ارز دیجیتال

رمز ارز(Cryptocurrency) از چیستی تا کیف پول

رمز ارز (Cryptocurrency) یا بیت کوین در دنیای دیجیتالی امروز مفهومی است که کسی را پیدا نمی‌کنید اسم آن را نشنیده باشد . اما احتمال اینکه در مورد این ارزهای دیجیتالی اطلاعات زیادی داشته باشید، کم است. اگر در مورد دنیای جذاب ارزهای دیجیتالی کنجکاو هستید، متن پیش رو را از دست ندهید. هر آنچه در این مورد شنیده‌اید را کنار بگذارید و با ما همراه شوید. در انتهای این متن همه آنچه که باید برای ورود به این عرصه بلد باشید را می‌دانید.

فهرست مطالب نمایش عناوین

رمز ارز چیست؟

ارز رمزنگاری شده همان ارزهای دیجیتال یا مجازی است که با به شکل قوی رمزنگاری شده‌اند. از این رو می‌توان ادعا کرد که تقریب هک کردن در انتقال این ارزها غیرممکن باشد. با این ارز دیجیتالی می‌توان برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد.
در واقع این ارزها نوعی پول هستند که امکان مبادله آن‌ها به‌صورت آنلاین با کالا و خدمات وجود دارد.

رمز ارز چیست؟
مفهوم رمز ارز برای کار کردن در این حوزه امری حیاتی است.

این روزها بسیاری از شرکت‌ها را مشاهده می‌کنیم که ارزهای دیجیتالی مخصوص به خود را منتشر کرده‌اند؛ اغلب این ارزها را با نام توکن (Token) می‌شناسند. این توکن‌ها برای خرید کالاها یا استفاده از خدماتی که آن شرکت‌ها ارائه می‌دهند، استفاده می‌شود. به این ترتیب شما برای دسترسی به خدمات یا کالاها نیاز به مبادله ارز واقعی با ارزهای رمزنگاری شده دارید.

رمز ارز دریچه‌ای جدید در اقتصاد

این ارزها با فناوری به نام بلاکچین کار می‌کنند. این فناوری غیرمتمرکز در بسیاری از رایانه‌ها گسترش یافته است و تراکنش‌ها را مدیریت و ثبت می‌کند. ویژگی بارز این ارزها این است که عموماً توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی‌شود؛ به این ترتیب از نظر تئوری از دخالت یا دستکاری دولت مصون هستند.

رمز ارز دریچه جدید اقتصادی
رمز ارز از نظر اقتصادی یک دریچه است که خرید و فروش را راحت می کند.

ارز رمزنگاری شده نوعی دارای دیجیتالی به حساب می‌آید. اما این دارایی به شکل پول‌های معمولی در کیف پول شما نیست؛ رمزارزها مبتنی بر شبکه‌ای است که در تعداد زیادی از رایانه‌ها توزیع شده‌اند. همین ساختار غیرمتمرکز است که اجازه می‌دهد که این ارزهای دیجیتالی خارج از کنترل دولت‌ها و مقامات مرکزی به فعالیت خود ادامه دهند.

نگاهی به کلمه رمز ارز

این کلمه در انگلیسی از تکنیک‌های رمزگذاری گرفته شده است. از این رو معنا آن نشان می‌دهد که ایمن‌سازی شبکه در این مورد به چه اندازه اهمیت دارد. کلمه “crypto” در واقع به الگوریتم‌های مختلف رمزنگاری و تکنیک‌های آن در محافظت از ورودی‌ها اشاره دارد.

اگرچه این روزها بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری با رمز ارزها هستند؛ اما در نقطه مقابل همچنان افرادی وجود دارند که به دلایل متعددی از این ارزهای دیجیتالی انتقاد می‌کنند. به‌عنوان مثال، برخی از این افراد معتقد هستند که زیرساخت‌های زیربنایی این ارزها آسیب‌پذیر است. همچنین از این ارزها در فعالیت‌های غیرقانونی و نوسانات نرخ ارز نیز استفاده می‌شود.

ریشه کلمه رمز ارز
برای استفاده بهتر از رمز ارز باید بهتر ریشه آن را بشناسید.

البته این بدان معنا نیست که هیچ نکته مثبتی در این نوع از ارزها وجود ندارد. ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده به دلایل زیر مورد ستایش قرار گرفته‌اند:
امکان جابجایی آن‌ها
تقسیم‌پذیری
مقاومت در برابر تورم
شفافیت

مبدا رمز ارزهای امروزی

داستان ارزهای دیجیتال امروزی با فردی به نام David Chaum آغاز می‌شود. او در سال 1983 در آمریکا سیستمی تئوری ارائه داد که دوازده سال بعد با نام eCash در شرکت DigiCash توسط خود وی به مرحله اجرا درآمد. در این تئوری انتقال پول میان دو فرد در فضایی امن و غیرقابل ردگیری انجام می‌شد.

این اولین باری بود که حرف از رمز ارز به میان می‌آمد. اما از آن جایی که مانند رمز ارزهای امروزی کنترل غیرمتمرکز نداشت، عملکرد آن بسیار شبیه به بانک‌ها بود. همین امر سبب شد که دیگر نامی از این شرکت در اواخر دهه نود میلادی در میان نباشد.

پس از آن یکی از همکاران Chaum نیز ارزی با نام BitGold معرفی کرد که بر اساس سیستم بلاکچین کار می‌کرد. اما این ارز نیز هیچگاه معروف نشد.

اولین رمز ارز بیت کوین بود
رمز ارز برای اولین بار در سال 2009 مطرح شد

در نهایت در سال 2009 اولین ارز دیجیتالی مدرن یعنی بیت کوین توسط Satoshi Nakamoto معرفی شد. او نیز به دنبال روش پرداخت جدیدی در سطح بین‌المللی بود؛ با این تفاوت که این پرداخت کامل غیرمتمرکز باشد و هیچ شخص یا مؤسسه ثالثی در آن حضور نداشته باشد.

به دنبال بیت کوین در سال 2010 چند ارز دیجیتالی دیگر مانند Litecoin نیز به بازار معرفی شد. به مرور زمان نیز کمپانی‌های بزرگ پرداخت هزینه با ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین را به رسمیت شناختند و این آغاز راه ارزهای دیجیتالی بود.
اگرچه در ابتدا سرمایه‌گذاران اعتمادی به ارزهای دیجیتالی نداشتند، اما به مرور زمان این ارزهای دیجیتال شناخته شدند. به‌گونه‌ای که این روزها افراد زیادی به استخراج ارزهای دیجیتالی مشغول هستند.

تفاوت رمز ارز با ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتالی همان واحدهای پولی هستند که هیچ ماهیت فیزیکی ندارند. این ارزها تنها در فضای دیجیتال و به‌صورت الکترونیکی مبادله می‌شوند. از این رو ارزهای رمزنگاری شده نیز یک نوع ارز دیجیتال به شمار می‌آیند. اما تفاوت رمز ارزها با ارزهای دیجیتالی در امنیت آن‌ها است. این نوع از ارزهای دیجیتالی با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده امنیت بالایی برای تبادلات شما فراهم می‌کنند.

رمز ارز یا پول نقد؛ کدام یک؟

ظهور ارزهای دیجیتال به‌منظور رفع کمبودهای ارزهای سنتی انجام شد. اما این ارزها هیچ شباهتی به دارایی‌های فیزیکی ما ندارند. اگرچه ارزهای دیجیتال ناملموس و بی ثبات هستند، اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ پرداخت این ارزها را برای پرداخت‌های خود قبول دارند. به همین دلیل است که این روزها ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارند.

رمز ارز جایگزین پول نقد
رمز ارز راه حلی برای رفع کمبودهای پول نقد

رمزارزها را با این 7 ویژگی بشناسید

برای اینکه بتوانید یک رمز ارز را تشخیص دهید، کافی است این 7 ویژگی را در آن‌ها بررسی کنید.

غیرمتمرکز: این ارزهای دیجیتالی سرور متمرکز ندارند؛ از این رو شبکه این ارزها غیرمتمرکز است.

امکان استفاده از نام مستعار: شما برای داشتن ارزهای دیجیتالی هیچ نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی خود ندارید؛ به این صورت با نام مستعار نیز می‌توانید در دنیای ارزهای دیجیتالی معامله کنید.

رمزنگاری شده: مهمترین خصوصیت این ارزهای دیجیتالی این است که هر کاربر با کد ویژه خود تراکنش می‌کند. خاصیت این کد این است که از دسترسی سایر کاربران به اطلاعات آن فرد جلوگیری خواهد کرد.

دیجیتالی: رمز ارزها همان ارزهای دیجیتالی هستند که هیچ موجودیت فیزیکی ندارند.

همتا به همتا: ارزهای رمزنگاری شده را می‌توان به‌صورت آنلاین و بدون حضور هیچ شخص ثالثی از فردی به فرد دیگر انتقال داد.

جهانی: ارزهای رمزنگاری شده را با نام ارزهای بدون مرز نیز می‌شناسند؛ زیرا به آسانی می‌توان آن‌ها را به سراسر جهان انتقال داد.

امکان کنترل ارزها: کاربران بدون نیاز به شخص یا سازمان دیگری به‌صورت مستقیم بر ارزهای خود کنترل کامل دارند.

آشنایی با ارزهای رمزنگاری شده

ارزهای رمزنگاری شده سیستم‌هایی هستند که امکان پرداخت امن آنلاین را برای کاربران فراهم می‌کنند. در واقع در این سیستم‌ها انتقال توکن‌های مجازی به‌طور کامل ایمن هستند. دنیای ارز دیجیتال به اندازه‌ای بزرگ شده است که ارزش کل رمز ارزهای پایه تا آگوست 2021 بیش از 1.8 تریلیون دلار بود. جالب است بدانید که در حدود 46.5 درصد از کل این ارزش متعلق به بیت کوین است.

ارز رمزنگاری شده
بیت کوین یکی از با ارزشترین رمز ارزهای دنیای دیجیتال

اگرچه ارزهای رمزنگاری شده مانند پول هستند، اما دولت آن‌ها را به‌عنوان دارایی در نظر می‌گیرد. از این رو مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها اگر در فروش یا هر معامله‌ای در مورد رمز ارزها سودی کسب کنید، دولت بخشی از آن سود را به‌عنوان مالیات برمی‌دارد.

در قوانین آمریکا نحوه دقیق محاسبه مالیات بر درآمدها به‌عنوان سود سرمایه یا درآمد معمولی بستگی به‌مدت زمانی دارد که مالیات دهندگان این رمزارزها را در اختیار دارند.

انواع رمز ارزها و آلت کوین

اولین ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین، بیت کوین بود که البته همچنان جز محبوب‌ترین و ارزشمندترین ارزهای دیجیتالی به شمار می‌آید. اما این روزها هزاران ارز رمزنگاری شده با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد. در این میان برخی از این ارزهای دیجیتالی کلون یا فوری بیت کوین هستند. این در حالی است که برخی دیگر از آن‌ها ارزهای جدیدی هستند که به‌تازگی ساخته و معرفی شده‌اند.

اگرچه بیت کوین از با ارزش‌ترین ارزهای رمزنگاری شده به شمار می‌آید، اما ارزهای دیجیتال دیگری نیز وجود دارند که به‌منظور رقابت با بیت کوین ایجاد شده‌اند. تمامی این ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین را آلت کوین (Altcoin) می‌نامند.
از آلت کوین‌های معروف به موارد زیر اشاره می‌کنیم:
Peercoin
Litecoin
Namecoin
Cardano
Ethereum
EOS

با ارزش‌ترین آلت کوین‌ها در بازار رمز ارز را بشناسید

این روزها دنیای ارز دیجیتال هر لحظه در حال گسترش است. به‌گونه‌ای که ممکن است همین فردا توکن دیجیتالی جدیدی به بازار معرفی شود. اگرچه بیت کوین همچنان پیشگام دنیای ارزهای دیجیتالی است، اما تحلیلگران آینده بسیاری برخی دیگر از رمز ارزها را نیز بسیار روشن می‌دانند. با ما همراه باشید و با برخی از این آلت کوین‌های با ارزش در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

ارز رمزنگاری دیجیتال
رمز ارز؛ ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده

Ethereum (ETH)

اولین جایگزین بیت کوین اتریوم است که در سال 2015 راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد این رمز ارز خلق مجموعه‌ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است؛ به این صورت که هر کسی در جهان بدون در نظر گرفتن ملیت و قومیت بتواند از این پلتفرم استفاده کنید. در این پلتفرم انتقال‌های شبکه را بدون کنترل یا دخالت شخص ثالثی انجام می‌شود.

برنامه‌های کاربردی در اتریوم روی اتر با در دست داشتن کد رمزنگاری مخصوص پلتفرم آن انجام می‌شوند. این روزها بیشتر کسانی از اتر استفاده می‌کنند که به دنبال توسعه و اجرای برنامه‌های کاربردی در پلتفرم اتریوم هستند. البته این ارز دیجیتال توسط کسانی که قصد خرید سایر دیجیتال را نیز دارند، استفاده می‌شود.

Litecoin (LTC)
لایت کوین در سال 2011 پا به دنیای ارزهای دیجیتال گذاشت. این ارز دیجیتال جز اولین ارزهایی بود که راه بیت کوین را دنبال کرد؛ به همین دلیل است که از این ارز به‌عنوان نقره بیت کوین طلایی یاد می‌کنند. امروز لایت کوین به ششمین رمز ارز بزرگ جهان تبدیل شده است.

اگرچه این ارز شباهت خیلی زیادی به بیت کوین دارد؛ اما نقطه تمایز آن نرخ بلوک سریع آن است. به این ترتیب زمان تایید تراکنش در این پلتفرم بسیار سریع‌تر از بیت کوین است. این روزها لایت کوین در میان بسیاری از تاجران اعتبار دارد.

رمز ارز با ارزش
آلت کوین‌ها از رمز ارزهای با ارزش در بازار

Cardano (ADA)

این ارز دیجیتال توسط یکی از پنج بنیان‌گذار اولیه اتریوم به نام چارلز هاسکینسون بنیانگذاری شده است. اساس این ارز دیجیتال بلاکچین است که محققان زیادی روی آن کار کرده‌اند. با توجه به تحقیقات دقیق پشت این ارز دیجیتال کاردانو تبدیل به یکی از برجسته‌ترین رمز ارزها شده است.

به این ارز دیجیتال لقب قاتل اتریوم را داده‌اند. تنها دلیل این امر نیز توانایی بالای بلاکچین آن است. جالب است بدانید که کاردانو هنوز در مراحل اولیه خود است و از نظر کاربردهای مالی غیرمتمرکز راه زیادی در پیش دارد؛ در حالی که اتریوم به مدل اجماع اثبات سهام نیز دست پیدا کرده است.

Polkadot (DOT)

پولکادوت یک ارز دیجیتالی منحصر به فرد است که هدف آن ایجاد همکاری میان سایر بلاکچین‌ها است. این رمز ارز نیز توسط یکی از بنیانگذاران اصلی پروژه اتریوم به نام Gavin Wood ایجاد شد.

این ارز دیجیتال به سیستم‌ها اجازه می‌دهد که با یکدیگر زیر یک سقف کار کنند. جز اصلی این رمز ارز که امکان همکاری شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند، زنجیره رله است.

تفاوت پولکادوت و اتریوم در این است که توسعه دهندگان به‌جای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز در پولکادوت می‌توانند بلاکچین مخصوص خود را ایجاد کنند. نکته قابل توجه این است که توسعه دهندگان می‌توانند در این مسیر از امنیت زنجیره پولکادوت بهره ببرند.

Bitcoin Cash (BCH)

بیت کوین کش یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین هارد فورک‌های بیت کوین اصلی است که از جایگاه بسیار مهمی نیز در تاریخ آلت کوین‌ها برخوردار است.

این فوری در آگوست سال 2017 به دنبال اختلاف نظر در مورد مقیاس‌پذیری به دنیای ارزهای دیجیتالی معرفی شد.
تفاوت این ارز دیجیتال با بیت کوین در اندازه بلوک‌ها است. اندازه بلوک‌ها در بیت کوین محدودیت یک مگابایتی دارند؛ این در حالی است که در بیت کوین کش این محدودیت به 8 مگابایت افزایش یافته است. همین مورد سبب می‌شود که بلوک‌های بزرگتر شده و تعداد تراکنش‌های بیشتری را در خود جای دهند. به این ترتیب سرعت تراکنش‌ها نیز افزایش می‌یابد.

البته این تنها تغییرات بیت کوین کش نسبت به بیت کوین نیست؛ این رمز ارز پروتکل Segregated Witness را حذف کرده است.

بیت کوین کش
بیت کوین کش از رمز ارزهای آلت کوین

Stellar (XLM)
استلار یک شبکه بلاکچین باز است که با ارائه راه حل‌های سازمانی با هدف انجام معاملات بزرگ طراحی شده است. این شبکه توسط Jed McCaleb یکی از اعضای مؤسس آزمایشگاه Ripple ایجاد شد.

معمولاً معاملات بزرگ میان بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندین روز طول می‌کشند. این در حالی است که در برخی از موارد حتی این معاملات چندین واسطه را نیز در برمی‌گیرند که در نهایت هزینه زیادی را برای کاربران به دنبال دارند. اما با استلار انجام این معاملات به آسانی آب خوردن خواهد بود.

البته این ارز دیجیتال یک بلاکچین باز است که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. واحد پول اصلی استلار Lumens (XLM) است که کاربران با در اختیار داشتن آن می‌توانند در شبکه معاملات خود را انجام دهند.

Chainlink

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که شکاف‌های بین قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای اتریوم و داده‌های خارج از آن را پر می‌کند. بلاکچین‌ها نمی‌توانند به برنامه‌های خارجی متصل بشوند. اینجا است که چین بلاک مانند یک معجزه غیرمتمرکز ظاهر می‌شود و به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد که با داده‌های خارجی ارتباط برقرار کند. به این ترتیب قراردادهایی را که بر اساس داده‌هایی است که اتریوم نمی‌تواند به آن‌ها متصل شود، با کمک چین لینک ردیابی شده و وارد قرارداد هوشمند می‌شود.

Binance Coin (BNB)

فایننس کوین یک ارز دیجیتال است روشی جهت پرداخت هزینه‌های مربوط به تجارت در صرافی Binance است. کسانی که از توکن برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند، می‌توانند در این پلتفرم با تخفیف معامله کنند.

صرافی بایننس توسط Changpeng Zhao تأسیس شد و امروز یکی از پرکاربردترین صرافی‌های جهان بر اساس حجم معاملات است.

Tether (USDT)

یکی از اولین و محبوب‌ترین گروه‌های رمز ارز که به استیبل کوین نیز معروف شد، تتر بود. تتر در سال 2014 خود را به‌عنوان یک پلتفرم مجهز به بلاکچین به‌منظور تسهیل استفاده از ارزهای فیات به شیوه دیجیتالی به بازار معرفی کرد.

هدف از این ارزهای دیجیتالی اتصال بازار به مرجعی خارجی است که نوسانات را کاهش دهد. همه ما می‌دانیم که اکثر ارزهای اصلی مانند بیت کوین نوسانات زیادی را پشت سرگذاشته‌اند. در این زمان تتر و سایر استیبل کوین‌ها سعی می‌کنند که نوسانات قیمت را برطرف کنند. به این ترتیب می‌توانند توجه کاربران محتاط را نیز به خود جلب کنند.
قیمت تتر به دلار آمریکا وابسته است. این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد که رمز ارزها را به دلار تبدیل کنند.

Monero (XMR)

مونرو یک رمز ارز امن، خصوصی و غیر قابل ردیابی است. این ارز دیجیتال در ماه آوریل سال 2014 راه‌اندازی شد و در زمان کوتاهی توجه بسیاری از رمزنگاران را به خود جلب کرد.

این ارز دیجیتال با تمرکز بر مقیاس‌پذیری راه‌اندازی شد. در نهایت با استفاده از تکنیک خاصی به نام امضای حلقه حریم خصوصی کاملی برای کاربران به وجود آورد.

بلاکچین چیست؟

این کلمه از دو بخش block به معنای بلوک و chain به معنای زنجیره تشکیل شده است. به این ترتیب بلاکچین زنجیره‌ای از بلوک‌های به هم متصل شده است.

بلاکچین چیست
بلاکچین زنجیره‌ای از بلوک‌های به هم متصل شده

روی هر بلوک اطلاعات مشخصی در مورد تراکنش‌ها ثبت می‌شود که به بلوک قبلی و بعدی متصل است. این اطلاعات برای ثبت شدن روی بلوک باید تایید 51 درصد از اعضای بلاکچین را داشته باشند. در غیر این صورت اطلاعات روی بلوک‌ها ثبت نخواهد شد.

حال اگر فردی به دنبال تغییر اطلاعات یک بلوک باشد، این اقدام تمام اعضای بلاکچین قابل مشاهده خواهد بود. در غیر این صورت اعضا تراکنش را تایید نکرده و در این صورت اطلاعات روی بلوک ثبت نخواهد شد.

توجه داشته باشید که بلاکچین تحت مدیریت و کنترل هیچ فرد خاصی نیست و از این رو یک پایگاه تمام غیرمتمرکز به شمار می‌آید.

نگاهی به کاربرد و عملکرد بلاکچین در سیستم ارزهای دیجیتال

بلاکچین جز اساسی بسیاری از رمز ارزها به شمار می‌آید. این روش سازمانی به‌منظور اطمینان از یکپارچگی داده‌های معاملاتی به وجود آمدند.

البته بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که بلاکچین و فناوری مربوط به آن در بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوقی تأثیر منفی گذاشته و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند.

محوریت جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر رمز ارزها فناوری بلاکچین است. از این فناوری به‌منظور حفظ دفتر کل معاملات انجام شده استفاده می‌کنند. بنابراین به جرأت می‌توان گفت که ساختارهای داده‌ای موجود در این دفتر کامل امن هستند.
همچنین نسخه‌ای کامل از این معاملات توسط کل شبکه نگهدای می‌شود. همین امر جعل تاریخ معاملات را تا حدود زیادی غیر ممکن می‌کند. در نهایت مهمترین نکته‌ای که جذابیت این فناوری را در نظر کاربران تا حدود زیادی بالا می‌برد، این است که هیچ مرکز، دولت یا حتی شرکتی وجود ندارد که به وجوه شما یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

این فناوری نه تنها پردازش پرداخت‌ها را برای کاربران ارز دیجیتال آسان می‌کند، بلکه هزینه‌های تراکنش را نیز تا حدود زیادی برای آن‌ها پایین می‌آورد.

مزایا و معایب رمز ارزها

طبیعی است که برای ورود به این عرصه تمام جنبه‌های این دنیای دیجیتالی را بررسی کنید. در این صورت حتماً به دنبال مزایا و معایب درآمدزایی با ارزهای دیجیتال خواهید بود. ما این کار را در ادامه برای شما آسان کرده‌ایم.

 

 

مزایا

یکی از مهمترین مزایای رمز ارزها این است که ادعا دارند انتقال وجوه مستقیم میان دو طرف آسان خواهد شد. همچنین وعده می‌دهند که در روند انتقال هیچ نیازی به شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری نیست.

 

در عوض این انتقال‌ها با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و حتی اشکال مختلف سیستم‌های تشویقی مانند اثبات کار یا اثبات سهام تضمین می‌شوند.

در سیستم‌های رمزگذاری شده مدرن کیف پول کاربر یا حتی آدرس حساب کاربر دارای کلید عمومی است. این در حالی است که کلید خصوصی تنها برای مالک آن شناخته شده خواهد بود؛ از این رو برای امضای معاملات از آن استفاده می‌شود.
از دیگر مزایای رمز ارزها به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • انتقال وجوه با حداقل هزینه پردازش تکمیل می‌شود
  • دیگر نیازی نیست که کاربران هزینه‌های سنگین بانک‌ها و مؤسسات مالی به‌منظور انجام تراکنش‌های مالی خود پرداخت کنند.

معایب

ماهیت نیمه ناشناس معاملات سبب شده است که معاملات رمز ارزها موقعیت خوبی برای فعالیت‌های غیرقانونی باشد. فعالیت‌هایی مانند پولشویی و فرار مالیاتی مواردی هستند که در این مورد دیده شده‌اند. با این حال همچنان طرفداران ارزهای رمزنگاری شده دلایل زیادی برای علاقه به این نوع سرمایه‌گذاری دارند.

معمولاً این افراد ناشناس بودن خود را بسیار ارزشمند می‌دانند. از دیگر فاکتورهایی که طرفداران ارزهای دیجیتالی به آن اهمیت می‌دهند، حفظ حریم خصوصی به‌خصوص در برابر دولت‌های سرکوبگر است. البته نکته جالب توجه این است که حریم خصوصی در برخی از رمز ارزها بیش از سایر آن‌ها دیده می‌شود.

به‌عنوان مثال، بیت کوین در انجام فعالیت‌های غیرقانونی آنلاین گزینه خوبی به شمار نمی‌آید. تنها دلیل این امر این است که مقامات با تجزیه و تحلیل قانونی بلاکچین به آسانی می‌توانند مجرمان را شناسایی کرده و برای دستگیری آن‌ها به‌صورت قانونی اقدام کنند.

البته کوین‌های دیگری وجود دارد که ردیابی آن‌ها دشوارتر از بیت کوین است؛ به‌عنوان مثال، Monero، Dash یا ZCash.

اپلیکیشن ارز دیجیتال دنیا 

انواع کیف پول‌ها

این روزها برخی از رمز ارزها مانند بیت کوین با دلار آمریکا قابل خرید هستند. این در حالی است که برای خرید برخی از ارزهای دیجیتالی نیاز به بیت کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده خواهید داشت.

اما مهمترین مسئله این است که شما برای خرید ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده به کیف پول (wallet) در اپلیکیشن‌های آنلاین نیاز دارید. به این ترتیب ارز خریداری شده توسط شما در این اپ‌ها ثبت می‌شوند.

اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم، ارزهای دیجیتالی فرم فیزیکی ندارند؛ از این رو نمی‌توان آن‌ها را مانند ارزهای واقعی و سنتی در جایی ذخیره کرد. این ارزها تنها در کیف پول مجازی در اپلیکیشن‌های مخصوص نگهداری می‌شوند که تنها با کلید خصوصی (Private Key) اجازه دسترسی به ان‌ها داده می‌شود. این شما هستید که با ذخیره کلید خصوصی خود در جایی امن ذخیره کنید. با در دست داشتن کلید خصوصی و عمومی (Public key) اجازه تراکنش‌های ارزهای دیجیتالی برای ما فراهم می‌شود.

نکته قابل توجه این است که کیف پول‌های ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. در نهایت این شما هستید که با مقایسه این کیف پول‌ها و آگاهی از مزایا و معایب هر کدام یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید.

کیف پول کاغذی

کی پل‌های کاغذی یک برگه کاغذ هستند که آدرس عمومی دریافت ارز دیجیتال به همراه کلید خصوصی کیف پول شما روی آن درج شده است. معمولاً کلیدهای عمومی و خصوصی روی این برگه به شکل QR-code هستن که با اسکن آن‌ها تراکنش به آسان‌ترین و سریع‌ترین روش انجام می‌شود. این نوع کیف پول برای نگهداری طولانی مدت ارزهای دیجیتالی گزینه مناسبی به شمار می‌آیند. اما اگر تراکنش‌های شما در بازار ارزهای دیجیتال زیاد است، توصیه می‌کنیم که از کیف پول‌های دیگری استفاده کنید. سایت‌های زیر برای ایجاد کیف پول کاغذی به شما کمک می‌کند:
bitaddress
bitcoinpaperwallet

مزایا
  • عدم ذخیره‌سازی کلیدها در فضای دیجیتال و آنلاین
  • کاهش خطر هک شدن
  • کاهش خطر به سرقت رفتن کلید خصوصی
معایب

با در دست داشتن این کاغذ امکان خالی کردن موجودی ارز دیجیتال برای هر کسی وجود دارد.
امکان دزدیده شدن، از بین رفتن یا حتی گم شدن این کاغذ وجود دارد.

کیف پول موبایلی

اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید با نصب آن‌ها روی گوشی کلید خصوصی خود را درون آن ذخیره کنید. از قابلیت‌های دیگر این اپلیکیشن‌ها امکان انتقال رمز ارزها است. این کیف پول برای کسانی که روزانه مشغول تراکنش‌های ارز دیجیتال هستند، گزینه ایده‌آلی به نظر می‌رسد.

کیف پول موبایلی

 

از جمله این کیف پول‌ها به موارد زیر اشاره می‌کنیم:
Trust wallet
Coinomi
Atomic Wallet

مزایا
  1. دسترسی آسان
  2. سادگی کار با آن

معایب

  1. احتمال بالای هک شدن آن‌ها
  2. امکان دزدیده شدن گوشی و دسترسی شخص دیگر به کیف پول شما

کیف پول آنلاین تحت وب

در این کیف پول‌ها کلید خصوصی شما روی یک سرور همیشه آنلاین توسط یک شرکت نگهداری و کنترل می‌شود.

مزایا
  1. پول قابلیت اتصال به کیف موبایل یا دسکتاپ
  2. امکان دسترسی به مبالغ ارز
  3. انجام تراکنش‌های از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت
معایب
  1. امکان دسترسی شرکت پشتیبان به کلید خصوصی شما
  2. احتمال وجود صرافی‌های کلاهبردار در تراکنش‌ها با این کیف پول
  3. پایین بودن سطح اطمینان
  4. بالا بودن احتمال هک شدن

کیف پول دسکتاپ

این کیف پول‌ها نرم افزارهایی هستند که امکان نصب آن‌ها روی PC یا لپ تاپ وجود دارد. در این کیف پول کلید خصوصی روی هارد درایو کامپیوتر نگهداری می‌شود. از این رو تنها شما به کیف پول خود دسترسی دارید و هیچ شخص دیگری دسترسی به آن را ندارد.

کیف پول رمز ارز دسکتاپ
کیف پول رمز ارز دسکتاپ

انواع مختلفی از این کیف پول وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • Atomic wallet
  • نسخه دسکتاپ Coinomi
مزایا
  1. امنیت بالا
  2. عدم دسترسی هیچ شخص یا سرور دیگری به کلید خصوصی شما
معایب
  1. احتمال هک شدن کلید خصوصی

کیف پول سخت افزاری

در این کیف پول بسیار امن کلید خصوصی شما در یک دستگاه سخت افزاری نگهداری می‌شود. در صورتی که این والت از تولیدکننده اصلی و معتبری تهیه شود، یکی از امن‌ترین فضاها برای نگهداری رمز ارز است. بهترین والت‌های سخت افزاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • Cool wallet
  • Ledger Nano S wallet
  • TREZOR
  • KeepKey
  • Ballet Hardware Wallet
مزایا
  1. امنیت بسیار بالا
  2. عدم وجود هیچ گزارشی مبنی بر دزدیده شدن ارزها در این کیف پول
  3. این والت‌ها در برابر ویروس‌های کامپیوتری مصون هستند

معایب

  1. برای انتقال وجه باید آن‌ها را وارد یک والت نرم افزاری کرد

استخراج رمز ارز چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده تنها در دنیای دیجیتال وجود دارند؛ به همین دلیل است که تمام فرآیند ایجاد تا توزیع آن‌ها به‌صورت الکترونیکی تکمیل می‌شود. اما در این میان مهمترین بخش فرآیند استخراج ارزهای رمزنگاری شده است که آن را با اصطلاح Cryptocurrency Mining می‌شناسند.

استخراج رمز ارز
استخراج رمز ارز

کسانی که به استخراج ارز می‌پردازند، را با نام ماینر Miner خطاب می‌کنند. این افراد به‌صورت مداوم در حال حل مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از نرم افزارها هستند. اما چه نیازی به حل این محاسبات پیچیده است؟

هر تراکنشی که در دنیای ارز دیجیتال رخ می‌دهد در بلوک‌ها جمع می‌شوند. حال این بلوک‌ها باید به زنجیره بلوک‌های دیگر اضافه شوند. این کار را باید ماینر با انجام محاسبات ریاضی پیچیده انجام دهد. در نهایت به‌دلیل کار با ارزهای رمزنگاری شده هر سیستمی که این پازل پیچیده را حل کند، پاداش می‌گیرد.

در نتیجه روند استخراج به این صورت است که ابتدا یک تراکنش در شبکه تایید شده و سپس به بلاکچین ارسال می‌شود. به گزارش سایت Blockchain.info هر بلوکی می‌تواند هزاران تراکنش را در خود جای دهد. اما تعداد تراکنش‌ها در هر بلوک متفاوت است؛ زیرا هر ارز رمزنگاری شده دارای بلوکی با اندازه و سرعت تراکنش متفاوت است.

با توجه به‌اندازه هر بلوک تعداد تراکنش‌ها قابل اعتبارسنجی در آن‌ها متفاوت است. به این صورت بلوک‌های بزرگتر نیاز به محاسباتی با قدرت بیشتر دارند. از این روزمان بیشتری برای استخراج آن‌ها نیز نیاز است.

بنابراین به‌طور خلاصه باید بگوییم که استخراج ارز فرآیندی جهت تایید تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در دفتر کل توزیع و استخراج است. این فرآیند کمک می‌کند که سیستم بلاکچین به‌صورت غیرمتمرکز به فعالیت خود ادامه دهد. در

نتیجه می‌توان گفت که امنیت سیستم بلاکچین به این صورت تامین می‌شود.

سودآوری استخراج ارز

در سراسر جهان افراد زیادی به استخراج ارزهای دیجیتالی مشغول هستند، اما سوال اصلی این است که درآمد آن‌ها به چه صورت است؟

این افراد از ابزارهای متنوع استفاده می‌کنند که بتوانند رمزارزهای زیادی را استخراج کنند. سپس با فروش این ارزها به سود و درآمد مورد نظر خود خواهند رسید.

در فرآیند ماینینگ با دو نوع مهم استخراج مواجه می‌شویم؛ اثبات کار PoS و اثبات سهام PoW. در استخراج به روش PoW ماینرها به محاسبات زیادی نیاز دارند. این در حالی است که فرآیند استخراج در روش PoS با انرژی کمتری انجام می‌شود. از این رو این فرآیند مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. البته اگر شما مراحل استخراج ارزهای دیجیتال را بخوبی بلد باشید، این کار برای شما به آسانی آب خوردن خواهد بود.

رمز ارز سود آور
سودآوری رمز ارز

چگونه ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

اگر شما نیز به دنبال کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستید، حتماً اولین راهی که به نظر شما می‌رسد، استخراج ارز است. اما انجام این کار به آسانی گفتن آن نیست؛ با ما همراه باشید و مراحل انجام این کار را بشناسید.

10 روش کسب درآمد از رمز ارزها 

5 نرم افزار ترید ارز دیجیتال را اینجا ببینید.

گام اول؛ خرید رایانه با سخت افزار مناسب

اگر می‌خواهید که با کامپیوترهای معمولی سراغ استخراج ارزهای دیجیتال بروید، باید بدانید که همان اول کار پشیمان خواهید شد. کامپیوترهای معمولی قدرت پردازش پایینی دارند؛ از این رو قادر به استخراج بلوک‌های رمز ارز نخواهند بود. به همین دلیل است که کامپیوترهای استخراج ارزها دارای GPU و ASIC قدرتمندی هستند.

گام دوم؛ راه‌اندازی سیستم خنک کننده

از آن جایی که سخت افزار سیستم شما در طول فرآیند استخراج به‌طور مداوم کار می‌کند، طبیعی است که گرمای زیادی را آزاد کند. از این رو مهم است که به دنبال راهی برای خنک کردن سیستم خود باشید.

گام سوم؛ کیف پول انتخاب کنید

اولین قدم جدی شما در این مسیر انتخاب کیف پول است. باید جایی باشد که پاداش‌های دریافتی به‌واسطه استخراج رمز ارز در آن ریخته شود.

گام چهارم؛ دانلود نرم افزار ماینینگ

نرم افزارهای مختلفی به‌منظور استخراج ارزهای رمزنگاری شده وجود دارند، اما تمام آن‌ها معتبر و قانونی نیستند. بنابراین به دنبال نرم افزاری معتبر باشید که به سخت افزار خود وصل کنید.

گام پنجم؛ به استخر ماینینگ بپیوندید

استخراج رمز ارز تنها زمانی سودآور است که ارز جدید باشد. هرچه استخراج ارز دشوارتر باشد، شانس شما برای سوددهی نیز پایین‌تر خواهد بود.

شما با انجام این گام‌های ساده به یک ماینر ارز دیجیتال تبدیل می‌شود. اما آنچه که اهمیت دارد، این است که هزینه‌هایی که بابت استخراج پرداخت می‌کنید، در مقایسه با درآمدی که به‌دست می‌آورید، سودی برای شما خواهد داشت یا خیر؟

چرا استخراج ارز سودآور است؟

به‌طور کلی استخراج ارزهای دیجیتال علاوه بر هزینه‌های بالا کار پردردسری نیز محسوب می‌شود. اما برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذابیت دارد؛ زیرا ماینرها در ازای این کار ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

سود آوری رمز ارز
سودآوری استخراج رمز ارز

البته باید این نکته را نیز به یاد داشته باشید که استخراج تنها راه به‌دست آوردن ارزهای دیجیتال نیست. شما می‌توانید در صرافی‌های ارزهای دیجیتال با پول فیات یا همان پول نقد ارز دیجیتال خریداری کنید. راه دیگری نیز برای دریافت ارزهای دیجیتال وجود دارد و آن کمک به تبلیغات ارزهای دیجیتال در سایت‌های مختلف است.

در نهایت تمامی این راه‌ها برای شما ارزهای دیجیتال ارزشمند به همراه دارد که با آن‌ها می‌توانید سرمایه‌گذاری عالی داشته باشید.

اصطلاحاتی که باید در مورد رمز ارزها بدانید

دنیای ارز دیجیتال پر از اصطلاحات تخصصی است که بدون شناخت و آگاهی از آن‌ها نمی‌توانید در این مسیر کسب درآمد کنید. با ما همراه باشید و با برخی از این اصطلاحات آشنا شوید.

بلوک یا Block

زمانی که در دنیای ارز دیجیتال به تراکنش می‌پردازید، اطلاعات مربوط به آخرین تراکنش‌های شما به‌صورت مداوم در بلوک‌ها ثبت می‌شود. به‌طور کلی بلوک‌ها به‌صورت زنجیروار به یکدیگر وصل شده‌اند و دفتری غیرمتمرکز به نام بلاکچین تشکیل می‌دهند. پیش از آنکه هر کدام از این بلوک‌ها به بلاکچین اضافه شوند، باید توسط ماینرها تایید شوند.

سرعت تراکنش (transaction speed)

در دنیای ارز دیجیتال انتقال ارز از کیف پول فرد A به فرد B به زمان نیاز دارد. این زمان را سرعت تراکنش می‌نامند. سرعت تراکنش‌ها با عوامل مختلفی تعیین می‌شود. البته گاهی سرعت تراکنش را با میزان تراکنش‌ها در ثانیه نیز تعریف می‌کنند.

استخر استخراج (Mining pool)

به گروهی از ماینرها که قدرت محاسباتی خود را در جهت استخراج رمز ارز با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، استخر ماینینگ گفته می‌شود. سودی که از استخراج این ارزها به‌دست می‌اید، طبق قوانین تعیین شده بین اعضای این گروه تقسیم خواهد شد. برخی از استخرهای معروف شامل AntPool و SlushPool می‌شود.

دستگاه ماینینگ

استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به سخت افزارهای قدرتمند دارد. این روزها دستگاه‌هایی به این منظور در بازار به فروش می‌رسند. نمونه‌ای از این دستگاه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • Antminer S17 Pro
  • EBIT E12+
  • Terminator T3
  • فورک (Fork)
استخراج رمز ارز با فورک
فورک رمز ارز چیست؟

فورک در دنیای ارزهای دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که توسعه دهندگان و ماینرهای یک ارز دیجیتال با اختلاف نظر مواجه می‌شوند. گاهی در این زمان که جناح‌های مختلف نمی‌توانند به توافق برسند، ارز دیجیتال تقسیم می‌شود.

در این صورت زنجیره اصلی به کد اصلی خود وفادار می‌ماند، در حالی که زنجیره جدید به‌عنوان نسخه جدیدی از سکه قبلی شروع به کار می‌کند. آغاز کار زنجیره جدید تغییر در کد زنجیره اصلی است که از آن به‌عنوان فورک نام می‌برند.

نگاهی به برخی از انتقادهای وارد شده به رمزارزها

بازار ارز دیجیتالی نیز مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها از نگاه منتقدان در امان نمانده است. در این بازار قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. از این رو نرخ مبادله ارزهای رمزنگاری شده با ارزهای دیگر ممکن است دائم در نوسان باشد. تنها دلیل این امر نیز طراحی ارزهای دیجیتالی دیگر است. این موضوع یکی از مواردی است که بسیاری آن را نقطه منفی این بازار سرمایه‌گذاری می‌دانند.

بیت کوین مثال خوبی برای این مورد است؛ زیرا جهش‌های سریع زیادی را تجربه کرده است. گاهی حتی این ارز دیجیتال با سقوط ناگهانی خود بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. به‌عنوان مثال، این ارز دیجیتال در دسامبر سال 2017 تا مرز 17.738 دلار به ازای هر بیت کوین صعود کرد. این در حالی است که در ماه‌های بعد ارزش هر بیت کوین به 7575 دلار رسید. از این رو بسیاری از اقتصاددانان ارزهای دیجیتالی را سرمایه‌ای کوتاه مدت می‌دانند.

هرچند که این نگرانی همچنان وجود دارد که رمز ارزها هیچ ارزش مادی ندارند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که هزینه تولید بیت کوین به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد که با قیمت بازار بیت کوین به‌صورت مستقیم ارتباط دارد.
همچنین از دیگر ایراداتی که به این سیستم وارد می‌شود، در مورد امنیت آن است. منتقدان بر این باور هستند که اگرچه بلاکچین ارزهای رمزنگاری شده بسیار امن هستند، اما مبادلات و کیف پول در این سیستم از تهدید هک در امان نخواهند بود.

در تاریخ ده ساله معرفی بیت کوین، چندین مبادله آنلاین مورد هک و سرقت قرار گرفته‌اند. مبادلاتی که گاهی اوقات میلیون‌ها دلار در طول آن به سرقت رفته است.

با این وجود نمی‌توان از مزیت‌های بازار ارزهای دیجیتال چشم‌پوشی کرد. حفظ ارزش ارزهای دیجیتال در برابر تورم، تسهیل در مبادلات، انتقال آسان آن در مقایسه با فلزات گران‌بها و عدم پرداخت هیچ هزینه‌ای به بانک‌های مرکزی و دولت‌ها از جمله مزیت‌های این بازار سرمایه‌گذاری است که طرفداران زیادی را به‌سوی خود جلب می‌کند.

کلام آخر

با خواندن این متن متوجه شده‌اید که رمز ارز همان پول دیجیتالی است که از فضای الکترونیکی برای تبادلات آن استفاده می‌شود. از آن جایی که ارزش ارزهای دیجیتالی نوسان دارند، در نظر بسیاری از سرمایه‌گذارانی که به دنبال سود هستند، جذابیت دارد. شما نیز می‌توانید با خرید رمز ارز مورد نظر خود به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوید و از این طریق کسب درآمد کنید.

اما پیش از هر چیز مطمئن شوید که همه چیز را در مورد این عرصه می‌دانید. با ما در پست‌های دیگر زینسی همراه شوید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.
منابع:

blockbasemining

investopedia

nerdwallet

investopedia

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫22 دیدگاه ها

  1. خیلییییی مقاله جامعی بود برای افرادی مثل من که دقیقا نمیدونستن چی به چیه. ابتدایی ولی جامع بهش نیاز داشتم ممنون از تیم خوب زینسی از این مطالب بیشتر بذارید.

  2. کیف پول تحت وب برای نگهداری رمزارز ها بهتره یا کیف پول سخت افزاری؟؟ درسته که کیف پول سخت افزار امکان هک نداره؟

  3. سلام دوست عزیز
    مسلما سخت افزاری. در دنیای اینترنت هر نوع امکانی وجود داره و شما باید مراقبت های ویژه رو برای سخت تر شدن این امکان ایجاد کنید ولی باز هم به انتخاب شما بستگی دارد.

  4. برای نگهداری رمز ارز فکر کنم کیف پول سخت افزاری بهتر باشه. از کجا میشه تهیه ش کرد؟ قیمتش چنده؟

  5. سلام سعیده عزیز با یک سرچ در اینترنت شما می توانید کیف پول سخت افزاری را تهیه بفرمایید �بته در آینده قصد داریم مقاله‌ای در این ارتباط بنویسیم

  6. تفاوت رمز ارز با ارزهای دیجیتال رو نمیدونستم ممنون از مقاله کاملتون. میتونیم اینطوری بگیم که رمز ارزها زیر مجموعه ای از ارزهای دیجیتال هستن؟

  7. مقاله رمز ارز تون خیلی جامع بود ممنون هیچ سایتی اینقدر اطلاعات یکجا نبودند.

  8. ممنون از مقاله کامل در مورد رمز ارز . ماینیگ درآمد فوق العاده بالایی داره … فقط هم خیلی گرونه و هم مجوز اینا نمیدن هر موقع هم بدونن راحت میتونن بگیرن و حتی تو هم متهم بشی … سخته تو ایران به خاطر مسئله تحریم

  9. همه جا از رمزارز صحبت میشه ولی کسی توضیح ابتدایی بابت این که رمز ارز چیه، نمیده . مطلبتون خیلی کامل بود ممنون ازتون.

  10. سلام دوست عزیز
    ممنون از شما. مقالات متنوعی در مورد رمز ارزها منتشر شده. امیدوارم از خواندن مطالب ما لذت ببرید.

  11. خیلی کامل بود ممنون ازتون هر چیزی که در مورد رمز ارز نیاز بود، رو مطرح کنید

  12. واقعا عالی بود مقاله رمز ارز تون. خیلی کامل توضیح دادید لذت بردم تشکر

  13. در پاسخ به حمیدرضا
    ممنون از انرژی مثبتتون حمیدرضای عزیز. خوشحالیم مقاله رمز ارز براتون مفید واقع شده

  14. به نظرم از این به بعد دیگه همه باید وارد دنیای رمز ارز بشن تا بتونن کمی سود کنن با این وضع اقتصاد و تورم از بانک و این جور چیزا پول درنمیاد.

  15. در پاسخ به ناهید
    ممنون از نظر ارزشمندتون ناهید عزیز. سرمایه گذاری در دنیای رمز ارز ها خیلی خوبه به شرطی که آموزش لازم در این زمینه رو دیده باشیم.

  16. رمز ارز یا همون Cryptocurrency رو خیلی خوب و کامل توضیح دادین مفید واقع شد برام ممنون

  17. در پاسخ به مهران
    مهران عزیز خوشحالیم که مقاله رمزارز براتون مفید واقع شده. ممنون از همراهی تون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا