حسابداری

نرم افزار حسابداری چیست+ راهنمای کامل نرم افزار حسابداری 1402

هر کسب و کاری برای موفقیت روز افزون باید با جواب نرم افزار حسابداری چیست ، آشنا باشد. بقای  کسب‌وکار آن هم در بازارهای پیچیده امروزی، بدون حسابداری و آگاهی از امور مالی عملا ممکن نیست. در این مقاله از زینسی قصد داریم شما را به جواب سوال « برنامه حسابداری چیست » برسانیم و به همه سوال‌های ذهنی شما در رابطه با برنامه حسابداری پاسخ دهیم.

در هنگام صحبت از حسابداری چند سوال اساسی در ذهن ایجاد می‎شود: نرم افزار حسابداری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟ چرا استفاده از نرم‌افزار حسابداری مهم است؟ حسابداری آنلاین یا آفلاین؟ با خواندن این مطلب به پاسخ سوالاتی از این دست و آشنایی بیشتر با نرم‌افزارهای حسابداری دست پیدا می‌کنید. ابتدا به چند سوال ساده و اساسی پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب نمایش عناوین

تعریف حسابداری چیست؟

حسابداری یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های هر کسب و کار به شمار می‌آید. به بیان ساده در تعریف حسابداری می‌توانیم بگوییم که حسابداری فرآیند ثبت معاملات مالی مربوط به یک کسب‌وکار است.

این فرآیند ثبت امور مالی شامل  خلاصه کردن و تجزیه و تحلیل و گزارش معاملات مالی کسب‌وکار به سازمان‌های نظارتی، تنظیم‌کننده‌ها و نهادهای جمع‌آوری مالیات است. صورت‌های مالی مورد استفاده در حسابداری، خلاصه‌ای مختصر از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری هستند که اطلاعات دقیقی درباره فعالیت‌ها، وضعیت مالی و جریان‌های نقدی کسب‌وکار ارائه می‌کنند.

صرف نظر از این که کسب‌وکار شما کوچک است یا بزرگ، حسابداری بخشی ضروری برای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی برای هزینه‌ها و بررسی عملکرد اقتصادی است. حسابداری جریان‌های مختلفی مانند حسابداری بهای تمام‌شده و حسابداری مدیریتی را در بر می‌گیرد که گزارش‌های تولیدشده توسط هر یک از این زیربخش‌ها با ارائه اطلاعات ارزشمند، به مدیریت سازمان  در تصمیم‌گیری آگاهانه برای کسب‌وکار کمک می‌کند.

نرم افزار حسابداری چیست ؟

نرم افزارهای حسابداری عضوی جدا نشدنی از کسب و کار امروز هستند. در جواب سوال  برنامه حسابداری چیست ، باید بگوییم برنامه یا نرم افزار حسابداری یک برنامه کامپیوتری است که به حسابداران و دفترداران کمک می‌کند تا تراکنش‌های مالی یک شرکت را ثبت و گزارش کنند.

برنامه حسابداری چیست
تعریف نرم افزار حسابداری به ما در انتخاب بهتر این برنامه کمک می‌کند

یک برنامه حسابداری مناسب امکان ردیاب دقیق تراکنش‌های مالی، ارائه گزارش و تجزیه و تحلیل آنی داده‌های موجود را فراهم می‌کند. قبل از روی کار آمدن نرم‌افزارهای حسابداری، این کارها به صورت دستی و با استفاده از دفترهای بسیار بزرگ انجام می‌شد.

حسابداری دستی دشواری‌های بسیاری داشت؛ اما یکی از مهم‌ترین دشواری‎ها، عدم امکان گزارش‌گیری موقت از تراکنش‌ها بود. در تعریف حسابداری گفتیم که تسک‌ها به صورت خودکار انجام می‌شوند، همچنین هزینه‌های حسابداری کاهش می‌یابد.

به زبان ساده‌تر، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌ها و ایجاد پس‌انداز برای کسب و کارها استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری است. نرم افزار حسابداری خوب توانایی کمک به هر کسب و کاری را دارد تا با افزایش کارایی جریان‌های نقدی ورودی و پرداخت‌ها، مدیریت هزینه‌ها و حقوق و دستمزد، هزینه‌ها را کاهش دهد.

برنامه حسابداری با ارائه به‌موقع گزارش، امکان تصمیم‌گیری بهتر درباره امور مالی را فراهم می‌کند. در ادامه مقاله در مورد مزیت‌های بیشتر برنامه های حسابداری صحبت خواهیم کرد.

برنامه های حسابداری مورد استفاده در هر کسب‌وکاری نسبت به کسب‌وکار دیگر متفاوت است؛ چون هر کسب‌وکاری نیازهای خاص خود را دارد و با توجه به مقیاس و حجم مبادلات خود باید تصمیم بگیرد که چه نرم‌افزاری مناسب‌تر است.

شرکت‌های بزرگ‌ ممکن است نرم‌افزار سفارشی‌سازی‌شده‌ و پیچیده‌تری را انتخاب کنند که از قابلیت‌های فراوانی برخوردار باشد، در حالی که شرکت‌های کوچک اغلب نرم‌‌افزارهای پیش‌ساخته و عمومی را انتخاب می‌کنند. انتخاب حسابداری آنلاین یا آفلاین بر عهده صاحبان کسب و کارهاست.

دلایل استفاده از برنامه حسابداری چیست؟

نرم افزارهای حسابداری فعالیت های پیچیده و زمان گیر حسابداری را بسیار ساده و آسان کرده‌اند و آن‌ها را دسترس صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهند.

حسابداری یک کسب‌وکار شامل فعالیت‌های زیادی است که در نهایت به ترسیم تصویری کلی از وضعیت مالی آن کسب‌وکار منتهی می‌شود. انجام چنین فعالیت‌هایی به صورت دستی، کاری پیچیده و زمان‌بر است، اما نرم افزارهای حسابداری این فرایندها را ساده کرده‌اند و فرصت بیشتری برای تمرکز بر مدیریت و اجرای استراتژی‌ها در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌دهند.

مزایای استفاده از برنامه حسابداری

استفاده از نرم افزار در حوزه حسابداری مزایای فراوانی برای کسب‌وکارها به همراه دارد. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین مزیت‌های آن را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. اتوماتیک‌شدن کار ها

حسابداری دستی بسیار خسته‌کننده و مستعد بروز خطا است. برنامه حسابداری بسیاری از فرایندها را به صورت خودکار انجام می‌دهد و دخالت انسان را به حداقل می‌رساند و به این ترتیب کارآیی کلی را افزایش می‌دهد. در این نرم افزارها بیشتر داده‌ها را فقط یک‌بار وارد می‌کنید و زمانی که لازم باشد تراکنشی را وارد کنید، نرم‌افزار به طور خودکار داده‌های شما را استخراج می‌کند.

۲. راحت‌ترشدن محاسبات مالیاتی

پیگیری تراکنش‌ها، محاسبه میزان بدهی‌ها و ثبت میزان بازده به صورت دستی در زمان محاسبه مالیات و پرداخت آن‌ها، بسیار دشوار است. از آن‌جا که نرم افزار حوزه حسابداری این اطلاعات را ذخیره می‌کند، این فرایند ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

۳. در دسترس بودن همیشگی اطلاعات

نرم افزار مالی و حسابداری دسترسی شما به داده‌های کسب‌وکارتان را آسان‌تر از قبل می‌کند. اگر نرم‌افزارهای ابری را انتخاب کنید در هر زمان و مکانی می‌توانید به اعداد مربوط به تراکنش‌ها و حسابرسی‌هایتان دسترسی داشته باشید؛ فقط کافی است یک لپ‌تاپ، اینترنت و مرورگر در اختیار داشته باشید.

۴. یکپارچه شدن برنامه با سایر نرم‌افزارهای مرتبط با کسب‌ و کار

هرچه از عمر یک کسب‌ و کار بیشتر بگذرد، داده‌های مربوط به آن پیچیده‌تر می‌شوند. یکپارچه‌سازی و ادغام این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با استفاده از دو یا چند برنامه مختلف، از یک مکان به داده‌های خود دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

شما  می‌توانید برنامه حسابداری را با درگاه‌های پرداخت آنلاین، CRM، نرم‌افزارهای انبارداری، اپلیکیشن‌های گزارش‌دهی و سیستم‌های مدیریت اطلاعات یکپارچه کنید. در این صورت، می‌توانید قابلیت مدیریت فروش و کسب‌وکار را هم به حسابداری خود اضافه کنید.

۵. کاهش ریسک از دست رفتن اطلاعات

تهیه رونوشت از دفترهای حسابداری دستی، کاری طاقت‌فرسا است و بیشتر افراد حاضر به انجام چنین کاری نیستند. در هر حال اگر نتوانید از صورت‌حساب‌های مالی خود رونوشت تهیه کنید، ممکن است بعضی اسناد مهم را از دست بدهید.

نرم‌افزار حسابداری داده‌ها را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی می‌کند که در صورت نیاز، داده‌های قدیمی‌تر به راحتی قابل بازیابی باشند. علاوه بر این، نرم‌افزارهای ابری به طور منظم از اطلاعات بک‌آپ می‌گیرند تا هیچ‌چیز از دست نرود.

تا اینجا از اهمیت استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مزیت‌های آن‌ها برای کسب‌وکار گفتیم اما آیا می‌دانید ویژگی‌های بهترین برنامه حسابداری چیست؟ چند ویژگی مهم وجود دارد که می‌توان کیفیت نرم افزار را با آن‌ها سنجید.

ویژگی‌های بهترین نرم افزار حسابداری چیست؟

نرم افزارهای حسابداری باید جنبه های مختلف فرآیند حسابداری را به سادگی در دسترس قرار دهند.

برای رسیدن به جواب سوال « ویژگی‌های بهترین نرم افزار حسابداری چیست » نکات زیر را مطالعه کنید:

۱. رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب

حسابداری به خودی خود فرایندی پیچیده‌ است و هدف نرم‌افزارهای حسابداری ساده کردن این فرایند است، نه پیچیده‌تر کردن آن. هرچه محیط کاربری و استفاده از یک نرم‌افزار ساده‌تر باشد، بهتر است.

۲. انطباق‌پذیری و سازگاری با کسب‌وکارها

به مرور زمان، کسب‌وکار شما گسترده‌تر می‌شود و نیازها و اولویت‌های آن تغییر می‌کند. در زمان خرید یک نرم‌افزار حسابداری این ذهنیت را دارید که پس از مدتی آن را عوض خواهید کرد؟ مسلما خیر. پس باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مقیاس‌پذیر باشد و در طول زمان به راحتی بتواند با نیازها و مشخصات کسب‌وکار شما سازگاری پیدا کند.

۳. پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب

این‌که هرازچندگاهی در زمان استفاده از نرم‌افزار با مشکلاتی مواجه شوید کاملا طبیعی است؛ آنچه غیرطبیعی است، انتخاب نرم‌افزاری ا‌ست که پشتیبانی فنی مناسبی برای آن ارائه نشود. از قبل خودتان را برای مشکلات احتمالی آماده کنید و نرم‌افزاری را انتخاب کنید که پشتیبانی قوی و در دسترس برای مشتریان خود ارائه می‌کند.

پشتیبانی: نقش تعیین کننده در تعریف نرم افزار حسابداری
پشتیبانی، معیارمهم انتخاب نرم افزار حسابداری است.

۴. قیمت منطقی و متناسب

مطمئن باشید که ارائه‌دهنده از بابت فروش نرم‌افزار به شما، هزینه‌ای گزاف دریافت نخواهد کرد و یا این که برای خدماتی مثل پشتیبانی یا آپدیت و بهینه‌سازی نرم‌افزار هزینه اضافی به شما تحمیل نمی‌کند.

کاربردهای اصلی برنامه حسابداری چیست؟

آیا می‌دانید کاربردهای اصلی برنامه حسابداری چیست؟ یک برنامه حسابداری قابلیت‌های فراوانی را به شما ارائه می‌کند؛ از ثبت ورود و خروج پول گرفته تا سایر ویژگی‌های پیشرفته‌تر. هدف این قابلیت‌ها، تسهیل کارهای حسابداری است. اگرچه قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزارهای حسابداری با توجه به ارائه‌دهنده نرم‌افزار متفاوتند، اما این نرم‌افزارها عموما شامل کاربردهای زیر هستند:

۱. صدور و ویرایش فاکتور

صدور فاکتور نیاز اساسی هر کسب‌وکاری است. نرم افزارهای حسابداری باید به شما بگویند که چه کسی به شما بدهکار است، مقدار بدهی او چقدر است و سررسید آن چه زمانی است. همچنین، باید از قابلیت‌هایی مثل صدور خودکار صورت‌حساب، یادآوری پرداخت و تبدیل خودکار برآوردها به فاکتور هم برخوردار باشند.

صدور فاکتور یکی از کارکردهای برنامه های حسابداری
صدور فاکتور، معیار مهم در تعریف برنامه حسابداری

2. پشتیبانی از پرداخت آنلاین

جمع‌آوری پرداخت‌ها، بخشی ضروری از اقدامات یک کسب‌وکار است و نرم افزارهای حسابداری باید این فرایند را ساده‌تر کنند. یک نرم افزار خوب در زمینه حسابداری از یکپارچه‌سازی با درگاه پرداخت پشتیبانی می‌کند و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که پرداخت‌های آنلاین را آسان‌تر جمع‌آوری کنید.

۳. پیگیری هزینه‌ها و واریزی‌ها

پیگیری پرداخت‌ها و میزان بدهی‌ها برای یک کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد. برنامه های حسابداری باید ویژگی‌هایی مانند سفارش‌های خرید، صورت‌حساب‌ها، اعتبارهای فروشنده و هزینه‌ها را ارائه دهند تا به سادگی آب خوردن بتوانید دخل‌وخرج کسب‌وکارتان را محاسبه کنید.

۴. ساده‌سازی عملیات‌های بانکی با نرم افزارهای حسابداری

هر نرم افزار باید پیوندی به بانک مورد نظر شما ارائه دهد تا بتوانید پرداخت‌ها را انجام دهید و صورت‌حساب‌های بانکی خود را در سیستم حسابداری وارد کنید. برخی از نرم‌افزارها از این قابلیت‌ها فراتر می‌روند و ویژگی‌هایی مانند فید خودکار بانک، تطبیق تراکنش‌ها و… را هم ارائه می‌دهند.

۵. ارائه گزارش‌های مالی

حسابداری بدون تحلیل اعداد بی‌فایده است. همه نرم‌افزارهای حسابداری گزارش‌های مالی را ارائه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و برای آینده کسب‌وکارتان تصمیم‌ بگیرید. بعضی از نرم‌افزارهای حسابداری از قابلیت‌هایی مانند اشتراک گزارش، زمان‌بندی و سفارشی‌سازی هم پشتیبانی می‌کنند.

۶. رصد موجودی کالا

به‌ عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید بدانید که چه کالاهایی در انبار دارید. نرم‌افزار حسابداری با پیگیری موجودی‌ها، اعم از اعلام موجودی کالاها، ارسال اعلان در صورت اتمام موجودی و… می‌تواند به تسهیل فعالیت‌های کسب‌وکار شما کمک کند.

۷. محاسبه زمان صرف شده

برای مشتریانی که درآمدشان بر اساس تعداد ساعات کار و ارائه خدمات محاسبه می‌شود (مثل خدمات مشاوره و پیمان‌کاری)، ردیابی ساعات صرف‌شده ضرورت ویژه دارد. در حالت ایده‌آل، برنامه حسابداری باید این امکان را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد که پروژه‌ها و ساعات صرف‌شده را ردیابی کنند، زمان‌سنج‌های کاری را در برنامه اجرا کنند و ساعت‌ها را مستقیما به صورت‌حساب تبدیل کنند.

انواع نرم افزارهای حسابداری

برای کسب و کار های مختلف نرم افزارهای حسابداری مختلفی توسعه داده شده است که باید متناسب با کسب و کار نرم افزار انتخاب شود

یک نرم افزار حسابداری که بتواند نیاز همه کسب‌وکارها را برآورده کند، وجود ندارد و شما باید با توجه به مدل کسب‌وکار، نیازها و اولویت‌هایتان از میان انواع گوناگون موجود در بازار، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.
بیایید نگاهی به انواع نرم‌افزارهایی که امروز در بازار وجود دارد بیاندازیم:

فروشگاهی

برنامه حسابداری فروشگاهی به‌ گونه‌ای طراحی می‌شوند که از مغازه‌های کوچک و متوسط گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند از آن بهره ببرند. این نوع نرم‌افزارها کاربری بسیار ساده‌ای دارند و می‌توانند با انواع سخت‌افزارها مثل بارکدخوان، چاپگر، ترازو و… تنظیم و یکپارچه‌ شوند.

شرکتی

نرم‌افزار حسابداری شرکتی، تمامی فعالیت‌های مالی یک شرکت اعم از خرید، فروش، حسابداری، خزانه، تولید، حقوق و دستمزد کارکنان را به ‌صورت متمرکز سازمان‌دهی می‌کند. این نرم‌افزارها برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و اطلاعات مربوط به کسب‌وکار ضروری هستند.

تولیدی

برنامه حسابداری تولیدی به مدیریت هزینه‌های مرتبط با تولید، اعم از هزینه خرید مواد اولیه، دستمزد کارگران و… در محیط‌های تولیدی مانند کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مربوط است. مدیران با استفاده از چنین نرم‌افزارهایی می‌توانند قیمت تمام‌شده محصول و مقدار ریسک تولید را تخمین بزنند.

نرم افزار حسابداری تولید: یکی از انواع نرم افزار حسابداری
نرم افزار حسابداری در کسب و کارهای تولیدی کوچک و بزرگ نقش مهمی دارد.

فروشگاهی

نرم افزار صندوق فروشگاهی که به آن سامانه POS هم گفته می‌شود، کامپیوتری کوچک است که یک نرم‌افزار حسابداری روی آن نصب می‌شود. از این نرم‌افزار برای ثبت خرید و فروش، پیگیری موجودی کالا، معاملات و محاسبه سود و زیان استفاده می‌شود. این صندوق، دارای کشویی برای نگهداری پول، بارکدخوان و چاپگر فیش هم هست.

شخصی

همان‌طور که از نام آن پیداست، نرم افزار حسابداری شخصی برای سازمان‌دهی امور مالی اشخاص طراحی شده است. از این نرم‌افزارها می‌توانید برای مدیریت چک‌ها، مدیریت اقساط و وام‌ها، بررسی دخل و خرج و… استفاده کنید.

ابری

برنامه‌های حسابداری ابری که به برنامه‌های حسابداری آنلاین هم شناخته می‌شوند، از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با نرم‌افزارهای دیگر ندارند و می‌توانند به صورت هرکدام ۵ نوع قبلی ارائه شوند. تنها تفاوت این نوع نرم‌افزارها ذخیره‌سازی داده‌ها روی فضای ابری است که به شما کمک می‌کند از طریق یک مرورگر هم به نرم افزار دسترسی داشته باشید.

وظایف نرم افزار حسابداری چیست؟

وقتی پای حسابداری به میان می‌آید، عموما دفاتر قطور حساب‌ها، فاکتور و صورت‌حساب و… به ذهن افراد می‌آید. گرچه این‌ها اصلی‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های حسابداری‌اند، اما نرم‌افزارهای حسابداری این‌جا هستند که این فرایندها را هر چه بیشتر تسهیل بخشند. از جمله مهم‌ترین وظایف نرم افزارهای حسابداری می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

پرداخت حقوق

یکی از مهم‌ترین وظایف این نرم‌افزارها، محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان است. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانید پرداخت‌های کارکنان را محاسبه و پردازش کنید، چک‌های آن‌ها را بدون تاخیر پاس کنید و به همه تعهدات قانونی و مالیاتی خود بدون خطا پاسخ دهید.

محاسبه حقوق و دستمزد: کارکرد نرم افزار حسابداری
محاسبه حقوق و دستمزد از کارکردهای مهم در تعریف نرم افزار حسابداری خوب برخوردار است.

البته نرم‌افزارهایی هم وجود دارند که منحصرا به مدیریت حقوق و دستمزد اختصاص یافته‌اند و عموما توسط شرکت‌های سطح بالا برای یادآوری تعهدات مالی‌شان استفاده می‌شوند.

مدیریت منابع

نرم‌افزارهای حسابداری گزارشی از عملکرد مالی سال جاری را به صاحبین کسب‌وکار ارائه می‌کنند. مدیران با استفاده از چنین قابلیتی می‌توانند بودجه مورد نیاز سال بعد، میزان فروش، اهداف قابل اجرا و… را تخمین بزنند و منابع را به بهترین نحو مدیریت کنند.

معیارهای انتخاب برنامه حسابداری چیست؟

زمانی که تصمیم می‌گیرید برنامه حسابداری انتخاب کنید، باید نیازهای کسب‌وکار و قابلیت‌های مورد نیاز را بدانید. در زمان انتخاب نرم‌افزار حسابداری، حتما این ۹ نکته را در نظر داشته باشید:

۱. دریافت دموی رایگان

ارائه‌دهنده نرم افزار حسابداری باید یک نسخه آزمایشی از محصول خود را در اختیار شما قرار دهد. از این طریق می‌توانید بررسی کنید که آیا گزینه انتخابی‌تان با نیازهای کسب‌وکار شما تناسب دارد یا خیر. علاوه بر این، با وارد کردن چند تراکنش به‌ صورت آزمایشی می‌توانید سهولت استفاده و صحت گزارش‌ها را ارزیابی کنید.

۲. سهولت استفاده

حسابداری یک فرایند پیچیده است و نرم‌افزار حسابداری باید آن را ساده‌تر کند، نه این‌ که به پیچیدگی آن دامن بزند. بنابراین، نرم‌افزاری را انتخاب کنید که رابط کابری ساده‌ای داشته باشد و عاری از ویژگی‌های غیر ضروری باشد.

۳. قابلیت استفاده همزمان توسط چند کاربر

اکثر نرم‌افزارهای حسابداری این امکان را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند که چندین کاربر را به حساب متصل و از دسترسی کنترل‌شده به داده‌ها اطمینان حاصل کنند. بعضی از این نرم‌افزارها برای دسترسی‌دادن به چند کاربر، هیچ هزینه اضافی را از کسب‌وکارها دریافت نمی‌کنند. بهتر است نرم‌افزاری را انتخاب کنید که چند کاربر به‌ صورت هم‌زمان بتوانند از آن استفاده کنند.

چند کاربره بودن : معیار تعریف برنامه حسابداری خوب و جامع
چند کاربره بودن : معیار تعریف برنامه حسابداری خوب و جامع

۴. خودکار سازی برخی فعالیت‌ها

نرم افزار حسابداری با اتوماسیونِ کارهایی مثل ارسال صورت‌حساب‌های تکراری و یادآوری پرداخت، زمان بیشتری را برای تمرکز بر سلامت مالی کسب‌وکارتان در اختیار شما قرار می‌دهد. نرم‌افزاری را انتخاب کنید که با ارائه یکسری قابلیت‌ها، باعث صرفه‌جویی در زمان شود و مداخله دستی را به حداقل برساند.

۵. حسابداری آنلاین یا آفلاین؟

اولین چیزی که هنگام انتخاب نرم‌افزار حسابداری باید درباره آن تصمیم‌گیری کنید این است که حسابداری آنلاین می‌خواهید یا گزینه‌های آفلاین را ترجیح می‌دهید. در این تصمیم‌گیری باید به مدل و نوع کسب‌وکارتان توجه کنید. به ‌طور کلی، به دلیل این‌که حسابداری آنلاین مزایا و قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌کنند، اغلب کسب‌وکارها آن‌ها را ترجیح می‌دهند.

۶. امنیت داده‌ها

امنیت داده‌ها، مسئله بسیار مهمی در بحث استفاده از نرم‌افزار حسابداری است. با ارائه‌دهنده درباره نحوه و مکان ذخیره‌سازی داده‌ها صحبت کنید. همچنین، باید از زمان بک‌آپ‌گیری از داده‌ها اطلاع پیدا کنید و اطمینان حاصل کنید که این پشتیبان‌گیری‌ها برای کسب‌وکار شما کافی هستند.

۷. قابلیت رشد نرم افزار حسابداری همزمان با رشد کسب‌ و کار

اغلب کسب‌ و کار ها در انتخاب نرم‌افزار حسابداری، به قابلیت مقیاس‌پذیری آن چندان توجه نمی‌کنند؛ به مرور زمان که کسب‌وکارشان گسترش پیدا کرد، تازه متوجه می‌شوند که نرم‌افزار حسابداری‌شان دیگر نیازهای آنان را برآورده نمی‌کند. بنابراین بهتر است نرم‌افزاری را انتخاب کنید که از قابلیت مقیاس‌پذیری برخوردار باشد.

۸. مقرون به صرفه بودن بدون هزینه مازاد

نرم افزارهای حسابداری باید تمامی امکانات حسابداری مورد نیاز شما را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار دهند. برخی از برنامه‌های حسابداری برای به‌روزرسانی و پشتیبانی هزینه جداگانه دریافت می‌کنند، یا کسب‌وکارها را وادار می‌کنند که افزونه بخرند یا برای تعمیرات و نگهداری، هزینه اضافی پرداخت کنند. ترجیحا نرم‌افزاری را انتخاب کنید که فاقد هزینه‌های پنهان باشد.

۹. پشتیبانی قوی

اگر چه نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید باید از سهولت استفاده برخوردار باشد، اما تیم ارائه‌دهنده باید پشتیبانی فنی بسیار خوبی از نرم‌افزار خود ارائه دهند و در صورت نیاز به داد شما برسند. در زمان انتخاب نرم‌افزار حتما این مسئله را در نظر داشته باشید که ممکن است در مواقعی به پشتیبانی فنی احتیاچ پیدا کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که در ارائه پشتیبانی قوی و قابل اطمینان است.

آینده برنامه حسابداری چیست؟

با توجه به روند توسعه و تولید نرم‌افزارهای حسابداری، انتظار می‌رود چنین پیشرفت‌هایی را در نرم‌افزارهای حسابداری شاهد باشیم:

اتوماسیون بیشتر گردش کار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای حسابداری در تلاشند روند حسابداری را هر چه بیشتر آسان کنند و با خودکارسازی قسمت اعظمی از کارها، باری از روی دوش حسابدارها و کارشناسان امور مالی بردارند. از نظر فنی این یعنی اتوماسیون گردش کار در حال افزایش است و در آینده‌ای نه‌چندان دور، عملیاتی وجود نخواهد داشت که به‌ صورت خودکار قابل انجام نباشد.

استقرار در فضای ابری و لاغیر!

در حال حاضر، سیستم‌های پیچیده حسابداری که نصب آن‌ها مدت‌ها زمان می‌برد در حال پیوستن به تاریخ هستند و دیگر کسی چیزی از آن‌ها به یاد ندارد. اکثر نرم‌افزارهای حسابداری فعلی استفاده از فضای ابری را ترجیح می‌دهند؛ زیرا امن‌تر، سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

فضای ابری: معیار مهم در خرید نرم افزار حسابداری
فضای ابری نیز در انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری اهمیت دارد.

از سوی دیگر امروز و در آینده پیش رو، اهمیت دسترسی سریع و همیشگی به اطلاعات دوچندان شده است. به ‌احتمال زیاد در آینده نرم‌افزارهای آفلاین زیادی نخواهیم دید و تمامی نرم‌افزارهای آنلاین هم به استفاده از فضای ابری روی خواهند آورد.

یادگیری ماشینی

ظهور حسابداری مبتنی بر هوش مصنوعی ادامه پیدا خواهد کرد، چون کسب‌وکارها به دنبال برنامه‌های پیشرفته‌ای هستند که قابلیت‌های کم‌ارزش و اضافی در آن‌ها حذف شده و به ماشین اختصاص پیدا کرده باشد تا بتوانند زمان بیشتری را به انجام کارهای خلاقانه‌ انسانی اختصاص دهند.

یادگیری ماشینی این امکان را به حسابداران می‌دهد که از سریع‌تر شدن زمان محاسبات، شناسایی دقیق‌تر تقلب‌ها و ایرادات، محاسبات دقیق‌تر و آگاهی از ترندهای حسابداری برای اثرگذاری آن روی نتیجه کلی کسب‌وکار لذت ببرند.

تاثیر نرم افزار حسابداری چیست؟

حسابداری یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های یک کسب‌وکار است. از این طریق، شما می‌توانید هزینه‌ها و درآمد کسب‌وکارتان را پیگیری کنید و اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران و مدیران برای تصمیم‌گیری‌های تجاری و همچنین اطلاعات مالیاتی دولت را در اختیارشان قرار دهید.

گزارش مالی: معیار مهم تصمیم های کسب وکارها
نقش تعیین کننده گزارش و اطلاعات مالی در تصمیم گیری های کسب و کار

استفاده از برنامه های حسابداری که فرایندهای ذکرشده را تسهیل می‌بخشد، از چند جهت کسب‌وکار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

  • بهبود بهره‌وری
  • صرفه‌جویی در زمان
  • آنالیزهای پیش‌بینی‌کننده
  • افزایش دقت در حسابداری
  • کمک به بهبود و گسترش کسب‌وکار
  • انعطاف‌پذیری بیشتر
  • امنیت بالاتر داده‌ها

مشکلات متداول نرم افزار حسابداری چیست؟

اگر چه نرم‌افزارهای حسابداری مزایای بی‌شماری را برای کسب‌وکارها به همراه دارند، اما این خالی از ایراد هم نیستند و ممکن است دارای اشکالاتی باشند. در ادامه این بخش می‌توانید به مشکلات احتمالی یک نرم افزار در حوزه حسابداری را بخوانید.

عدم پشتیبانی و به‌روزرسانی مناسب با توجه به کسب‌وکار

بهتر است نرم‌افزاری را انتخاب کنید که به مرور زمان و با بزرگ‌ترشدن کسب‌وکارتان همچنان قابل استفاده است. طبیعی است که در طول زمان مقیاس و نیازهای کسب‌وکار شما تغییر خواهد کرد؛ در نتیجه، اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزار انتخابی‌تان در آینده از این تغییرات پشتیبانی خواهد کرد.

عدم امکان توسعه و شخصی‌سازی نرم‌افزار

با توجه به این‌که حسابداری با موضوعی غیر خلاق سروکار دارد، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند کاری برای جذاب‌ترکردن فرایند دیجیتالی‌سازی انجام دهند. از این رو، نرم‌افزارهای حسابداری آن اندازه که انتظار دارید هیجان‌انگیز و جذاب نخواهند بود.

تنظیمات دستی، اشکال مهم انتخاب و تعریف نرم افزار حسابداری خوب
اتوماسیون معیار مهم خرید و دانلود نرم افزار حسابداری

بهتر است نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید، این امکان را در اختیار شما قرار دهد که قوانین و ویژگی‌های خاص کسب‌وکارتان را روی آن پیاده‌سازی کنید. با این کار خیالتان راحت خواهد بود که با توسعه کسب‌وکار، مجبور نخواهید شد که به استفاده از نرم‌افزار دیگری روی بیاورید.

عدم یکپارچگی با سایر نرم‌افزارهای مورد استفاده در سازمان

بهترین نرم‌افزار حسابداری نرم‌افزاری ا‌ست که از قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر نرم‌افزارهای مورد استفاده در یک کسب‌وکار برخوردار باشد. اگر چه ممکن است بعضی نرم‌افزارها فاقد این قابلیت باشند، اما امروزه بسیاری از توسعه‌دهندگان می‌دانند که نرم‌افزارهای آن‌ها باید بتواند با نرم‌افزارهای فروش، سیستم‌های هوش تجاری، CRM، برنامه‌های مدیریت پروژه و… ادغام و یکپارچه‌سازی شود.

باگ‌ها و مشکلات فنی و زیرساختی

وقتی داریم از یک نرم‌افزار صحبت می‌کنیم، بروز باگ‌های فنی آنقدرها هم دور از توجه نیست. ممکن است ناگهان مشکلی در زیرساخت فنی نرم افزار پیش بیاید که کارکرد کل یا بخشی از نرم‌افزار را مختل کند. البته چنین مشکلاتی معمولا بسیار کوچک هستند اما وجود یک تیم پشتیبانی فنی قوی، سریع و پاسخگو می‌تواند راه‌ حلی برای این مشکل باشد.

نحوه دانلود و خرید نرم افزار حسابداری چگونه است؟

پس از آشنایی با تعریف حسابداری ، باید با نحوه دانلود و خرید نرم افزار حسابداری نیز آشنایی پیدا کنیم. دانلود نرم افزار حسابداری معمولا بسیار آسان و همانند گذشته نیاز به مراحل پیچیده وجود ندارد. برای دانلود و خرید نرم افزار حسابداری کافیست بعد از آشنایی با برنامه‌های حسابداری ، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و به وب سایت مربوطه مراجعه کنید. در وب سایت نرم افزارهای حسابداری مراحل خرید و دانلود درج شده است.

خرید آنلاین انواع نرم افزارهای حسابداری
خرید اینترنتی نرم افزار حسابداری

خرید برخی از برنامه های حسابداری به صورت آنلاین و از وب سایت مجموعه امکان پذیر است اما خرید برخی دیگر از نرم افزارها نیاز به مراجعه به نمایندگان فروش دارد. دانلود نرم افزار حسابداری معمولا به حجم زیادی نیاز ندارد و توسعه دهندگان برنامه های حسابداری سعی بر کاهش حجم نرم افزار دارند تا همه افراد به آسانی به دانلود آن بپردازند.

زینسی، پلتفرم معرفی، مقایسه و بررسی نرم افزارها

در مقاله از زینسی در مورد جواب سوال نرم افزار حسابداری چیست ، صحبت کردیم و به شما گفتیم که چطور می‌توانید بهترین نرم‌افزار را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید. اگر به دنبال این هستید که بهترین نرم افزار حسابداری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، حتما راهنمای جامع انتخاب نرم افزار حسابداری وب سایت زینسی را مشاهده کنید. هدف ما در زینسی، آشنایی هر چه بیشتر شما با نرم افزارهای ضروری است.

اگر شما تجربه استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین یا آفلاین را دارید، لطفا از تجربه خود برایمان بنویسید. به نظر شما بهترین تعریف حسابداری چیست؟ نظر شما کمک بزرگی در انتخاب نرم افزار مناسب برای دیگر بازدیدکنندگان زینسی خواهد کرد. بلاگ زینسی را دنبال کنید تا از آخرین مطالب مربوط به نرم افزارهای سازمانی و شخصی بهره‌مند شوید.

منابع:

امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫41 دیدگاه ها

  1. اطلاعات مقاله تون خیلی جامع بود ممنون از شما.
    میبخشید یه سوالی داشتم شما مشاوره اختصاصی هم دارید؟ مثلا ما حتی بعد از مطالعه هم نمیتونیم نرم افزار حسابداری رو انتخاب کنیم، تیم شما میتونه کمک کنه در این زمینه؟؟

  2. میشه دو تا از بهترین نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی رو از نظر خودتون بگید؟ امکانش هست؟

  3. از ویژگی های نرم افزار حسابداری اینه که نصبی باشه یا آنلاین. به نظر شما آنلاین بهتره یا آفلاین؟؟

  4. مسلماً حسابداری آنلاین به دلیل این که شما در هر نقطه ای که باشید می توانید دسترسی های لازم را داشته باشید یک ویژگی مهم برای یک نرم افزار حسابداری است

  5. سلام دوست عزیز
    بستگی به نیاز شما دارد که در چه خوزه ای فعالیت دارید

  6. سلام.به نظرم حتی کسب و کارهای کوچیک و نوپا هم ملزم به استفاده از نرم افزارهای حسابداری هستن.

  7. توصیه میکنم حتما به قابلیت پشتیبان گیری مرتب دقت کنید، یه بار یه نرم افزار گرفتم به این موضوع دقت نکردم بعد چند ماه یهو نمیدونم ریست شد نرم افزار یا چی شد …. اطلاعاتم رفت

  8. کسب و کارها بدون نرم افزار حسابداری نمیتونن پیشرفت کنن. انتخاب نرم افزار درست هم خیلی مهمه باید دقت زیادی کرد

  9. نرم افزار حسابداری ذخیره اطلاعاتش خیلی مهمه یعنی باید قابلیت پشتیبان گیری داشته باشه

  10. دیگه فکر میکنم نرم افزار حسابداری جزو بایدهای هر کسب و کاری هست که همه میدونن. واقعا نمیشه کسی بشینه دستی حساب و کتاب کنه خنده دار میشه.

  11. در پاسخ به حسین

    بله حسین عزیز لزوم استفاده از نرم افزارهای حسابداری برای همه ثابت شده

  12. مطلب نرم افزار حسابداری خیلی کامل بود تشکر از تیم خوب زینسی

  13. نرم افزار حسابداری باید حتما دموی رایگان داشته باشه تا محیط برنامه رو قبل از خرید بببنیم

  14. نرم افزار حسابداری واقعا کارهارو ساده کرده دیگه نیازی نیست نگران درست و غلظ بودن حساب و کتاب باشیم

  15. خدمات پس از فروش و قیمت مناسب اولین معیارهایی هستن که در هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری باید بهشون توجه کنیم.

  16. در پاسخ به هدایت
    ممنون از نظر ارزشمندتون دوست عزیز. باهاتون موافقم مواردی که فرمودید جزو معیارهای اصلی انتخاب نرم افزار حسابداری هستن.

  17. راهنمای واقعا کاملی بود ممنونم ازتون. بهترین و کاملترین جواب برای سوال نرم افزار حسابداری چیست رو از سایت شما خوندم.

  18. در پاسخ به سینا هدایتی
    سینای عزیز چقدر خوشحال میشویم وقتی میشنویم مقاله مون براتون مفید بوده. ممنون از توجه تون

  19. سلام مقاله ای دارید که نرم افزار حسابداری رو یکجا معرفی کرده باشید؟

  20. آینده برنامه حسابداری اگه با هوش مصنوعی تلفیق پیدا کنه خیلییییییییییییی عجیب و هیجانی میشه.

  21. در پاسخ به سیما سلطان پور
    به نظرم این اتفاق حتما برای نرم افزار حسابداری میوفته دوست عزیز. هوش مصنوعی در هر حوزه ای وارد عمل شده و به راه خودش ادامه میده.

  22. جواب کاملی به سوال نرم افزار حسابداری چیست دادید. تشکر از تیم خوب زینسی

  23. در پاسخ به سولماز قربان زاده
    ممنون از همراهی و توجه شما دوست عزیز

  24. بدون نرم افزار حسابداری نمیشه کسب و کار رو ادامه داد نمیتونم اصلا تصور کنم

  25. در پاسخ به کامبیز
    بله کاملا درسته کامبیز عزیز. استفاده از نرم افزار حسابداری جزو الزامات کسب و کارها شده.

  26. نرم افزار حسابداری آفلاین رو ترجیح میدم نمیدونم چرا با ابری اخت نمیگیرم.

  27. در پاسخ به شادی
    شادی عزیز انتخاب نسخه ابری و آفلاین به سلیقه و میزان بودجه کاربران بستگی داره.

  28. نرم افزار حسابداری رو خیلی کامل توضیح دادین. تشکر

  29. در پاسخ به سوسن عباسی
    ممنون از توجه و همراهی تون سوسن عزیز.

  30. در پاسخ به سعید
    بله سعید عزیز چرا که نه! احتمالا هوش مصنوعی وارد حوزه نرم افزار حسابداری هم بشه و امکانات نرم افزار رو دگرگون کنه.

  31. در پاسخ به نادر
    ممنون از همراهی تون نادر عزیز. خوشحالیم که مقاله نرم افزار حسابداری مورد پسندتون واقع شده.

  32. در پاسخ به علی
    خوشحالیم که مقاله نرم افزار حسابداری براتون مفید واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا