سلامت و نگهداری

افسردگی شایع‌ ترین اختلال روانی قرن + درمان سریع 2022

هر انسانی در دوران زندگیش حداقل یک بار افسردگی را تجربه می‌کند. افسردگی در یک طیف خفیف، متوسط و شدید امتداد می‌یابد. برای اینکه این اختلال را با غم، اندوه، سوگواری، ناامیدی و… اشتباه نگیریم حتما باید به سراغ متخصص برویم. علائم افسردگی خیلی به مواردی که اشاره شد شبیه است.

اگر این احساسات طولانی شود و روال زندگی روزمره بهم بریزد؛ فرد باید برای درمان افسردگی اقدام کند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 280 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند. در بدترین حالت افسردگی شدید به خودکشی منجر می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره این اختلال شایع، علائم و راه‌های درمان آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

افسردگی چیست؟

روانشناسان، افسردگی را یک اختلال خلقی می‌دانند. در اثر این اختلال احساس غم، ناامیدی و اندوه بطور مداوم با فرد می‌ماند. این تداوم به نحوی است که اشتیاق زندگی کردن را از او می‌گیرد. افسردگی بر افکار، احساسات و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد. این اختلال در طیف شدید آن می‌تواند منجر به انواع مشکلات جسمی و عاطفی شود. مجامع بین‌المللی، افسردگی را عامل اصلی ناتوانی و خودکشی در سراسر دنیا می‌دانند. درمان موثر برای افسردگی خفیف، متوسط و شدید وجود دارد اما بیش از 75 درصد مردم هیچ درمانی دریافت نمی‌کنند. دلیل اصلی این فقدان را سطح درآمد پایین، ترس از قضاوت‌های اجتماعی (انگ) و در دسترس نبودن متخصصان کارکشته می‌دانند.

طبق مطالعات انجام شده زنان بیش از مردان در معرض این بیماری هستند. نتایج پژوهش‌ها، منشا افسردگی را تعامل پیچیده‌ای از عوامل اجتماعی، روانی و بیولوژیکی می‌دانند.

علائم افسردگی

علائم افسردگی در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما به‌طور میانگین در حداقل 5 یا 6 مورد علائم مشابه دارند. در طول یک دوره افسردگی معمولا افراد موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • هر روز و در بیشتر ساعات روز حداقل به مدت 2 هفته خلق افسرده را تجربه می‌کند. منظور از خلق افسرده تداوم در احساس غم، تحریک‌پذیری، پوچی، از دست دادن حس لذت و علاقه برای انجام فعالیت‌ها است.
  • تمرکز فرد در دوره افسرگی ضعیف است.
  • احساس گناه، کم‌ارزشی و ناامیدی نسبت به آینده در او، به نسبت احساس راحتی وجدان، ارزشمندی و امیدواری غلبه دارد.
  • مدام به مرگ و خودکشی فکر می‌کند.
  • خشم و عصبانیت را مدام تجربه می‌کند.
  • فرد پایین‌ترین درجه از عزت نفس و اعتماد به نفس را تجربه می‌کند.
  • فرد پرحرف می‌شود، بدون دلیل در اتاق حرکت می‌کند، دستانش را مدام حرکت می‌دهد و رفتارهای تکانشی از خود بروز می‌دهد.
  • خواب فرد دچار اختلال می‌شود. به این صورت که یا نمی‌تواند بخوابد یا مدام در تخت است.
  • اشتها و وزن فرد دچار تغییرات شدید می‌شود.
  • احساس خستگی و پایین بودن انرژی در او تداوم دارد.
  • احساس بی‌قراری، آشفتگی، بی‌حسی و سستی از نظر جسمی و ذهنی در فرد ایجاد می‌شود.
  • در برخی فرهنگ‌ها افراد علائم فیزیکی مانند درد، خستگی و ضعف را هم تجربه می‌کنند.
  • فرد با اختلال شدید در عملکرد شخصی، خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، شغلی و… مواجه می‌شود.

چنانچه در خود یا اطرافیان‌تان بیش از 5 مورد از علائم افسردگی را مشاهده می‌کنید، حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. اگر برای گرفتن خدمات حضوری مشکل دارید؛ به کمک اپلیکیشن‌های مشاوره و روانشناسی در پلتفرم زینسی می‌توانید با بهترین روانشناسان و روانپزشکان ایرانی، در هر جای جهان ارتباط بگیرید. شما از طریق این اپلیکیشن‌ها می‌توانید در هر مکان که احساس امنیت بیشتری دارید با روانشناس خود صحبت کنید.

علائم افسردگی
در طول یک دوره افسردگی معمولا افراد احساس تنهایی می کنند

تست علائم افسردگی

تست افسردگی بک (BDI-II) یکی از تست‌های مشهور روانشناسی تشخیص افسردگی است. دکتر بک بنیان‌گذار شناخت درمانی این تست را برای بررسی علائم افسردگی تدوین کرد. تست افسردگی بک 21 سوال دارد که به صورت چهار گزینه‌ای طراحی شده است.

علل ایجاد افسردگی

زیاد می‌شنویم که می‌گویند: منشا افسردگی عدم تعادل شیمیایی مغز است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این اختلال صرفا در اثر کم یا زیاد شدن مواد شیمیایی مغز ایجاد نمی‌شود. در مغز میلیون‌ها و گاه میلیاردها واکنش شیمیایی وجود دارد. این واکنش‌ها، یک سیستم پویا برای تنظیم خلق‌وخو، ادراکات و نحوه تجربه زندگی در فرد بوجود می‌آورد. علل احتمالی افسردگی می‌تواند مواردی چون: آسیب‌پذیری ژنتیکی، رویدادهای استرس‌زا در زندگی و تنظیم خلق‌خوی معیوب توسط مغز باشد.

در کنار همۀ این عوامل مطمئنا مواد شیمیایی مغز هم در آن دخیل است. به‌طور کلی علل ایجاد افسردگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • شرایط محیطی
  • تجربیات زندگی
  • بیماری جسمی
  • شخصیت
  • الکل
  • جنسیت
  • ژن‌ها

انواع افسردگی

در منابع مختلف دسته‌بندی‌های متفاوتی برای انواع افسردگی ارائه می‌شود. یکی از این دسته‌بندی‌ها به شرح زیر است:

  1. افسردگی ماژور یا شدید
  2. اختلال افسردگی دائم
  3. اختلال دوقطبی
  4. افسردگی سایکوتیک یا روانی
  5. افسردگی پرینیتال یا افسردگی پس از زایمان
  6. اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی یا PMS
  7. افسردگی فصلی یا SAD
  8. افسردگی آتیپیک
  9. اختلال سازگاری یا افسردگی موقعیتی

در ادامه به معرفی دو دسته از این افسردگی‌ها می‌پردازیم.

افسردگی قبل از ازدواج

افسردگی قبل از ازدواج در دسته اختلال سازگاری یا افسردگی موقعیتی قرار دارد. در این افسردگی، فرد بخاطر ورود به مرحله جدیدی از زندگی دچار اضطراب می‌شود. سایر علائم افسردگی قبل از ازدواج به شرح زیر است:

  • اضطراب
  • تغییر اشتها
  • اختلال در خواب
  • کمبود انرژی و خستگی
  • درد
  • گریه مکرر
  • غم و ناامیدی
  • ناتوانی در تمرکز
  • انزوای اجتماعی
افسردگی قبل از ازدواج
یکی از علائم افسردگی قبل از ازدواج اضطراب است

افسردگی قبل از زایمان

افسردگی قبل از بارداری، حین و پس از بارداری در زنان باردار و مردانی که در شرف پدر شدن هستند بسیار شایع است. این اختلال در دسته افسردگی پرینیتال قرار دارد و به لحاظ بالینی در دسته افسردگی شدید دسته‌بندی می‌شود. تغییرات هورمونی در بارداری و پس از آن، کمبود خواب و ناراحتی جسمی و مواجه شده با شرایط تازه –والد شدن- را منشا این اختلال می‌دانند. علائم افسردگی قبل از زایمان و پس از آن به شرح زیر است:

  • غمگینی
  • اضطراب
  • خشم و عصبانیت
  • خستگی
  • نگرانی شدید در مورد سلامتی و ایمنی کودک
  • افکار خودآزاری یا آسیب رساندن به نوزاد
  • ناتوانی در مراقبت از خود و نوزاد

درمان افسردگی

متخصصان بر اساس نوع افسردگی و شدت آن برای افراد مختلف، درمان‌های گوناگونی تجویز می‌کنند. اگر شدت بیماری کم باشد؛ روانشناسان ابتدا تغییر سبک زندگی، ورزش، جلسات روان‌درمانی را تجویز می‌کنند. چنانچه به لحاظ بالینی، بیمار افسردگی نوع متوسط یا حاد داشته باشد؛ علاوه‌بر موارد فوق درمان دارویی هم تجویز می‌شود.

سریعترین درمان افسردگی

وقتی افسردگی در یک فرد تایید می‌شود؛ معمولا در محیط وب به دنبال سریعترین درمان افسردگی می‌گردد. همانطور که اشاره شد افسردگی یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌ها است. پس نمی‌توان برای آن به دنبال یک دستور ساندویچی گشت. گذر زمان، صبر، تلاش برای بهبودی، جلسات روان‌درمانی و انجام دستورات پزشکی تنها راه درمان این اختلال است. اگر شرایط بیماری حاد شود؛ پزشک برای بیمار دارو تجویز می‌کند.

متاسفانه برخی از بیماران افسردگی حاد به درمان دارویی دیر جواب می‌دهند. ازاین‌روی سریعترین درمان افسردگی برای این افراد استفاده از روش تحریک مغز است. روش درمان تشنج الکتریکی یا ECT برای بیمارانی که به داروهای ضدافسردگی پاسخ نمی‌دهند تجویز می‌شود.

سریعترین درمان افسردگی
برخی از بیماران افسردگی حاد به درمان دارویی دیر جواب می‌دهند

افسردگی و طب سنتی

ممکن است برخی از افراد مبتلا به افسردگی به جای درمان پزشکی به سراغ طب سنتی بروند. مطالعات بالینی دقیقی درباره افسردگی و طب سنتی انجام نگرفته است. بااین‌حال، به دلیل وجود برخی شواهد علمی، استفاده از داروهای گیاهی به عنوان مکمل درمان افسردگی توصیه می‌شود.

گیاهان دارویی مانند: اسطوخدوس، جینسینگ، زعفران و خارمریم در این دسته قرار دارند. توجه داشته باشید که این گیاهان دارویی باید در دوز کم، بنا به توصیه پزشک و بصورت مکمل درمان استفاده شوند.

آنچه از مقاله افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی قرن آموختیم:

غم، اندوه، سوگ، خشم و… احساساتی هستند که در برهه‌های مختلف زندگی به سراغ انسان‌ها می‌آید. اگر این احساسات بیش از دو هفته طول کشید، به‌طوریکه زندگی عادی‌تان مختل شد؛ باید از متخصص کمک بگیرید. افسردگی، شایع‌ترین اختلال روانی قرن ما است. داشتن یک زندگی شاد و پرنشاط حق هر انسانی است. پس برای کمک گرفتن از روانشناس شرم را کنار بگذارید. در این مقاله از بلاگ زینسی به معرفی این اختلال، علائم و درمان افسردگی پرداختیم.

اگر درباره آن پرسشی دارید برای ما کامنت بگذارید. چنانچه تجربه استفاده از نرم‌افزارهای روانشناسی و مشاوره را دارید، مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم.

سوالات پرتکرار:

افسردگی چیست؟

روانشناسان، افسردگی را یک اختلال خلقی می‌دانند. در اثر این اختلال احساس غم، ناامیدی و اندوه بطور مداوم با فرد می‌ماند. این تداوم به نحوی است که اشتیاق زندگی کردن را از او می‌گیرد. افسردگی بر افکار، احساسات و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد.

شایع‌ترین علائم افسردگی چیست؟

احساس غم، اندوه، کج‌خلقی، عصبانیت، ناامیدی، کم‌ارزشی، فکر کردن به مرگ و خودکشی، اختلال خواب و… شایع‌ترین علائم افسردگی هستند. اگر 5 مورد از این موارد به‌طور همزمان و بیش از دو هفته در فرد دیده شود؛ باید به روانشناس مراجعه کند.

افسردگی چگونه درمان می‌شود؟

شیوه درمان افسردگی بنا به نوع و علائم بالینی فرد تجویز می‌شود. روان‌درمانی و دارو درمانی معمول‌ترین راه درمان این اختلال است.

منابع:

  1. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression
  2. https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/what-causes-depression
  3. https://www.rcpsych.ac.uk/mental-health/translations/persian/%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫39 دیدگاه ها

  1. به جا خونده بودم شایع ترین دلیل خودکشی افسردگیه. درسته؟ یعنی پول و مسائل اجتماعی کمتر باعث خودکشی میشن؟

  2. اونی که افسردگی لول آخر داره، یعنی به خودکشی فکر میکنه، درمان میشه؟؟

  3. سلام دوست عزیز
    حتما با یک متخصص در این مورد صحبت کنید

  4. سلام دوست عزیز
    در ارتباط با خودکشی پیشنهاد میدهیم حتما با یک متخصص برای راهنمایی بیشتر مشورت بگیرید

  5. سلام دوست عزیز
    درمان افسردگی موردی نیست که بتوان به راختی در مورد آن صحبت کرد و نیاز به نظرات متخصصین داره. امیدواریم با با حضور یک متخصص و روانشناس و مصاحبه ای، مقاله ای در این مورد بنویسیم

  6. سلام متاسفانه با مشکلات زندگی که داریم به نظرم علائم افسردگی که گفتین ، هممون چندتاشو داریم مخصوصا با وجود گرونی و وضع اقتصادی کشورمون….

  7. افسردگی شایع ترین بیماریه واقعا … درمانش هم به این زودی میسر نمیشهه

  8. سلام دوست عزیز
    پیشنهاد میدهیم در ارتباط با افسردگی حتما با یک متخصص در این حوزه صحبت کنید

  9. افسردگی خیلی سخته. ماه ها باهاش درگیر بودم میدونم که چقدر سخته ، اگه کوچکترین علائمی در خودتون دیدید، سریع به روانشناس مراجعه کنین نذارین بیشتر بشه.

  10. نگران شدم، نصف علائم افسردگی که گفتید ، من دارم باید سریع به روانشناس مراجعه کنممم

  11. سلام دوست عزیز
    از طرف مجموعه زینسی سلامتی و شادابی را برایتان آرزومندیم

  12. به نظرم افسردگی مهمترین دلیلش، امروزه الکل باشه. متاسفانه خیلی زیاد شده امیدوارم کم باشه.

  13. سلام وقت بخیر واقعا فاجعه شده همه مون به نوعی با افسردگی دست و پنجه نرم میکنیم بعضیامون میتونیم کنترل کنیم بعضیامون نه متاسفانه 🙁

  14. نمیدونستممممم در ایجاد استرس ، ژن ها هم میتونن دخیل باشن ?

  15. به نظرم برای درمان استرس ، روش سریع وجود نداره زمان میبره طول میکشه تا کنترل شه بعدشم از بین بره

  16. به نظرم برای درمان افسردگی ، روش سریع وجود نداره زمان میبره طول میکشه تا کنترل شه بعدشم از بین بره

  17. افسردگی قبل از زایمان خیلی مرسوم شده شاهد افسردگی چند از نفر از دوستام و فامیلمون بود. کاش راهی بود که ازش جلوگیری کنیم

  18. افسردگی و یا هر موردی که داریم فقط راه حلش اینه که مدام به روانشناس مراجعه کنیم حتی اگه مشکلی نداریم سالی چند بار بهتره پیش روانشناس بریم

  19. در پاسخ به مونا محبوبی

    موافقم دوست عزیز بهترین روش مراجعه به روانشناس هست

  20. افسردگی شاید یه موقعیت موقتی باشه، فقط باید رسیدگی کنیم و تحت درمان قرار بگیریم

  21. در پاسخ به سهیل

    بله دوست عزیز تشخیص به موقع، مهم ترین قدم برای درمان افسردگی هست.

  22. طبیعیه که افسردگی بگیریم با این وضع ‌…. انگیزه نمونده

  23. فکر میکنم افسردگی شایع ترین اختلال روانی 2023 هم باشه! وضعیت رو به بهبود نیست

  24. در پاسخ به میترا
    متاسفانه همینطوره میترای عزیز امیدواریم هر چه سریعتر شناسایی و رفع بشه افسردگی بین مردم.

  25. توصیه میکنم به محض اینکه افسردگی رو تو خودتون احساس کردید و یا علائمش رو دیدید صد در صد برید پیش روانشناس اونم هر چه سریعتر. زمان بگذره سختتر میشه درمانش.

  26. در پاسخ به سمیه نیکخواه
    بله سمیه عزیز چقدر درمان افسردگی زودتر شروع بشه بهتره. در واقع درمانش آسون تره. ممنون از نظر ارزشمندتون.

  27. افسردگی قبل از ازدواج نشنیده بودم جالب بود :)) خب ازدواج نکنن دیگه چرا افسردگی میگیرن :))

  28. در پاسخ به فاطی
    فاطمه عزیز افسردگی قبل از ازدواج هم دقیقا مثل افسردگی پس از زایمان هست. هر دو زندگی افراد رو به نوعی تغییر میدن.

  29. در پاسخ به سامان نجفی
    سامان عزیز اگه جزئی باشه بله روانشناس میتونه راهکارهای مفیدی ارائه بده.

  30. یکسالی درگیر افسردگی بودم خیلی سخته خدا کسب رو دچارش نکنه حتی به بچه م هیچ حسی نداشتم خودمو نمیشناختم دارو خوردم زیر نظر روانشناس الان خیلی خوبم

  31. در پاسخ به نفیسه
    نفیسه عزیز خوشحالیم که تونستید مرحله افسردگی رو سپری کنین. ممنون که تجربه تون رو با ما در میون گذاشتین.

  32. امیدوارم کسی دچار افسردگی نشه ولی از من به شما نصیحت اگه شدید، انکار نکنین و سریع به روانشناس مراجعه کنین.

  33. در پاسخ به فاطمه هاشمی
    ممنون از توصیه و پیشنهاد خوبتون. بله درسته هر کسی افسردگی حس کرد سریع باید به روانشناس مراجعه کنه.

  34. میشه برای درمان افسردگی به جای روانپزشک از پزشک سنتی کمک بگیریم؟

  35. در پاسخ به سیما
    دوست عزیز منبع علمی موثقی در این راستا وجود نداره ولی بنا با توجه به خاصیت بعضی گیاهان، میشه از روش سنتی هم برای کاهش افسردگی استفاده کرد، ولی باید حتما تحت نظر پزشک باشه و طبق توصیه ها نریم جلو.

  36. واقعا آدم نمیخواد باور کنه اکثر خودکشی ها به خاطر همین افسردگی هست که اکثرا نادیده می گیریمش!!!

  37. در پاسخ به حبیبه حسیب
    بله متاسفانه … افسردگی نباید نادیده گرفته بشه درمانِ به موقع از عواقب ناگوار جلوگیری میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا