معرفی اپتلویزیون، رادیو، پادکست

5 پادکست برتر فارسی که هر کسی باید گوش دهد.

پادکست چند سالی است که بازار داغی پیدا کرده . این فرمت از محتوا چیز جدیدی نیست، اما بدون شک زمان زیادی هم نیست که مورد توجه قرار گرفته است، حداقل در ایران! در این مقاله ابتدا بررسی می‌کنیم که چرا باید پادکست گوش کنیم؟ آیا کار منطقی‌ای می‌کنیم یا فقط وقت‌مان را هدر می‌دهیم؟ همچنین یک نگاه کلی به وضعیت شنوندگان پادکست در آمریکا خواهیم کرد (به‌عنوان مثال). در انتها نیز 5 تا از بهترین پادکست‌های فارسی را خدمت شما معرفی می‌کنیم تا از گوش‌هایتان بیشترین بهره را ببرید. اول از همه اجازه دهید یک تعریف از پادکست داشته باشیم.

پادکست چیست؟

پادکست نوعی محتوای صوتی است که می‌تواند در قالب موضوعات گوناگون باشد. مدت‌زمان پادکست‌ها قانون خاصی ندارد و می‌تواند از یک دقیقه تا چندین ساعت متغیر باشد. همچنین فرکانس انتشار پادکست توسط خالق آن تعیین می‌شود. پادکست می‌تواند روزانه، هفتگی، ماهیانه و … باشد.

برخی‌ها معتقدند پادکست‌ها حتماً باید دو ویژگی را داشته باشند.

ویژگی اول اینکه باید قابلیتی فراهم باشد تا شنونده بتواند به مشترکین پادکست بپیوندد.

ویژگی دوم آنکه یک پادکست باید مجموعه‌ای از چند فایل صوتی باشد و به یک فایل صوتی نمی‌توان عبارت پادکست را نسبت داد.

اما عموم مردم و حتی بعضی از فعالان این صنعت، کم‌تر سخت‌گیری کرده و پادکست را محدود به این چارچوب‌ها نمی‌کنند.

اکنون بیایید ببینیم پادکست‌ها در کشورهای پیشرفته چه وضعیتی دارند؟

پادکست گوش کردن راه ها را کوتاه تر می کند
گوش دادن به پادکست در مسیر استفاده مفید از زمان است.

آمار پادکست گوش کردن در آمریکا

براساس تحقیقات انجام شده توسط Edison Resarch در ماه مارس امسال:

هفتاد و پنج درصد از جمعیت آمریکا با واژه پادکست آشنا هستند.

پنجاه و پنج درصد از جمعیت کنونی آمریکا (نزدیک به صد و پنجاه و پنج میلیون نفر) حداقل به یک پادکست گوش داده‌اند.

بیست و چهار درصد از جمعیت کنونی آمریکان (نزدیک به شصت و هشت میلیون نفر) به‌صورت هفتگی پادکست گوش می‌کنند.

پنجاه و یک درصد از شنوندگان پادکست‌ها را جنس مذکر تشکیل می‌دهد.

این آمار را داشته باشید و برای دانستن دلایل پادکست گوش دادن در ادامه با ما همراه باشید.

پادکست در آمریکا
در آمریکا نیز مثل هر کشور توسعه یافته ای گوش کردن به پادکست رو به افزایش است.

چرا پادکست گوش کنیم؟

مسلماً وقتی گفته می‌شود چرا پادکست گوش کنیم؟ در ادامه قرار است به ویژگی‌های مفید این کار اشاره شود.

با استناد به مقاله‌ای در سایت VAST، نتایج یک پروژه مطالعاتی ثابت کرده است که پادکست‌ها حس تصویر‌سازی ذهنی را با شدت خیلی بیشتری تحریک می‌کنند. خیلی بیشتر از تماشا کردن و خواندن. شنوندگان مجبور هستند توجه بیشتری به محتوای دریافتی نشان دهند. از زمانی که مردم به‌جای دیدن تصاویر، پادکست گوش می‌کنند، استفاده از قدرت تخیل‌شان بیشتر شده و مجبور به تصویرسازی در ذهنشان هستند.

از دیگر مزایای پادکست گوش دادن، می‌توان به قابل‌دسترس بودن در همه‌جا اشاره کرد. وقتی خارج از خانه هستید و مشغول کارهای روزمره، دریافت محتوا از سایر رسانه‌ها خیلی کار راحتی نیست. مثلاً تماشای تلویزیون پشت فرمان ماشین‌تان کار راحتی نیست! اما می‌توانید با استفاده از سیستم پخش خودرویتان به پادکست محبوب‌تان گوش کنید.

حتی وقتی در حال پیاده‌روی هستید و هدفون در گوش دارید هم می‌توانید پادکست گوش کنید.

همچنین هنگام انجام کارهایی که نیاز به تجزیه و تحلیل ندارند، مثل رانندگی، نشستن در مترو، تمیز کردن خانه و … گوش دادن به پادکست می‌تواند وقت‌تان را مفید و البته شیرین بگذراند.

قدرت آموزندگی پادکست‌ها را فراموش نکنید. با انتخاب درست پادکستی که می‌خواهید به آن گوش دهید، می‌توانید مطالب زیادی را در حوزه‌های مختلف و حتی حیطه‌ تخصصی خودتان یاد بگیرید.

علت پادکست گوش کردن
گوش کردن به پادکست می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

پادکست‌های برتر فارسی

همان‌طور که ابتدای مقاله اشاره کردیم، پادکست‌ها می‌توانند موضوعات بسیار متنوعی داشته باشند. ممکن است کتابی صوتی باشند که یک نفر با صدای زیبایش در حال خواندن کتاب ایکس است. گویی یک نفر برای شما قصه می‌خواند.یا ممکن است داستانی سریالی در حال روایت باشد. پادکست‌ها می‌توانند در حیطه‌ای تخصصی باشند و فقط برای متخصصان آن موضوع جذاب باشند.

و … در ادامه مقاله و طبق برنامه‌ای که از پیش تعیین کردیم، قصد داریم به معرفی پنج تا از پادکست‌های برتر فارسی بپردازیم. پادکست‌های بسیار زیادی با زبان مادریمان در حال انتشار است و انتخاب یک لیست با پنج گزینه اصلاً کار راحتی نیست. اما ما سعی کردیم پادکست‌هایی را انتخاب کنیم که مخاطبان عمومی بیشتری داشته باشند و وارد هیچ حوزه تخصصی‌ای نشویم.

با توجه به محبوبیت اپلیکیشن های پادکست، یک دسته بندی از وب سایت زینسی، به معرفی اپلیکیشن های پادکست اختصاص یافته است و شما با کلیک کردن روی این لینک می‌توانید به تمامی اپلیکیشن‌های آن دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق ابزار مقایسه زینسی به مقایسه اپلیکیشن‌های مربوطه بپردازید.

پادکست برتر فارسی
اگر شما هم به پادکست علاقه مند شدید پادکست های برتر فارسی که در ادامه آمده فراموش نکنید.

 

رادیو چهرازی:

رادیو چهرازی یه حس خوبه واسه مواقعی که لازمش دارین. با کاراکترهایی به یاد‌ماندنی و دوس‌داشتنی. به قول دوستی، این‌ها دوست‌داشتنی‌ترین جمشید و حبیب و دلبرهای دنیایند. رادیو چهرازی را با گوش دل بنوشید! این متن به‌عنوان معرفی یکی از جذاب‌ترین و البته مرموز‌ترین پادکست‌های فارسی در اینترنت دیده می‌شود. دقیقاً مشخص نیست که رادیو چهرازی توسط چه کسانی منتشر شد! اولین قسمت این پادکست در سال نود و یک بیرون آمد. تمام داستان مربوط به دیوانه‌های بستری در آسایشگاه چهرازی است و مکالمات و زندگی هر روزشان. تا گوش ندهید نمی‌توانید مقدار خوب بودن این پادکست را درک کنید.

احسانو:

احسان عبدی‌پور کارگردان و داستان‌نویس است. وجه داستان‌نویسی را بیشتر دوست دارد و اگر احسانو را گوش دهید متوجه می‌شوید که چقدر در این امر خبره است! شنیدن داستان‌های یک ذهن خلاق با لهجه شیرین جنوبی حس خوبی به هرکس می‌دهد.

ترندشو:

دو برادر با نام‌های نوید و نیکان گویندگان این پادکست هستند. هر اپیزود این پادکست سه قسمت دارد. قسمت اول مربوط به بحث باورها است و اینکه هر باوری از کجا ریشه پیدا می‌کند؟ درست است یا غلط؟ و مسائل این‌چنینی. قسمت دوم مربوط به ترندهای هرهفته است و نظرات هردو نفر درمورد ترندها. قسمت سوم هر اپیزود هم به معرفی یک کتاب اختصاص دارد. جو صمیمی و شوخی‌هایی که بین این دو برادر رد و بدل می‌شود از نقاط قوت این پادکست است.

چنل بی:

علی بندری سنگ اول چنل بی را گذاشته. عادت دارد چیزهای جالبی را که می‌خواند برای دوستانش هم تعریف کند و حالا تولید‌کننده‌ حرفه‌ای پادکست است. علی صاحب صدایی است که در پادکست می‌شنویم. این متن را در قسمت درباره ما سایت چنل بی نوشته است. عموم داستان‌هایی که علی بندری تعریف می‌کند جنایی است و در نهایت نیز پایان خوشی ندارند، اما درهرصورت چیزی از جذابیت آن کم نمی‌شود. چون علی بندری جذاب تعریف می‌کند.

ساگا:

در تاریخ باستان، اساطیر و افسانه‌های فراوانی وجود دارند. هر فرهنگ و ملتی اسطوره‌های خود را دارند که پشت هرکدام از آن‌ها داستان‌ها و روایات بسیار وجود دارند. این پادکست با زبان امروزی به روایت این اساطیر می‌پردازد.

جمع‌بندی

در ابتدای این مقاله زینسی، تعریف‌هایی از پادکست را ارائه کردیم و به چند آمار از شنوندگان پادکست در آمریکا پرداختیم (آمریکا را به عنوان مثال درنظر گرفتیم). سپس در ادامه متن، به چند مزیت مهم پادکست‌ پرداختیم و فهمیدیم چرا پادکست گوش کنیم؟ در انتها هم همان‌طور که وعده داده بودیم 5 تا از بهترین پادکست های فارسی را معرفی کردیم که عبارتند از: رادیو چهرازی، احسانو، ترندشو، چنل بی و ساگا.

امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. این مقاله به صورت اختصاصی برای شما در زینسی گردآوری شده است. ممنون که همراه ما هستید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

 

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. چنل بی واقعا عالیهههههه هر وقت گوش میکنم احساس خاصی دارم باهاش ارتباط برقرار میکنم حتما امتحان کنین. مرسی از مطلب خوبتون.

  2. سلام این پادکست ها رایگانه؟ ترندشو برام جذاب اومد. هیچ کدومشو قبلا گوش نمیکردم ولی حالا میخوام امتحان کنم . کاش رایگان باشن 🙂

  3. سلام هادی عزیز
    میتونید امتحان کنید و نظرتونو برای ما به اشتراک بذارید :

  4. این پادکست ها عالی هستن هر کسی باید بهشون گوش بده یعنی کلا پادکست باید در زندگی ما پررنگ باشه

  5. احسانو خیلی جذابه همش ازش استفاده میکنم اصلا خسته کننده و یکنواخت نیست

  6. پادکست برتر فارسی از نظر من ترندشو هست خیلی پرمحتوا گوینده هایی با لحن و صدای جذاب

  7. من عاااشق گوش دادن به پادکستم. پادکست برتر فارسی به نظرم رادیو چهرازیه

  8. پادکست برتر فارسی رادیو چهرازیه خیلی جذاااااابه هرچقدر گوش میدم خسته نمیشم

  9. در پاسخ به nayyer
    نیر عزیز ممنون از این که تحربه تون رو در اختیار ما گذاشتین. پادکست های برتر فارسی در این پلتفرم وجود دارن.

  10. در پاسخ به رها علیزاده
    رهای عزیز ممنون که نظرتونو در مورد پادکست برتر فارسی بهمون گفتید.

  11. پادکست برتر فارسی بدون شک رادیو چهرازی هست اصلا آدم لذت میبره گوش دادنی.

  12. در پاسخ به صبا علی نژاد
    ممنون از درج نظر ارزشمندتون صبای عزیز. با نظرتون موافقم رادیو چهرازی فوق العاده س.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا