تلویزیون، رادیو، پادکست

5 اپلیکیشن پادکست برای شنیدن رایگان

اپلیکیشن پادکست امروزه به عنوان یک ابزار مهم برای رساندن یک محتوای خوب به مخاطبان است.. شاید بتوان گفت پادکست پادشاه محتوا‌هاست. زیرا درگیر کردن گوش انسان، به معنی درگیر کردن مغز و کل اعضای بدن است. بسیاری از محتوا‌هایی که به مغز انسان‌ها وارد می‌شود از طرق گوش‌‌هاست. ما صدا‌ها را می‌شنویم و به ذهنمان وارد می‌کنیم. حتی ممکن است با کمک این صدا‌ها در ذهن تصویرسازی کنیم.

به‌همین دلیل، محتوا‌های صوتی بسیار مورد استقبال قرار می­گیرد.‌همه­‌ی ما از کودکی مشتاق شنیدن قصه بود‌ه‌ایم.‌ هر موضوعی که به زبانی ساده برایمان روایت می­‌شود‌ همچون قصه‌ای در جان ما می­‌نشیند. اقبال خوش پادکست‌ها نیز از این روست.

پادکست محتوایی صوتی است و می‌تواند موضوعات مختلفی داشته باشد. در مورد کتاب‌ها، داستان زندگی افراد، تجربه­‌های کاری، آموزش‌های مختلف و … تفاوت پادکست با سایر محتوا‌ها، در شنیداری بودن آن است. به‌همین دلیل در‌هر مکان و زمانی می‌توان به آن دسترسی داشت و از آن لذت برد. اما این صدا‌ها از چه سالی ضبط و ارائه شدند؟ تاریخچه‌­ی آن‌ها چگونه است؟ اگر می­‌خواهید در مورد پادکست‌ها بدانید و با اپلیکیشن­‌ پادکست آشنا شوید با ما‌ همراه باشید.

 

اولین پادکست چه زمانی متولد شد؟

به وجود آمدن و انتشار‌ هر چیزی وابسته تاریخچ‌های دارد. تولد پادکست نیز در سال 2000 از ملاقات Adam Curry و Dave Winer رخ داد. این دو فرد به منظور دیداری دوستانه یکدیگر را ملاقات نمودند و در‌ همان دیدار تصمیم به تولید پادکست گرفتند. اولین پادکست که مورد استفاده قرار گرفت در سال 2004 مقابل جورج بوش بود. روند استفاده از پادکست کم و بیش ادامه داشت تا در سال 2015 حدود 100 میلیون انسان کلمه­‌ی پادکست را در گوگل جستجو کردند. این آمار نشان داد تعداد علاقمندان به این‌ هنر رو به افزایش است و طرفداران زیادی پیدا کرده است. پس تولید آن نیز روز به روز بیشتر شد.

 

چند نوع پادکست داریم؟

پادکست نیز‌ همانند موسیقی و فیلم انواع گوناگونی دارد. مثلاً پادکست مصاحب‌های، تک نفره، قصه گو و … . محتوای پادکست مصاحبه‌ای به این­گونه است که یک گفتگوی دو نفره بین دو شخص که یکی از آن‌ها راوی و دیگری مصاحبه شونده است برگزار می‌شود. این­گونه مصاحبه­‌ها معمولاً دو نفره است.

در پادکست تک نفره نیز‌ همانطور که از اسمش پیداست تن‌ها یک فرد وجود دارد و صدای او شنیده می‌شود. در این نوع پادکست‌ها معمولاً افراد درباره­‌ی حرفه و کسب و کارشان صحبت می‌کنند.‌ همچنین ممکن است این­گونه پادکست‌ها برای ارائه­‌ی راهکاری خاص تولید شده باشند.

یک نوع پادکست به نام میز گرد وجود دارد که تعداد افراد حاضر در آن بیش از دو نفر می‌باشد. در این نوع پادکست معمولاً یک فرد به عنوان مجری سوال‌ها را می‌پرسد و بحث را مدیریت می‌کند. بقیه­‌ی افراد نیز به عنوان مهمان حضور دارند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

پادکستی به نام پادکست قصه گو نیز وجود دارد.‌همانطور که از نامش پیداست برایتان قص‌های را بازگو می‌کند. در این نوع پادکست‌ها فردی قصه‌ای را برای شما تعریف خواهد کرد. به طور کلی پادکست‌های قصه گو به دو دسته­‌ی داستانی و غیر داستانی تقسیم می‌شوند.

نوعی دیگر از پادکست به نام پادکست ترکیبی وجود دارد. در پادکست ترکیبی می‌توان چند نوع محتوای صوتی را شنید. مثلاً می‌توان کنار یک پادکست داستانی، یک پادکست میزگرد را نیز شنید.

 

معرفی 5 اپلیکیشن پادکست رایگان

اپلیکیشن‌‌های زیادی وجود دارند که در زمینه‌­ی تولید و عرضه­‌ی پادکست فعالیت می‌کنند. برخی از این اپلیکیشن‌‌ها خدمات رایگان دارند، اما برخی دیگر برای ارائه­‌ی خدماتشان‌ هزینه دریافت می‌کنند. موضوعی که از اهمیت بالایی برخوردار است کیفیت این پادکست‌هاست. ما در ادامه 5 اپلیکیشن پادکست رایگان و با کیفیت را به شما معرفی خواهیم کرد.

با توجه به محبوبیت پادکست، یک دسته بندی از وب‌‌سایت زینسی، به معرفی اپلیکیشن‌‌‌ های پادکست اختصاص یافته است و شما با کلیک روی این لینک می‌توانید به تمامی‌اپلیکیشن‌‌های آن دسترسی پیدا کنید.‌همچنین می‌توانید از طریق ابزار مقایسه‌‌ی زینسی به مقایسه‌‌ی اپلیکیشن‌‌های مربوطه بپردازید.

 

آوانواپلیکیشن پادکست برای شنیدن بهتر کتاب صوتی

اگر به شنیدن کتاب صوتی و پادکست علاقه دارید آوانو انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. یکی از مزیت‌های آوانو این است که برای شنیدن کتاب‌‌های صوتی و پادکست‌های آن نیاز به پرداخت‌ هزینه­ بابت‌ هر پادکست نیست. شما می‌توانید با خرید اشتراک ما‌هانه و با پرداخت‌ هزینه­‌ی بسیار اندک، تعداد نامحدودی پادکست گوش کنید و از شنیدن آن‌ها لذت ببرید. آوانو روی‌ هر دو نوع گوشی‌های اندروید و ios قابل نصب است.

آوانو اپلیکیشن پادکست
در این تصویر نمایی از آوانو را در گوشی می بینید.

 

نوار اولین اپلیکیشن پادکست ایرانی

اگر می‌خواهید بدانید اولین اپلیکیشن ارائه دهنده­‌ی پادکست در ایران کدام است، باید بگوییم نوار اولین اپلیکیشن ایرانی در این حوزه است. در نوار، کتاب صوتی، خلاصه کتاب، سریال صوتی و سایر پادکست‌ها را خواهید یافت. اپلیکیشن نوار باعث شد تا افرادی که فرصت زیادی برای مطالعه‌­ی کتاب ندارند از آن استقبال کنند. می‌توانید علاوه بر در اختیار داشتن نسخه­‌ی تحتوب اپلیکیشن نوار، آنرا بر روی گوشی اندروید و ios خود نصب کنید.

اپلیکیشن شنیدن پادکست
در این تصویر اولین اپلیکیشن پادکست در ایران را می بینید .

 

رادیو سرنا اپلیکیشن پادکست رایگان

در رادیو سرنا، شما تنها پادکست رایگان گوش نمی‌دهید، بلکه می‌توانید شبکه‌‌های رادیویی را نیز بشنوید. این اپلیکیشن در سال 95 رتبه‌­ی نخست در بخش رادیو اینترنتی و پادکست را به دست آورده است. اگر علاقمند به شنیدن پادکست و رادیو‌هستید، رادیو پادکست را بر روی تلفن‌همراه اندروید خود نصب کنید.

رادیو سرنا
در این اپلیکیشن علاوه بر هزاران پادکست می توانید رادیو نیز گوش کنید.

 

سبکتو اپلیکیشن پادکست برای خواندن کتاب

اگر یک کارمند پر مشغله ‌هستید و یا زمانی برای کتاب خواندن ندارید حتماً سبکتو را نصب کنید. در سبکتو با دنیای متفاوتی از کتاب خوانی آشنا خواهید شد. در این اپلیکیشن خلاصه و چکیده­‌ی کتاب‌های زیادی را می‌توانید بیابید.‌ همچنین می‌توانید پادکست گوش دهید و آن‌ها را مرور نمائید. اگر می‌خواهید به سبکتو مراجعه کنید، علاوه‌بر آن­ که نسخه‌­ی تحت وب آن، در اختیارتان قرار دارد، از نسخه­‌های اندروید و ios نیز می­توانید بهره ببرید.

اپلیکیشن سبکتو
در این تصویر نمایی از تنظیمات سبک تو را می بینید.

 

Scout fm اپلیکیشن رایگان پادکست

یکی دیگر از اپلیکیشن‌‌های رایگان در حوزه گوش دادن به پادکست Scout fm است. درون این اپلیکیشن می‌توانید دنیایی از پادکست‌‌های خوب و مفید را گوش دهید و از آن لذت ببرید. Scout fm دارای ویژگی‌‌هایی از قبیل رادیو اینترنتی، خرید آنلاین پادکست، موتور جستجوی قوی برای یافتن پادکست موردنظر، دسته‌بندی موضوعات گوناگون برای دسترسی راحت به پادکست مناسب و فیلتر‌هوشمند است. این اپلیکیشن قوق‌العاده را می‌توانید بر روی گوشی اندروید و ios خود نصب کنید.

نمایی از اپلیکیشن
در این تصویر نمایی از اپلیکیشن را می بینید.

سخن آخر
در این مقاله مفهوم پادکست بررسی شد. انواعی از پادکست را شناختیم. در نهایت 5 پادکست رایگان محبوب و پرطرفدار را معرفی کردیم. امیدواریم برای شما به اندازه­‌ی کافی مفید بوده باشد و بتوانید از پادکست‌ها لذت ببرید. نویسندگان زینسی این مقاله را به صورت اختصاصی برای شما که علاقمند به شنیدن پادکست‌ هستید گردآوری نمود‌ه‌اند. ممنون که‌ همراه ما‌هستید. نظرات و پیشنهادات شما راه ما را روشن کرده و به بهبود پاسخگویی به نیاز‌های شما کمک می‌‌کند. با کمال افتخار منتظر دریافت نظرات و انتشار آن‌ها با نام خودتان‌ هستیم.

اگر علاقمند به اطلاعات بیشتری در حوزه­‌ی پادکست‌ هستید، مقاله­‌ی «پادکست های برتر فارسی» را در وب­سایت زینسی مطالعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

‫18 دیدگاه ها

  1. نوار و آوانو رو دانلود کرده بودم. از لحاظ کیفیت و امکانات نوار به نظرم بهتر اومد. قیمت کتابای صوتی اکثرا یکیه تو همشون.

  2. سلام خسته نباشید. نسخه آیفون اپلیکیشن پادکست آوانو رو از کجا باید دانلودش کنم؟

  3. در این دنیایی که خیلی از وقتمون در ترافیک و شلوغی شهر و مترو میگذره، بهترین همدم که باعث میشه خسته نشی، پادکست هست حالا هر موضوعی که دلتون میخواد 🙂

  4. اپلیکیشن آوانو بهترینههههههه فقط پشتیبانی ضعیفی دارن یا هم برای من این اتفاق افتاد که نمیتونستم مشکلمو برطرف کنم

  5. اپلیکیشن پادکست سبکتو فوق العاددددده س تو مترو همش گوش میدم

  6. من اینارو خوشم اومد ولی از همه بیشتر برنامه ی اسپات پلیری که این سایت معرفی کرد باهاش راحتتر کار کردم و دوستش داشتم
    سایتشون اینه
    https://365book.ir/

  7. من عاشق پادکستم و میتونم بگم 5 تا اپلیکیشن پادکست دارم تو گوشیم. مهم ترینش کست باکس هست

  8. در پاسخ به مهری کاظمی
    مهری عزیز ممنون که نظر ارزشمندتون رو در مورد اپلیکیشن پادکست برامون نوشتید.

  9. ممنون از معرفی اپلیکیشن پادکست . من به پادکست علاقه خیلی زیادی دارم و کلی اپلیکیشن تو این حوزه دانلود کردم.

  10. در پاسخ به خاطره
    ممنون از توجه و همراه شما خاطره عزیز. خوشحالیم که معرفی اپلیکیشن پادکست مورد پسندتون واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا