مقالات آموزشی

بررسی 11 ایده پیشنهادی برای نوشتن پروپوزال تجاری (همراه با مثال‌)

آیا می‌دانید نحوه نوشتن پروپوزال تجاری چگونه است؟ بالاخره برای شما هم اتفاق ‌می‌افتد، یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید و یا پایگاه مشتریان شما افزایش پیدا ‌کند. با توجه به اینکه کسب و کارتان در حال پیشرفت است، باز هم به دنبال بهتر شدن کسب و کارتان خواهید بود. اینجاست که پروپوزال تجاری وارد میدان می‌شود. پیشنهاد‌های تجاری باعث پر شدن شکاف بین شما و مشتریان خواهند شد. شما با یک پروپوزال قوی می‌توانید ارزش پیشنهادی خود را برای مشتریان مشخص کنید. در نتیجه یک شرکت یا سازمان متقاعد می‌شود که با شما وارد تجارت شود. در این مقاله از زینسی با نحوه نوشتن طرح تجاری کسب و کار و انواع مختلف پروپوزال آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب نمایش عناوین

پروپوزال تجاری چیست؟

پروپوزال تجاری به عنوان یک سند رسمی است که از سوی یک شرکت ایجاد می‌شود. این سند برای اطمینان از توافق تجاری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. پیشنهاد‌ها و طرح‌های تجاری با هم یکسان نیستند. هدف از آن فروش محصولات و خدمات مختص شماست.

پروپوزال تجاری چیست؟
پروپوزال تجاری يك سند رسمی است که توسط شرکت صادر می‎شود.

به جای این که به دنبال سرمایه گذاران برای تامین بودجه مورد نظر باشید، به راحتی می‌توانید برای تامین مالی کسب و کارتان از پیشنهادهای تجاری برای جذب مشتریان استفاده کنید.

اگر کسب و کار شما در شبکه اجتماعی فعالیت دارد، مقاله نحوه نوشتن بیو لینکدین را از دست ندهید!

انواع پروپوزال تجاری

پروپوزال های تجاری شامل دو نوع هستند: ۱.غیر درخواستی ۲. درخواستی

پروپوزال تجاری غیر درخواستی

در این نوع پروپوزال تجاری بدون توجه به این که مشتری موردنظر قصد تجارت با شرکت را دارد یا نه، با نوشتن پروپوزال تجاری ویژه به مشتری موردنظر نزدیک می‌شویم.

در پروپوزال درخواستی توسط یک مشتری، درخواستی داده می‌شود تا آن‌ها بتوانند تصمیم بگیرند که با شما تجارت کنند یا نه؟

پروپوزال تجاری درخواستی

در پروپوزال تجاری از نوع درخواستی، از سمت سازمان دیگر درخواست ارسال می‌شود. زمانی که یک شرکت، نیاز به حل مشکلی دارد از سایر مشاغل دعوت می‌شود تا با ارائه پیشنهادی، آن مشکل را برطرف کنند.

توحه داشته باشید که هر دو نوع پروپوزال، مشابه هم هستند. پیشنهادها سه نکته اصلی را در بر می‌گیرند. این نکات عواملی مثل بیانیه مشکل سازمان، راه حل‌های پیشنهادی و اطلاعات قیمت گذاری را شامل می‌شود.

نحوه نوشتن پروپوزال تجاری

چگونه می‌توانیم یک پروپوزال تجاری بنویسیم؟ نحوه نوشتن پروپوزال تجاری چگونه است؟

نحوه نوشتن پروپوزال تجاری
مراحل نوشتن پروپوزال تجاری

در ادامه مراحل نوشتن طرح کسب و کار را به ترتیب بیان می‌کنیم:

  1. شروع با یک صفحه عنوان
  2. ایجاد فهرست مطالب
  3. توضیح خلاصه اجرایی
  4. بیان مشکل یا نیاز
  5. پروپوزال راه حل
  6. به اشتراک گذاری صلاحیت‌ها
  7. گزینه‌های قیمت گذاری
  8. نتیجه گیری
  9. روشن سازی شرایط و ضوابط
  10. ایجاد یک فضا برای امضای توافق نامه

قبل از نوشتن پروپوزال تجاری ، شرایط شرکت را در نظر بگیرید. اگر مشتریان برای شما درخواستی ارسال کرده باشند، ابتدا به دقت بخوانید و مفهوم نوشته را درک کنید. به علاوه یک تماس اولیه یا یک ملاقات با مشتری جدید داشته باشید، این کار کمک می‌کند تا مطمئن شویم که ظرفیت حل مشکلات آن ها را داریم.

بعد از انجام تحقیقات، وقت آن است که پروپوزال تجاری نوشته شود. برای نوشتن پروپوزال تجاری هیچگونه رویکرد یکسانی وجود ندارد. در ادامه به بررسی و توضیح مختصر از نحوه نوشتن پروپوزال تجاری می‌پردازیم.

1.شروع با یک صفحه عنوان

شروع با یک صفحه عنوان جزو مراحل اصلی نوشتن پروپوزال تجاری است. در این قسمت یکسری اطلاعات اولیه باید نوشته شود. خودتان و کسب و کاری که انجام می‌دهید را معرفی کنید و نام و نام خانوادگی، نام شرکت، تاریخ ارسال پروپوزال و نام مشتری که درخواست به آن ارسال شده است را ذکر نمایید.

2.ایجاد فهرست مطالب

پیشنهادات تجاری در هر زمینه‌ای ارزشمند هستند. لازم است شما تا حد امکان کار‌ها را برای افراد دیگر ساده‌تر و قابل دسترس‌تر کنید. این عمل با ایجاد فهرستی از مطالب آغاز می‌شود.

فهرست مطالب شامل مواردی است که اطلاعاتی را به مشتری می‌دهد. اگر قصد دارید پروپوزال خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنید، ایجاد فهرست مطالبی که امکان کلیک بر روی آنها وجود داشته باشد، کمک بزرگی به خواننده میکند.

3.توضیح خلاصه اجرایی

در قسمت خلاصه اجرایی طرح تجاری کسب و کار ، دلیل ارسال پروپوزال ارائه می‌شود. هم چنین دلیل ارائه بهترین راه حل به مشتری را توضیح می‌دهد.

در قسمت خلاصه اجرایی، مزایای استفاده از محصولات و خدمات شرکت و نحوه رفع مشکل مشتری بیان می‌شود. خلاصه اجرایی به نحوی باید نوشته شود که خواننده پس از خواندن یک ایده روشنی از راه حل‌های شما داشته باشد.

4.بیان مشکل یا نیاز

در این قسمت خلاصه موضوعی که بر روی مشتری تاثیرگذار است، ارائه می‌شود. عواملی مثل تحقیق و تفکر در این قسمت بسیار مهم هستند. شما باید  نگاه جامعی به مسائل خاص مشتری و کمک به حل آن‌ها داشته باشید. در نهایت خود را برای مرحله بعدی آماده کنید.

5.پروپوزال راه حل

اینجا جایی است که شما یک استراتژی برای حل مشکل ارائه می‌دهید. اطمینان حاصل کنید که راه حل پیشنهادی شما مطابق با نیاز‌های مشتری سفارش شده است تا مشتریان بدانند که شما این پروپوزال را به طور خاص برای آنان ایجاد کرده‌اید.

6.به اشتراک گذاری صلاحیت‌ها

آیا برای حل مشکل این مشتری واجد شرایط هستید؟ چرا باید به شما اعتماد کنند؟ در این قسمت ویژگی‌های برتر خودتان را ذکر کنید و برای مشتریان، جوایز و اعتبارهای ویژه اختصاص دهید.

7.گزینه‌های قیمت گذاری

قیمت گذاری جایی است که همه چیز ممکن است کمی پیچیده شود، زیرا نمی‌خواهید محصول خود را کمتر یا بیش از حد قیمت گذاری کنید. اگر قصد طراحی چند گزینه قیمت گذاری دارید، بهتر است از جدول‌های قیمت گذاری استفاده کنید.

قیمت گذاری در پروپوزال
درج قیمت در طرح کسب و کار

در این خصوص نرم افزارهایی نیز وجود دارد که به مشتری‌ها امکان می‌دهد، محصولات و خدمات را بررسی کنند و قیمت‌ها به طور خودکار تنظیم شوند.

8.نتیجه گیری

پس از ارائه اطلاعات فوق لازم است خلاصه‌ای از پیشنهادها را بیان کنید. برای ایجاد مکالمه بیشتر راه‌های تماسی خود را در دسترس مشتریان قرار دهید. هدف از نوشتن پروپوزال تجاری این است که مشتری درک صحیحی از محصولات و خدمات شما داشته باشد. اطلاعات تماسی خود را برای پیگیری راحت وارد نمایید.

9.روشن سازی شرایط و ضوابط

در این قسمت به مسائلی هم چون جدول زمان بندی پروژه، قیمت گذاری و پرداخت هزینه رسیدگی می‌شود. در واقع این قسمت خلاصه‌ای از مواردی است که مشتری در صورت پذیرش پروپوزال شما، با آن‌ها موافقت می‌کند. قبل از ارسال پروپوزال اطمینان حاصل کنید که در مورد شرایط و ضوابط موجود با مشتری اتمام حجت کرده باشید.

10.ایجاد فضایی برای امضای توافق نامه

کادری را به عنوان امضای مشتری در نظر بگیرید و او را از موضوع مطلع سازید که با چه موضوعاتی موافقت حاصل می‌کند.

یک پروپوزال تجاری عالی برای موفقیت یک شرکت و مشتریان امر حیاتی است. شما با ۲ الگوی پیشنهادی کسب و کار به صورت رایگان آشنا می‌شوید که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

هنگام پروپوزال طراحی وب در ابتدا لازم است با نیازهای مشتری آشنا شوید. سپس لازم است خودتان و برنامه‌های انجام شده را برای مشتری توضیح دهید. این الگو شما را در امر اطلاع از جدول زمان بندی پروژه، قیمت گذاری و روند توسعه کار راهنمایی می‌کند.

اعتماد مشتریان به تخصص و کارهای قبلی شما در ارائه یک پروپوزال فروش بسیار مهم است. با استفاده از این ارتباط می‌توانید روند کار را به سرعت پیش ببرید. سابقه شرکت شما می‌تواند ارزش کار شما و شرکت را در سریع‌ترین زمان ممکن ثابت کند.

بازاریابی به عنوان یک صنعت پر سرعت شناخته می‌شود. بسیاری از بازاریابان نمی‌خواهند زمان خود را صرف صفحات متعدد پیشنهادات کنند. این الگو دارای توضیحات، نکات، راه حل‌ها، اهداف، هزینه‌ها و استراتژی‌ها است.

اگر شرکت شما در زمینه خدمات مشاوره‌ای فعالیت دارد، بهتر است از این الگوی پیشنهادی استفاده کنید. این الگو شامل مواردی چون خلاصه پروژه، فعالیت‌های پروژه، موارد قابل تحویل، جدول زمانی و موارد دیگر است. شرکت‌های بزرگ و کوچک، بودجه‌ای را برای حضور در رسانه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به نفع کسب و کار شما است. پس لازم است برای افزایش حضور مشتری، برنامه‌ای در رسانه اجتماعی داشته باشید.

استراتژی در رسانه های اجتماعی
استراتژی در رسانه های اجتماعی

اطلاعات موجود در این الگوی پیشنهادی، یک خلاصه اجرایی برای کمک به معرفی ایده‌های شما، ارزیابی شرکت برای نشان دادن سخت کوشی شما و تفکیک صورت حساب برای نشان دادن هزینه‌های شرکت را نشان می‌دهند.

یکی از مفید‌ترین بخش‌هایی که در این الگو وجود دارد، ایده‌های قیمت گذاری است.

ایده‌های پیشنهادی کسب و کار

در ادامه ایده‌های پیشنهادی کسب و کار را مطرح می‌کنیم:

  1. شروع با یک طرح کلی
  2. دارای داده‌ها و تصاویر
  3. دارای ثبات اجتماعی
  4. آپلود ویدیو
  5. استفاده از فراخوان برای اقدام
  6. دارای فرصت‌های افزایش فروش
  7. ایجاد احساس فوریت
  8. نگهداری ساده
  9. تصمیم گیری
  10. انتخاب برند
  11. کنترل کیفیت

در ادامه هر یک از موارد را توضیح می‌دهیم:

شروع نوشتن پروپوزال تجاری با یک طرح کلی

برای نوشتن طرح تجاری کسب و کار متفکرانه و موثر بهتر است قبل از نوشتن ایده‌های خود و بخش‌های اصلی مربوط به کسب و کارتان را مشخص کنید. با این روش علاوه بر حفظ تمرکز خود، نوشته‌های شما دست نخورده باقی می‌مانند.

دارای داده‌ها و تصاویر

برای این که پروپوزال شما مشتری‌های زیادی را به خود جلب کند و متمایز باشد، لازم است از داده‌های مختلف در نوشته خود استفاده کنید و این داده‌ها به ارزش بیشتر کسب و کار شما کمک می‌کنند. استفاده از ارقام مرتبط و قانع کننده نیز اعتبار کسب و کار شما را بیشتر می‌کند. هم چنین استفاده از نمودارها نیز تاثیر گذار خواهد بود.

اطلاعات در پروپوزال تجاری
درج اطلاعات نموداری در پروپوزال تجاری

دارای ثبات اجتماعی

ثبات اجتماعی نیز مانند روش قبلی، باعث معتبر شدن کسب و کارتان خواهد شد. شما زمانی می‌توانید قانع کننده باشید که شخصا از عالی بودن تجارت خود صحبت کنید. گنجاندن عناصری مثل نقل قول‌ها و توصیفات مشتری می تواند بسیار مفید باشد.

آپلود ویدیو

در صورت نوشتن پروپوزال تجاری آنلاین با فرمت  pdf  می‌توانید از عناصر چند رسانه‌ای استفاده کنید. این کار سند شما را غنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند. آپلود ویدیو چه در ابتدا و چه در انتها بسیار تاثیر گذار است، به خصوص برای افرادی که ارتباط بینایی یا شنیداری بیشتری دارند.

استفاده از فراخوان برای اقدام

ایجاد یک فراخوان در پروپوزال ارائه شده امر بسیار مهمی است. این فراخوان اعلام می‌کند که مشتریان دقیقا چه کارهایی باید انجام دهند تا پروپوزال شما را برجسته‌تر کنند. بدون راهنمایی ممکن است خواننده در یک بلاتکلیفی رها شده باشد.

دارای فرصت‌های افزایش فروش

اگر می‌خواهید از پروپوزال کسب و کار خود به عنوان فرصتی برای بهره مندی بیشتر از مشتری استفاده کنید، لازم است اطلاعات بیشتری نیز در مورد کسب و کار خودتان ارائه دهید. مشتریان نیز بر اساس موارد گفته شده عمل کنند.

ایجاد احساس فوریت

فقدان فوریت در پروپوزال تجاری باعث می‌شود که افراد زمان زیادی را صرف تصمیم گیری کنند. برای این که مشتری‌های بیشتری جلب کنید، بهتر است یک خط فوریت در پروپوزال خودتان ایجاد کنید.

مشتریان بایستی بعد از خواندن پروپوزال شما احساس کنند بهترین زمان برای ثبت نام، همین حالاست. از اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برای کسب و کارتان استفاده کنید. اهداف کوتاه مدت را آنچنان فریبنده کنید که بلافاصله آماده شروع همکاری باشند.

نگارش ساده

استفاده از کلمات واضح و ساده در پروپوزال تجاری شما از اهمیت زیادی برخوردار است. از به کار بردن اصطلاحات تجاری بیش از حد، خودداری کنید.

انتخاب یک برند ثابت

از این که اجازه دهید شخصیت شرکت شما در پروپوزال شما بدرخشد، نترسید. به برند خود وفادار بمانید و به مشتری نشان دهید چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می‌کند.

انتخاب یک برند ثابت
انتخاب یک برند ثابت در نوشتن پروپوزال تجاری

کنترل کیفیت

پروپوزال تجاری شما باید عاری از هرگونه غلط املایی باشد. بهتر است قبل از ارسال پروپوزال، متن را به دقت بخوانید تا در صورت وجود غلط املایی یا گرامری به تصحیح آن ها اقدام کنید.

زینسی؛ پلتفرمی برای کمک به پیشرفت کسب و کارها

در این مقاله از زینسی با نحوه نوشتن پروپوزال تجاری خوب آشنا شدیم و همه بایدها و نبایدهای مربوط به آن را بررسی کردیم. همچنین دانستیم در دنیای امروزی که رقابت تنگاتنگی بین کسب و کارهای مختلف وجود دارد، باید مدام به دنبال روش‌هایی برای پیشرفت باشیم که نوشتن طرح تجاری کسب و کار یکی از این روش‌هاست. آیا تا به حال یک پروپوزال تجاری آماده کرده‌اید؟ تجربه شخصی شما چیست؟ ما در زینسی، علاوه بر بررسی تخصصی نرم افزارها برای کمک به انتخابِ بهترین نرم افزارها، نکات و روش‌های لازم برای موفق‌تر شدن کسب و کارها را نیز مطرح می‌کنیم.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای زینسی به صورت اختصاصی از وب سایت blog.hubspot ترجمه شده است.

سوالات متداول:

پروپوزال تجاری چیست؟

پروپوزال تجاری به عنوان یک سند رسمی است که از سوی یک شرکت ایجاد می‌شود. این سند برای اطمینان از توافق تجاری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

هدف از نوشتن پروپوزال تجاری چیست؟

هدف اصلی از نوشتن پروپوزال تجاری، فروش محصولات و خدمات کسب و کارهاست.

انواع پروپوزال تجاری چیست؟

  • پروپوزال درخواستی
  • پروپوزال غیردرخواستی

نحوه نوشتن پروپوزال تجاری چگونه است؟

  • شروع با یک صفحه عنوان
  • ایجاد فهرست مطالب
  • توضیح خلاصه اجرایی
  • بیان مشکل یا نیاز
  • پروپوزال راه حل
  • به اشتراک گذاری صلاحیت‌ها
  • گزینه‌های قیمت گذاری
  • نتیجه گیری
  • روشن سازی شرایط و ضوابط
  • ایجاد یک فضا برای امضای توافق نامه

نوشتن پروپوزال تجاری مهم است؟

بله، نوشتن پروپوزال تجاری موفق نقشی بسیار بزرگی در فروش و پیشرفت کسب و کارها دارد.
امتیاز شما به این مقاله

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. مقاله نوشتن پروپوزال تجاری تون خیلی عالی بودددد خیلی به دردم خورد یعنی اینقدر به موقع خوندم این مقاله رووو. کلی به دردم خورد ممنون از شما

  2. در پاسخ به صبا جعفرزاده
    صبای عزیز چقدر خوشحالیم که مقاله نوشتن پروپوزال تجاری براتون مفید واقع شده. موفق باشید

  3. نحوه نوشتن پروپوزال تجاری رو با جزئیات و مثال توضیح دادید لذت بردم ممنون ازتون.

  4. در پاسخ به نیما
    نیمای عزیز ممنون از همراهی تون با مقاله نحوه نوشتن پروپوزال تجاری .

  5. برای نوشتن پروپوزال تجاری باید حتما قیمت درج کنیم؟ اگه درج نکنیم ایراد محسوب میشه؟

  6. در پاسخ به میلاد سلیمانی
    میلاد عزیز بهتره که درج کنین تا نتیجه خوبی داشته باشه وگرنه اجبار نیست.

  7. همه نکاتی که برای نوشتن پروپوزال تجاری لازم بود رو مطرح کردید، ممنون از مقاله کامل تون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا