تلویزیون، رادیو، پادکست

پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی

امروزه پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی به عنوان یک جز جدایی ناپذیر زندگی سرگرم کننده است. در گذشته تلویزیون و تماشای فیلم و سریال یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های مردم، جهت گذران اوقات فراغتشان بود، رفته رفته با ظهور اینترنت و گوشی‌های هوشمند وابستگی ما به موبایل‌ها و تبلت‌هایمان به قدری زیاد شد که کمتر فرصتی برای تماشای تلویزیون باقی می‌ماند.

اما در کنار این موضوع دسترسی به اینترنت پر سرعت راه را برای تماشای زنده تلویزیون در گجت‌ها هموار کرده و بستری ساخته تا رسانه‌های تعاملی و سامانه‌های اشتراک‌گذاری ویدیویی تحولی در حوزه تماشای فیلم، سریال و آموزش‌های الکترونیکی ایجاد کنند. IPTVها با ارائه محتوای با کیفیت در موبایل و پیشنهادات وسوسه کننده، توانستند یک بار دیگر مردم را به سوی برنامه‌های تلویزیونی و آموزش‌های آنلاین بکشانند.

در دنیا رسانه‌های تعاملی و آموزشی همچون NetflixhuluSHOWTIMEamazonYouTube طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارند. اما در ایران نیز سامانه‌های تعاملی و اشتراک‌گذاری ویدیویی همچون آپارات، نماشا، فیلیمو، نماوا، آیو و موارد دیگر توانسته‌اند به خوبی در بین کاربران ایرانی جا باز کرده تا آنها بتوانند در هر لحظه از تماشای آنلاین هزاران آموزش ویدیویی، فیلم سینمایی، سریال، موسیقی، مستند هیجان انگیز بهره‌مند گردند و تنها با اتصال به اینترنت و ارائه درخواست خود به محتوای مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

البته باتوجه به شیوع ویروس کرونا چند سرویس‌ استریم ویدیویی (VOD) و تلویزیون‌ تعاملی بخش‌هایی یا کل سرویس خود را برای کاربران به مدت یک هفته و بیشتر رایگان کرده‌اند تا در راستای پر کردن اوقات قرنطینه خانگی و جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا گامی مثبت برداشته باشند.

پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی
معرفی پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی که بعد از کرونا با استقبال فراوانی برخوردار شد.

مقایسه پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی

در این مقاله زینسی قصد داریم با بررسی مزایا و معایب سرویس‌های تعاملی و اشتراک گذاری پرطرفدار در بین کاربران ایرانی معرفی دقیق‌تری از آنها داشته باشیم در ضمن شما می‌توانید با ابزار مقایسه‌ی زینسی نرم‌افزارها و ماژول‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و انتخاب دقیق‌تری داشته باشید با زینسی در ادامه همراه باشید.

پلتفرم پخش ویدیو آپارات
در این تصویر نمایی از پلتفرم پخش آنلاین ویدیو را می بینید.

آپارات پلتفرم پخش ویدئو

آپارات بزرگترین سرویس اشتراک ویدیوی حال حاضر ایران و دومین سایت پربازدید ایران از نگاه Alexa است. آپارات سرویسی است که ماهانه بیش از 30 میلیون کاربر فعال دارد. ناگفته می‌توان سئوی خوب ویدیوها را در این سرویس حدس زد، در نتیجه استفاده از آن برای اشتراک ویدیوها به شدت توصیه می‌شود. آپارات یکی از پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی قدیمی و برند است.

آپارت دارای دسته بندی‌های مختلف است که شامل سریال و فیلم‌های سینمایی، کارتون، طنز، گیم، ویدیوهای آموزشی، موسیقی، آشپزی، اخبار و بسیاری موارد دیگر است که بطور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. علاوه براین با عضویت در آپارات می‌توانید ویدئوهای خود را به اشتراک گذارید و بازدیدکنندگان زیادی داشته باشید و با تکمیل توضیحات مربوط به کانال خود و دریافت بک لینک مخاطبین بیشتری را به سایت خود هدایت کنید.

آپارات همچنین فرصت خوبی را در اختیار برنامه‌سازان قرار داده است تا بتوانند کارها و فعالیت‌های خود را به مخاطبان بیشتری نمایش دهند. یکی از ویژگی‌های برتر آپارات امکان قرار دادن ویدیو به صورت لایو و زنده است. همچنین کاربران می‌توانند با ارائه مدارک تشخیص هویت کانال آپارات خود را به صورت رسمی و تایید شده از سوی آپارات ثبت کنند.

از دیگر مزیت‌های آپارات قرار دادن ویدیو به صورت 360 درجه است که جذابیت‌های ویدیو را چند برابر میکند.
از جمله معایب آپارات کم کردن حجم ویدیو بعد از آپلود آن است. ویدیوها در آپارات با کیفیت HD یا 1080 آپلود نمی‌شوند و تنها میتوان آنها را با کیفیت نهایی 720p بارگذاری و آپلود کرد. همچنین بسیاری از کاربران از ضعف آپارات در موتور جستجوی آن گلایه دارند که قادر به سرچ موضوع موردنظر آنها نیست و نتایج متفاوتی را نمایش می‌دهد.

پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی نماشا
در این تصویر نمایی از سایت نماشا را می بیند.

نماشا پلتفرم ویدئو

نماشا یکی دیگر از بهترین سایت‌های اشتراک گذاری ویدیو ایرانی است که پا به پای آپارات پیش می‌رود. هدف اصلی راه اندازی سایت نماشا جلب رضایت مخاطبان و ایجاد محیطی دوستانه است. در نماشا می‌توانید ویدئو ها رو به صورت طبقه بندی شده در موضوعات مختلف انتخاب و تماشا کنید از جمله سرگرمی و طنز، کارتون و انیمیشن، خودرو و وسایل نقلیه، موسیقی و هنر، بازی، اخبار و سیاست و بسیاری موارد دیگر.

از ویژگی‌های خوب این سایت می توان به آپلود ویدئو از سایر سایت‌های اشتراک ویدئو، کاهش حجم ویدئوها بدون افت کیفیت، داشتن سرورهای حرفه‌ای و قدرتمند در ایران، آپلود ویدئوهای 360 درجه اشاره کرد. یکی از مزیت‌های نماشا در مقایسه با آپارات امکان آپلود و بارگذاری ویدیوها با کیفیت بالا یعنی 1080p امکان پذیر است.

شما با عضویت در سایت نماشا و تکمیل مشخصات کاربری خود می توانید یک بک لینک فالو برای سایت خود دریافت کنید و یا فیلم و ویدیوهای ساخته شده توسط خودتان را با مخاطبان گسترده‌ی نماشا به اشتراک بگذارید‌. نماشا نیز مانند سایر نرم افزارها و سامانه‌های اشتراک گذاری ویدیویی معایب و اشکالاتی دارد که میتوان به نداشتن اپلیکیشن موبایلی، عدم پشتیبانی از پخش زنده موبایلی و سرعت پایین encode هنگام آپلود ویدیو اشاره کرد.

پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی فیلیمو
فیلیمو پلتفرم تلویزین اینترنتی است

 

 

فیلیمو پلتفرم تلویزیون اینترنتی

 

فیلیمو اولین سرویس دهنده‌ی رسانه‌ی تعاملی VOD در ایران است که فعالیت خود را از سال 94 آغاز کرده است. در فیلیمو مجموعه‌ی کاملی از فیلم‌های ایرانی و خارجی، فیلم‌های قدیمی یا روز ایران و جهان، سریال های ایرانی و خارجی، انیمیشن، مستند و بسیاری از دسته بندی‌های دیگر وجود دارد. فیلیمو یکی از اولین پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی که فضای نمایش خانگی را تغییر داد.

فیلیمو از جهتی دیگر نیز کاربردی و متمایز است. از این رو که کیفیت فیلم را با سرعت اینترنت شما تنظیم می‌کند تا فیلم را بصورت مداوم، پیوسته و بدون قطعی و افت کیفیت و روی هرگونه ابزار دیجیتالی که دسترسی به اینترنت دارد تماشا کنید. برای استفاده از فیلیمو نیاز به خرید اشتراک دارید که در چهار دسته اشتراک روزانه، ماهانه، سه ماهه و شش ماهه وجود دارد.

استفاده از فیلیمو برای مشترکین ایرانسل بدون خرید اشتراک امکان پذیر است و با اینترنت تمام بها محاسبه می‌شود، اما در صورت خرید اشتراک حجم اینترنت مصرفی برای ایرانسل، سایر اپراتورها و سرویس دهندگان اینترنت بصورت نیم بها محاسبه می‌گردد.

فیلیمو در راستای تلاش جمعی که در نهادها و ارگان‌های مختلف جهت کنترل شیوع کرونا، دسترسی رایگان برای تمام کاربران را جهت تماشای بیش از پنج هزار انیمیشن متفاوت و مناسب برای رده‌های سنی کودکان و بزرگسالان را رایگان کرده است.

طبق بررسی نظر کاربران در فیلیمو پروسه خرید اشتراک در پاره‌ای از موارد با اشکال روبرو می‌شود، برای مثل مبلغ مورد نظر از حساب کاربر کسر شده ولی اشتراک خریداری نشده است یا در هنگام کست فیلم بر دستگاه‌های هوشمند صدا و تصویر همزمان نیست و موارد دیگر که برای رفع این دست مشکلات باید با پشتیبانی فیلیمو تماس حاصل کنید.

پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی نماوا
یکی از پتلفرم های رسانه تعاملی است.

نماوا پلتفرم تلویزیون اینترنتی

نماوا یکی دیگر از نرم افزارهای رسانه تعاملی(VOD) محبوب در ایران است که با فیلیمو در رقابت تنگاتنگ است. در سایت و اپلیکیشن نماوا امکان پخش آنلاین فیلم‌ها و سریال‌های محبوب شما به همراه قابلیت تنظیم هوشمندانه‌ی سرعت نمایش با سرعت اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکان انتخاب زبان فیلم به همراه انتخاب زیرنویس فارسی و انگلیسی و برترین انیمیشن‌های روز ایران و جهان به همراه قفل کودک از ویژگی‌های منحصربفرد رسانه تعاملی نماوا است.

با اپراتورهای منتخب مانند ایرانسل، رایتل و ماهان نت بدون خرید اشتراک می‌توانید از نماوا استفاده کنید ولی نماوا برای مشترکانی که اشتراک خریداری می‌کنند می‌توانند با ترافیک نیم بها فیلم و سریالهای نماوا را ببینید. در نماوا امکان تماشای بخشی از یک فیلم بر روی یک دستگاه موبایل، کامپیوتر و تماشای ادامه آن بر روی دستگاه‎های دیگر وجود دارد. نماوا هم مانند فیلیمو امکان دانلود فیلم روی اپلیکیشن خود را می‌دهد.

به دلیل شیوع کرونا، الزام ماندن در منزل مدیرعامل نماوا نیز خبر از رایگان بودن کل محتواهای این پلتفرم برای کاربران در این ایام را داده است. از معایب نماوا نبود اپلیکیشن iOS است که تلاش می‌کند تمرکز فنی خود را روی توسعه وب اپلیکیشن برای کاربران iOS قرار دهد. از دیگر مشکلات آن از نظر کاربران سرعت پایین در پخش و دانلود فیلم و سریال‌هاست.

 پلتفرم تلویزیون اینترنتی آیو
آیو چز اولین پلتفرم های ویدیو و تلویزین اینترنتی است.

 

آیو پلتفرم تلویزیون اینترنتی

شبکه آیو تلفیقی از پلتفرم تلویزیون ایننرنتی و رسانه تعاملی فیلم و سریال است. در آیو هم می‌توانید از دیدن شبکه‌های تلویزیونی ایران لذت ببرید و هم به آرشیو فیلم و سریال این سایت دسترسی پیدا کنید. پلیر تلویزیون آیو بسیار قدرتمند و زیباست شما می‌توانید تا ۶ روز به آرشیو صداوسیما دسترسی داشته باشید و حتی فیلم موردنظر خود را در سایت آیو ذخیره‌سازی کنید، آیو ازین رو بسیار قدرتمند است و امکانات خوبی برای شما فراهم می‌کند.

از ویژگی‌های مثبت آیو میتوان به انتخاب دسته‌بندی‌شده فیلم‌ها، دارا بودن اپلیکیشن موبایل و تلویزیون‌، تلویزیون پیشرفته و قابلیت ذخیره‌سازی برنامه‌های تلویزیون تا ۱۰ گیگ اشاره نمود. قابلیت دیدن آیو بدون کم شدن حجم اینترنت برای اپراتور همراه اول و ارائه دهندگان سرویس‌های اینترنت آسیاتک، پیشگامان، های وب، صبانت،فن آوا وجود دارد.

در آیو قبل ثبت نام و ورود به هیچ قسمتی از سایت دسترسی ندارید و نمی‌توانید هیچ بخشی از سایت را ببینید که این بدترین نقطه ‌ضعف آیو است و قسمت امتیاز و نظر دهی پروفایل فیلم‌ها نیز کاملاً پیش‌پاافتاده است.

بهترین پلتفرم های ویدئو و تلویزیون اینترنتی را با مقایسه به دست آورید.

همانطور که دیدید سامانه‌های اشتراک گذاری ویدیوی و رسانه تعاملی (VOD) یک راه حل آسان و نوین برای تماشای محتوای مورد علاقه کاربران اینترنتی است. سرویس VOD این امکان را برای کاربران فراهم می آورد که بتوانند در هر زمان به محتوای درخواستی خود به صورت آنلاین دسترسی یابند و با سرویس‌های اشتراک گذاری ویدیویی کلیه‌ی کلیپ‌ها آموزشی، سرگرمی و بسیاری موارد دیگر را در اختیار دارند.

در این مقاله نام آشنا ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات VOD و اشتراک گذاری ویدیویی ایرانی “آپارات” ، “نماشا”، “فیلیمو” ، “نماوا” و “آیو” را معرفی کردیم که می‌توانید از طریق آنها محتوای مورد نظرتان را یا به صورت آنی تماشا کنید و با استفاده از سرویس‌های ویژه‌ی آن، اوقات فراغت خود را در دوران قرنطینه‌ی خانگی و گذران کرونا سپری کنید.

اجرای این طرح سبب رشد ۷۴ درصدی تماشا و استفاده از سرویس‌های (VOD) نسبت به بازه مشابه قبل از شروع این طرح شده است. این امر نشان می‌دهد که تماشای فیلم یکی از مهم‌ترین اقدام مردم جهت ایجاد سرگرمی در روزهای قرنطینه جهت مبارزه‌ با کرونا است. ممنون که تا پایان با زینسی همراه بودید.

شما از چه پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی استفاده میکنید؟ از نگاه شما مزیت هریک بر دیگری در چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان گذارید.

امتیاز شما به این مقاله

‫23 دیدگاه ها

  1. به نظرم آپارات و فیلیمو رو نمیشه تو یه دسته بندی بذاریم. درسته هر کدوم فیلم و ویدیو نشون میدن ولی کاربردشون متفاوته.

  2. از بین پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی ، نماوا اینترنت رو 50 درصد مصرف میکنه؟

  3. فیلیمو سریال هاش جذابیت بیشتری داره به نظر من. از نظر قیمت نماوا ارزون تره اشتراکش یا فیلیمو؟؟

  4. سلام دوست عزیز
    ممکن است هزینه اشتراک تغییر کند. بهتر است اطلاعات لازم را از خود نماوا یا فیلیمو دریافت کنید

  5. پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی نماوا خیلی خوبه فیلم هاش برای من جذابه

  6. پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی نماشا و فیلیمو رو نگاه میکنم خوبن فیلیمو رو چند خانواده باهم گرفتیم

  7. من عاشق پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی فیلیمو هستم فقط اشتراکش رو زیاد کردن کاش کمی ارزون تر بود

  8. پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی آپارات و یوتیوب رو برای آموزش استفاده میکنم

  9. پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی فیلیمو بهترینه فیلم هاش عالیه هر شب چندین ساعت فیلم نگاه میکنم

  10. من فیلیمو رو به عنوان پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی انتخاب میکنم. فقط گرونش کردن کاش کمی ارزون تر کنن.

  11. در پاسخ به سعیده سلطانی
    ممنون از نظر باارزشتون سیده عزیز. پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی ا اخیرا در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کردن

  12. پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی نماوا خیلی خوبهههه کیفیتشم عالیه کلا ازش خوشم میاااد

  13. در پاسخ به الهه صادقی
    ممنون از نظر ارزشمندتون الهه عزیز. پلتفرم‌ ویدئو و تلویزیون اینترنتی نماوا بدون شک جزو بهترین هاست.

  14. از بین پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی من همیشه فیلیمو رو انتخاب میکنم با اینکه به نظرم کمی گرون میاد ولی کیفیت خوبی داره

  15. در پاسخ به بهاره اسدی
    بهاره عزیز بهترین انتخاب رو دارید. فیلیمو جزو بهترین های ویدیو و تلویزیون اینترنتی هست.

  16. تلویزیون اینترنتی نماوا خیلی بهتره خدمات و ویژگی های خوبی داره. رابط کاربریشم خوبه.

  17. در پاسخ به سپیده ملک پور
    ممنون از درج نظرتون سپیده عزیز.

  18. قیمت اشتراک تلویزیون اینترنتی کمی بالاست امتحان نکردم نمیدونم ارزشش رو داره یا نه.

  19. در پاسخ به مریم
    ممنون از نظرتون مریم عزیز. کاملا قضاوت این موضوع به خودتون بستگی داره.

  20. از بین پلتفرم‌های ویدئو و تلویزیون اینترنتی من فیلیمو رو دوست دارم برنامه هاش جذابه ولی خب گرونه یکم

  21. در پاسخ به ترانه آقایی

    ممنون از درج نظر ارزشمندتون ترانه عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا