بررسی تخصصی

مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی (اسنپ و تپسی)

مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی که امروزه به عنوان یکی از ابزار های اساسی زندگی ایرانیان شده است. با آمدن این اپلیکیشن کار برای افرادی که می خواهند از تاکسی برای حمل و نقل استفاده کنند راحت تر شده است. حال برای انتخاب این اپلیکیشن ها باید با ویژگی های آن ها آشنا شود.

با بزرگ‌تر شدن شهرها و افزایش جمعیت، استفاده از خودروی شخصی به شکل روزانه میسر نیست. به همین منظور دولت‌ها و مراجع ذی‌ربط بر آن شدند که از سرویس تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی برای راحتی امور روزانه شهروندان استفاده ‌کنند.از زمانی که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در ایران رو به رشد قرار گرفت، دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی، رقابت متفاوتی را با یکدیگر شروع کردند.

هر یک از این دو برنامه قابلیت‌هایی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. به همین دلیل برخی از کاربران یا رانندگان ترجیح می‌دهند از برنامه‌ای که برایشان کاربردی‌تر به نظر می‌رسد، استفاده کنند.در برخی‌ مواقع توضیح کاربرد برخی از برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌ها به سلیقه کاربر و همچنین کارآیی ویژه آن برنامه مرتبط می‌شود.ما در اینجا سعی داریم مقایسه‌ای مختصر درباره دو اپلیکیشن محبوب و معروف اسنپ و تپسی به شما ارائه دهیم. همراه ما باشید.

معرفی اجمالی اپلیکیشن‌ تاکسی اینترنتی

در بخش تاکسیرانی به سبک اینترنتی، چندین برنامه خاص وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها از نظر کاربران یا رانندگان، اسنپ و تپسی نام دارند. این دو برنامه از شهرت بسیاری در میان افراد برخوردار هستند.

هر کدام از این اپلیکیشین‌ تاکسی اینترنتی میلیون‌ها بار روی گوشی‌های هوشمند نصب شده‌اند. اگر نگاهی به گوشی‌های افراد دور و بر خود بندازید، متوجه می‌شوید که آن‌ها اگر هر دو برنامه را با هم نداشته باشند، به‌طور قطع یکی از این دو برنامه را روی گوشی‌شان نصب کرده‌اند.

اما سوالی که وجود دارد این است که مگر دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی چه دارند که برخی از افراد این دو برنامه را همزمان دارند یا حداقل یکی از این دو را نصب کرده‌اند؟پاسخ ساده به این سوال این است که همه افراد، ماشین شخصی ندارند و اگر هم داشته باشند بنابر دلایلی ترجیح می‌دهند از یک وسیله یا سامانه سریع‌تر و به‌صرفه‌تر استفاده کنند.

اما جواب سوال بالا تنها به آنچه گفت محدود نمی‌شود. برای درک بهتر این ماجرا بهتر است هر دو اپلیکشین را بررسی کنیم و سپس به مقایسه آن‌ها با یکدیگر بپردازیم. در ادامه اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ
لوگو اپلیکیشن تاکسی انترنتی اسنپ است.

اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ

اسنپ به‌عنوان اولین سرویس تاکسی آنلاین در ایران شناخته شده است. این سرویس در سال 1393 فعالیت‌ خود را با نام «تاکسی‌یاب» شروع کرد. پس از شروع کار، اسنپ در مدت کوتاهی با استقبال فراوانی از سوی کاربران مواجه شد.

یکی از دلایلی که این سرویس به اسنپ تغییر نام داد، استقبال گسترده‌ای بود که از سوی کاربران رخ داد. به همین دلیل دارای یک نام انحصاری شد.یکی دیگر از علت‌های اصلی استقبال از سرویس تاکسی آنلاین اسنپ، این بود که این برنامه برای مردم ایران تازگی داشت؛ به‌طوری‌که برای اولین بار مفهوم تاکسی اینترنتی در ایران شکل گرفت.

با توجه به اینکه اسنپ در زمینه تاکسی‌های اینترنتی به نوعی پیشگام محسوب می‌شود، برخی امروزه حتی نسبت به سایر برنامه‌های تاکسی آنلاین از لفظ اسنپ برای بهره‌مندی از سرویس تاکسی آنلاین استفاده می‌کنند.در کنار همه موارد بالا، ارزان بودن کرایه در این سرویس نسبت به تاکسی‌های شهری، محبوبیت زیادی برای اولین اپلیکیشن تاکسی اینترنتی ایران رقم زد.

برنامه اسنپ اکنون محبوب‌ترین سرویس آنلاین دریافت تاکسی است که میلیون‌ها راننده و کاربر از آن استفاده می‌کنند.کاربران در هر ساعاتی از شبانه‌روز می‌توانند به راحتی درخواست تاکسی کنند و با صرف کمترین هزینه به سوی مقصد خود در هر نقطه‌ای از شهر بروند.

کاربران برای استفاده از این سرویس، تنها کافی ‌است نسخه مورد نظر مرتبط با سیستم‌عامل اندروید یا غیره را تهیه و بر گوشی خود نصب کنند.در ادامه با مزایای این برنامه محبوب آشنا خواهیم شد.

مزایای استفاده از تاکسی اینترنتی اسنپ

مزایای سرویس تاکسی آنلاین اسنپ

همان‌طورکه پیش‌تر ذکر شد، از آنجایی که اسنپ اولین سرویس تاکسی آنلاین در ایران محسوب می‌شود، شهرت فراوانی دارد. همین شهرت باعث شده که ارائه‌دهندگان این برنامه، همیشه درصدد رشد این برنامه باشند.در واقع دلیل دیگری که درباره شهرت اسنپ وجود دارد، این است که برخی از افراد حتی بدون در نظر داشتن مزایای این برنامه، اقدام به نصب آن می‌کنند.

البته این موضوع برای توسعه‌دهندگان این برنامه یک اتفاق عالی است؛ اما برای کاربر در‌ حقیقت یک شکست در شناخت نرم‌افزارهی محسوب می‌شود که می‌تواند خدمات گوناگونی را ارائه دهد. چطور ممکن است ابزاری داشته باشید و ندانید چگونه کار می‌کند؟

ما در این قسمت به بخشی از مزیت‌های خاص اسنپ خواهیم پرداخت. این مزایا به شرح زیر است:

  • دریافت سفر رایگان از طریق دعوت شدن توسط دوستان؛
  • تعداد بالا و کافی مسافر و خودروی فعال در شهرهای مختلف؛
  • حمایت ویژه از رانندگان معلول؛
  • امکان ثبت‌نام با حساب کاربری گوگل؛
  • امکان امتیازدهی به مسافر توسط راننده؛
  • ارائه انواع تخفیف یا سفرهای رایگان در شرایط خاص مانند: زلزله، سیل و غیره.

باید در نظر داشته باشید که ما در اینجا، به مزایای اسنپ هم برای کاربر و هم برای راننده اشاره کرده‌ایم. این اپلیکیشن مزایای بسیاری دارد؛ اما همان‌طورکه در ابتدا گفته شد، قصد ما ارائه یک مقایسه درباره این دو اپلیکیشن تاکسی اینترنتی یعنی اسنپ و تپسی است و قرار نیست این دو سامانه را به طور دقیق معرفی کنیم.

در ادامه با توجه به مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی، به معایب اسنپ نیز می‌پردازیم.

 

مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی
در ادامه به معایب این نرم افزار ها می پردازیم.

معایب اسنپ به‌عنوان اولین سرویس تاکسی اینترنتی در ایران

تاکسی آنلاین اسنپ در کنار مزیت‌هایی که دارد، از آنجایی که نرم‌افزاری موبایلی است و همه آنچه به این فضا مرتبط می‌شود همواره در‌حال توسعه و تغییر است، معایبی نیز دارد.برخی از معایبی که به گزارش کاربران در‌ رابطه با نرم‌افزار اسنپ وجود دارد، به شرح زیر است:

  • محدودیت سفر‌های خارج از شهر؛
  • مسافرمداری بیش ‌از حد؛
  • دسترسی بیش از اندازه به گوشی کاربر توسط برنامه.

در توضیح موارد ذکر شده باید گفت که اسنپ فقط امکان دریافت تاکسی برای سفرهای بین شهری در شهرهای مجاور را فراهم کرده است. مسافرت‌های خارج شهری در این نرم‌افزار و در همه سیستم‌های تاکسیرانی آنلاین امکان‌پذیر نیست. عدم وجود چنین امکانی به نوعی منطقی است و البته تصمیم ایجاد چنین سفرهایی را باید بر‌عهده نظر عموم و شورای تنظیم این موضوع قرار داد.

برای توضیح این عیب از اسنپ به مثال زیر دقت کنید:

به‌طور مثال شما از البرز به تهران یا تهران به البرز می‌توانید سفر کنید؛ یعنی سفر به شهر یا استان مجاور مبدا شما امکان‌پذیر است؛ اما امکان سفر به طور مثال از تهران یا البرز به سمت رشت یا سایر استان‌ها وجود ندارد.

درباره مسافرمداری بیش ‌از حد، ماجرا این گونه است که در اسنپ به نوعی رانندگان موظف به رعایت حق و حقوق خاصی هستند که از سوی شرکت اسنپ برای آن‌ها تاکید شده است.

طبق یک گزارش، طی یک درگیری کلامی بین مسافر و راننده، شرکت اسنپ بدون هیچ توجهی به موضوع درگیری، از مسافر حمایت کرده است. در حالی‌که برخی از خبرها حاکی از این بود که حق در‌واقع با راننده بوده است.

تپسی اپلیکیشن تاکسی آنلاین
لوگو تپسی را در این تصویر می بینید.

اپلیکیشن تاکسی اینترنتی تپسی

دومین سامانه هوشمند درخواست تاکسی و خودرو در کشور، تپسی نام دارد. این نرم‌افزار اینترنتی از سال 1395 کار خود را شروع کرد.

این برنامه در ابتدا تنها در تهران راه‌اندازی شد؛ اما پس از آنکه به محبوبیت رسید، دامنه فعالیت آن گسترش یافت. تپسی درحال حاضر، در ده‌ها کلان‌شهر ایران فعال شده است و به شهروندان و کاربران خدمات ارائه می‌دهد.

اگرچه تپسی پس از شرکت بزرگ و محبوب اسنپ راه‌اندازی شده است؛ اما به‌عنوان یک رقیب توانسته است در برابر اسنپ عرض اندام کند. باید در نظر داشت که سهم بالایی از بازار خدمات تاکسیرانی آنلاین، در اختیار تپسی قرار دارد و این شرکت توانسته در رقابت با اسنپ، به میزان زیادی موفق شود.

سامانه درخواست تاکسی آنلاین تپسی به شما امکان می‌دهد که با استفاده از این اپلیکیشن موبایل، پنل سازمانی یا نسخه تحت وب، درخواست خود را به‌منظور دریافت تاکسی ارائه دهید.

در اپلیکیشن تپسی به‌عنوان یک سرویس آنلاین، شما می‌توانید از یک سفر ارزان، سریع و ایمن بهره‌مند شوید. در این برنامه سرویس‌های مختلفی وجود دارد؛ این سرویس‌ها به شرح زیر هستند:

  1. سرویس کلاسیک که شامل همه خودروها می‌شود؛
  2. سرویس درخواست تاکسی که شامل تاکسی‌های زرد و سبز در سطوح شهر می‌شود؛
  3. سرویس تپسی لاین به معنای اشتراک سفر قابل استفاده است.
سرویس های تپسی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی
در این تصویر سرویس کلاسیک تاکسی اینترنتی تپ سی را می بینید.

اساس پایه‌گذاری سرویس تاکسی اینترنتی تپسی

این سرویس آنلاین دریافت تاکسی بر پایه امنیت راه‌اندازی شده است. منظور از امنیت به این معناست که مسافر با استفاده از تپسی می‌تواند هنگام سفر، اطلاعات راننده و مسیر حرکت را با دوستان خود به اشتراک قرار دهد.

با اشتراک قرار دادن مسیر سفر، دوستان شما از موقعیت شما اطلاع خواهند داشت. در عین حال یک دکمه اضطراری در این برنامه تعبیه شده است که ارتباط شما با واحد امنیت تپسی را برقرار می‌کند.

به علاوه باید اضافه کنیم که برنامه تپسی به نوعی طراحی شده است که اگر راننده از مسیر تعیین شده فاصله زیادی پیدا کرد، تیم امنیت تپسی با اعلام یک هشدار به راننده، اقدامات لازم برای امنیت مسافر را دنبال می‌کند.

نحوه کار با اپلیکیشن تپسی
در این تصویر نحوه کار با اپلیکیشن تپسی را می بینید.

مزیت‌های اپلیکیشن تاکسی اینترنتی تپسی

سرویس تاکسی آنلاین تپسی همانند سایر سرویس‌های آنلاین برای انواع گوشی‌های همراه با سیستم عامل‌های مختلف تهیه شده است؛ همچنین این برنامه در نسخه وب نیز قابل استفاده است.

به‌رغم این موضوع که تپسی در رتبه دوم سرویس تاکسی‌های آنلاین قرار دارد، ویژگی‌هایی در این برنامه وجود دارد که برخی ترجیح می‌دهند به جای استفاده از اسنپ، از این نرم‌افزار استفاده کنند. برخی از ویژگی‌های متمایز تپسی به شرح زیر است:

  • در برخی مسیرها هزینه کمتری نسبت به اسنپ دریافت می‌شود؛
  • برای اولین درخواست از تپسی، شما دارای هدیه اولین سفر رایگان هستید؛
  • سرویس پرو به منظور استفاده از خودروهای لوکس؛
  • بر ‌اساس سفر‌های قبلی که داشته‌اید، مبدا و مقصد پراستفاده به شما پیشنهاد می‌شود؛
  • نمایش ترافیک لحظه‌ای در مسیرها از طریق تپسی امکان‌پذیر است؛
  • شماره‌گیری 1630 برای امکان درخواست تاکسی در صورت در دسترس نبودن اینترنت؛
  • برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، پیشنهادهایی برای مبدا جایگزین وجود دارد.

در ادامه به بررسی معایب برنامه تپسی نیز خواهیم پرداخت.

مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی از منظر معایب

همان‌طورکه در ‌رابطه با اسنپ گفته شد، بنا‌بر دلایلی برنامه تپسی نیز دارای معایبی است. اما ما قصد داریم این معایب را در مقایسه  دو اپلیکیشن تاکسی آنلاین  با یکدیگر به شما ارائه دهیم.

اگر بخواهیم معایب تپسی را در مقایسه با اسنپ شرح دهیم، این معایب به شرح زیر است:

  • اسنپ تعداد مسافر و راننده بیشتری نسبت به تپسی به خود اختصاص داده است.؛
  • قیمت سفر‌های تپسی در برخی موارد کمتر از سفرهایی است که اسنپ انجام می‌دهد؛ البته این موضوع شاید برای رانندگان یک
  • ضرر محسوب شود و البته برای کاربران مسافر، یک مزیت محسوب خواهد شد.
  • اسنپ شهرهای بیشتری را چه از لحاظ نقشه و چه از لحاظ دسترسی، پوشش داده است.
  • اپلیکیشن اسنپ دسترسی‌های غیرضروری به گوشی کاربران دارد؛ در حالی که تپسی چنین دسترسی‌هایی را ندارد. البته برخی
  • مدعی‌اند که چنین دسترسی‌هایی از سوی اسنپ نیز قطع شده است.
  • اسنپ در شرایط خاص و اضطراری همچون سیل و زلزله، سفرهای رایگان یا ارزان‌قیمت در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • علاوه بر پوشش امنیتی خاصی که در تپسی وجود دارد، امکان سفر در مواقع اضطراری فراهم نیست.

در مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی تپسی یا اسنپ؟

به همه نکات و ویژگی‌های مثبت یا منفی در‌رابطه با دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی، به‌عنوان مطرح‌ترین سرویس‌های درخواست تاکسی آنلاین اشاره شد. همین مسئله باعث می‌شود برخی از کاربران از هر دو نرم‌افزار استفاده کنند. باید یادآوری کنیم که برخی از نکات مرتبط با این دو برنامه، مشترک است که این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • قابلیت نمره‌دهی به رانندگان از منظرهای گوناگون؛
  • نمایش خودروهای آماده سفر، به نوعی نمایش تاکسی‌های خالی؛
  • برآورد هزینه سفر در زمانی سریع؛
  • ارائه انواع کد تخفیف؛
  • امکان به اشتراک گذاشتن مسیر سفر با دیگران؛
  • گزینه‌های متفاوت برای سفرهای متفاوت؛
  • نمایش محل حضور شما در یک نقشه جامع.

با وجود همه نقاط مشترک دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی و مزایا و معایب‌شان، در نهایت انتخاب با شماست. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید با توجه به نوع کاربری و امکاناتی که هر کدام از برنامه‌ها ارائه می‌دهند، از کدام اپلیکیشن استفاده کنید. این مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی به شما کمک می کند تا بهترین را انتخاب کنید.

به امید داشتن یک سفر راحت و مطمئن، با استفاده از سرویسی که مورد پسند شماست.

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. من هر دو کامل استفاده کردم، واقعا انتخاب یکیشون خیلی موضوع چالش برانگیزیه من هنوزم از هر دو استفاده میکنم چون نمیتونم انتخاب کنم. برای بعضی مسیرها اسنپ ارزونه و برای بعضی مسیرها تپسی و اینکه هر کدومشون کد تخفیف بفرستن با اون میرم 🙂

  2. من از مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی به این نتیجه رسیدم که اسنپ از نظر مشتری مداری خیلی بهتره قانون های محکمی داره. از نظر قیمت نمیدونم. به نظر شما اسنپ قیمت مناسبتری داره یا تپسی؟

  3. بستگی به مسیر، شرایط آب و هوایی، ترافیک و حتی شهر داره. شما میتونید همزمان برای مقصدتون از دو نرم افزار رو امتحان کنید. همچنین نرم افزار تاکسی ۳۶۰ که در زینسی معرفی شده راهنمای خوبی هست

  4. ممنون از مقاله مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی ، خیلی خوب بود. کدومشون شهرهای بیشتری رو در بر دارن؟ مثلا تپسی در شهر تبریز فعاله؟؟

  5. مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی به نظرم درست نیست هر کدوم مزایا معایبی دارن فکر میکنم اکثرا هر دو رو باهم داریم

  6. مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی شاید درست نباشه چون هر کدوم مزایای خیلی خاصی دارن و هر کدوم حرفه ای عمل میکنن.

  7. از نظر احاطه شهرها هر دوشون برابر هستن و فقط بعضی مواقع قیمتشون فرق داره من هر دوشو دارم واقعیتش هر کدوم ارزون باشه اونو انتخاب میکنم برای رفت و آمد

  8. اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ عالیه به نظرم از تپسی بهتره کاملا. قوی تر عمل میکنه اسنپ و اینکه خیلی جامع هست و حوزه های دیگه رو هم پوشش میده

  9. مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی سخته ولی من نظرم رو اسنپه. خدماتش حرفه ای تره

  10. اخیرا از مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی به این نتیجه رسیدم که تپسی کمی ارزون تره. به نظرتون چطور میتونم مطمئن بشم؟ از خدمات هر دو راضیم.

  11. در پاسخ به احسان
    میتونید از اپلیکیشن 360 کمک بگیرید. این برنامه قیمت ها رو مقایسه میکنه و ارزون ترین رو میتونین پیدا کنین.

  12. مقایسه اپلیکیشن اسنپ و تپسی کمی پیچیده س البته به عنوان تاکسی اینترنتی. ولی اگه بخوایم از لحاظ امکانات دیگه بررسی کنیم صددرصد اسنپ بهتره.

  13. در پاسخ به سوسن ابراهیم زاده
    ممنون از اینکه در نظرسنجی مقایسه نرم افزار اسنپ و تپسی شرکت کردید.

  14. مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی رو خوب اومدید کاملا موافقم باهاتون . فقط به عنوان معایب اسنپ نوشتید سفرهای خارج از شهر نداره، باید بگم این ویژگی رو الان داره.

  15. در پاسخ به نادر رضاپور
    ممنون از توجه تون به مقاله مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی. بله درسته نادر عزیز. موقع نگارش مقاله اون ویژگی رو نداشت ولی الان داره.

  16. اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خیلی گرون شده … البته اینو گفتنی راننده ها شاکی میشن و حق دارن چون هزینه ماشین بالاس بهتره بگیم از توان مالی ما خارج شده. قبلا دم به دقیقه اسنپ و یا تپسی میگرفتم ولی الان برای جاهای مهم و خاص میگیرم.

  17. در پاسخ به یاسین طباطبایی
    بله یاسین عزیز هم از سمت مشتری قابل درکه هم از سمت راننده.

  18. در پاسخ به ناصر
    ممنون از توجه و همراهی شما دوست عزیز با مقاله مقایسه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا