پرداخت آنلاین

نحوه فعالسازی رمزپویا برای همه بانک‌ها

فعال سازی رمز پویا دغدغه ای که همه کاربران را به خود مشغول کرده. این روزها در همه شبکه‌های اجتماعی رمز پویا به گوش می رسد و کمتر کسی است در چند ماه اخیر در موردش نخوانده باشد یا در بحث‌های داغ تبعات رمز پویا قرار نگرفته باشد. بدیهی است که خریدهای اینترنتی، ثبت‌نام‌های اینترنتی، پرداخت قبوض، خرید شارژ و … که به کمک رمز دوم انجام می‌شود، تحت تاثیر رمز پویا خواهد بود،

بسیاری از نرم افزارها برای ارائه خدمات رمزپویا آماده شده است. در رسانه های مختلف اعلام شده که استفاده از رمز پویا، از پانزدهم دی ماه سال 98 اجباری شده و بدون رمز پویا، انجام عملیات اینترنتی غیر ممکن خواهد بود و به این ترتیب تبدیل به یک موضوع کاملا انقلابی در حال رخ دادن است.

اکنون با یک سوال عمومی مواجه هستیم، چگونه رمز پویای خود را فعال کنیم؟ آیا شرط فعال کردن رمز پویا، داشتنِ گوشی هوشمند است؟ مراحل فعال کردن رمز پویا چیست؟ در این مقاله از زینسی، قصد داریم در مورد رمز پویا با شما صحبت کنیم. در آخر این مطلب، به جواب سوال‌هایتان خواهید رسید، همچنین در این راستا اپلیکیشن‌های مهمی را معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

رمز پویا چیست؟
رمزپویا برای پرداخت های اینترنتی ضروری است.

فعالسازی رمزپویا چرا ضرورت دارد؟

دلیل تولد  رمز پویا برای همه ما روشن است. اخیرا خبرهای زیادی در مورد کلاهبرداری اینترنتی، پولشویی و سواستفاده از رمز دوم، شنیده‌ایم که متاسفانه خیلی از آن‌ها صحت دارند! کلاهبرداران از روش‌های بسیار پیچیده‌ای برای سو استفاده از رمز دوم اینترنتی شما، استفاده می‌کنند.

رمز پویا، راهکاری برای جلوگیری از این سواستفاده‌ها می‌باشد. شاید در نظر خیلی از مردم، این روش جدید، نوعی وقت تلف کردن به شمار بیاید؛ ولی باید بگوییم که رمز پویا برای حفظ امنیت ما در مقابل کلاهبرداران اینترنتی می‌باشد. در ادامه روند فعال کردن رمز پویا را بیان خواهیم کرد.

فعالسازی رمزپویا در گوشی های هوشمند

امروزه نرم افزارهای عملیات بانکی کار را راحت تر کرده است.نحوه فعال کردن رمز پویا، برای هر بانک متفاوت است ولی اصول کلی فعال‌سازی، یکسان است. در صورتی که اینترنت بانک شما فعال باشد، می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های رمز ساز، رمز پویا را فعال کنید، در صورت غیر فعال بودن اینترنت بانک یا عدم تمایل به فعال‌سازی رمزپویا از طریق گوشی هوشمند، باید به یکی از شعبات بانک‌ها مراجعه نمایید.

بعد از این که وارد حساب کاربری اینترنت بانک خود شدید، به قسمت “مدیریت کارت” مراجعه نموده و بر روی “فعالسازی رمز پویا” کلیک کرده و شماره کارت خود را وارد کنید. بعد از این مرحله، پیغامِ فعال شدن رمز پویا را مشاهده خواهید کرد. دکمه بازگشت را فشار داده و سپس دوباره روی رمز دوم یکبار مصرف کلیک نمایید. بعد از این مرحله دوباره بر روی گزینه “فعالسازی برنامک رمزساز” کلیک کنید تا کد QR را مشاهده نمایید سپس اپلیکیشن مورد نظر را اسکن کنید.

پس از این مرحله، یک پیامک حاوی کد فعالسازی ۴ رقمی برای شما ارسال خواهد شد و شما تنها کاری که باید انجام دهید، این است که یک رمز برای ورود به اپلیکیشن نصب شده، در نظر بگیرید و سپس کد فعالسازی را وارد کنید تا رمز پویا برای شما فعال گردد.

نکته: با توجه به تحریم‌های اپل و عدم امکان استفاده از اپل استور برای توسعه دهندگان ایرانی، هنوز بسترهای لازم و کافی برای اپلیکیشن‌های IOS فراهم نشده است.

در صورتی که موفق به ثبت مراحل بالا نشدید و یا اینترنت بانک نداشتید، می‌توانید با مراجعه به بانک‌ها و تأیید شماره همراه خود، رمز یک بار مصرف را از طریق پیامک دریافت کنید.

تاریخ اجباری رمز پویا
از تاریخ 15 دی ماه سال 1398 استفاده از رمز پویا اجباری شد.

 

بدون گوشی هوشمند، امکانِ فعال کردن رمز وجود دارد؟

برای خیلی از افراد سوال پیش می‌آید که رمز پویا فقط برای کسانی که گوشی هوشمند دارند، فعال می‌شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که فعال کردن رمز پویا بدون گوشی هوشمند نیز، امکان‌پذیر است. بانک ملی از جمله بانک‌هایی است که امکان فعال کردن رمز پویا، بدون گوشی هوشمند را فراهم کرده است.

شما می‌توانید بدون نیاز به اینترنت با استفاده از کد دستوری #60*737*، رمز پویا را دریافت نمایید. با کمک کد دستوری ذکر شده، رمز پویای شما در سامانه ثبت شده و بعد از دریافت کد فعال‌سازی، بقیه مراحل ثبت نام ادامه پیدا می‌کند. به این ترتیب، با مراجعه به دستگاه خودپرداز، رمز پویا فعال می‌گردد. بانک‌های دیگر هم روش‌هایی برای فعال کردن رمز پویا بدون گوشی هوشمند دارند بهتر است برای اطلاعات بیشتر به شعب بانک مورد نظر مراجعه نمایید.

انقضای رمز پویا
هر رمزپویا فقط 120 ثانیه قابل استفاده است.

 

معرفی اپلیکیشن‌هایی برای استفاده و فعال سازی رمزپویا

گوشی هوشمند و استفاده از نرم افزار و اپلیکیشن، در مورد رمز پویا هم بسیار کاربردی بوده و باعث آسان‌تر شدن این روش، شده است. با کمک اپلیکیشن‌های رمزساز، فقط در چند ثانیه، رمز پویای خود را فعال خواهید کرد. در ادامه اپلیکیشن‌های رمزساز را برایتان معرفی خواهیم کرد:

اپلیکیشن رمزبان

اپلیکیشن رمز یکبار مصرف بانک ملی، رمزبان نام دارد. رمزبان، اولین اپلیکیشن تولید رمزپویا آفلاین در کشور می‌باشد. این اپلیکیشن، رمزهای یکبار مصرف را برای حفظ امنیت رمزهای کارت‌های بانکی، تولید می‌کند. بانک ملی برای امنیت بیشتر اپلیکیشن خود امکان احراز هویت دو مرحله‌ای، قفل خودکار اپلیکیشن در یک بازه زمانی قابل تنظیم (در صورت عدم کارکرد)، امکان حذف رمزها و … را فراهم کرده است.

نکته: زمان استفاده از رمز یکبار مصرف در اغلب اپلیکیشن‌ها، 60 ثانیه (که به تازگی اعلام شده به 120 ثانیه تغییر کرده) می‌باشد. پس از اتمام زمان ذکر شده، رمز یکبار مصرف منقضی شده و باید رمز جدیدی تولید شود.

اپلیکیشن ارس

اپلیکیشن ارس نیز جزو اپلیکیشن‌های رمزساز است؛ با این تفاوت که این اپلیکیشن، مختص یک بانک نمی‌باشد و به صورت همزمان می‌تواند رمز پویای چند بانک را تولید نماید. بانک‎هایی که اپلیکیشن ارس پشتیبانی می‌کند، عبارتنداز: دی، اقتصاد نوین، انصار، حکمت ایرانیان، قرض الحسنه مهر ایران و سینا. (به زودی چندین بانک دیگر به لیست اضافه خواهد شد) با کمک این اپلیکیشن می‌توانید رمز پویای خود را به صورت آفلاین دریافت نمایید و عملیات بانکی خود را سریع و امن، انجام دهید.

رمزساز ایران زمین

اپلیکیشن رمزساز ایران زمین؛ برای انواع گوشی‌هایی با سیستم عامل ios و اندروید، فعال است. این اپلیکیشن در واقع برای تولید رمز، جهت افزایش امنیت کاربران ایجاد شده است. همچنین؛ اپلیکیشن رمزساز ایران زمین، می‌تواند در جهت خدمات بانکداری مدرن نیز فعالیت داشته باشد. دانلود این اپلیکیشن هم برای عموم رایگان است. یکی از نکات مثبت این اپلیکیشن عدم نیاز به اینترنت در زمان تولید رمز یکبار مصرف، می‌باشد.

اپلیکیشن رمزساز سپه

بانک سپه نیز برای کاربرانش، اپلیکیشنی طراحی کرده تا به کمک آن رمز پویای خود را فعال نموده و به صورت امن، عملیات اینترنتی خود را انجام دهند. برای فعال‌سازی رمزساز سپه باید شماره مشتری، شماره سریال و رمز فعال‌سازی داشته باشید. اگر به موارد ذکر شده در بالا، دسترسی ندارید بهتر است به یکی از شعب بانک سپه در سطح شهر مراجعه نمایید.

اپلیکیشن رمز یکبار مصرف بانک کشاورزی

یکی از اپلیکیشن‌های رمز ساز، اپلیکیشن بانک کشاورزی می‌باشد که به صورت کاملا رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است. در این اپلیکیشن، امکان تعریف رمز یکبار مصرف برای کارت‌های متعددی وجود دارد، همچنین با کمک اپلیکیشن بانک کشاورزی، می‌توانید برای رمز اول خود نیز، رمز یکبار مصرف ایجاد نمایید. این اپلیکیشن، برای حفظ امنیت کاربران، سیسم استفاده از انگشت‌نگاری را داخل اپلیکیشن، راه اندازی کرده است تا از هر گونه سو استفاده جلوگیری نماید.

رمزنت

رمزنت، اپلیکیشن بانک شهر می‌باشد که برای ایجاد رمز یکبار مصرف کاربرد دارد. با کمک اپلیکیشن رمزنت، کاربران می‌توانند از رمز پویا استفاده کنند و تراکنش خود را کاملا امن و آسان، به پایان برسانند. جهت فعال کردن رمز پویا با کمک اپلیکیشن رمزنت، کافیست به بخش فعال‌سازی رمز پویا مراجعه نموده و کد QR را اسکن نمایید، به همین راحتی!

اپلیکیشن رمز نگار ملت

توسعه‌دهنده اپلیکیشن رمزنگار ملت، بانک ملت می‌باشد که این اپلیکیشن را برای کاربران خود ارائه داده است. مشتریان بانک ملت به راحتی می‌توانند از طریق اپلیکیشن بانک ملت؛ رمز یکبار مصرف خود را دریافت نموده و استفاده نمایند. اپلیکیشن رمزنگار ملت، برای حفظ اطلاعات کاربران، استفاده از اثر انگشت را جهت ورود به سامانه، در نظر گرفته است.

بانک تجارت

بانک تجارت برای فعال کردن رمز پویا، اپلیکیشن «همراز» را ارائه داده است. امروزه بانک تجارت، صرفا دستگاه‌های خودپرداز را به عنوان تنها روش برای فعال‌سازی اپلیکیشن همراز معرفی نموده است. پس برای استفاده از خدمات رمز پویای بانک تجارت، لازم است ابتدا با مراجعه به یکی از دستگاه‌های خودپرداز این بانک، کد فعال‌سازی رمز پویا را دریافت نموده و با وارد کردن کد اپلیکیشن همراز برایتان فعال خواهد شد.

بانک سامان

بانک سامان، اپلیکیشن “رمزینه” را برای فعال‌سازی رمز پویا ارائه داده است. برای فعال‌سازی رمزینه باید به یکی از شعب بانک سامان مراجعه نمایید تا کد فعال‌سازی برای شما ارسال شود. با دانلود و نصب اپلیکیشن رمزینه و فعال‌سازی این برنامه، می‌توانید از خدمات رمز پویا بانک سامان استفاده نمایید.

بانک پارسیان

برای استفاده از خدمات رمز پویا بانک پارسیان، ابتدا باید اپلیکیشن پارسیان من را دانلود و نصب نمایید. اپلیکیشن “پارسیان من” به صورت اختصاصی برای تهیه رمز پویا معرفی شده است. به منظور فعال‌سازی اپلیکیشن، می‌بایست به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک پارسیان مراجعه نمایید.

بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد برای فعال‌سازی رمز پویا، “موبایل بانک” را در نظر گرفته، مشتریان باید نسبت به دریافت و فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف اقدام کنند. فعال‌سازی موبایل بانک این گونه است که، با مراجعه به خودپرداز بانک پاسارگاد، کد کاربری و رمز عبور را دریافت می‌نمایید.

دریافت رمز پویا
راه های دریافت رمز ئویا متفاوت است.

بانک سرمایه

اپلیکیشن «رمزساز سرمایه» جهت تولید رمز یکبار مصرف اینترنت بانک، رمز دوم یکبار مصرف و رمز اول یکبار مصرف ارائه شده است. برای فعال‌سازی اپلیکیشن رمزساز و استفاده از آن برای دریافت رمز یکبار مصرف ورود به اینترنت بانک، از طریق رمز ایستا که از یکی از شعب بانک دریافت نموده‌اید وارد اینترنت بانک شده و از طریق منوی تنظیمات اینترنت بانک و مطابق با فایل راهنمای برنامه نسبت به فعال‌سازی رمز یکبار مصرف خود اقدام نمایید.

بانک رفاه کارگران

مشتریان بانک رفاه کارگران باید با مراجعه به شعب بانک نسبت به اخذ شماره سریال و شماره فعالسازی نرم‌افزار رمز یکبار مصرف، اقدام نمایند. سپس نرم‌افزار مربوطه را دانلود و طبق راهنمای نصب آن، عمل کنند.

بانک صادرات

بانک صادرات برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف کاربرانش، کد دستوری USSD را در نظر گرفته است. مشتریان بانک صادرات می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۷۱۹* نسبت به فعالسازی رمز پویا اقدام کنند.

بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن، برای فعال سازی رمز پویا، اپلیکیشن برنامک را ارائه داده است و پیشنهاد می‌کند به منظور ارتقای امنيت تراكنش‌های بانكی، در اسرع وقت از طريق سايت نسبت به چگونگی دريافت اپلیکیشن برنامک رمزساز و راهنماي استفاده از رمز پويا در درگاه‌های غيرحضوری اقدام نماييد.

بانک مسکن

بانک مسکن با هدف حفظ حقوق و اطلاعات مشتريانش و همچنین كاهش مخاطرات مرتبط با رمز كارت‌های بانكی، اپلیکیشن رمزنما را رونمایی کرده است.

پست بانک ايران

این بانک، پویا سازی رمز دوم کارت را به دو روش پیشنهاد داده است:

الف ) نصب برنامک رمز ساز یکبارمصرف طراحی شده توسط بانک

ب ) دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک

همه مشتریان به منظور استفاده از هریک از دو روش بالا، باید به شعبه مراجعه نموده و نسبت به تایید شماره همراه خود اقدام کنند.

بانک توسعه تعاون

فعال سازی رمز پویای کارت بانک توسعه تعاون در سامانه های اینترنت بانک و همراه بانک، از طریق لینک زیر انجام می شود:

http://ttbank.ir/PuyaPassword

 بانک گردشگری

مشتریان بانک گردشگری می‌توانند از طریق اینترنت بانک و یا موبایل بانک خود، رمز پویا را فعال کنند. درحال حاضر دریافت رمز پویا کارت فقط از طریق موبایل بانک گردشگری امکان‌پذیر می‌باشد، در غیر این صورت مشتریان باید برای دریافت رمز پویا به شعب بانک مراجعه نمایند.

 بانک قوامين

بانک قوامین (وابسته به بانک سپه) برای تولید رمز دوم پویا، نرم افزار جی بی رمز را معرفی و ارائه کرده است.

 بانک انصار

بانک انصار (وابسته به بانک سپه) برای پویا سازی رمز‌های دوم کارت‌های بانکی، اپلیکیشن «آپان» را برای مشتریانش ارائه داده است.

بانک خاورمیانه

در حال حاضر بانک خاورمیانه ۳ نوع سازوکار رمز پویا را ارائه می‌دهد:

الف) رمز پویا مخصوص رمز دوم کارت

ب) رمز پویا مخصوص تراکنش اینترنت بانک

ج‌) رمز پویا مخصوص ورود به اینترنت‌بانک

 بانک آینده

بانک آینده برای فعالسازی رمز پویا، نرم افزاز رمز یک‌بار مصرف “ریما” را ارائه داده است.

بانک قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه رسالت برای ارائه رمز پویا، موبایل‌بانک را مد نظر قرار داده و برای فعالسازی آن می‌توانید از اینترنت بانک و موبایل بانک استفاده کنید. در صفحه اینترنت بانک وارد حساب خود شده و در آنجا از بخش منوی اصل وارد منوی کارت و سپس منوی کارت من شوید. در این مرحله کارت مورد نظر را انتخاب کرده و روی گزینه عملیات مربوط به آن کلیک کنید. در پنجره کوچکی که باز می‌شود گزینه مدیریت نوع رمز دوم را انتخاب و در صفحه آخر درخواست صدور رمز دوم یک بار مصرف را تایید کنید.

مزایای فعالسازی رمزپویا
یکی از مزایای رمز عبور برای پیشگیری از کلاه برداری است.

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دانید ما ملزم به فعالسازی رمز پویا هستیم و چه بهتر که از اپلیکیشن‌های رمزساز استفاده کنیم تا بدون دردسر و تلف کردن زمانِ بیشتر، در هر عملیات بانکی اینترنتی، رمز پویای خود را فقط در عرض چند ثانیه پیدا کنیم.

رمز پویا معایب و مزایایی دارد که همه ما از آن آگاه هستیم. بزرگترین عیب رمز پویا، این است که سرعت پرداخت‌های اینترنتی را کندتر کرده و باعث آسیب رسیدن به کسب و کارهایی کوچکی که پرداخت اینترنتی دارند، می‌شود ولی برای کسب و کارهای بزرگ، آسیب چندانی وارد نمی‌کند ولی نقطه مثبت و هدف اصلی، بالا بردن امنیت کارت بانکی‌های ما است تا بتوانیم با اطمینان خاطر عملیات پرداخت اینترنتی خود را انجام دهیم و از پولشویی و فیشنیگ جلوگیری گردد. به هر حال از 15 دی ماه، ملزم به فعالسازی رمز پویا هستیم!

معایب رمزپویا
معایب رمزپویا که مخاطبان بانک را به درد سر انداخته.

به طور کلی، فعالسازی رمز پویا از بانک‌هایی که اپلیکیشن دارند، راحت‌تر است ولی بانک‌هایی که از کد USSD برای فعالسازی رمز پویا استفاده می‌کنند، با مشکل مواجه خواهند شد.

می‌خواهیم بدانیم که در حالت کلی فعالسازی رمزپویای کدام بانک‌ها راحت و کدام سخت است؟!

فعالسازی رمز پویا از بانک‌های گردشگری، پاسارگاد، رسالت بسیار راحت بوده، در مقابل، فعالسازی رمز پویا از طریق بانک‌های ملت، سامان، تجارت، پارسیان، صادرات، ملی، بانک شهر، رفاه کارگران، انصار، دی، سرمایه سخت می‌باشند!

این مقاله با عنوان ” آشنایی با ترفندهای ساده فعالسازی رمز پویا از همه بانک‌ها ” به صورت اختصاصی، برای وبلاگ زینسی گردآوری شده است. ممنون که همراه ما بودید.

امتیاز شما به این مقاله

‫15 دیدگاه ها

  1. فعالسازی رمز پویا بانک ملی که راحته ، البته من از طریق اس ام اس فعال کردم شاید شما منظورتون اپلییکشن رمز پویا بانک ملی باشه.

  2. سلام ممنون از مطلبتون فکر میکنم فعال کردن رمز پویا با اس ام اس راحت‌ترین روش باشه فقط بعضا کمی دیر میاد

  3. اولش چقدر استرس گرفته بودیم برای فعال سازی رمز پویا الان میبینم خیلیم آسونه.

  4. نحوه فعالسازی رمزپویا برای همه بانک‌ها تقریبا آسونه فقط نمیدونم بعضی وقتا چرا رمز ارسال نمیشه ?

  5. نحوه فعالسازی رمزپویا آسونه من از رمزنت استفاده میکنممممم راضی خیلی آسونه.

  6. من از رمزنت استفاده میکنم و از نحوه فعالسازی رمزپویا ی این برنامه رضایت کامل دارم. توصیه میکنم

  7. نحوه فعالسازی رمزپویا راحت بود برخلاف تصورمون خیلی هم بهتر شده ولی بازم پول سرقت میشه

  8. فعال سازی رمز پویا از طریق پیامک آسون ترین راه هست. قبلا از اپلیکیشن استفاده میکردم سخت بود برام.

  9. پاسخ به رضا
    رضای عزیز ممنون از درج تجربه تون در مورد نحوه فعالسازی رمزپویا .

  10. فعالسازی رمزپویا خیلی آسونه فقط حتما باید به عابر بانک مراجعه کنیم و تموم. اولش سخت میومد الان روتین شده

  11. در پاسخ به نیلوفر
    بله نیلوفر عزیز. الان دیگه برامون عادی شده استفاده از رمز پویا.

  12. در پاسخ به مهری هاشمی
    امکانش هست مهری عزیز. بعضی بانکا امکان فعالسازی رمز پویا رو به صورت آنلاین فراهم کردن. سامانه بام بانک ملی این امکان رو داره.

  13. فعالسازی رمزپویا خیلی آسونه یه عابر بانک میخواد و یه گوشی. من از اپ دریافت میکنم رمز این روشم آسونه هیج پیچیدگی نداره.

  14. در پاسخ به سیامک
    سیامک عزیز ممنون که نظرتون رو در مورد فعالسازی رمزپویا بیان کردین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا