووین بودید، چگونه لباسی طراحی می‌کردید؟ احتمالاً پیراهن طراحی شده شما شامل یک پیراهن با یقه کمی باز و دکمه پایین با آستین‌های بالا زده است و تصویری که روی آن نقش بسته احتمالاً یک فنجان قهوه مسافرتی، کامپیوتر و لپ‌تاپ پوشیده از استیکر و یک کپی از نسخه‌ی نرم‌افزار حسابداری آنلاین محک یا هلو است که روی دسکتاپ باز شود، روی آن پیراهن نشان داده می‌شود.

در سال ۱۳۹۰، «محک» اولین نرم‌افزار مخصوص کسب‌وکارها بر پایه موبایل را معرفی نمود ولی با توجه به نبود یک سیستم معرفی نرم‌افزار یا مقایسه با رقبای سنتی مبتنی بر کامپیوترهای خانگی، زمان زیادی طول کشید که در بازار معرفی شود و اساساً مجبور شد از نسخه‌ی موبایل شروع کند. یک نقص جدی بازار نرم‌افزار ایران این است که انتخاب و خرید نرم‌افزار در سازمان‌های کوچک و متوسط هنوز بر اساس اعتماد و بازاریابی دهان به دهان صورت می‌گیرد.

برای مقایسه به بازارهای جهانی نگاهی می‌اندازیم نرم‌افزار حسابداری به نام «کوییک بوکز»، با میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان، محبوب‌ترین نرم‌افزار برای کسب‌وکارهای کوچک است که رتبه‌ی بهترین نرم‌افزار حسابداری در جهان را به دست ‌آورده و از سوی دیگر «کوییک بوکز» با امتیاز ۵ ستاره بیش از ۱۴،۰۰۰ نقد توسط کاربر در سایت کپترا رتبه‌بندی شده‌است. اما به این معنی نیست که که «کوییک بوکز» برای هر کسب‌وکار کوچکی مناسب است.

برای فهم بهتر موقعیت، یادآوری این نکته ضروری است که اکنون نسخه‌های متعددی از «کوییک بوکز» و یکپارچه‌سازی مختلف با آن وجود دارد و حالا این نرم‌افزار‌ تقریباً با هر وضعیتی از کسب‌وکار سازگار است، اما اگر به ابزار ساده‌تری نیاز دارید که بتوانید برای کار جدیدی از آن استفاده کنید فکر می‌کنید این نرم‌افزار مناسب است؟ اگر ساده‌ترین نسخه از برنامه‌ی «کوییک بوکز» با بودجه شما سازگار نبود چطور؟ یا حتی اگر با وجود تحریم‌ها در ایران، آیا بهتر نبود یک جایگزین بومی به شما پیشنهاد شود؟ در آخر اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید ترجیح می‌دهید با شرکت‌های کوچک دیگر کار کنید یا خیر؟

چرا باید راه‌حل‌های جایگزین را مد نظر قرار دهید؟

«کوییک بوکز» حالا به جایی رسیده که از طریق ترکیبی از شناسایی نام تجاری‌اش و محبوبیتش، به همراه قیمت مناسب، قابلیت اطمینان و سهولت استفاده برای تازه‌واردها (کاربرپسند) را دارد.

نرم افزار کوییک بوکز - نرم افزار حسابداری
نمای از رابط کاربری، حساب‌های بانکی در نرم‌افزار کوییک بوکز

مطمئناً، «کوییک بوکز» یکی از هشت محصولی است که در لیست ۲۰ نرم‌افزار حسابداری از لحاظ محبوبیت، مقرون‌به‌صرفه بودن، کاربرپسندترین نرم‌افزار قرار دارد.

میانگین رتبه‌بندی آنلاین نسخه‌های نرم‌افزار «کوییک بوکز»، نظرها را به خودش جلب کرده است، اما چهار ابزار حسابداری دیگر نیز وجود دارد که دارای رتبه‌بندی بالاتری هستند، در این مقاله به این ابزارها نگاهی می‌اندازیم.

رتبه‌بندی برخی از ابزارهای حسابداری رایج مانند:

Xero => رتبه‌ی پنجم در محبوبیت، رتبه هشتم در کاربرپسندبودن

 <=  SlickPieرتبه‌ی هشتم در مقرون‌به‌صرفه، رتبه‌ی دوم در کاربرپسند بودن

FreshBooks  => رتبه‌ی ششم در محبوبیت، رتبه‌ی‌ سیزدهم در کاربرپسند بودن

شایستگی‌های فراوانی وجود دارد اما برای این نرم‌افزارها لیستی درست نکرده‌ایم، به این دلیل که آن‌ها واجد شرایط تنها دو الی سه معیار ذکر شده در بالا هستند.

دیگر گزینه‌های قابل اطمینان، مانند Zoho Books، FreeAgent و  Manager هر سه نرم‌افزار در ادامه نمایش داده شده‌اند اما رتبه پایین‌تری نسبت به «کوییک بوکز» دارند. با این وجود همه این ابزارها ارزش بررسی کردن را دارد.

بهترین نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک از نگاه «کوییک بوکز»

فعلاً اجازه دهید نگاهی به چهار گزینه‌ی برتر نرم‌افزار «کوییک بوکز» برای کسب‌وکارهای کوچک در حوزه حسابداری بیندازیم.

۱.  Wave Accounting  برنامه حسابداری رایگانی است که مخصوص کسب‌وکارهای آنلاین است.

با آغاز سال ۲۰۰۹ در تورنتو، «Wave»  به یک برنامه‌ی حسابداری رایگان برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شد. این شرکت بیش از ۳.۵ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و یک انتخاب عالی برای رهبران کسب‌وکارهای کوچک است که می‌خواهند با استفاده از یک برنامه حسابداری آسان، بدون هزینه کردن یک ریال، شروع به کار کنند.

در ژوئیه ۲۰۱۹، «Wave»  به واسطه‌ی شرکت اچ اند آر بلاک «H&R Block»، ۴۰۰ میلیون دلار به دست آورد.

کاربران عاشق نرم‌افزار «Wave Accounting» هستند چون رایگان است و یک نرم‌افزار حسابداری کاربردی کاملِ بدون محدودیت روی تراکنش‌ها یا کاربران محسوب می‌شود. هم‌چنین رابط حساس و شهودی دارد که کاربران را جذب خود کرده است.

چند نکته که باید در نظر بگیرید:

پرداخت حقوق و دستمزد، از ویژگی‌های اختیاری این نرم‌افزار است ولی مهم‌ترین ویژگی این است که نرم‌افزار «Wave» اطلاعات کاربران را می‌تواند پیگیری کند و این کار باعث می‌شود در برابر کارمندان آسیب‌پذیرتر عمل نماید.

اگر قرارداد با نرم‌افزار «Wave» بهم برخورد باید با توجه به بودجه‌ی کاربران آن را بررسی کرد.

قیمت‌گذاری

  • نرم‌افزار حسابداری «Wave» با پشتبانی «multicurrency»، برای فاکتورهای نامحدود و اسکن کردن رسید رایگان است.
  • پرداخت‌ معادل ۲.۹ دلار و ۳۰ سِنت برای هر تراکنش اعتباری  ۱ دلار از تراکنش های بانک است.
  • در هر ماه ۲۰ دلار به اضافه ۴ دلار به ازای هر کارمند برای حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود.

«Wave» همچنین خدمات دفتری اختصاصی را با ۴۹ دلار در هر ماه و آموزش حسابداری را به مدت ۳۰ روز ۴۹ دلار ارائه می‌دهد.

نرم افزار حسابداری WAVE
نمای تراکنش‌های اخیر در «نرم افزار حسابداری Wave»

۲ Sage Business Cloud Accounting نرم‌افزار حسابداری کاربرپسند 

«Sage Business Cloud Accounting» نرم‌افزاری مخصوص کسب‌وکارهای کوچک است و یک انتخاب عالی برای صاحبان کسب‌وکاری است که با تکنولوژی ارتباط کم‌تری دارند؛ در نظرسنجی که سه سال پیش رخ داد این نرم‌افزار، یک نرم‌افزار کاربرپسند انتخاب شد.

ریشه نرم‌افزار «Sage» به سال ۱۹۸۱ در انگلستان باز می‌گردد. «Sage» یکی از نرم‌افزارهای است که می‌تواند ادعایی ارشدیت به نرم‌افزار «کوییک بوکز» را داشته باشد. با این حال، نرم‌افزار «Sage» در این سال‌ها رابط کاربری خود را تغییر نداده است از این رو ممکن است کمی منسوخ شده باشد. اگر شما نیاز به صورت ‌حسابی کامل داشته باشید، که برای هر کسب‌وکاری ضروری است، باید حداقل ۲۵ دلار در ماه پرداخت کنید.

قیمت‌گذاری

  • نرم‌افزار «Sage Business Cloud Accounting» (برای تک کاربر) از ۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود.
  • اگر به نرم‌افزار «Sage Business Cloud Accounting» ویژگی‌های از قبیل کاربران نامحدود، گزارش‌ها، فاکتورهای خرید اضافه کنید باید بیش از ۲۵ دلار در ماه نیز پرداخت کنید .
نرم افزار حسابداری کسب و کار های کوچک «Sage Business Cloud Accounting»
گزارش بودجه‌‌بندی، در نرم‌افزار «Sage Business Cloud Accounting»

۳.  Kashoo این نرم‌افزار برخلاف اسم بامزه‌اش از مشتریان حمایت می‌کند.

اگر به دنبال یک سیستم حسابداری منسجم هستید، می‌توانید این نرم افزار را جز گزینه‌های انتخابی‌تان بگذارید و شروع به استفاده از آن کنید. «کاشو» ارزش این را دارد که به آن توجه کنید، ممکن است یک نام خنده‌دار داشته باشد، اما یک ابزار حسابداری بسیار قوی از یک تیم حرفه‌ای در ونکوور است که ماژول‌های ساده و جامع آن برای رشد کسب‌وکار بکار می‌روند.

نرم‌افزار «کاشو» همچنین تلفن و پشتیبانی رایگانی را برای مشترکین وب دارد که آن را از هر محصول دیگری در این فهرست است متمایز می‌سازد.

گرچه نرم‌افزار «کاشو» یکپارچگی خوبی با پرداخت اسکوئر دارد اما این نرم‌افزار فاقد تنوع در یکپارچگی است. پس اگر به دنبال یک ابزار هستید که با برنامه‌های کسب‌وکار شما و دیگر برنامه‌ها هماهنگ و یکپارچه باشد، (احتمالاً با نرم‌افزار «کوییک بوکز » یا سایت «Xero» بهتر عمل می‌کنید.) نرم‌افزار «کاشو» یک انتخاب عالی است.

قیمت‌گذاری

نرم‌افزار «کاشو» با تمام ویژگی‌های از مدیریتِ ‌هزینه، صورتحساب‌، گزارش، پرداخت‌ها را شامل می‌شود که هزینه ۱۹.۹۵ دلار در هر ماه یا ۱۹۹ دلار برای یک سال کامل که به ۱۶.۵۸ دلار در ماه می‌رسد را دربر می‌گیرد.

حسابداری کاشو - kashoo
رابطه کاربری، مدیریت مالیات در «کاشو »

۴. Odoo  از شرکت لاکارتِه، یک نرم‌افزار حسابداری متن‌باز است

«Odoo» در سال ۲۰۰۵ در بلژیک آغاز به کار کرد و از آن زمان به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و بیش از ۱۵۰۰ نفر از توسعه دهندگان مشغول به کار بر روی نرم‌افزار متن‌بازی بودند که  ۳.۷ میلیون کاربر دارد. این نرم‌افزار نسبت به نرم‌افزار رقیب یعنی «Wave» ویژگی‌های چون رایگان بودن، متن باز بودن و شخصی‌سازی را شامل می‌شود.

همه چیز از مدیریت وبسایت تا بازاریابی، یک رویکرد خودکار در نرم‌افزار «Odoo» از شرکت لاکارتِه  فرصتی برای کسب‌وکار، به حساب می‌آید. چیزی که نیاز دارید را در نظر بگیرید، چیزی را که نمی‌خواهید رها کنید. به همین دلیل، شاید برای سفارشی‌سازی دستی و برای پیدا کردن ترکیب مناسب خواهان چیز دیگری باشید.

قیمت‌گذاری

  • مجموعه‌ی «Odoo» نسخه‌ی متن‌ باز رایگانی است که شما باید آن را شخصی‌سازی کنید. اگر با استفاده از آن راحت نیستید، بهتر است با نسخه کسب‌وکار آن کار کنید.
  • یکی از گزینه‌های پرداخت نرم‌افزار «Odoo» به این بستگی دارد که کدام برنامه را می‌خواهید. (برای مثال حسابداری، صورت حساب، خرید، مخارج و فروش به قیمت ۹۲ دلار در ماه هزینه خواهد داشت)
نرم افزار حسابداری Odoo
داشبورد اصلی حسابداری در «Odoo»

 

به نظر شما بهترین روش جایگزین نرم‌افزار «کوییک بوکز » چیست؟

بهترین نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک از نگاه «زینسی»

ما چندین گزینه دیگر مثل نرم‌افزار «کوییک بوکز » در مقدمه‌ی این مقاله علاوه بر چهار گزینه ذکر شده در بالا ذکر کردیم، گزینه‌های نرم‌افزاری برای ایرانیان وجود دارد که با یکدیگر آن را نیز بررسی می‌کنیم.

1.سپیدار، نرم افزار حسابداری شرکتی که محصولی از همکاران سیستم است

نرم افزار سپیدار یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری تولید شده توسط شرکت نام آشنا در بازار نرم‌افزار ایران، یعنی همکاران سیستم می‌باشد. هدف از طراحی و تولید نرم‌افزار سپیدار پیاده‌سازی یک سیستم منسجم حسابداری برای مدیریت مالی بهینه در کسب‌وکارهای متوسط و کوچک است. به چند ویژگی‌ نسخه‌ی آموزشی سپیدار اگر بخواهیم اشاره کنیم بدین صورت است:

امکان ثبت ۱۰۰ سند، یک هفته پشتیبانی رایگان، دارای راهنمای متنی و فیلم آموزشی، دارای آخرین آپدیت‌های نرم‌افزار اصلی، امکان پاک‌کردن دیتا و استفاده مجدد و.. است. نرم‌افزار سپیدار با توجه به نوع مخاطبی که دارد بسته‌های را در نظر گرفته است که شامل بسته‌ی خدماتی، بسته‌ی پیمانکاری، بسته‌ی تولیدی، بسته‌ی بازرگانی که هر کدام از این بسته‌ها ویژگی‌ها و قیمت‌های متفاوتی دارند.

قیمت‌گذاری

سیستم‌ها و زیر سیستم‌ها دارای قیمت مختلفی هستند که با مراجعه به سایت سپیدار شما می‌توانید این قیمت‌ها را مشاهده کنید و بر حسب نوع استفاده‌ی که دارید آن را انتخاب کنید و قیمت آن را بپردازید.

2.محک، نرم‌افزار حسابداری مالی

نزدیک به ۱۰ سال از طراحی و تولید موفق نرم‌افزار حسابداری محک می گذرد و با توسعه و ارتقاء کیفی انواع نرم‌افزار مالی به کمک نیروهای متخصص مخصوصاً در حوزه شرکتی و فروشگاهی توانسته‌ اعتمادسازی مطلوب و قابل قبولی کند و به عنوان برندی دوست داشتنی و خوشنام شناخته شود. از دیگر افتخارات گروه محک، تولید نرم‌افزار کیف پول محک به عنوان یکی از نرم‌افزارهای حسابداری رایگان شخصی می باشد.

محک نرم‌افزاری با دسته‌بندی‌های خاصی است که بیش از ۵۰۰۰۰ کاربر را در این سال‌ها جذب خود کرده است که ۴۰ تایی آن از اصناف مختلف بوده‌اند.

قیمت‌گذاری

گروه نرم‌افزاری محک با توجه به مشاوره‌ی رایگانی که به مشتریان خود می‌دهد می‌توانند دسته‌بندی مخصوص خود را انتخاب کند و نسبت به انتخاب خود هزینه کند.

3.هلو، نرم‌افزار حسابداری برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها

شرکت مهندسی نرم افزار هلو از سال ۱۳۷۷ با  بکارگیری كارشناسانی مجرب و مسلط کار خود را اغاز کرد.نرم‌افزارهای مالی هلو که توسط این شرکت عرضه می‌شود دارای نسخه‌های تخصصی برای فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و تولیدی‌ها با پوشش بیش از ۲۰۰ گروه شغلی می‌باشد.

قیمت‌گذاری

در صفحه‌ی جداگانه از سایت هلو می‌توان قیمت این نرم‌افزار را مشاهده کرد. که این لیست قیمت، سه دسته‌بندی را شامل می‌شود لیست قیمت نرم‌افزار های هلو، لیست قیمت نرم‌افزارهای مشاغل، فرم لیست قيمت كيت‌های عمومی و ويژه است که می‌توان متناسب با قابلیت نرم‌افزار و شرح عملکرد هزینه کرد.

۸. فرداد، نرم‌افزار حسابداری شرکتی

شرکت نرم‌افزار حسابداری فرداد یکی از شرکتهای عضو آرین سیستم میباشد که از سال ۱۳۹۶ با هدف یکپارچه‌سازی امور مالی شرکتها و کسبوکارهای کوچک و متوسط تاسیس شده و بسته‌های مختلف بازرگانی، پیمانکاری، خدماتی و صنعتیرا ارائه می‌دهد. شرکت فرداد به عنوان تولیدکننده سیستم مالی توانسته است با پیاده‌سازی نرم‌افزار حسابداری شرکتی فرداد در کسب‌وکارهای نوپا و متوسط، قدمی بزرگ برای مدیریتِ آسان، حرفه‌ای و یکپارچه در انواع شرکتهای کوچک و متوسط و حوزه‌های مختلف مانند واحدهای صنعتی، تجاری بازرگانی، پیمانکاری و خدماتی قدمی بردارد.

قیمت‌گذاری

نرم‌افزار حسابداری فرداد که به صورت تخصصی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط استفاده می‌شود رایگان است، علاوه بر بهره‌مند شدن از یک نرم‌افزار حسابداری با امکانات کامل، از پشتیبانی یک ساله به همراه آموزش رایگان نیز برخوردار شوید.

نرم‌افزارهای حسابداری در ایران وجود دارد که با ارائه خدمات باکیفیت به برندسازی خود کمک کرده‌اند می‌توان به نرم‌افزارهای چون پارمیس، پیوست، تدبیر، قیاس و بی‌شمار نرم‌افزار حسابداری دیگر اشاره کرد که با خدمات باکیفیت خود به کسب‌وکارها کمک می‌کنند.

پی‌نو‌شت:

مقاله‌ی که ارائه شد برگرفته از سایت کپترا است که برای اولین بار می‌توانید ترجمه آن را در سایت زینسی مطالعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫21 دیدگاه ها

  1. اولش برای حفظ کیفیت مجبور بودیم از نرم افزار حسابداری خارج استفاده کنیم، ولی الان نرم‌افزارهای حسابداری در ایران هم خوب عمل میکنن میشه روشون حساب کرد البته با مبالغ کمتر!

  2. نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک خارجی برای ایران محدودیت ندارن؟ میتونیم تهیه کنیم؟

  3. سلام علیرضای عزیز
    پیشنهاد می دهیم با بخش پشتیبانی وب سایت ناشر تماس بگیرید

  4. خیلی عالی بود نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک مثل اودو خیلی خوبه.

  5. ممنون خیلی عالی بود نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک مثل اودو خیلی خوبه.

  6. نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک خارجی به نظرم کاربردش در ایران کمه چون باید با دلار بخریم که خیلی گرونه

  7. نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک از ایرانیا محک خوبه از خارجیا ویو اکانتینگ

  8. نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک خارجی به نظرم خیلی گرونه و واقعا به درد نمیخوره

  9. نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک ویو اکانتینگ واقعا عالیهههههه اصلا حرف ندااااره

  10. ببخشید کوئیک بوکز چیه؟ کجاست که نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک معرفی میکنه؟

  11. در پاسخ به مریم ابراهیمی

    مریم عزیز کوییک بوکس یه نوع ابزار حسابداریه.

  12. به عنوان نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک من wawe رو انتخاب میکنم. رضایت کامل دارم یک ساله ازش استفاده میکنم برای مدیریت مالی کسب و کارم.

  13. در پاسخ به شهاب
    ممنون از اینکه تجربه تون رو در مورد نرم افزار حسابداری با ما در میون گذاشتید.

  14. من نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک کاشو رو امتحان کردم خودشم به با مزگی اسمشه. خوشم اومد ازش فقط گرونه برای ما

  15. نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک wawe عالیههههه اگه استفاده نکنین ضرر کردین. خودشم رایگانه

  16. در پاسخ به زهرا همت نژاد
    ممنون از درج نظر ارزشمندتون زهرای عزیز. wawe جزو بهترین نرم افزار حسابداری کسب و کار کوچک به شمار میاد.

  17. نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک فقط odoo خیلی خوشم میاد ازش. خوب و کاربردیه.

  18. در پاسخ به ابراهیم
    ابراهیم عزیز ممنون که نظرتون رو در مورد نرم‌ افزار حسابداری کسب‌ و کار کوچک مطرح کردین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا